sobota 30. května 2020

Recenze: Final Fantasy XV

Na tuhle hru jsem se tedy netěšil.

Můj vztah k téhle sérii je jednoduchý – miluji šestku,sedmičku a devítku (osmičku jsem nikdy nedohrál, protože Junction systém je zkrátka špatný), toleruji desítku, jsem velmi pozitivní k dvanáctce (byť po zpětném dohrání musím uznat, že tak nějak z ničeho nic – příběh je u konce. Divné.) a od třináctky mi je většina in-house produkce Sqare-Enixu více méně u pr*ele, protože to co se svými značkami dělají mi přijde jako zločin a spoustu jejich her radši nehraji, protože mám vkus. Nebo si to alespoň myslím. Co se ale patnáctky týče, tam už Square do značné míry překročil hranice všeho možného.

Historicky je patnáctka hodně bohatá hra o které se dá napsat hned několik post-mortemů. Původně začala jako spin-off k třináctému dílu – sice netuším, jak to chtěli naroubovat na onen třicetihodinový tutoriálový tunel, ale to je jedno, protože vývoj se vlekl tempem uhnilé zombie, až nakonec po deseti letech hra vypadal jako regulérní řadový díl. Poděkujme Nomurovi, který si mezitím odskakoval k vývoji Kingdom Hearts, načež i z této značky udělal takový guláš, že potřebujete vysvětlivky k vysvětlivkám, aby hráč měl alespoň zlomek šance dát dohromady o co v tom bordelu vlastně jde. V té době se Square už plně zhlédl v pro-západní produkci a zahodil cokoliv co core diváci milovali a starší produkci, takže pryč je ATB systém a jakákoliv známka složitějšího soubojového systému a hlavně konzistentní psaní jež dává smysl a má emocionální dopad (pozitivní samozřejmě – nuda je taky emoce). Místo toho má patnáctka jakýsi šílený hybrid akční sekačky a vývojového stromu vzdáleně připomínajícího třináctý díl, plus script psaný ranou umělou inteligencí.

Nic proti způsobu alokace nahrabaných bodů do vývojového stromu - až na to, že je dost jednoduchý, neosobní, nedovoluje personalizaci, či specializaci jednotlivých postav a ano, sice tu je jakýsi výběr, ale nakonec se to smrskne na „co lze dostupně vylepšit z aktuálního výběru“. Můj hlavní problém je v samotném soubojáku, který mě nesmírně odradil už tenkrát před lety, kdy bylo vydáno demo. Je to zkrátka jen akční rubačka, ve které si více méně vystačíte jen s dvěma tlačítky a sem tam, jen proto, že někteří nepřátelé mají více životů, si to okořeníte nějakou tou speciální akcí. Je mi jasné, že milovníci tohoto dílu mě asi budou chtít ukamenovat, ale já si opravdu během celé hry vystačil se základními útoky a skoro jsem ani nepoužíval magii, jež byla zjednodušena úplně na dřeň a v zásadě, pokud opomineme některé modifikátory, tu máme jen oheň, led a blesky – toť vše vážení. Pokud čekáte bohatost variací Materia systému, jste na špatné agrese, ve špatném státu, na špatném kontinentě a dalo by se říci i ve špatném vesmíru - doslova, protože ta hra je dost jednoduchá, levelování je rychlejší než progres v příběhu a pokud se omylem dostanete do oblasti se silnějšími monstry, stačí vzít jeden nebo dva vedlejší úkoly, pak se jít vyspat do jedné specifické oblasti, která vám garantuje dvojnásobný počet XP a máte nalevelováno. Nehledě na fakt, že skoro všechny epické příběhové souboje s bossy se smrsknou na tupý button mashing, protože hlavní hrdina jednoduše aktivuje svou superschopností díky níž je hlavní hrdina (kromě faktu, že je dědic trůnu) a pak už jen spamujete bosse nekonečnou kulometnou dávkou magických zbraní. Ach jo.

