neděle 5. listopadu 2017

Wolfenstein 2: The New Colossus - recenze

S prvním Wolfensteinem od Machine Games mám velmi vřelý vztah. I přes jisté nedokonalosti a chybky, které každý soudný člověk prostě najde, i kdyby nechtěl, považuji hru za jednu z nejlepších čistokrevných stříleček, které jsem za posledních deset let hrál. Správná míra humoru odlehčující jinak velmi depresivní téma. Tak akorát gore. Velmi plynulá grafika s kvalitním designem levelů a zbraní, ze kterých je prostě radost vystřelit. Dobře navržení nepřátelé s tak akorát over the top fantazií a potencionální technickou reálností. Příběh, sice přitažený za vlasy, ale jinak sám o sobě, ve své kategorii inteligentní a hlavní postava, která není jenom další tupý, na všechno kývající (tedy, on se vším nakonec souhlasí, ale alespoň k tomu má vnitřní komentář) mlčenlivý „hrdina“ - vůbec s konceptem mlčícího hrdiny mám osobní problém, ale to až na jindy.

Zkrátka po všech stránkách doladěný produkt, který si vystačil s tak akorát dlouhou hratelností, zajímavým příběhem, obešel se bez multiplayeru a soustředil se na to, co ho činí zábavným – zabíjení nácků v alternativní časové linii. Díky tomu všemu se Wolfenstein The New Order stal jednou z pouhých dvou her, u kterých jsem si dal tu práci a dotáhl to na platinovou trofej, protože jsem se zatraceně bavil a hra po mě nechtěla nesmysly tipu „vyhraj tisíc multiplayerových zápasů po sobě a jen se základní pistolí“. Teď ale mám dohranou dvojku a popravdě řečeno, nemyslím si, že se budu o ni snažit podruhé. Ne že by druhý Wolfík byl špatný, to rozhodně ne – vlastně v dnešní konkurenci přesně naopak, ale podle mého, není tak dobrý jako jednička a důvodů by k tomu bylo hned několik. Takže pakliže se na hru snese přemíra kritiky, není to proto, že by byla obecně špatná, ale proto, že minule byly jisté věci jednoduše lépe provedené.

Začnu tím nejočividnějším – grafikou. Ano, hra běží po většinu doby v krásně hladkých 60fps a oproti minulému dílu, vidíte své postavě nohy, když se podíváte dolů. Malá věc, pravda, ale dokonalost tkví v detailech. V absolutních číslech věřím, že grafika je lepší oproti jedničce, ale z pocitového hlediska mám dojem, jakoby se ze hry ztratila jistá čistota a přehlednost, kdy hlavně pokud jde o boj na dálku, prostě vidíte velké kulové. V plné polovině levelů se v lokacích převaluje vzduchem jakási mlha, nebo kouř a návštěva New Orleans, či trosek Manhattanu jsou doslova utrpením, protože často se brodíte mlhou hustou tak, že by to vzdal i Rákosníček a radši si koupil průmyslové odsiřovadlo, co se montuje na tovární komíny. Navíc trosky obou jmenovaných lokací jsou poněkud generické a nezajímavé. O prázdninách jsem s kamarádem hrál třetí Resistance ve split-screenu a popravdě řečeno, možná i díky tomu jsem nebyl nyní moc uchvácen – prostě další rozbombardované Americké město. To je toho. Krom toho – trosky vypadají všude stejně. Betonové peklo Berlína v minulém dílu vypadalo zajímavěji.

Jednu věc nechápu. Proč se autoři rozhodli změnit modely většiny nepřátel a všech zbraní? V minulém dílu to fungovalo dobře myslím, že za pět měsíců, co ve hře podle příběhu uběhlo, by se nemělo tak radikálně změnit složení Whermachtu. Navíc některé modely nepřátel zažili sestupnou kvalitu a třeba takový kyber-pes vypadá značně nedodělaně a notně hůř, než před třemi lety v prvním dílu. Místo klasických hand-granátů na dlouhém klacku nyní házíte obvyklými „vajíčky“, laserová puška, velmi oblíbená a užitečná posledně, došla také „upgradu“, takže se stala pro mne dost neoblíbenou a většinu času jsem si radši vystačil s pistolí, útočnou puškou a sem tam brokovnicí když došlo na úzké koridory. Samopal, který dostanete na začátku, jsem po prvním levelu už nepoužil ani jednou a jen velmi zřídkavě pistoli střílející granáty/rakety. Pak tu jsou ještě velké zbraně, které najdete v rukou takových větších germánů, nebo stacionárně a pak je odepnete, jež většinou nevydrží moc dlouho, ale jsou příjemnou změnou, protože ve vašem báglu prostě nenosíte kromě sekerky už nic jiného.

