SOTC
je technicky hra z otevřeného světa, ale pokud byste v ní
hledali nějaké vedlejší aktivity ve stylu Gran Theft Auto, tak
musím váženého čtenáře zklamat, protože nic takového zde
není. Otevřený svět v SOTC není platformou pro aktivity,
protože je spíše samotnou hratelnostní složkou. Vaším úkolem
je porazit šestnáct kolosů a nic víc a celý svět zde slouží
jako jakási cesta, obrovský puzzle a prostředek k navození
atmosféry potřebné k úplnému zážitku, který by při
jakémkoliv jiném způsobu ztvárnění asi nebyl zdaleka tak silný,
jako je nyní.
Každý
kolos dlí v unikátním prostředí, jeho chování a charakter
se výrazně odlišuje jeden od druhého a byť samotný úkol hráče
se neodchýlí od jednotného zadání ani o píď, natožpak jeho
zdroje a způsob samotného aktu, samotná interakce při souboji
vyplývá z oné unikátnosti každého jednotlivého souboje.
Hráč musí ve velmi minimalistickém a o vše nepotřebné osekaném
systému najít způsob, jak se dostat oponentovi na kobylku. A o tom
je první polovina celého zážitku. Mechanicky řečeno – SOTC je
série soubojů v limitovaném prostředí, s limitovanými
zdroji a cílem hráče je odpozorovat chování nepřítele a
nalezení nejefektivnější cesty jak ho porazit. Šestnáct bitev a
pokud víte jak na to, máte celou hru za čtyři až pět hodin
sfouknutou jako nic. Pokud hrajete SOTC poprvé, může to trvat o
nějakou tu hodinku navíc, ale stručně řečeno, tohle je hra,
která vám nezabere víc než víkend.
Jenže
tu je ta druhá polovina, ona příslovečná druhá strana mince a
tou je příběh, vyznění a celkový pocit ze hry. Je až
neuvěřitelné, jak s naprostým minimem vypravěčských
pomůcek dokázali autoři vykouzlit příběh, který byť je velmi
těžké vtělit do slov, přesto zanechává po dohrání v hráči
pocit plnosti, uspokojení a „vše bylo řečeno“. Opravdu,
premisa je jednoduchá – kdesi daleko, existuje magické místo, ve
kterém sídlí jakýsi starobylí duch, jež dokáže přivést
mrtvé k životu, pokud splníte speciální podmínky.
Samozřejmě není to až tak jednoduché, protože onou podmínkou
je zabití oněch šestnácti kolosů, kteří si tak nějak bloumají
onou krajinou, nikoho neotravují a prostě si tu spokojeně žijí,
dokud do jejich světa nevtrhne jeden velmi zamilovaný mladík
s mocným mečem v ruce a odhodláním v očích.
Postupem
času, jak pobíjíte jednoho kolose za druhým, se ve vás patrně
začne vzmáhat pocit, že někdy je cena, kterou máte zaplatit za
jisté věci jaksi příliš vysoká a začnete pochybovat o vlastní
moralitě. Ve většině her je nepřítel prostě další místo, do
kterého umístíte kulku, nebo kus oceli a tím to hasne. Nepřítel
ve hrách bývá zkrátka jen další otravnou překážkou a pokud
nejste vystaveni nějakému obtížnému souboji s bossem,
prostě ho ani nevnímáte. V SOTC je celý tenhle systém
postavený na hlavu, protože se zde potýkáte jen a pouze s bossy
a vaše vnímání co je a co není ještě správné není utopené
v řece krve a pod hromadami vypařujících se polygonů
reprezentujících vaše předchozí oběti. Vaši nepřátelé
nejsou nějací zloduši z povolání, ani z nich
nedostanete nic výjimečného či nápomocného. Je to jako jednoho
rána vstát a začít vraždit všechny obyvatele vaší rodné
vesničky, které znáte celý život a nic proti nim nemáte, jen
proto, že všechna ta krev může, ale i nemusí, oživit někoho
koho milujete. Celá ta hra pro mne symbolizuje otázku, kam až jste
schopni zajít pro lásku.
Ale
tohle všechno bylo již mnohokrát řečeno a probráno v případech
předchozích inkarnací hry. V rámci recenze tohoto remaku
bychom se měli ptát, zdali je i po tolika letech tato hra
konkurence schopná i z technického a hratelnostního hlediska.
