Když jsem před
mnoha a mnoha měsíci viděl první trailer na FC5, přišlo mi, že
se možná dívám na hru, která rozbije tradiční FC formuli a
přinese něco víc, než jen šílenou jízdu repetetivní krajinou
za doprovodu chemicky navozených halucinací. Inu, celá premisa s
kultem kdesi v Montanském zapadákově zkrátka zněla tak drsně
realisticky, že se nešlo netěšit. Plus ty trailery byly tak
zajímavě provokující… Nyní máme hru konečně venku a s ní i
baráž pozitivních recenzí a já sám, po dohrání, se dokopávám
k sepsání svých dojmů. Jdeme na to.
Sérii FC mám rád.
Je to pro mne jistá záruka určité úrovně kvality a stylu
hratelnosti. Proto jsem moc nepřemýšlel, zdali si hru koupím,
nebo ne. Koneckonců pokud kupujete něco od tak velikého subjektu,
jakým Ubisoft beze sporu je, víte předem, že dostanete jakési
stokrát převařené UHO (Univerzální Hnědá Omáčka), ale že
vám to bude chutnat, protože se strefuje do opravdu velikého
množství nejmenších společných jmenovatelů. Z tohoto hlediska
je pátý díl Far Cry opravdu bezpečnou hrou – bude vás bavit
zaručeně… alespoň po nějakou dobu.
Samozřejmě moje
hlavní dilema bylo, jestli hru koupit v den vydání, a nebo radši
počkat pár týdnů co se vyklube z oznámených mikrotransakcí,
které mě osobně už hodně dlouho lezou krkem. Risknul jsem a
musím chtě nechtě říci, že jsem za celou dobu neměl jediný
moment nutkání do hry investovat korunu navíc. Což je v podstatě
dost symptomatické a budu se k tomu vracet později. V tomto momentě
stačí říci, že ano, mikrotransakce ve hře jsou a že jsou v
podstatě jen kosmetické a že jsou tímto opravdu k ničemu,
protože pokud hrajete v singlu, tak ty různé oblečky stejně
nevidíte a nemají nijaký vliv na hratelnost a pokud hrajete
multiplayer, nebo coop, tak je to jen ukázka jak moc peněz na
vyhazování máte. Sumasumárum – opravdu si nemyslím, že se
studio mělo vůbec zabývat s implementací těchto mikrotransakcí.
Ale budiž, kromě očekávaného zpomalení načítání kdykoliv
jdete do obchodu, protože systém se mermomocí chce napojit na
internet a nacpat vám mikrotransakce do krku, to nemá na hru žádný
vliv. Díky ti bože.
Dobré zprávy na
začátek. Autoři se zbavili oněch otravných věží, nebo
táboráků (FC Primal), které jste museli vyšplhat, abyste odkryli
kus mapy na níž vám jako beďary naskákala hromada stejných ikon
tak hustě, že nebyl vidět profil krajiny, označujících čtyři
nebo pět stále se dokola opakujících sude-questů, jež vám po
několika hodinách opravdu lezly krkem. Samozřejmě věže,
respektive stožáry tu stále jsou, ale jen (kromě jednoho nebo
dvou případů, kdy to mise jaksi vyžaduje) jako volba pro hráče,
pokud se rozhodne je využít jako vyvýšené
pozorovatelny/sniperské hnízdečko. Další dobrou věcí je
eliminování milionu bedýnek roztroušených po lokalitě,
obsahujících náhodný loot. Samozřejmě se tu stále sbírá
nepřeberná hromada kravin a horolezecké batohy jsou po hře
roztroušené z neúnavnou železnou pravidelností, ale alespoň
nejsou označeny na mapě a nevypadají tak blbě mimo mísu.
Další dobrou
zprávou je přepracovaný systém perků a s ním vymizelá nutnost
lovit každé zvíře v širém okolí, jen aby jste si mohli z
deseti tygrů sešít peněženku, která unese o padesát dolarů
navíc. Opravdu, jako tohle mě na předchozích FC hrách neskutečně
štvalo, respektive ve třetím díle to byla fajn novinka, ale pak
už bylo vidět, jak moc to autoři nedotáhli do nějakého
logického konce a dali to tam jen jako jakousi „práci pro práci“.