Arzenál je tedy chudší a nenápaditější a popravdě řečeno, ona ani možnost používat jakoukoliv kombinaci dvou zbraní není až tak moc zábavná, protože manipulace při nastavování kterou budete mít s kterou, je poněkud nemotorná a pomalá, což v boji není zrovna žádaná vlastnost. Takže jsem většinou běhal s jedním vytaženým kvérem (obvykle pistole s tlumičem, nebo když se vyhlásil poplach tak puška) a v tísnivé situaci zmáčknul „nahoru“, čímž se vyerektuje druhá stejná zbraň a způsobil masakr. Problémem je, že díky tomu, jak autoři nadesignovali levely, to bylo možná častěji, než by se mi líbilo.

V prvním dílu bylo několik míst ve hře, ve kterých se pohybovali po levelu důstojníci, kteří když vás viděli, nebo slyšeli, vyhlásili poplach a vy se museli vypořádat s větší dávkou agresivních příslušníků Říšských ozbrojených sil. Jinak byly levely designovány s tím, že kolik je nepřátel v něm na začátku, tolik jich tam holt je a pokud se tam nepřidala nějaká cut-scéna, mohli jste se na autory spolehnout, že vám tam nehodí nějaké klacky pod nohy. Ve dvojce ale jsou až na drobné výjimky všechny levely designovány s důstojníky, kteří mají navíc občas až nepřirozeně ostré smysly. Takže teď stojíte před rozhodnutím, jestli to zkusíte ošéfovat stealthem, nebo půjdete do toho s velkou slávou a zbraněmi obouruč – což může být problém, protože i přes všelijaké vylepšení a namaxované zdraví/brnění, vaše hodnoty HP padají k nule rychleji, než obsah peněženky v předvánoční horečce a to i na střední obtížnost.

Takže dejme tomu, že to vezmete tou inteligentnější cestou a pokusíte se sejmout důstojníka/ky první a pak zpracujete ten zbytek vojáků potulujících se po levelu. No jo, jenže jak už jsem psal dříve, v mnoha levelech je dohlednost velmi mizerná a z nějakého důvodu, oproti minulému dílu, udělat headshot s pistolí, byť i na dvacet metrů, je najednou problém. Buď se důstojníci dobře schovávají až úplně na druhém konci levelu, takže se musíte pracně propracovávat přes všechny ostatní vojáky, kteří samozřejmě také mohou zburcovat poplach, nebo ho v tom marastu, kterému lokální obyvatelé říkají „čerstvé povětří“ prostě nevidíte! Řešením by byla sniperka, ale ta absentuje a jediné co můžete tak dělat, je přimontovat si na pušku optiku, která vám dá tak 2x zvětšení, ale jednak tím rachotem vzbudíte i mrtvého a pak také ve větší vzdálenosti je hra tak nějak nedetailní a zamlžení, takže musíte být opravdu dobří, abyste něco takhle sestřelili. Tak jako tak, většinou je výsledkem poplach a musíte se probíjet hromadou nepřátel i přes to, že jste se poslední půl hodinu úporně snažili o onen stealth.

Technicky je Wolfenstein na tom docela dobře, ale opět – pokud musím srovnávat s minulým dílem, máme tu mnohem více chyb a bugů. Od podivně v pevném povrchu plovoucích objektů jako jsou vraky aut, přes vypadávající textury až k obvyklému problému s rag-doll fyzikou mrtvol, které zkrátka nemají žádnou hmotnost a tak poletují vzduchem jako propíchnuté balónky, přes ze vzduchu se materializující germány,přímo před vašima očima během poplachu, by se dalo mluvit dlouho. Najdete tu všechno a ani se po tom nemusíte moc pídit, je to všude. Tedy, není to úplně peklo ve stylu Andromedy, nebo tak něco, ale nedá se tomu vyhnout a vypadá to blbě. Plus občas divná práce se světlem, které vytváří na hranách objektů divnou záři, přes kterou nevidíte detail. V tomto ohledu mám takový dojem, že autorům by slušelo ještě několik měsíců na vyleštění produktu.

Docela nepříjemný mi přišel i zvolený způsob, jakým se dělaly cut-scény. Některé scény vidíte z vlastního pohledu a můžete se rozhlížet okolo a ty jsou tak nějak v pořádku. Někteří recenzenti na ně nadávali, ale mě nevadili. Problém mám ale s těmi neinteraktivními scénami, kdy kameru převezme režizér, který z nějakého důvodu trpí fascinací na nosní dírky, protože až nepřiměřeně mnoho kamerových úhlů jsou brány z podlahy. Nevím, co tím jako básník chtěl říci, ale mám takový pocit, že v dialogové scéně se to obvykle bere jako zločin a známka špatného vkusu, protože pokud je mimika brána jako značná část zdělení mezi postavami, tak tady v tomto případě o onu část prostě přijdete. Jo a jen tak mimochodem – proč mám takový pocit, že modely postav v animacích jsou ošklivější, než v minulém dílu? Alespoň některých, ale třeba takové vlasy Anyi jsou hrozné.