Technicky
– popravdě řečeno, i přes mohutné vylepšení, které je
naprosto nepopiratelné, obzvláště pokud máte obrázky a videa
z originálu vedle remaku, tak na dnešní dobu je hra tak nějak
pouze lehce nad průměrem. Má to co dočinění s použitou
technikou, kdy autoři v podstatě vzali do rukou původní kód
a do každého stromečku, kamene, postavy, zvířete a budovy
nabouchali několik tisíc polygonů navíc a ještě to celé
přetáhli velmi věrnou, leč nehorázně vylepšenou replikou
původních textur. Jinými slovy – tam, kde dříve pracovala
fantasie, nyní zafungovala technologie a mnohé detaily si již
nemusíme představovat. Leč v porovnání se současnými open
world skvosty, jako třeba Kingdom Come, Far Cry 5, nebo Battlefield
1, je SOTC jen docela pustá krajina bez života. Tady se musí hodně
dohánět stylem, kterého naštěstí SOTC má na rozdávání.
To
je všechno hrozně pěkné, a v zásadě bych neměl námitky,
ale jako někdo, kdo hru hrál v originálu, mi zde chybí
jakási… měkkost, zamlženost a mysteriózní rozostřenost. Celý
tenhle pocit samozřejmě vychází z nedokonalosti původně
použité technologie. Míním tím fakt, že hra byla dělaná
s vědomím, že se bude hrát na CRT televizích, které díky
zrnu a rozlišení disponují jakousi formou nativního antialiasingu
(technofilové prosím nekamenujte mě), který vytvářel pro hru
následně jakýsi zasněný ráz, jež mohutně pomáhal celé
atmosféře hry. V remaku jsme pak vystaveni jako skalpel ostrým
texturám a superjemnému rozlišení, které právě oné zasněnosti
(a fantasii) jaksi nedává moc prostoru. Na druhou strnu, autoři
dali do hry možnost si nastavit barevný filtr ve kterém chcete hru
hrát a to také není k zahození. Je to paradoxní. Když jsem
byl mnohem mladší, přál jsem si u takových her lepších textur
a více polygonů, ale dnes, v mnoha případech, si skoro až
přeji opak.
Obrovským
benefitem remasteru je velmi stabilní snímkování, jež v původní
verzi právě díky na tu dobu již archaickému hardwaru padal
kolikrát i do jednociferných čísel. V remaku sice sem tam
občas fps spadne, ale celkový výkon je chvalitebný a hodně
pomáhá hratelnosti. Další dobrou zprávou je předělání
původního schématu ovládání. Sice zde absentuje custom volba,
ale nastavení od autorů dělá svou práci velmi dobře. A jako
poslední bonbónek tu je fotorežim, se kterým se jako vždy dá
hodně vyblbnout. Sice není tak bohatý, jako v Gran Turismu,
nebo v Horizont Zero Dawn, ale i tak nabízí slušnou paletu
filtrů a nastavení.
SOTC
je hra, ze které by si měli vzít příklad všechna veliká studia
a vydavatelé, kteří přemýšlejí o reinkarnaci nějaké podobné
legendy – a tím míním hlavně Square-Enix. Bluepoint studio je
svého druhu specialista na restaurování her a s každým
dalším projektem jsou jen lepší a lepší a i v tomto
případě udělali tu nejlepší možnou věc na světě. Vzali
původní hru, naboostovali grafiku, opravili chyby, vyčistili zvuk,
poladili ovládání a hlavně NA NIC JINÉHO KURVA NEHRABALI! Když
vidím, co Square-Enix dělají s mou milovanou Final Fantasy 7,
chce se mi brečet. Chvílemi žalem, chvílemi vztekem a jedno je
jisté, že až jim ten rádoby remake vyjde, tak jim za něj
nepoděkuji a dost možná si ho ani nekoupím.
V Bluepointu
udělali vše pro to, aby milovníci originálu neměli skoro žádný
důvod si stěžovat a přesto byla hra vhodná i pro novou generaci
hráčů. Ano, hra není jako taková dokonalá. Kůň je na dnešní
dobu dost blbej a potřebuje pevnou ruku. Kolizní model při lezení
na kolosy občas blbne, takže se zaseknete na nějakém místě a je
těžké někam skočit, nebo přelézt, aby se dalo pokračovat. Ale
faktem je, že umřít zde je docela problém a jde o spíše
meditativní zážitek, takže se dá hře ledacos odpustit. Osobně
SOTC miluji, jde o jednu z mých nejoblíbenějších her (byť
jsem ji paradoxně dohrál jen dvakrát a ano, tenhle run byl druhý
v řadě, ale nechci si ředit zážitek hraním dokola) a to by
mne mohlo poněkud zaslepit v dnešním hodnocení, ale i tak si
nemyslím, že by ji měli mladší hráči minout jen proto, že je
stará, nebo proto, že jaksi nezapadá do dnešních zažitých
žánrových škatulek. Berte ji.
Žádné komentáře:
Okomentovat