úterý 21. března 2023

Recenze: Dead Space Remake

Dobrý horror je vzácná věc. Dokonce tak vzácná, že se kvůli tomu musí sahat do minulosti.

Tohle je naprosto typické pro mě. Skoro okamžitě poté co si stěžuji na něco, to něco se objeví na trhu a naprosto převálcuje můj původní argument proč to něco nemám rád, nebo nechci ani vidět. Na jednu stranu pak vypadám trochu jako blbec (tedy více než obvykle), na druhou ovšem – máme tu dobrou hru, takže za mě vlastně dobrý. Ale aby bylo jasno, za svým původním názorem si stojím, protože jedna vlaštovka jaro nedělá a v případě Dead Space remaku, jde spíše o výjimku potvrzující pravidlo než naopak.

OK takže ke hře samotné. Původní Dead Space byla svého druhu dost unikátní záležitost, jež se objevila v době takové té miniaturní renesance, kterou EA měla. Tenkrát se vedení společnosti z nějakého důvodu rozhodlo, že chtějí poopravit svou reputaci (což se jim na pár měsíců povedlo a pak z toho na dlouhou dobu nic nebylo) a tak zafinancovali hned několik her, jež se jednak setkaly s pozitivní odezvou jak od novinářů, tak od hráčů a jež se z mnoha důvodů neprodávaly jak si EA představovalo (míněno – neprodaly se jich bambiliony a nebyly donekonečna monetizovatelné – inu typické markeťácké nesmysly jež nemají moc společného s realitou). Jenže díky faktu, že v tehdejší nabídce her od EA šlo o dost unikátní věci s občas zajímavou hratelností a posléze EA udělalo vše možné aby ony značky zabilo, hráči na ně dodnes vzpomínají se slzou v oku a pěstí sevřenou vzteky.

Dead Space z celého toho pokusu asi dopadlo nejlépe, protože si odneslo jeden skvělý druhý díl a jeden třetí díl jež sám o sobě není až tak špatná akční střílečka v rádoby hororovém prostředí, ale prostě to tak nějak nezapadá (poznámka pod čarou – trojku jsem hrál poprvé někdy před dvěma lety, takže se mě moc netýkala snaha EA monetizovat z té hry i to co v ní není. Jinými slovy, hru jsem dojel v pohodě na NORMAL a opravdu nechápu, jak EA chtěla do ní nacpat ty mikrotransakce). Mirror´s Edge si odneslo před několika lety jeden opravdu rozpačitý pokus o restartování (otevřený svět a opakující se úkoly téhle hře opravdu nesvědčily) a Syndicate, jež se mě osobně ze stylistického hlediska tenkrát opravdu líbil, vyloženě propadl a dneska po něm ani pes neštěkne… hmmm, možná bych si ho mohl zase někdy zahrát. Je to docela krátká hra a v poslední době cítím silný nedostatek v oblasti příběhových stříleček.

Co jsem to… ach ano, Dead Space. Fajn, takže od minulosti k přítomnosti. Mám takový pocit, že EA je opět na vlně jakési znovu-renesance. Samozřejmě jim to nevydrží, protože peníze a jak jinak – známe své lidi. Ale v tomto okamžiku EA není nejnenáviděnější herní společností na světě, takže pro ně dobrý. Je docela zajímavé, že několik málo týdnů před launchem hry šel do prodeje i jakýsi duchovní nástupce originální hry Calisto Protocol. Calisto Protocol má za sebou pohnutou historii kdy původně mělo být úplně jinou hrou, ale protože do studia nastoupil původní tvůrce Dead Space a ten si to chtěl střihnout ještě jednou a tentokrát pořádně, vyšlo nám to co nám vyšlo. Za sebe musím se smutkem v hlase říci, že originální Dead Space je stále lepší a Calisto Protocol se jaksi nepovedl. Co se ale zatraceně povedlo je právě onen remake Dead Space, což na jednu stranu jak jsem již výše naznačil hází pořádné vidle do mých argumentů proč opravdu nechci hry podobného druhu (míněno remaky a remastery), ale na druhou stranu jsem rád za každou povedenou hru a tahle se fakt vydařila.

