Dlouho jsem odkládal tenhle text, protože mi to přijde tak trochu jako víkendový úklid – víte že alespoň jednou za týden musíte pořádně uklidit, abyste nežili jako ve chlívě, ale protože to je tak trochu povinnost, moc se vám do toho nechce. Na druhou stranu tu je takový ten otravný pocit, že každý rok si přeci jenom zaslouží nějaké to shrnutí a sebereflexi. Takže zde je můj žebříček her za rok 2017, které jsem hrál a mám ve sbírce. Jen poznámka na okraj, do seznamu jsem nezahrnul hry, které mám pouze digitálně, protože je nepovažuji za součást mé sbírky, plus že některé další se do nominací z toho či onoho důvodu nedostaly.
Obecně řečeno, minulý rok byl opět na hry velmi plodný a přestože se sem tam
objevilo nějaké to zklamání, či nedostatek, nebylo to vůbec
špatné. Ano, KERBAL Space Program se na Store objevil až po více
než roce od vydání v US (absolutně mi nedochází proč se tak
stalo, ale důsledkem je, že ať už je za tím kdokoliv – moje
prachy nedostanou, protože minuli okno mého zájmu. Mám spoustu
dalších her ke hraní, sorry boys, možná až v nějaké drastické
slevě), South Park ani přes odklad nedodal lepší hru, než byla
ta předchozí od Obsidianu (paradoxně onen odklad byl prý právě
kvůli ladění obsahu), Cities Skyline se teď kvůli neustávajícím
přílivu DLC nevyplatí koupit, takže čekám na nějakou GOTY
edici a Aven Colony i přes vše čím je a co slibuje, mne naprosto
vůbec nechytlo – přes to přese všechno, to nebyl vůbec špatný
rok.
Tohle byla zklamání, kterým jsem se vyhnul, ale samozřejmě tu jsou zklamání, do kterých jsem narazil takříkajíc plnou parou. Závodní hry v minulém roce to neměly až tak špatné, ale z důvodů časových jsem si nemohl samozřejmě dovolit koupit vše a tak jsem si musel vybírat. Výsledkem je, že jsem si pořídil jen tři závodní hry a ani jedna mne vlastně moc neuspokojila. Pokud se mě někdo zeptá, jestli bych mu doporučil spíše Gran Turismo Sport, nebo Project Cars 2, mám opravdu potíž vybrat. GTS bylo na začátku pro mne osobně opravdu hořkou pilulkou, která mi leží v žaludku doteď, protože na jednu stranu se hraje stále skvěle a v tomto smyslu to je dobré GT, ale obsah? Můj bože ten obsah! Jako někdo kdo neholduje multiplayeru, je zde pro mě skoro všechno špatně, osekané, bez zájmu splácané a s pochybnými designovými rozhodnutími. Inu, projděte si recenzi. Poliphony sice přidalo jakýs takýs singl mód, ale stále to je jen malá náplast na veliký silniční lišej.
Project Cars 2 oproti GT vylepšil mnohé co jsem mu vyčítal při premiéře prvního dílu, ale upřímně řečeno – opět pokud neholdujete multiplayeru, nejde o moc zábavnou hru, protože prostě máte ke všemu hned ze startu přístup, takže proč se vlastně snažit že? Kariéra tu sice nějaká je, ale opět – co s ní, když za ni nic nedostanete. Poznámku si zaslouží i fakt, že ani jedna hra neobsahuje fyzický tuning. GT sice má polepy a barvení, ale to je asi tak vše a místo toho jsou nám servírována ta samá auta s oním tuningem, ale vydávaná za auta z jiné třídy (jimiž po tuningu bezpochyby jsou, ale to je přesně to, co jsem chtěl dělat já a ne to dostat takhle na talíři). PC2 i GTS mají jen hromady hejblátek, na které musíte mít nastudováno co dělá co, abyste z vozu dostali maximální výkon. Škoda.