V tomto okamžiku máte nekonečnou šrajtofli a postavu si
vylepšujete systémem perků, které jsou navázány na jednoduchou
premisu, kdy jednak dostanete body za splnění řady výzev
(například XY zabití WZ zbraní), nebo nalezením časopisů o
přežití v soukromých bunkrech místních šílenců, kteří
věří, že kolaps civilizace je nevyhnutelný. Chudáci naivní.
Bohužel ani tentokrát perky nejsou zrovna ideálně vyvážené,
protože FC není RPG, které by na nich vyloženě záviselo
(všechno stejně ustřílíte i tou nejslabší pistolkou – pokud
se umíte vyhýbat a máte dost munice), takže pár perků je sice k
něčemu, ale drtivá většina mi přišla do jisté míry jen
kosmetická a na hru skoro nemající vliv.
Další fajn věcí
je, že zmizela většina opakujících se aktivit, nebo lépe řečeno
– jsou hráči inteligentněji servírovány. Stále tu jsou
aktivity jako projetí tratě na čas, nebo lovení specifických
zvířat, ale oproti třeba čtvrtému dílu, to je celé udělané
jaksi více přirozeně a i když hráč stále plní „go to and
fetch/kill“ roli pro všechny NPC ve hře, způsob podání je
rozhodně více vypilovaný a člověka začne nudit až mnohem
později, než jak tomu bylo v předchozích případech. Místo
obvyklých nepřátelských táborů tu jsou vcelku logicky očekávané
lokální usedlosti, farmy, továrny, nebo části infrastruktury,
obsazené kultisty, jež vy jediný (případně s parťáky, ale
stejně se to bez vás prostě neobejde protože… důvody?) musíte
vykostit. Načež přijede banda místních milicionářů (kde jste
byly chlapci doposud hmm?), uklidí bordel, rozbalí stánek se
zbraněmi a jeden z členů milice je zde k dispozici jako zadavatel
jedné vedlejší mise, jež naštěstí nevypadá obvykle jako pěst
na oko a tak nějak zapadá do kontextu oné lokality. Samozřejmě
její splnění v drtivé většině zahrnuje zastřelení několika
dalších kultistů, ale co už.
V tomto okamžiku
ale nastává tak trochu problém. Celá lokace je rozdělena na tři
oblasti ovládané sourozenci hlavního antagonisty. V každé
oblasti je pak určitý počet obsazených nemovitostí, které
můžete dobít, okolo padesáti vedlejších misí, hromada neustále
cirkulujících náklaďáků s vězni nebo materiálem který dělá
BUM a nebo misí přímo napojených na příběh, deset až šestnáct
staveb ke zničení a jeden zadavatel „prosím mohl by jsi mi najít
XY sběratelských kousků“. Za plnění těchto misí dostáváte
XP a v určitém okamžiku s spustí příběhová událost. V každé
oblasti třikrát a pak je finální konfrontace s lokálním bossem.
Věc se má tak, že během oněch událostí se vás většinou
nikdo ani nesnaží zabít (jak by bylo logické) a jste tak nějak
jen pasivním divákem. Dost nuda.
