sobota 27. června 2020

Recenze: The Last of Us Part II

Recenze obsahuje některé spoilery – byly jste varováni, radši ji ani nečtěte.

TLOU2 pro mě přinesla jednu věc, po které jsem volal už docela dlouho – hra za záporáka. Ne že by v tom nejužším slova smyslu takové hry neexistovaly, byť jsou docela vzácné, ale v tomto případě jde o vzácnou kombinaci hry za takzvaně kladnou postavu v jedné půlce hry a pak tu máme skoro polovinu hry, kdy hrajete za hlavního antagonistu. Vtip je v tom, že ke konci člověk nemá moc jasno, kdo je ten zlý a kdo je ten dobrý, protože morální hranice se v tomto případě poněkud stírají a mizí do prázdna uvědoměním si, že naše vnímání dobra a zla povětšinou stojí a padá na úhlu pohledu ze kterého vidíme situaci a charaktery v ní.

Ano, historicky tu jsou hry, kdy si myslíte, že hrajete za dobrou postavu, ale nakonec zjistíte, že jste celou dobu ten zlý (Spec Ops The Line by myslím byl dobrý příklad), nebo na férovku hrajete jako ten zlý, ale nakonec se ukáže, že to s vámi není až tak špatné (Kain v polovině her série Legacy of Kain). Věc se ale má tak, že v TLOU2 jsem byl svědkem sesazení idealizovaného charakteru z piedestalu zbožnění na úroveň nás obyčejných lidí a naopak pozvednutí odporné skvrny zla do výšin normality. Nejsou andělé, nejsou démoni, jsou jenom lidé a jejich nekonečný souboj mezi dobrem a zlem uvnitř nich samotných. Pokud tohle byl cíl, ke kterému se autoři snažili dopracovat, tak za sebe říkám, že se jim to z celé herní branže povedlo asi nejlíp.

Velká část kontroverze, hlavně přicházející ze zahraničí, pramení z faktu, že autoři zabili skoro hned v úvodu hry Joela, pak nutili hráče hrát za jeho vraha a nakonec postupné morální a emocionální erodování Ellie. Hráčům a kritice se nelíbí směr jakým se autoři vydali a přáli by si, aby jejich milované postavy zůstali navždy stejné, jako vzácný hmyz uzavření do kapky jantaru. Za sebe mohu říci, že ač do jisté míry nesouhlasím, s některými rozhodnutími, v konečném důsledku jsem velmi rád za to co se ve hře stalo. První The Last of Us mám rád, ale rozhodně si nestěžuji, že se autoři pokusili o něco jiného, mnohem odvážnějšího a provokujícího. Na jednu stranu – kdyby TLOU2 bylo co do struktury a příběhu více podobné jedničce, asi by to pořád byla skvělá hra a mnohem méně kontroverzní, ale na druhou stranu hra byla vytvořena stejným studiem a je v mnoha ohledech logickým pokračováním, takže proč ne?

Velkou část důvodu, proč se mi TLOU2 líbí je jakýsi morbidní zájem vidět co bude dál. Od okamžiku, kdy Abbie (hlavní záporák) zabije Joela, se Ellie vydává na cestu pomsty a její činy a chování postupem času vykazují změny až patologického rázu do takové míry, že ke konci hry jsem měl pocity znechucení, když jsem za ni musel hrát. V přesně opačném gardu šla trajektorie mého zájmu při hraní za Abby. Její první samostatná část (po zabití Joela) v člověku evokuje negativní pocity vyplývající z jejích předchozích činů a v kombinaci s vzhledem se člověku derou na mysl slova jako „mužatka“ a „guma“ - prostě proto, že v prvních momentech je velmi nesympatická a hráč k ní má silné výhrady.

