neděle 2. září 2018

Recenze: Detroit: Became Human

Když se mě v práci tento týden ptali, o čem chci psát a já jim řekl, že by to mohla být recenze na Detroit, automatická otázka byla „a jaká to je hra?“. Inu, pokud bych měl být upřímný, tak Detroit není moc dobrá hra jako taková – ale ono to je trochu složitější.

David Cage je v herním světě poněkud ojedinělá postava. Většina tvůrců (těch co chtějí dělat hry protože je baví dělat hry a ne jenom vydělávat peníze) má za cíl vytvořit tu nejlepší možnou hru se vším všudy. Nezáleží na žánru, grafice, nebo penězích, prostě dělají hru a tečka. David Cage na druhou stranu už celá léta kutí jakousi verzi Kinoautomatu, která se tak trochu dá hrát jako hra. Už když jsem před lety psal recenzi na Heavy Rain, měl jsem problém rozlišit, jestli HR ještě je, či již už není hrou v tradičním slova smyslu a co se Detroitu týče, i ten pokračuje v této tradici, protože v mnoha směrech se nezměnilo vlastně vůbec nic a to je můj největší problém s touto hrou vůbec.

Detroit je tak trochu jako FIFA. Každý rok více méně to samé, sem tam drobná změna a aby si člověk uvědomil nějaký pokrok v sérii, musí si zahrát díl alespoň pět let starý. U tvorby Davida Cage to je to samé s tím rozdílem, že čtyři díly nazpátek znamená Omicron The Nomad Soul a to je technologicky pravěk, takže tam změna zkrátka MUSÍ být. Fahrenheit byl hlavně díky grafice velmi odlišné dílo oproti posledním třem dílům, ale základy, na kterých ona pozdější tvorba stojí, tu vidět jsou. Ovšem pokud si zahrajete remasterovanou verzi Heavy Rain a Beyond Two Souls, vyjma trochu poupraveného ovládání a samozřejmě detailnější grafiky, moc rozdílů zde nenajdete. V tomto směru autor stagnuje přímo neuvěřitelně a není to tím, že by mu médium nedovolovalo nic jiného, než opakovat prověřené postupy, protože musí dopižlat další díl za nějakých dvanáct měsíců – právě naopak, David Cage na to má let kolik chce. Plus hry nejsou film, ve kterém jsou všichni zúčastnění omezeni dvourozměrným neinteraktivním médiem, které obvykle trvá okolo dvou hodin. Ve hrách máme tlačítka, které dělají věci, mechanismy, které dělají věci, inteligenci, která dělá věci a… no, prostě věci, což pan Cage spolehlivě ignoruje už dekádu.

David Cage používá herní platformu pouze jako nosič pro technickou otázku, jak vyřešit větvení příběhu. Výsledkem je v podstatě sled filmečků, ve kterých v daný okamžik, obvykle pod časovým presem, nebo pomocí QTE, „hráč“ ovlivňuje kterým směrem se příběh odvíjí, respektive které další filmečky uvidí, plus mu je sem tam na chvíli povoleno rejdit po místnosti/lokaci a takzvaně „objevovat“ těch pár interaktivních věcí co zde jsou. Je to v podstatě něco jako paralela na Call of Duty typ her, ve kterých hráč nemá ani náhodou šanci něco ovlivnit, protože vše je děsivě scriptované do posledního detailu s tím rozdílem, že v Detroitu to je jenom o sledování děje a v CoD je to jenom o střelbě na co největší počet cílů. Výsledkem je, že hráčův input, je posunutý do jednoho extrému, na úkor všeho ostatního a je pak jen a pouze na jednotlivém hráči, jestli mu tento přístup vyhovuje, či nikoliv. Já osobně, ač příběhové hry miluji a filmečky, jakožto hráč ze staré školy, považuji za žádanou odměnu, shledávám Detroit býti již poněkud únavným.