Bohužel autoři
měli opět, znovu, zase a tudíž opakovaně ten genitální nápad
s němým protagonistou, takže ten panák, za kterého hrajete, má
asi tolik osobnosti jako nahnilý tuřín, protože se prostě
nevyjadřuje a vy sami, kromě samozřejmého mačkání spouště a všeobecně očekávaného vytváření chaosu a všeobecné
destrukce, máte během hry odhadem tak tři, nebo čtyři možnosti,
jak doopravdy něco udělat dle vaší vůle, přičemž aby to bylo
ještě pikantnější – ono se toho moc až tak nezmění, protože
ve dvou případech hra tak nějak skončí a v dalších případech
se buď nehne z místa, nebo naskočí scénář B, který vás tak
jako tak přinutí udělat co autoři zamýšleli. Ne, prostě pro mě
v drtivé většině her idea „silent charakter“ nefunguje, už
jenom proto, že mi autoři nedávají do rukou žádné nástroje
(kromě zbraní), jak se vžít do nějaké role a mít osobitý
dopad na dění ve hře. Pokud autoři nemají zájem něco takového
hráči poskytnout – proboha nedělejte to! Radši mi dejte
nějakého idiota/krávu s hlasem, kterého můžu mít rád, nebo
nenávidět, ale do které/ho se sakra můžu vcítit! Takže za
mlčícího podržtašku hrdinu musím a vlastně z celého srdce
chci, srazit bod. K tomu se přidává celá ta schématičnost a
repetetivnost. S tou autoři docela statečně bojovali a do jisté
míry, hlavně díky způsobu jakým jsou vám mise zadávány, se
jim to i podařilo, ale stejně po jisté době zjistíte, že jaksi
děláte neustále to samé dokola, jen s trochu jiným nátěrem.
Gunplay také
nepomáhá, protože ač je zde docela široká paleta zbraní a
většinu z nich lze modifikovat, plus dvě třetiny z nich jsou
zamčené za nutností pokročit v příběhu, tak… inu, všechny
jsou jaksi na jedno brdo. Alespoň pocitově. Ano, samozřejmě,
sniperka ze začátku hry je horší, než sniperka z konce, ale
problémem je, že jsem jaksi z nové zbraně neměl radost, byla to
pro mne jen další věc, které je statisticky lepší a toť vše.
Nakonec jsem většinu hry prošel s univerzálním kombem „těžký
kulomet – sniperka – raketomet – pistole“, přičemž kromě
raketometu všechno mělo tlumič (ano, i M60, nebo 50. cal sniperka
si poradí s tlumičem bez problému – Montana je místo, kde se
takovéto věci normálně válejí na ulici), takže kromě oněch
výzev nutných k vylepšení postavy, jsem neměl důvod
experimentovat. Na dálku jsem odstřelil co šlo, na blízko všechno
ustřílel kulometem a pokud přiletěl vrtulník… inu, raketomet
doznal užitečnosti.
Když si vezmu, že
Amerika je země s největším export-import zbraní (možná kromě
Afghánistánu a dalších válečných zón), tak různorodost a
unikátnost jednotlivých zbraní by měla být tím nejvíce
unikátním na celé hře, ale místo toho se tu hráči nabídnou
takzvané „signature“ zbraně, což jsou prostě ty samé kvéry,
co si můžete koupit úplně všude, jen s křiklavým skinem a s
úplně stejnými statistikami. Ach a ano, signature zbraně jsou
mnohem dražší, než ty obvyklé, takže buď si na ně našetříte
(nechápu proč), nebo si je koupíte za stříbrné cihly (zase
tolik jich ve hře není, takže můžete mít tak jednu, nebo dvě)
a nebo si stříbrné cihly koupíte za reálné peníze, ale opět –
nechápu proč by to někdo proboha dělal. Škoda přeškoda.
Očekávám, že v oněch oznámených třech DLC bude alespoň
několik nových zbraní, ale nemyslím si, že by se přenesly do
původní hry a jak znám Ubisoft, tak půjde o pouhý re-skin těch
již použitých. Far Cry v tomhle opravdu není simulace a autoři
používají jen jakousi jednoduchou excelovou tabulku s několika
parametry. Výsledkem je, že ani používat Magnum není moc
zajímavé.
Příběhově
řečeno, Far Cry 5 mělo potenciál, ale bohužel, alespoň pro mne,
bylo zajímavé odhadem tak první třetinu hry. V druhé třetině,
kdy jsem se pomalu prokousával regionem ovládaným Faith Seed, se
začala pomalu dostavovat únava a v třetím regionu, jsem už vzdal
jakoukoliv snahu splnit vedlejší úkoly a činnosti, protože to
byla prostě nuda. Finální konfrontace pak byla nikoliv katarzí,
ale spíše úlevným vydechnutím, že těch přes třicet hodin je
už za mnou a já se hrou nemusím dále zabývat. Nevím, možná
tomu je tak úmyslně, možná ne, ale já mám na pár let zase od
téhle série klid a rozhodně si neplánuji zakoupit DLC (která pro
změnu nevypadají jako něco, co bylo vystřiženo z obsahu).