Hlavním pozitivem remaku Dead Space je jeho podobnost s předchůdcem. Autoři se nesnažili znovu vynalézt kolo, spíše na opak. V obecné rovině vzali originální mapu a jen udělali sem a tam nějaké ty změny, aby se to prostě lépe a plynuleji hrálo. Najdete tu velmi podobné a povědomé lokace v podobném a povědomém pořadí, takže pokud jste hráli originál tenkrát před lety a máte jen jakousi matnou vzpomínku kde co bylo a jak jste přistupovali k řešení problémů, nyní budete mít pocit, že jste vklouzli do pohodlných bačkor staré hry… jen někdo záhadně přidal vrstvu plyše a je to celé tak nějak teplejší a pohodlnější. Nebo tak nějak.

Samozřejmě kdybych dneska zapnul originál a pustil ho na vedlejší obrazovce, asi bych našel spousty rozdílů, ale spíše takového druhu jež ničemu neškodí a naopak přináší takové to „user friendly“ upgrady jako vymazání loadingů, propojenost celé lodi v jeden objekt, lepší zvukovou a obrazovou kvalitu v naprosto všech případech, Isaac již není mlčící bambula co dělá co se mu řekne (tedy on to dělá stále, ale alespoň k tomu má co říci a má nějakou osobnost), příběhové doplňky a obohacení jež naznačují druhý díl a provázanost s dodnes se vyvíjejícím lore, lepší chování v nulové gravitaci a tak podobně. Celkově jde o takové to „všechno co jsme si přáli tenkrát, mínus co se nám nelíbilo, plus vypadá to lépe“ proti čemuž se opravdu nemohu ohrazovat. Plus díky vyšší propojenosti jednotlivých oblastí a přidání malých bonusových místností jež jsou uzamčeny za kartami s vyšším přístupovým levelem, člověk má opravdu důvod se do již prošlých oblastí dobrovolně vracet a vystavovat se nebezpečí, což velmi přirozeně nastavuje délku hratelnosti.

Nemá moc cenu se tu rozepisovat o příběhu hry, jednak proto že jde o starou hru na jejímž pozadí se moc nezměnilo, pak také proto že příběh byl všude možně marketován a naznačen ve všech možných médiích a pak také protože v tomto okamžiku je recenze pěkně dlouhá a já strávil podstatnou část textu nadáváním na EA a přeříkávaní historických fakt. Takže jenom řeknu že příběh byl dobrý tenkrát, je lepší dnes (díky spoustě drobných úprav) a žít v univerzu Dead Space bych fakt nechtěl.

Asi jediné co bych za sebe mohl vytknout je jakási velmi nízká incentiva hru hrát znovu. Samo o sobě to není nic špatného, takhle to totiž u příběhových her mám, hru dohraji, užiju si příběh, obecně řečeno vyzobu co se dá a pak se posunu k dalšímu titulu, protože času je málo a her hodně. Jenže z médií jsem slyšel různé nadšené výkřiky jak skvěle znovu-hratelné Dead Space je, protože hra obsahuje jakési modifikátory, kdy na vás průběžně hází jiné nepřátele (kromě scriptovaných situací), mění světlo a efekty a podobně. No, ono už v původní hře něco podobného bylo a nejde o až tak přelomovou záležitost (například jakou munici budete nacházet se odvíjí od toho jaké zbraně máte v inventáři), ale pro mě nejde o moc dobrý důvod, proč hru odehrát znovu. Ano, jsou tu bonusové skiny a obleky, plus si do nové hry můžete přenést všechny zbraně a vylepšení, jež jste nasbírali v prvním průchodu, ale já bych si přál dejme tomu otevření nové oblasti, či více příběhových zákrutů, abych měl důvod se do toho pustit opakovaně. Na druhou stranu tohle je spíše takové malicherné rýpnutí a nic to neznamená, protože tak jak NG+ je postavené jde o bonus pro lidi, jež hrají hru pro hratelnost, nikoliv pro příběh a to je v pořádku. Hlavní je, že Dead Space má opět NG+ a tím to hasne.

Ano, asi by to mohla být úplně nová hra s vlastním IP, ano originál je stále pohodově hratelný tudíž je tu otázka nutnosti tohoto remaku a ano – EA to zase posere a bude se to snažit vyždímat v dalších dílech, protože prostě EA. Jenže… jenže nová hra s vlastním IP (Calisto Protocol) se ani zdaleka nepovedla tak jak měla navzdory deseti letům progresu ve všech směrech. Dále originál se stává stále více problém sehnat a zahrát, obzvláště pokud hrajete jen na konzolích. A v neposlední řadě EA – jak jsem říkal, oni to zase poserou, ale do té doby tu máme alespoň jednu dobrou hru za níž jsem s radostí dal plnou cenu v době vydání, což v mém případě, když se bavíme o EA, je zatraceně vzácná záležitost.

9/10