Kosmírová hra,
jakou jsem ještě nehrál… tak trochu.
Miluji kosmírové
střílečky a pokaždé, když se něco na konzolích objeví, můj
kvocient zájmu vystřelí někam za hranice stratosféry. Blbé na
tom je to, že za poslední dekádu se na PlayStationu neobjevil ani
jediný vesmírný „simulátor“, který by splňoval to, co bych
si přál. Prostě se tyhle hry z nějakého důvodu už nedělají.
Po oznámení Everspace jsem tedy samozřejmě prošel kde co, abych
měl alespoň rámcovou představu o čem hra je a jestli stojí za
to do ní investovat. Popravdě řečeno, asi bych ji koupil i kdyby
byla dělaná týmem co vymyslel lootboxy do Battlefrontu, ale to už
je věc vedlejší. Každopádně ohlasy z PC verze a trailer
přesvědčily, takže hned po vydání jsem do ní šel. A nyní je
čas na jedno malé přiznání. Tohle je historicky moje první
regulérní rogue-like hra a popravdě řečeno, nejsem si jist, že
je to můj oblíbený žánr, což znamená, že tahle recenze je
tímto poněkud ovlivněná.
Everspace těží z
docela jednoduchého konceptu, kdy procházíte docela náhodně
generovanou sekvencí levelů, přičemž pokud umřete, všechno se
restartuje (no, jak se to vezme) a vy začínáte zase hezky od
začátku. Jediné co si můžete z předchozí hry přinést jsou
peníze, za něž si kupujete upgrady pro sebe a svou loď do dalšího
kola, přičemž peníze je záhodno pokaždé utratit, jelikož se
vám účet po každém restartování vynuluje, takže je nemůžete
akumulovat. Není to špatný systém, to musím uznat a pokud si to
nedáte na hard, tak to ani není nijak extrémně obtížné.
Prvních několik pokusů skončily hned v prvním, nebo druhém
sektoru docela potupnou smrtí lokálních outlaws pirátů, nebo
vlnou emzácké armády, která mě z neznámého důvodu
pronásleduje. Jenže po každé smrti jsem se vrátil do startovního
bodu s nějakou tu menší, tu větší částkou a tak jsem si mohl
koupit pár upgradů a další průběh byl o něco jednodušší,
vydržel jsem déle a měl jsem seance i o délce okolo tří hodin,
než mě něco zase sejmulo.
Hra má každopádně
velmi chytlavou hratelnost a atmosféru. Je opravdu zábava prolétat
velmi impresivními, byť samozřejmě z astronomického a
fyzikálního hlediska absolutně nepravděpodobnými systémy, kosit
piráty, paběrkovat zbraně a technologie v opuštěných vracích,
plus samozřejmě nějaké to těžení a sem tam vedlejší úkol od
hrstky NPC a snažit se přijít s technologickým mixem, který vám
pomůže vydržet o pár systémů víc, než naposled s tím, že
kdesi v sedmém sektoru se konečně sakra dozvíte, proč, co a jak
se vám vůbec stalo a ano, to všechno děláte hlavně proto, že
máte amnézii. Jeden by řekl, že tahle „soap opera“ berlička
je už dávno z módy, ale ne, ona se jako prohnilá zombie stále
vrací z zpola zasypaného hrobu.
Tenhle volný a
způsob hraní, kdy postupem času doopravdy přetváříte svou
věrnou lodičku (máte k dispozici dohromady čtyři lodě a každá
z nich se diametrálně liší způsobem užívání, ale já stejně
radši zůstal u té základní) a jaké perky si kupujete a s každou
hodinou a každým průchodem v člověku roste sebejistota –
podobných her jsem moc nehrál. Samozřejmě většina her má v
sobě zabudovaný jakýsi systém „nepovedlo se ti to jednou,
trochu poleveluješ a pak toho mizeru srovnáš“. Ovšem zde v
kombinaci s náhodně generovaným prostředím a neustálým tlakem
nepřátelské flotily, která vám dýchá na záda a vy prostě
nemáte čas na úplně všechno, to je velmi návyková záležitost.
Výsledkem je, že jsem u hry strávil až nečekaně hodně času a
to jen abych se dostal na konec příběhové linky. Po dohrání má
pak člověk ještě stále hodně co dělat, protože vylepšit si
loď a získat maximum perků, kterých je požehnaně, určitě
potrvá pár desítek hodin a k tomu tu jsou ony vedlejší úkoly.
Výsledkem je hra, která má co do poměru mezi časem a peněžní
hodnotou velmi dobrý výsledek, pokud máte rádi tenhle druh her. A
to je tak trochu můj problém.
Mě osobně strašně
chybí klasické kosmírové střílečky. Co já bych dal za nějaký
pořádný nový Wing Commander, nebo pokračování Colony Wars
(které, jen tak mimochodem, ani jeden díl nenajdete na Store…
WTF?). Předem daná kampaň s dobrým příběhem, zajímavým
designem lodí, zbraní a inteligentně navrženými misemi. Jenže
přesně tohle Everspace bohužel pro mne není. Nejde o chybu hry
jako takovou. Je to můj osobní problém a dopředu jsem věděl, že
s tím problém mít budu, protože ač jsem rogoue-like hry předtím
nehrál, základní koncept mi je jasný. Věc se má tak, že v
Everspace tak nějak visíte ve vakuu a jaksi nemáte moc veliký
dopad na to, co se děje okolo vás. Je to samozřejmě zapříčiněno
samotným jádrem hry, která stojí na náhodně generovaných
lokacích, takže cokoliv uděláte – v dalším průběhu už nemá
vliv, nejste hybatelem děje v nějakém větším konfliktu nebo
nebudujete například nějakou základnu a tak dále. Zkrátka se
narodíte, projdete několik levelů, umřete, upgradujete, narodíte
se a zase znovu dokola.