Problémem Far Cry 5
podle mě je, že je stále až příliš nahuštěné a dlouhé. Já
vím, je paradox co říkám, protože obvykle jsem všemi deseti pro
dlouhé hry, ve kterých je hodně co dělat, ale ve FC5 je hodně co
dělat toho samého stále dokola i přes očividnou a upřímnou
snahu autorů vyhnout se neustále opakujícímu vzoru té samé
minimise, respektive znění zadání. Věc se má tak, že náplň
je neměnná, což v podstatě způsobilo, že jsem například
Primal odložil již po několika hodinách a opravdu neplánuji se k
němu kdy vrátit. Opravdu nechápu, proč autoři nevzali trochu
více do důsledku pokrok, kterého jsme svědky během poslední
dekády, co se typů misí a jejich zadání týče a stále jedou
přes ten samý mustr. Proč se neinspirují například u GTA5
(které taky už není nejmladší a tak snad měli čas si všimnout,
že ta hra tu je) a neokopírovali například Heist mise –
postupné sbírání zdrojů a lidí v přípravě na, dejme tomu,
útok na nějakou dobře chráněnou pevnost kultistů jakožto
kruciální bod v příběhu. Pak by rozdělení mapy na tři
lokality dávalo i docela smysl a jednotlivé sekundární cíle by
mohly být lépe diverzifikované, protože dobití jednotlivých
pevností by vyžadovalo diametrálně odlišný postup. A pokud by
do toho namíchali Nemesis systém z Shadow of Mordor/War, taky by
neudělali špatně.
Montana je nádherné
místo a musím autorům dát veliký kredit za její ztvárnění.
Interaktivita je dost mizerná ve srovnání s druhým dílem
(doporučuji si najít na YT dvacetiminutové srovnávací video.
Budete koukat, jak moc Ubisoft v tomto směru kašle na pokrok), ale
ten pocit „jsem tam“ je zcela nepopiratelný. Samozřejmě ani
zdaleka se to nerovná kvalitě onoho pocitu, jaký jsem měl a mám
u Kingdom Come Deliverance, ale to je možná tím, že KCD je z Čech
a já jsem z Čech, takže se tomu nešlo vyhnout a více to
rezonuje. Tak jako tak ale FC5 je mnohem blíže realitě, nebo
alespoň zdání reálnosti, než poslední tři díly, byť použité
assety přímo křičí „už jsme tu párkrát byli“. Na druhou
stranu právě v oné reálnosti tkví další bod, díky kterému
hra padá na hubu. Na jednu stranu vám hra dává do rukou spousty
prostředků, jak údolí opustit a varovat ozbrojené složky v
okolních státech, vrátit se druhý den s armádou a udělat s
celým kultem krátký, ale hodně krvavý proces, ale na druhou
stranu, kdykoliv se přiblížíte k okraji mapy, tak vám hra
nedovolí pokračovat a nahodí takové to klasické Call of
Duty/Battlefieldovské „blížíte se k hranici herní oblasti“.
Není k tomu logický důvod, rozhodně ne v kontextu jak lokalita
vypadá a co máte k dispozici za přibližovadla – já kdybych byl
v této situaci jako zástupce šerifa, tak místo strastiplné,
úmorné, časově náročné a pro mne osobně životu nebezpečné
snahy osvobodit každé jednotlivé místo údolí holýma rukama,
tak prostě zdrhnu za kopečky a všechno nahlásím. Jakožto
zástupce zákona bych byl vyslyšen.
