úterý 23. června 2020

Sloupek - Ta kontroverze okolo The Last of Us Part II

Věčné prokletí dlouho očekávaných her je, že jsou dlouho očekávané a s každou minutou jen narůstá představa, jak dobré to nakonec bude.

S hrami jako je TLOU2 se to má z recenzetnského hlediska dost těžko, protože to hlavní o čem chcete psát, je příběh – což je přesně to, co nesmíte vykecat. Když píšete o závodní hře, tak se na vás nikdo nebude zlobit, když vykecáte hlavní pointu dané hry, protože to, že nejlepší kára v onom titulu je dejme tomu Porsche 911, asi nikoho nepřekvapí. Je to závodní hra. Ale u příběhových her, obzvláště tak hutných jako je TLOU2, si přímo říkáte o problémy a je to o správné míře diskrétnosti a důvěry v čtenáře. V tomto textu se tedy budu snažit být maximálně diskrétní a non-deskriptivní, ale na druhou stranu, hra se propírala médii už několik týdnů před vydáním (povedlo se mi vyhnout skoro všemu a ani jsem nesledoval onen veliký leak), první díl ze kterého události dvojky pramení je sedm let starý a fakt, že tu máme dvě hlavní postavy se člověk dozví už v první kapitole hry. Takže pokud si někdo chce stěžovat – může to zkusit na ministerstvu nočního osvětlení. Kontakt můžete nalézt na nástěnce v třetím patře na Ministerstvu Internetu. 


Předně musím adresovat mnohé hýkající nadšence, co se jich teď vyrojilo na internetu. TLOU2 není Schindlerův Seznam videoher. To by ani nedávalo moc smysl, protože jde o dvě naprosto jiná média. Na druhou stranu chápu snahu přirovnat tuto hru něčemu z jiného média, co by vysvětlilo člověku který hry nehraje, jak důležité TLOU2 pro některé může být. Ano, do jisté (velmi malé) míry se témata v nich probíraná překrývají, ale samotný fakt, že hry jsou interaktivní médium vytváří poněkud jiný druh zážitku. Asi by šlo udělat z TLOU2 jakýsi seriál filmů (protože ve hře je hodně filmečků a kecání) a dost možná by to i bylo s nějakými úpravami slušné Netflixovské drama, ale samotná hratelnost je tak zásadní částí zážitku, že dozajista by dílo jako celek utrpělo. A to říkám plně si vědom faktu, že ona „herní“ část funguje jak v pozitivním, tak i negativním smyslu.

Na druhou stranu – TLOU2 má jeden z nejlepších scriptů a hereckých výkonů jaké jsem k dnešnímu datu viděl. Opět – nesrovnával bych to třeba s Citizen Kane, který je obecně kritikou považován za jedno z nejlepších filmových děl (a který jsem sám nikdy neviděl, takže nemohu soudit), ale nechápu jak někdo může shazovat TLOU2 s tím, že to je prostě hra a tak nikdy nebude umělecky na úrovni podobných filmů. Můj názor je takový, že stejně jako umělecká úroveň filmů rostla postupem času, tak bude i ta herní – nezávisle na tom, kdo a za jaké peníze je dělá. Na začátku filmového průmyslu byl ten nejumělečtější film na světě onen slavný „Příjezd vlaku do stanice“. Pár let na to bychom mohli říct, že Metropolis je nejlepší a nejumělečtější Sci-Fi a tak dále. Z dnešního hlediska jde o technicky, scénáristicky a herecky dost zastaralé kousky, se kterými kdyby někdo dnes přišel, kritika by se ani neobtěžovala je zrecenzovat. Snowpiercer mi přijde mnohem lepší, než „Příjezd vlaku do stanice“ a Westworld (první sezóna) zase lepší než Metropolis – když je postavíte vedle sebe a budete ignorovat, že je zde více než sto let rozdíl. 


Umění je vždy dobové a kontextuální. Dnes je TLOU2 umělecký kus nedozírné kvality, ale jako všechno ostatní – i ono bude zastarávat. Final Fantasy 7 bylo ve své době úhelným kamenem v tolika uměleckých disciplínách, že bylo vlastně jedním z nejdůležitějších bodů v historii vývoje videoher. Dnes by obstál možná tak scénář – to neznamená, že by šlo o špatnou hru. Jen se na ni prostě člověk musí dívat pohledem své doby.