Jenže postupem času, jak jsem se dozvídal o její historii, čím prošla, co je její práce a tak dále, Abby se stávala více a více lidskou a do značné míry i sympatickou postavou, která se stará o lidi kolem sebe, kdežto Ellie jenom přichází o víc a nezdá se, že bych měla chuť zastavit sama sebe než bude úplně pozdě. Když to celé pak zkombinuji s faktem, že to co dělá Abby během své hratelné sekvence je do jisté míry pozitivnější, než to co dělá Ellie, jež je hnána slepou pomstou, vyjde mi Abby překvapivě jako lepší charakter. Je to divné, ale když nad tím tak přemýšlím, tak je to tak, protože Abby dokázala navzdory svému zabijáckému instinktu vykazovat větší úroveň sebekontroly, než Ellie, která jak se zdá, navzdory nejlepším snahám Joela jí dodat dobré dětství, dospěla a to úplně nejhorší co člověk může udělat, je dát jí důvod aby vám šla po krku.

Velikou změnou oproti prvnímu dílu, je nelineární struktura vyprávění. Máme zde dvě příběhové linky, jež se v určitém okamžiku nevyhnutelně střetnou a v každé z nich se nachází hned několik segmentů z minulosti dokreslující proč jsou postavy jaké jsou a poskytující vítané uvolnění od nekonečně depresivního deštěm smáčeného Seattlu. Další změnou je nabobtnání ve skoro všech směrech. Lokace jsou větší, nepřátelé chytřejší, máte zde více možností jak si vylepšit postavu a gear, animace jsou naprosto fantastické, zvuk nemá chybu. Drtivou část hry sice strávíte v jednom městě, což má vliv na celkovou náladu hry, ale na druhou stranu, každá lokace je velmi unikátní a autoři si dali velikou péči s charakterizací lokací. Mám například pocit, že v celé hře není jeden jediný obchod do kterého jdete za účelem lootu, nebo během boje, okopírován jinde. Jistě, mnohé předměty jsou recyklovány, ale například obchod s koly tu je jen jeden, stejně tak prodejna knih, nebo cukrárna a to nemluvím o těch větších, pro příběh signifikantních lokacích. Tady padlo hodně zdrojů na snaze vytvořit opravdu unikátní místa a to i v rámci částí hry sloužící skoro výhradně jen boji a ve kterých by jim bez problémů prošlo, kdyby se uchýlili ke generičtějšímu copy&paste přístupu.

Když jsem u toho boje – někdy tak v půlce hry mi blesklo hlavou, že v jistém ohledu jde o skoro perfektní pokračování Metal Gear Solid 3, protože hra nabízí podobně „arénovité“ lokace se spoustou možností jak se „prostealthovat“ okolo a přitom to jak lokace vypadá nedělá dojem (většinou), že někdo naskládal předměty a skrýše tak, aby se to „dalo hrát“. Celkový dojem je velmi organický a hráč má opravdu velikou šanci se přes většinu oblastí prosmýknout jako had bez spuštění poplachu. Na druhou stranu – pokud jste jako já a prostě si nemůžete pomoci a musíte prošmejdit každičký roh kvůli nalezení upgradů a collectibles, tak vám asi nezbude nic jiného, než vykostit všechno živé v dosahu, což jen přidává k celkovému pocitu, že hráč sám je morálně velmi špatná osoba, protože úroveň zobrazeného násilí je opravdu 18+. Opravdu mi chybí ve hře nějaká nesmrtící možnost – co já bych dal za uspávací pistolku :(

Velkou částí hry jsou příběhové animace a opět, znovu, zase a tudíž opakovaně musím složit hold celému Naughty Dog studiu, protože pomalu a jistě se dostáváme k hranici, kdy digitální herec a reálný herec bude od sebe k nerozeznání. S tím se pojí velmi dobrý mo-cap a práce režizéra, takže scény, práce kamery, zvuk a světlo spolu se scriptem ukazuje, že Pixar a ostatní studia soustředící se na animované filmy mají problém. Celá produkce je na úrovni vysoko-rozpočtového filmu. Co víc k tomu říct, snad jen – příští konzolová generace bude v tomto ohledu peklo. Ať už pro nás diváky, tak i pro tvůrce, protože laťka je posazená zatraceně vysoko a kdo ví, kolik to celé bude stát.