Ovšem autoři vůbec neobtěžovali s nějakou rozumě vysvětlitelnou překážkou, která
by mě v tom měla zabránit. Sakra vždyť dokonce docela brzy se
vám pod ruce dostane vrtulník, nebo malé letadlo a to nejmenší,
co by každý kultista s mozkem o velikosti alespoň jednoho vařeného
hrášku asi udělal, je rozmístit pár lidí na okolní kopce s
příručními raketomety, aby zabránil právě onomu případnému útěku! Ale ne, autoři si vystačili s trapným respawnem zpátky do údolí. Jasně, můžete namítat, že jako němý
hrdina by asi bylo problém komunikovat volání o pomoc s autoritami
mimo údolí, ale tak snad lidi umí číst a psát ne? Nehledě na
fakt, že i to nejmenší letadlo ve hře je dvoumístné, takže by
stačilo naložit nějakého místního vidláka jako svědka… Ta
hra je v mnoha ohledech zkrátka strašně pitomá. A ne v dobrém
slova smyslu.
Když jsem před
lety recenzoval čtvrtý díl, zaklínal jsem se, že to dám
Ubisoftu pořádně sežrat, jestli přijdou zase se stejnou formulí,
klonem onoho systému, jaký vytahují z trenýrek od dvojky (přičemž
dvojka, navzdory oné spoustě objektivních chyb jako jsou nekonečné
respawny stráží, nebo subjektivních problémů, kupříkladu
nulový příběh nebo mlčící charakter – je pro mě stále
nejlepší FC co kdy bylo) a oni mi to do jisté míry udělali zase.
Far Cry 5 je tak strašně Ubisoft hra, až to bolí. Navzdory
potencionálně kontroverznímu tématu, ze kterého by se dalo něco
slušného vymlátit, se jim podařilo uvařit tak nějak nemastnou a
neslanou kaši, ze které se ani současné SJW snowflakes
nezbláznili a to už je co říci, protože ti brečí jako na povel
už při pohledu na padající okvětní lístek. Hra je utahaně
roztažená do dálky a šířky, přičemž ztratí kouzlo již po
nějakých deseti hodinách, kdy jste teprve v třetině a dalších
dvacet hodin máte před sebou.
FC5 je docela noční
můra pro kompletisty jako jsem já. Tedy ten druh lidí, kteří
jsou schopni projít hru křížem krážem a udělat a najít
všechno jen aby vyčistili mapu od těch otravných ikonek, ale jen
za podmínky, že budou nacházet něco nového. Architektonicky,
tématem a co do přírody, tady FC5 nemá problém, ale hra neklade
ve svém průběhu žádné nové výzvy a to co vidíte na začátku,
uvidíte i na konci. Hádám, že to je daň za celkovou otevřenost,
ale jestli bych mohl něco Ubisoftu poradit – prostě uberte s
misemi a aktivitami. Nechat mapu jak je a jen trochu naředit obsah a
byla by to fakt mnohem lepší hra, protože každé střetnutí nebo
mise by byly více unikátní.
Takhle ale musím
říct, že Far Cry 5 je lehce nadprůměrné Far Cry a naprosto
průměrná Ubisoft hra. Jasně, hra s budgetem nad kterým by se
Babiš zatetelil radostí a armádou otroků, co když sledujete
minuty a minuty skrolujících titulků po dokončení hry se
neubráníte otázce, co sakra všichni ti lidí celé ty čtyři
roky dělali, že se jim podařilo vytvořit takový… já nevím…
McDonald. Najíte se, bude vám to dost možná i chutnat, ale do
žaludku vám to spadne jako cihla, nehodíte šavli, ale budete z
toho mít blbé spaní a druhý den se na to budete mermomocí snažit
zapomenout, přičemž za nějakou dobu si řeknete, že to nebylo
vlastně až tak špatné a pak uděláte zase tu samou chybu a to
korporátní šméčko koupíte znovu a je vám opět blbě. FC5 je
dobrá hra ve smyslu, že funguje jak má, dělá co by dělat měla
a jde o časem ověřenou formuli, do které se ale bohužel nevešlo
moc místo buď pro vážné otázky, nebo hravost, případně
oboje, protože Ubisoft hrál hodně na jistotu. Dobře se to hraje –
z mechanického hlediska, ale to je asi tak všechno a protože
pokrok, který Ubisoft s tímto pátým dílem učinil, nepovažuji
za dostatečný ve srovnání s předchozím dílem, dávám tak nízké
hodnocení.
6,5/10
Žádné komentáře:
Okomentovat