Proto mám tak trochu problém s internetem dneška a jeho obyvateli. Vše je polarizováno buď na jednu, nebo na druhou stranu a lidé se přestávají chovat civilizovaně, místo aby si uvědomovali, že svět není černo-bílý, pravda obvykle leží někde uprostřed, to, že má někdo jiný názor z něj nedělá zplozence pekla a že opravdu jediné ultimátum v celém vesmíru je entropie. Pokud má někdo problém s vývojem hlavních postav v TLOU2 od předchozího dílu, fajn, sto lidí – sto chutí a je to jenom na Neilu Druckmannovi (a samozřejmě managerech rozhodujících o alokaci finančních zdrojů – nezapomeňte, že ta nejdůležitější osoba ve firmě, je hned po uklízečce účetní) jak se rozhodne vyprávět svůj příběh. Samozřejmě nikdo nežije ve vakuu (obrazně řečeno) a i autor je součástí zpětno-vazební smyčky mezi svým obecenstvem (a mecenáši) a sám sebou. Přesto bych si nedovolil uzurpovat právo, jako někteří internetový trollové, na rozhodování jak se má celé dílo vytvářet.


Na druhou stranu – jako platící zákazník mám právo dílo podrobit kritice takříkajíc post factum a říci co se mi líbí a co ne na základě své osobní preference s tím, že jde vždy jen o osobní náhled, nikoliv neoddiskutovatelná technická fakta. Problémem je ona necivilizovanost, nebo až bych řekl, agresivní hyperkorektnost, kdy autor skončí mezi mlýnskými kameny SJW mašinérie, kdy se člověk prostě nikdy nezavděčí. TLOU2 je kontroverzní (hlavně na západě tedy) z hned několika důvodů, které jako dítě vyrůstající v normalizovaném komunismu jaksi nemohu pochopit a uniká mi důvod, proč mnozí lidé na internetu doslova šílí jen proto, že se autor rozhodl dotknout některých aktuálních témat (pamatujete? Umění je vždy dobové a kontextuální), jež rozdělují společnost, notabene docela vkusným způsobem.

Ano, někdy mi to přišlo během hraní trochu kostrbaté a na sílu a kdybych hru psal já, asi bych některé věci udělal jinak, ale v celkovém souhrnu – neměl jsem s tím problém. Autor se rozhodl, že hlavní postavy budou obě ženy (což je jen jeden bod, za který to Naughty Dog teď dostává zleva i zprava) – ale ať už by udělal cokoliv, pěkně to schytá od některé ze skupin, kterých na internetu je více než dost, za nedostatečnou reprezentaci té či oné skupiny na jakémkoliv z prstu vycucaném spektru. Tohle nejde vyhrát. Osobně – jak říkám, asi bych to udělal trochu jinak, ale na druhou stranu, jako autor jsem se nikdy nezmohl na víc, než psaní rádoby-chytrých blogových žvástů, tak kdo jsem, abych radil že?


TLOU2 jako hra není dokonalá a kdo stojí pevně nohama na zemi ví, že to ani nejde. Technické limitace budou existovat ještě nějakou dobu, takže autoři musí pracovat s tím, co mají. TLOU2 jako umělecké dílo stojí před limitací faktu, že jde o hru, což už samo o sobě přináší problémy ve snaze o umělecké vyjádření. Svého času jsem se dost o téhle problematice napsal, tak to nebudu teď celé znovu přetřásat, ale ve zkratce – fakt, že hru hrajete a nikoliv jen pasivně konzumujete, přináší do celého mixu input ze strany konzumenta a s tím se pojí i snaha hráče projektovat sám sebe a svá rozhodnutí do hry. Fakt, že ani toto iluzorně svobodné médium není až tak svobodné a hodně závisí na vůli autora, je pak poněkud šokující pro některé hráče s jistým přesvědčením, nebo inklinacemi. Bohužel, obzvláště v dnešní době, někteří lidé jaksi špatně snáší, když jim všichni nejdou na ruku, nebo jim v cestě stojí taková ta drobná překážka zvaná „realita“.

Neil Druckmann svou hrou a tím, že nenásledovat přesně přání některých fanoušků způsobil další bouři ve sklenici vody. Bohužel to přišlo v době, kdy média dělají všechno proto, aby se ještě více rozvířil onen sociální problém v USA. Normálního člověka na ulici to nezajímá, ale ona řvoucí menšina s Twitterovým účtem pod palcem, spamující koho může během seance na záchodě, vytváří dojem, že plebiscit vyzněl v neprospěch autora z toho, či onoho svět otřásajícího důvodu a měl by shořet v pekle. Mě se TLOU2 líbil, strávil jsem v něm na první průchod skoro třicet hodin a jako heterosexuální běloch s klidem říkám, že jako jo, TLOU2 si moje peníze zasloužilo…

Poznámka na konec – TLOU2 se zatím prodává docela dobře. Takže asi tolik ke řvoucí menšině...

Žádné komentáře:

Okomentovat