středa 22. listopadu 2017

South Park: The Fractured But Whole - recenze

Nejsprostější AAA hra na světě má druhý díl a fakt, že se jí nedostalo pochybné cti a nebyla cenzurována Evropskými strážci dobrých mravů, svědčí o celkové kvalitě.
První díl South Parku se ke mně dostal až se zpožděním, protože toho času byla dost nabitá sezóna, ale jelikož nešlo o multiplayerovou hru a navíc ani sám vydavatel, zdá se, hře moc nevěřil, takže ji tolik netlačil médii – vůbec to nevadilo, protože když jsem se k ní konečně dostal, zhltnul jsem ji jako malinu a patřila k těm mým nejoblíbenějším hrám roku 2015 (říkal jsem, že jsem se k ní doslat se zpožděním ne?). Je to vůbec dost příznačné, pro studio Obsidian, jak bylo s hrou naloženo a jak bylo naloženo se samotným studiem. Tahle parta lidí má historicky opakující se smyčku, kdy dostanou zakázku na hru z nějakého slavného IP, ať už hry, nebo jiného média, udělají svou práci nadmíru dobře (mnohdy dokonce řádově lépe že Bugthesdo?) a pak jim je ono IP odebráno a jako důkaz jejich řemeslné geniality, je dáno někomu jinému, kdo skoro nikdy nedokáže přijít alespoň se stejně kvalitním, ne-li lepším produktem. A přesně to se stalo i u tohoto South Parku.

První South Park byl v mnoha směrech tak moc over the top, že myslím dvě scény musely být v Evropské verzi hry cenzurovány. Autoři vědomi si už tak neexistující dobré pověsti zdrojového materiálu (vyjma zábavnosti samozřejmě), se prostě vykašlali na nějaké sevřené nalinkované návody toho, co je a co není přípustné a zcela v tradici seriálu tu míchají závažná témata s bizarními postavičkami a ještě více bizarními situacemi. Výsledkem pak je scéna s anální sondou pro Mr. Slave (jež si ji samozřejmě patřičně užil), nebo boss fight, během něhož se musíte vyhýbat varlatům svého otce. Stick of Truth je jako encyklopedie míst, situací a charakterů seriálu a jeho humor určitě patří po bok k těm nejlepším epizodám, protože si rozhodně nebere servítky a finále je opravdu epické (Princess Kenny rulezz). Ne tak Fracture But Whole.
Tak předně ve hře došlo ke značné Ubisoftaci – sbíráte strašnou spoustu věcí, které nemáte šanci využít, nebo ani nevíte k čemu jsou a děláte vedlejší aktivity, jež nikam nevedou a ani většinou nejsou vtipné, protože je zkrátka děláte pořád dokola. Například ke konci hry jsem měl v inventáři okolo dvou tisíc kousků scrapu, ale nic k čemu bych ho během craftování využil. Další příklad – kdesi jsem našel kondom určený pro seniory, ale nepamatuji se, že bych ho kdy vůbec potřeboval, nebo že by tu byla mise k němu se vztahující. Dovedu si představit nějakou úchylnou misi v domově důchodců, ale místo ní jsem dostal jen nějakou docela trapnou scénku, kdy můj hrdina prděl do trumpety a pak následoval souboj s nekonečnou vlnou středně rozladěných seniorů. Zkratkovité, levné a jen lehce vtipné.

Většina vedlejších aktivit je docela trapných. Vyvěšování plakátů, sbírání plakátů s homosexuální tématikou, focení na Coonstagram, hodit bobek na každém záchodu, najít XY koček Velkého Teplého Ala a to je asi tak všechno a v zásadě kromě XP za to člověk nic nedostane (plus možná tak nějaký ten upgrade, který je tou dobou svou silou stejně už za zenitem užitečnosti). Jsou tu nějaké menší sidequesty, ale v tomto je – jsou fakt malé. Pomoci Gay Fish mamince odletět do nebe na hřbetě duhu prdícím jednorožci je sice hezké, ale… ehm. Pana Henkeye ve hře uvidíte jen jednou, když se vám povede pomocí síly prdu odblokovat myslím jeden jediný opravdu ucpaný záchod a místo nějaké mise vám jen poděkuje a spláchne se do kanálu. Z krabích lidí tu je jen jeden souboj v obchoďáku s telefony a pak se vám vyskytují v ulicích jako normální nepřátelé. Problém je v tom, že by se dalo takhle docela dlouho pokračovat, ale po čtrnácti dnech od dohrání si toho moc už nepamatuji. Zato z první hry si pamatuji i po letech mnohem více. To o něčem svědčí že?