Nelíbilo se mi to před lety a nelíbí se mi to ani teď a děsí mě, že Square v tomhle šaškování pokračuje v remaku sedmého dílu, který si opět, znovu, zase a tudíž opakovaně nebudu kupovat až do té doby, než k tomu vyjde všechno, co k tomu vyjít má a i potom jen a pokud to bude za poloviční cenu… možná. Vzhledem k faktu, že sedmička se bude vydávat v několika dílech (WTF!?) a borci ve Sqare ještě ani nemají tucha o kolika dílech se bavíme a kdy jako mají vyjít, tak se s touto hrou nebudu muset zabývat přinejmenším dekádu. Jinými slovy – JRPG je mrtvé, alespoň co se Square-Enixu týče. Jdu si zase zahrát sedmičku.

Dalším problémem patnáctky je, že v době vydání nešlo o plnou hru. Vysvětlím. Pokud budete hrát vanila verzi, tak vám přijdou motivy hlavního záporáka naprosto mlhavé a nesmyslné a popravdě řečeno – i poté, co jsem si je dohledal na internetu, mi přijdou přinejmenším jako naprosto stupidní, jako vývrtka vykroucené a vycucané z prstu činy a motivacemi všech postav okolo, jen aby tu nějaký záporák vlastně byl. A teď si uvědomte, že tohle vysvětlení, jakkoliv pochybné, se hráč mohl dozvědět až z placeného DLC, bůh ví kdy po vydání hry, což naznačuje, že autoři splachtili hru tak nějak na drzáka a celé příběhové pozadí hlavního antagonisty pak dopsali jaksi post facto, načež nám ho naservírovali a nechali si ho zaplatit. A aby ta sranda nebyla malá – moje edice, kterou jsem si pořídil za mé těžce vydřené peníze, má být ta nejucelenější, kterou jsem na internetu mohl najít a ne, toto DLC s vysvětlením hlavního záporáka v něm není a musím si ho koupit zvlášť… Na to jim kašlu, YouTube to jistí...

O plytkosti příběhu svědčí i to, že s hlavním hrdinou cestují další tři archetypální charaktery (nic proti archetypům) a každý z nich má své malé DLC… které jsem se neobtěžoval hrát, přestože je v mé edici ke stažení. Prostě mě nebavilo dozvídat se něco více o světě a postavách ze hry, protože přestože jde o open-world, vše je tak nějak malé a bezvýznamné. Ano, váš otec a panovník zemřel při snaze dojednat mír s vedlejším královstvím. Ano jako dědic máte nějaké speciálnější pouto k užívání magie a vaše nastávající, kterou dost podstatnou část hry hledáte po všech čertech, vám má umožnit získat ještě více moci od lokálního božstva, takže můžete nakopnout zlé impériem do zadnice. A ano, je tu docela dost drama a temnoty, obzvláště ke konci, ale celkově mám pocit, že se ve hře jaksi nic moc neděje, byť dejme tomu poslední hodinka hry je z příběhového hlediska jedno veliké WTF a ne v dobrém slova smyslu, protože některé postavy vstávají z hrobu a nikdo nevysvětlí jak je to sakra možné!

Na vině je myslím hlavně právě onen otevřený svět. Místo aby vás hra hnala od jednoho příběhového momentu k druhému, máte tu otevřenou krajinu, okolo stovky vedlejších questů (obvykle se skládajících z „někam jdi, něco seber, něco zabij a vrať se pro další – velmi inovativní a originální!!!) a přibližně stejného počtu lovů na postupně silnější zvířata (-II-), což na jednu stranu dovoluje docela svobodný přístup k levelování a objevování krajiny, ale na druhou to je naprostý zabiják napětí a emocí, protože co bych se někam tahal za dalším příběhovým zvratem, když tu mám v quest logu asi dvacet úkolů vyžadujících tahaní se po celé mapě?

Obecně nemám nic proti otevřeným světům, ale je nutné si uvědomit, že svoboda jít kamkoliv a dělat cokoliv (byť v limitované formě dané faktem, že v drtivé většině her jde o jednoduché variace na několik málo aktivit) má svou cenu a skoro vždy zabije jakýkoliv pokus o narativní tempo, načež hráč ztratí zájem. Stalo se mi to skoro vždy a pokud chcete příklad, tak – kolik z vás šlo po hlavní příběhové lince ve Fallout 4, místo aby se věnovalo hodiny budování settlementu hmmm? JDE O VAŠEHO SYNA VY MONSTRA! Takže asi tak no.