Ano, je to zábavné,
protože vaše schopnosti narůstají a jste schopni se vypořádat s
větším množstvím nepřátel, nebo většími loďmi. Když jsem
poprvé narazil na nepřátelskou korvetu, byla to instantní smrt a
po několik dalších průběhů hrou jsem se jí na hony vyhýbal,
až jsem přišel na jednoduchý fígl naboostování štítů,
rychlého přiblížení a bombardováním korozivními raketami
(čímž naprosto obejdete štíty, takže se pak stačí na chvíli
někam schovat a jen počkat, až se to svinstvo prožere trupem).
Jenže z toho všeho mi chybí jakýsi pocit narůstajících sázek,
protože ta největší výzva na vás čeká, když poprvé zapnete
hru a postupem času, jak se stáváte silnějšími a zkušenějšími,
jaksi předstihnete narůstající křivku obtížnosti, jež se
projevuje při průletu do dalších sektorů. Jako v každém
pořádném heroickém příběhu, kdy hrdinovi jsou kladeny do cesty
stále větší a větší překážky a nepřítel je stále více
hrozivý až do okamžiku katarze… to zde jaksi chybí, protože
prostě umřete, narodíte se opět někde na začátku a jediné co
ztratíte je možná tak hodinka, nebo dvě než se dostanete
přibližně tam kde jste byly předtím. A to je to co mě osobně
nesedí.
Co do technické
stránky Everspace nevypadá vůbec špatně. Framerate je po většinu
času stabilní, scény jsou náležitě epické, efekty efektní a
vesmír stabilně Temně Hučí ™, takže všichni víme že
hrajeme kosmírovou hru ve které vakuum perfektně nese zvuk… Jen
k ovládání bych měl takovou docela důležitou poznámku. Hra
nabízí hned několik presetů jak si rozhodit ovládání, ale
popravdě řečeno, ani jedem mi nepřišel ideální a ještě s
láskou jsem si vzpomněl na stařičký Descent nebo z poslední
doby Elite Dangerous, kde prohrabávat se nastavením v menu je
opravdu na hodně dlouho. Jako fakt, máme tu rok 2018 a autoři z
nějakého důvodu mají za to, že hráči jsou retardované opice,
které si neumí ani rozhodit ovládací prvky? To pro mne
nejideálnější nastavení způsobilo, že pokud jsem chtěl udělat
roll, tak jsem musel zmáčknout a držet L3 a pokud jsem v nastavení
zapnul, aby mi levá páčka dělal roll a pitch, přišel jsem o yaw
– pokud jsem samozřejmě krkolomně nezmáčkl zase něco jiného…
to není známka dobré ergonomie že ne? Nakonec si člověk zvykne,
ale rozhodně to není ideální situace.
Po příběhové
stránce je Everspace, jak to jenom říci, zkrátka béčko. A teď
mluvím o prezentaci, které je provedena stylem lehce animovaných
obrázků a komentářem hlavního hrdiny na pozadí. Na jednu stranu
jsem samozřejmě nečekal CGI orgie jako od Square Enixu, ale na
druhou stranu, jde o nezávislé studio a za to co dokázali jim
musím složit poklonu, protože ta hra prostě vypadá skvěle! Jen
ta příběhová stránka a způsob vyprávění je… no, dejme
tomu, že jde o jakousi vlastnost tohoto druhu her, od tak velikých
studií a nechme to být.
Sumasumárum –
Everspace je až překvapivě návyková hra, s dobrou hratelností a
velmi líbivou grafikou. Její slabinou pak je nic moc příběh a
jeho podání, postupem času klesající obtížnost a napětí (byť
autoři udělali všechno možné, aby oddálili moment, kdy hra
přestane být výzvou) a fakt, že jde o rogue-like hru, což může
být pro někoho naopak kladem. Za sebe bych si přál nějakou
renesanci klasických vesmírných simulátorů. Everspace v tomto
směru není špatným pokusem a rogue-like styl hratelnosti byl
patrně zvolený z důvodu finanční nenáročnosti, protože
studio, které hru vytvořilo, rozhodně není nějaký moloch s
miliardovým rozpočtem. V těchto intencích bráno, Everspace je
opravdu dobrým příspěvkem do tohoto subžánru. Bohužel ale také
nejde o nějaký naprostý trhák a hru, kterou musíte mít i kdyby
padali trakaře, protože mi přijde jaksi na hranách neobroušená
a i přes solidní systém vylepšování a upgradů, jaksi plochá.
Výsledkem je velmi dobrá jednohubka, na kterou si ale asi za deset
let nevzpomenu (už jenom proto, že je distribuována jen
digitálně).
7.7/10
Žádné komentáře:
Okomentovat