Trochu divné to bylo i na poli RPG. South Park Fractured But Whole i přes svou obecnou zábavnost zklamal jako celek a odnesl si ode mne hodnocení „průměrná epizoda v sérii“. Tedy – dá se na to koukat, je to i sranda, ale nic pro co bych šel kus světa naproti. Do seznamu bych možná měl zahrnout i Torment: Tides of Numenera, ale i přes mnou tolik chtěnou retro hratelnost a vyloženě staromilecký setting, tak nějak po rozehrání, jsem se nebyl schopný dokopat tu hru vůbec pořádně hrát a dohrát. Stále ji mám na pohotovostní poličce a chci se k ní vrátit, ale je mi jasné, že svou šanci na zasáhnutí do hodnocení nejlepších her minulého roku již ztratila. Což mi připomíná, že si ještě někde musím sehnat Persona 5, ale i po tolika měsících je stále neuvěřitelně drahá a překvapivě začíná být i nedostupná.
Další kategorii bych souhrnně nazval „otevřené světy“, protože ať už je hráčská perspektiva v nich jakákoliv, obvykle se zde operuje s volnějším přístupem k hratelnosti a RPG elementy jsou mnohdy na hranici s regulérním RPG. V této kategorii se autoři letos podle mě dost vytáhli a celkově mi udělali hodně radosti. Yakuza 0 a HD remake Yakuza Kiwami pokračuje ve spanilé jízdě divnosti a šíleného Japonského přístupu k open world designu a opět jde o hry, které buď máte rádi, nebo je naprosto nechápete. Osobně Yakuzu rád mám, ale jisté designové nedostatky mě nutí ji nedat na vyšší příčku, protože například opakující se schéma vedlejších mini-příběhů, poněkud devadesátkové ovládání charakterů, nebo nevyrovnané tempo vyprávění příběhu člověka dokáže časem dost otrávit. Ale stále jde o skvělé hry, to bezpochyby. Jen musíte být správně divní.
Na vyšším žebříčku popularity u mě zápasí o místo Prey a Dishonored Death of Outsider. Obě hry nabízejí v rámci jednotlivých levelů velikou volnost, ale na jedné straně je Prey se svou širokou základnou biologických upgradů, gadgetů, nutnosti se často vracet a procházet levely opětovně, avšak jinak – závisle na vašich současných upgradech, pokud chcete vyzobat všechno. Na druhé straně je Dishonored, s mnohem přímočařejší hratelností, kdy vám autoři dali do rukou jen několik málo nástrojů, ale relativně čitelný level-design a přímočará kombinatorika schopností a gadgetů stále zaručuje osobitost herního stylu pro každého hráče. Problémem u Prey pro mne je fakt, že byl trochu víc natažený, než by se mi líbilo. Ne moc, protože k poslednímu upgradu, který jsem chtěl, jsem se dostal až tak dvě hodiny před koncem (třicet hodin hratelnosti – to se ztratí jako nic), ale přesto bych uvítal po příběhové stránce lepší způsob vedení vyprávění, což Dshonored možná právě díky kratší herní délce právě má. Druhým faktorem pro mne je, že i když tu je pro mne stále možnost hrát takříkajíc za „druhou stranu“ v Prey, plus udělat celou dlouhou řadu naprosto jiných rozhodnutí, tak se mi tak nějak vůbec nechce, protože mám pocit, že jsem viděl asi už všechno a nic mě nemůže překvapit. Na druhou stranu právě Dishonored se svým „streamlinovaným“ (hurá anglicizmy :D ) systémem a poloviční hrací dobou u mě vyvolává nutkání se ke hře vrátit a zkusit ten či onen level znovu, jinak a možná i lépe.
Ovšem první místo v „otevřených světech“ může být jen jedno a to náleží Horizon Zero Dawn. Tahle hra mě opravdu velmi mile překvapila a hledat na ní chyby je poněkud problém. Ano, spousta mechanik je evidentně okopírována od dalších her (jmenovitě například od Zaklínače), a je zde vidět i mnohá zjednodušení, nebo zkratek, ale faktem je, že hra prostě funguje a to tak, že skvěle. Hladké přechody mezi jednotlivými prostředími, jež jsou ještě ke všemu hodně odlišná, dobře zakotvená v reálném světě a esteticky velmi impresivní. Opravdu nádherná grafika, dobře napsaný svět, skvělá hratelnost a fakt, že Guerrila snad poprvé ve své historii dokázala udělat hru, která má opravdu dobré zakončení! Plus tu je ten fakt, že hra tak veliká a v dnešní „day one patch“ době fungovala skoro bez chyby hned první den a navíc se o ni autoři i nadále starali, dožehlili těch několik bugů, přidali nové možnosti a na podzim vydali masivní a velmi uspokojivé DLC – příkladný přístup k vývoji her.