Musím pochválit umělou inteligenci. Kromě klasických stupidních houbařů (houbových zombie) tu jsou ještě dvě skupiny nepřátel a ani jedna není moc přátelská. Na jedné straně tu je vojenská organizace se zkratkou WLF, využívající zbytky technologie starého světa a snažící se jaksi postavit civilizaci opět na vlastní nohy – byť samozřejmě způsob jakým to dělá nepatří mezi ty nejcivilizovanější. Na druhé straně pomyslně barikády je skoro až náboženský kult ludditů Seraphins, odmítající starý svět a technologii jako zdroj všeho špatného a věřící, že Matka Země skrze jejich prorokyni je ochrání. Samozřejmě lidi jsou lidi a jedno vede k druhému a všichni si jdou vzájemně po krku a vy se najdete uprostřed kulminujícího konfliktu, takže hodně štěstí. Kdykoliv pak dojde k nějakému střetu s jednou z oněch dvou frakcí, můžete se v závislosti na zvolené obtížnosti dočkat velmi komplikovaného boje a to se cenní.

Se zvolenou obtížností tak trochu souvisí šíře možností a nastavení. V poslední době jsem si všiml narůstajícího trendu u těch lepších her, dovolit i konzolovému hráči nastavit víc, než jen jestli chce stereo, nebo mono zvuk a s potěchou mohu říci, že u TLOU2 je možnost nastavení bezprecedentní. Není to jenom o jasu obrazu, nebo který čudlík dělá co, ale i například úrovni AI, nebo kolik lootu vám bude padat, či hned několika módech pro barvoslepé nebo možnost zapnout si strojové čtení textů a podobně. Přiznám se, že jsem skoro nic z toho nepoužil, ale pokud máte nějaký druh postižení, nebo specifické potřeby, autoři udělali opravdu hodně aby vám vyšli vstříc. Samozřejmě nejde pokrýt všechno, protože od jistého okamžiku se dostanete do oblasti „diminishing returns“, ale i tak s tím co tu je k dispozici – lidi, kteří chtěli hrát, ale nemohli si zde jistě libují.

Sumasumárum TLOU2 je hra, kterou mohu s klidem doporučit skoro každému. Technicky patří k tomu nejlepšímu co současná generace nabízí a ještě dlouho poté bude spousta her nucena se s ní poměřovat. Tady není o čem se bavit. Problém pro někoho ale může být příběhová stránka, která je podle mě velmi silná, bohužel ale pro mnohé jde o příběh který není jednoduchý, jednoznačný a takříkajíc „cool“ jak jsme na to zvyklý od her obecně. U filmu jsme si už zvykly, že se sem tam objeví příběh, nebo vyprávění takříkajíc z druhé strany barikády, kdy nejednoznačnost a zakalenost je úmyslná a provokující k zamyšlení. Na něco takového nejsme zvyklý a očekávat od hráče používat mozek na něco jiného než řešení puzzle, nebo koordinování squadu ve střílečce je pořád ještě novinka. Z TLOU2 po dohrání nemám „dobrý“ pocit a je to dobře, protože her ve kterých si říkám, jak veliký machr jsem, je hodně, ale her po jejímž dohrání mám skoro až depresi (tedy větší než obvykle) nad lidskou povahou – to je vzácná perla.

Nejednoznačnost zdali Joel je kladná postava, či záporná z prvního dílu, byla ve dvojce ještě umocněna faktem, že všechny postavy ve hře jsou prostě jenom lidi, kteří dělají dobré, ale i špatné věci z pochopitelných důvodů. Nemusíme je schvalovat, nebo mít je rádi, ale dají se pochopit a s mnohými i sympatizovat a teď mi řekněte, kolik her může něco takového nabídnout…

9,2/10