Nakonec jsem ve hře strávil sedmdesát hodin, ale většinu z toho času to bylo na lovení potvor a dělání poslíčka, místo abych se utápěl v hloubkách kvalitního psaní a vlnách emocí jak by to mělo u dobrého příběhového RPG být. Kdybych to měl nějak ohodnotit, tak řeknu, že klasického JRPG je v patnáctce… no, možná tak patnáct hodin. Stěží. Zbytek jsou vedlejší aktivity a ani samotná story není nic extra, přičemž tento dojem mám dost možná proto, protože celá story je tak neskutečně ředěná vedlejšími aktivitami a hratelností. To mi přijde jako dost ubohý výsledek na deset a více let vývoje. Ve hře nejsou skoro žádná města (cca tři a jen jedno z nich je město jako „město“ ve kterém lze někam jít a něco dělat) a většinou se všechno děje v malých motorestech u cesty, pláních okolo, nebo dungeonech. Opět – deset a více let vývoje. Gratuluji. Na to jsem si mohl jít hrát Monster Hunter a byla by to větší herní výzva.

A aby to nebylo málo, k tomu co se mi na tomto dílu nelíbilo přidám ještě zvuk. Konkrétně mám na mysli zvuk během cut-scén, protože se mi stalo mnohokrát, že postavy měly nějaký důležitý rozhovor a celičký svět okolo vás utichl. Příklad – vaše partička jede vlakem, spustí se scéna s rozhovorem a najednou slyšíte jen čtyři lidi bavící se v dokonale utěsněném studiu. Žádný zvuk kolejí, dalších postav okolo, svištícího větru za okny vozů – nic. Já nevím jak vy, ale mě to přišlo velmi amatérské a vyrušující. Pochopil bych například utlumení okolních ruchů, aby důležité informace rozhovoru nezapadly, ale to, že autoři jednali jako by měli jen limitované datové pásmo a museli volit kolik a jaký zvuk pustí do repráků jako za dob prvního PlayStationu, to jsem fakt nečekal.

A abych s nadáváním neskončil tak brzy – grafika je dost o ničem. Witcher 3 vyšel o rok dříve a prostě vypadá mnohem, mnohem lépe. Vypadá dokonce tak dobře, že jde o dost reprezentativní hru i dnes a to je přesně to co se o patnáctce moc říct nedá. Ano, jsou tu docela pěkné pohledy do rozlehlé krajiny a asi můžu pochválit i některé modely postav a potvor, ale to je asi tak všechno. Nekonečně se opakující assety stromů a trávy vytvářejí jasný šachovnicový vzor a co do hustoty porostu – je jim vidět „podlaha“ s nic moc rozlišením textury. Zkrátka a jasně je vidět, že základy hry byly položené hodně dávno a hra měla vyjít na minulé generaci konzolí. Tam by to nevypadalo špatně, ale holt patlalové ve Square měl spoustu času, dokonce tolik, že jim neujel jen jeden technologický vlak, ale polovina trafikonu a pár kočárových spřežení k tomu.

Takže Final Fantasy XV. Tuhle hru nemohu s čistým svědomím doporučit skoro nikomu a jsem rád, že jsem si ji koupil až teď a za tuto cenu – hlavně proto, že mi chybí do sbírky, ne že bych ji mermomocí chtěl. Ano, dohrál jsem ji a ano mám platinu, ale to přičítám mé obsesivně kompluzivní poruše, než tomu že bych se nějak výrazně bavil. Příběhově jde o anemický díl se spoustou logických lapsů a některými skoky v kontinuitě, které nejsou moc vysvětlené, přičemž dost podstatná část obsahu není na samotném disku (nezávisle na tom, jakou edici máte), takže až jednou Sony/Microsoft rozhodne, že si ona DLC nestáhnete (a to se zaručeně stane), tak bude hra dávat ještě menší smysl, než nyní – což samo o sobě je dost děsivé. Jak tohle mohlo dostat 38/40 od Famitsu je nepochopitelné.

6/10