Jinak příběh mi přišel v některých ohledech lepší, než u jedničky a pokračující vztah mezi hlavním hrdinou a Anyou tak trochu dospěl a ukázal něco nejenom z její minulosti (deníky v prvním dílu), ale i proč má B.J. takovou pifku na nácky, jakou má. Smrt jedné z hlavních postav minulého dílu je scenáristicky dobře obhájená, ale nová vůdkyně, která místo ní nastoupila… ach jo. Jako jo, zase, scenáristicky dobře obhájená, ale měl jsem za to, že to převezme někdo ze staré party a osobně bych nominovat Anyu… a pak po dlouhém přemýšlení asi Ferguse. Každopádně snaha zažehnout revoluci v Americe je fajn, docela očekávaná a předvídatelná cesta, kterou se autoři vydali. Jinak scéna s Hitlerem – tohle bylo velmi levné a poněkud mimo mísu. Předpokládám, že Hitler bude dalším cílem v předpokládané čtyřce, ovšem nyní, jakožto blábolící uslintaný idiot moc respektu nevzbuzuje. Tohle autoři promáchli.

Hudba a zvuky. Popravdě řečeno, ona hudba už v minulém dílu, se většinou skládala z několika málo velmi dobrých skladeb a drtivé většiny takového toho techno-rachotu co dostanete, když uspořádáte heavy metalový koncert ve válcovně plechů. A bylo to fajn. Tentokrát ale mám ten pocit, že buď se ubralo na počtu hudebních skladeb, nebo ty co tu jsou, jsou méně poslouchatelné, plus techno-rachot se stal mnohem víc otravným, protože v alert fázi během boje, budete mnohem déle a častěji, a tudíž ho poslouchat déle a častěji. Taky mi přijde, že se poněkud utlumila hlasitost zbraní, nebo jejich charakterističnost, což zrovna u takovéto hry považuji skoro až za zločin proti lidskosti. Dabing je fajn, Frau Engel je správně šílená, jen Bombate (charakter) je nyní dabován někým jiným a podle mne – ne lepším.

Tak a teď trochu k těm vedlejším věcem, jako je znovuhratelnost a tak podobně. Po dohrání hlavní hry dostanete možnost se vrátit do jednotlivých částí levelů a sejmout šestnáct velitelů z Oberkommanda, sesbírat sběratelské předměty a celkově vytunit své skilly, které slaví návrat z minulého dílu. To dohromady dokáže natáhnout herní dobu na docela dlouho a já sám mám už ve hře přes dvacet pět hodin, ale nakonec, poté co si vylepšíte co můžete zjistíte, že je to tak trochu k ničemu, protože to nemáte kde využít. Věc se má totiž tak, že pokud si chcete zahrát druhou dějovou linii (Fergus, nebo Wyatt), tak hra prostě nemá žádný NG+ mod a musíte si to dát hezky od začátku a bez jakéhokoliv bonusu. V minulém dílu to tak šlo a upřímně řečeno, nehorázně to pomohlo při získání trofeje za nejvyšší obtížnost. Tady tomu tak není a hrát na „Mein leben“ je masakr, na který zkrátka kašlu, protože jinak bych zasekl ovladač do obrazovky a to je drahá sranda.

Pravda, první díl byl v tomto směru mnohem chudší. Tam po dohrání člověk dostal jen pár možností, jak si hru zahrát s mírnými modifikacemi, plus zvolit si jakoukoliv kapitolu chcete (což ve dvojce opět nepochopitelně absentuje), ale osobně považuji NG+ za něco, co by měly mít mnohé hry tak nějak ve standardní výbavě. Velmi brzy by mělo vyjít i nějaké to DLC rozšíření, tak uvidíme, jestli se objeví v rámci patche, ale mám takový pocit, že se tak nestane.

Sumasumárum, i přes všechno to nadávání a stížnosti, které jsem zde nakupil, Wolfenstein 2 je dobrá hra, kterou doporučuji už jenom proto, že jde hodně proti proudu, kterým se vydávají skoro všichni ostatní vydavatelé. Ani by mi tak moc nevadil nedostatek progresu a fakt, že hra v zásadě nepřináší od prvního dílu nic nového – spíše naopak. Můj problém je v tom, že v mnoha ohledech od prvního dílu je dvojka na tom očividně hůř a nedodělaná – hlavně v technické oblasti. To a některé designová rozhodnutí, jako například osekání arzenálu, nebo vypuštění NG+. Přesto pokud jste měli rádi jedničku, tohle se vám bude asi stále líbit. Pokud jste jedničku nehráli a pochybujete, tak doporučuji zkusit si někde sehnat původní díl, ideálně s The Old Blood DLC. Dnes to je za hubičku a stále lepší, než drtivá většina stříleček na současném trhu (takhle z hlavy mě napadá jako konkurence snad jen poslední Doom, nebo Titanfall 2). Když jsem kdysi dělal recenzi The New Order, udělil jsem 8.4/10 a s odstupem času si myslím, že bych mohl jít i trochu výš. U dvojky ale tak štědrý být nemohu.

8/10