Je tu hned několik věcí, které mi hlava nebere. Hra byla o docela dlouhou dobu odložena, prý z důvodů technické kvality. To je chválihodné a s tím fakt nemám problém (byť by bylo fajn, kdyby autoři dořešili finanční exploit, který vám dovoluje v zásadě mít všechny peníze, které kdy ve hře budete potřebovat – až na to, že je vlastně ani moc nepotřebujete), ale prostě si říkám, kam se poděly všechny ty zdroje a čas do hry vložený. Jednak hra používá stejný engin jako minule, což je v pořádku, protože to stále vypadá pěkně a u pseudo 2D cartoonové na seriálu založené hry ani nic jiného nechci a druhak většina lokací a postav byla již dopředu hotová. Takže moje otázka zní, proč je sakra ta hra tak… meeh. Navzdory produkčním kvalitám, místy opravdu pěkným scénkám a vtipům, jsem se do hraní občas nutil a jenom ten fakt, že jsem věděl, že hra nebude delší než dvacet hodin a víra, že snad za rohem konečně bude něco opravdu extra, mě udrželo u hry až do konce.

Opravdu neříkám, že Fracture But Whole je špatná hra. Jenže co si má člověk myslet, kdy zásadní dějový zvrat, který nastavuje celý narativ hry, tedy rozdělení party superhrdinů po vzoru Avengers – Civil War, se člověk dozví jedině když hru nezapne a dvě minuty kouká na úvodní obrazovku a teprve pak se odehraje ona vysvětlující scénka? Takhle se sdělují důležité informace? Kdo to sakra schválil?
Problémem je trochu i soubojový systém a RPG vrstva. Jak jsem již psal výše, člověk sbírá, sbírá a sbírá a nakonec mu to je k ničemu, protože hry je v zásadě velmi jednoduchá a navíc okolo poslední třetiny stejně dostanete všechny schopnosti a skilly, takže je jen na vás, jak si sestavíte postavu. Soubojový systém už v první hře byl velmi jednoduchý, což vůbec nevadilo, protože koneckonců jste hráli za děti a pěkně to sedlo k celému settingu. V tomto dílu došlo k mírné evoluci systému, kdy se na bojiště přidala čtvercová mřížka a útoky mají oblasti účinku. Během hraní se mi stalo, že jsem umřel jen a pouze v soubojích s bossy a i na ty jsem přišel maximálně při třetím pokusu. Normální nepřátelé nejsou problémem, ani výzvou.

Zato tu máme spousty oblečků, které nemají nejmenší vliv na schopnosti a popravdě řečeno, vystačil jsem si s druhým kostýmem po celou hru. Vzhledem k samotnému grafickému stylu hry – tady prostě není na co se koukat. Schopnosti se tu řeší pomocí jakýchsi gadgetů, ale opět jsem neměl pocit, že by byl nějaký rozdíl v tom, jaké mám u sebe, nebo jak jsem „silný“, protože po celou dobu jsem byl přinejmenším dva kroky před obtížnostní křivkou, nikoliv na ní. Spíš mám dojem, že spousta věcí tu je jen proto, aby se daly craftovat. Od South Parku jsem samozřejmě nečekal v tomto směru nějak složité RPG, ale mám za to, že i jednoduché RPG se dá udělat čistší, přehlednější a více odměňující, než je tohle. Plus konec je takový… já nevím, Cohenovský. Hra prostě skončí a člověk si říká něco ve smyslu „aha, hmm, a to je jako všechno?“. A krom toho, vlastně všechno se tu točí okolo prdů. Vzhledem k tomu, že to byl zásadní vypravěčský zdroj již minule, a teď to je vlastně hlavní zdroj vtipů, situací a řešení, stává se to dost trapným.

Takže když si to shrnu, nevychází mi až tak skvělá hra. Na jednu stranu všechno funguje skvěle, vypadá dobře, zvučí epesně a je to South Park, takže to i je vtipné. Občas. Jenže oproti minulému dílu, které, a to znovu připomínám, dělal Obsidian a nyní to dělalo nějaké anonymní UbiSoft studio z bůh ví odkud, tu je méně lokací, méně šílených scén, příběh je hůře vyprávěný a jeho zvraty jsou předvídatelné. Hra je chudší o věci jako je třeba Kanada (budoucí DLC?), mimozemšťané, nebo opravdu zajímavý RPG systém. V řeči seriálů, jde o spíše průměrnou epizodu a je mi líto, že si autoři vyplácali superhrdinský námět zrovna takhle neslavně. Ale hej! Jedna dobrá zpráva na konec. Pokud si totiž koupíte hru, dostanete jednu zdarma a aby to bylo ještě více zajímavé, jde právě o první díl v remasteru pro současné stroje, takže si ho můžete zahrát a porovnat oč horší dvojka je.

Takže koupit, nebo nekoupit? No, za plnou cenu asi radši ne. Radil bych počkat na nějakou slevovou akci a v každém případě si dát pozor, abyste měli v balení i platný redeeem code pro první díl. Prvnímu South Parku jsem dal svého času spolehlivou devítku. U tohoto dílu, právě kvůli nevyužitému potenciálu navzdory již předem připraveným assetům, zkrátka nemůžu dát víc, než sedmičku. A protože ten konec je takový jaký je, srazím ještě půl bodu.

6.5/10