Honorable mentions:
Uncharted: The Lost Legacy se do užšího výběru nedostalo protože
v zásadě nepřineslo nic nového a jde jen o „zkrátka víc
Uncharted“. To ale neznamená, že to není zábavná, dobře
odvedená hra, která za poloviční peníze co radová hra, přináší
to, co si zákazníci přáli. Tedy více toho samého bez nějakého
věšení bulíků na nos. Toho si cením.
Shadow Tactics se do
výběru nedostalo, protože jsem ji ještě nedohrál, ale popravdě
řečeno hra ve stylu Commandos tu chyběla strašně dlouho a tahle
se jí velmi podobá.
A poslední je
Wolfenstein. Přiznám se, že jak moc jsem od hry očekával, tak
jsem byl na konci poněkud zklamaný. Ano, podle mne to je ta
nejlepší střílečka minulého roku a své investice jsem
nelitoval – možná proto, že singlových stříleček, těch
dobrých, bylo loni jako prstů na jedné ruce velmi nešikovného
truhláře, ale mám takový dojem, že jednička byla přeci jenom
lepší. Důvodů by bylo hned několik a všechny jsem dal do své
recenze, takže pokud máte zájem, jděte si ji přečíst, ale ve
zkratce – grafika se mi až tak nezdála, některé výkony
kameramana a střihače jsou sub-optimální a chybí mi pořádný
NG+ mód, který byl minule mnohem lépe provedený. Jo a DLC mi
zatím přijdou jako ne moc dobře zrecyklovaná nastavovaná kaše.
Nejlepší grafika:
Gran Turismo Sport
Nejlepší zvuk:
Horizon Zero Dawn
Nejlepší dabing:
Uncharted: The Lost Legacy
Nejlepší gameplay:
Horizon Zero Dawn
Nejlepší
rage-quit: Tekken 7
Nejlepší postava:
Kazuma Kiryu (Yakuza 0)
Nejlepší Příběh:
Final Fantasy XII
Zajímavé. Pro mě je hrou roku 2017 Prey. Spousta možností, znovuhratelnost, svěží hratelnost, rozumná volnost a svoboda (není lineární, ale zase to není prázdný pustý svět s tunami otravných cingrlátek na sbírání - viz open world hry od Ubisoftu), různé možnosti buildů s risk/reward faktorem (alienní schopnosti jsou silnější než lidské, ale stanete se nepřítelem samotné stanice, jejího obranného systému i podpůrných botů), neotřelý nepřítel (Typhon rozhodně není váš klasický šedý alienek) a hodně inspirace z titulů jako jsou System Shock či Deus Ex. A je to střílečka, která chce po hráči, aby při hraní používal mozek. Dnes docela vzácná záležitost.
OdpovědětVymazatHorizon: Zero Dawn je pouze pro konzole, takže ji neřeším. Jako RPG by se mohla prosadit Divinity 2 (ale nehrál jsem). FF XII je mým více oblíbeným dílem a Zodiac Age vyjde i na PC.
A o failech velkých vydavatelů nemá smysl se bavit. Celá hlavní trojka loni epicky selhala. EA a jejich pay2win lootboxy z Battlefrontu II (zajímavé je, že lootboxy zpopularizoval Overwatch od Blizzardu, ale ten v nich nabízí jen kosmetické věci), Ubi a jejich šílené zabití her jako For Honor nebo Wildlands. No a Activision? Kromě CoD: WWII hlavně Destiny 2. Zbytečná hra, která nemá na trhu místo ani důvod existence. Existují hry, které dělají to samé lépe. Příklady: Borderlands a Warframe (ten je zadarmo!).
Inu, prostě mi to asi nesedlo tak, jak by mělo. Přitom to je přesně ten druh hry, kterou bych měl doslova milovat, protože mi zapadá do skoro všech škatulek "tohle žeru". Nevadí, i tak ji mám sakra vysoko a dost jsem zvědavý, jak dopadne letošní remake System Shock. Praotec všech těchhle her.
Vymazat