To ovšem neznamená, že titul sám o sobě je nějak špatným. V dané skoro neexistující konkurenci jde o velmi kvalitní počin a fakt, že hráčovo rozhodnutí opravdu může vést nejenom k různým konverzacím, situacím, scénám, ale rovnou k drasticky od sebe se lišícím zakončením celé hry, přičemž autoři zvládli nezamotat se sami do sebe, to je samo o sobě úspěch. Jen je zkrátka škoda, že formule, která fungovala u Heavy Rain, se za ta léta moc nevyvinula a rozdíl je stejně patrný asi jako mezi FIFA 2017 a FIFA 2018 na stejné platformě a to i navzdory všem těm letům, které tyto dvě (tři) hry od sebe dělí.

Z příběhové stránky, a mezi hrami obzvláště, mi Detroit vychází velmi pozitivně. Slušná sci-fi, dobře zakotvená v uvěřitelném světě, žádná Star Wars pohádka a to oceňuji. Téma sebeuvědomění a sebeurčení je v dnešní době a s přihlédnutím k pokroku v technologiích, velmi aktuální a měli bychom si uvědomovat otázky kladené v této hře, popřípadě se alespoň mentálně připravit na podobnou situaci. Na druhou stranu, s přihlédnutím k například seriálové, nebo knižní tvorbě z posledních let, mi Detroit přijde, jako by šustil papírem – ale abych přiznal kredit kam patří, samotný fakt, že si hráč volí směřování příběhu, je velmi limitující z hlediska autora, který má za úkol napsat strhující scénář, takže za mě dobrý.

Můj příběh skončil na pozitivní notu, což možná překvapí lidi, kteří mě znají, protože obvykle preferuji temnější stránku, ve které obvykle, stejně jako v životě, všichni umřou a ničeho se nedosáhne – a ne, nejsem nihilista, jen jsem dával v hodinách dějepisu pozor. Postavy se mi vcelku líbily, byť po dohrání jsem měl dojem, že androidka Kara byla pro příběh naprosto zbytečná, protože neměla tak nějak čím přispět, kromě ukázání další stránky emocí. Možná, kdybych změnil některá svá rozhodnutí, dostal bych příběhovou linku ve které Kara má větší dopad na celkový děj, ale stejně jako u Heavy Rain a u Beyond, i zde je příběh Detroitu pro mne jednorázová záležitost na kterou nechci sahat. Což tak trochu popírá ideu za tímto kouskem softwaru, ale takhle to holt mám.

Hratelnost – tady se musím na chvíli zastavit, protože ač je Detroit primárně filmečková přehlídka, přeci jenom se zde nějaké to ovládání charakterů děje a je to zkrátka bída. Ne, bída to není v pravém slova smyslu, protože hra se hrát dá docela obstojně, na hráče nejsou kladeny nijak extrémní požadavky na skill, nebo přesnost a s trochou reflexů a uvažování má skoro každý hráč slušnou šanci se dokodrcat do konce se všemi postavami. Problém je v tom, že ovládací schéma se od Heavy Rain (a do značné míry od Fahrenheitu) nezměnilo skoro vůbec! Jinými slovy – komu vadilo před lety, bude trpět i dnes. Mám takový dojem, že David Cage zkrátka nemá nejmenší zájem na herní stránce svého díla. Jeho zajímá vyprávět větvící se příběhy v nejlepší možné grafice, takže tohle všechno navěsí na dekádu starou kostru a tím to pro něj hasne.

Z hráčského hlediska jde o špatné rozhodnutí, protože například samotný pohyb postav v prostoru spojený se změnami úhlu kamer vytváří zbytečné zmatky. Já vím, že autor se pokouší o co nejfilmovější dojem, a do značné míry se mu to daří, protože pro diváka je Detroit velmi atraktivní titul, ale pro osobu, která to celé musí ovládat, jde o zbytečnou přítěž. Za poslední léta přeci jenom došlo k změnám v technologiích a postupech jak tyhle věci dělat a je zklamáním, když jinak docela dobrý příběh je srážen něčím, čeho se autoři mohli docela vyvarovat.

Jinak Detroit vypadá velmi dobře, to se musí týmu nechat. Velmi detailní animace tváří a postav – hlavně tedy pokud hráč samotný není u kormidla a jen se kochá plynoucím příběhem, protože jakmile dojde na pohyb v prostředí, iluze jaksi opadne. Nic hrozného to není, opravdu ne, jen zkrátka změny úhlu kamery, divné ovládání a stejně jako u jiných her ne úplně dokonalý kolizní model zajistí, že do dokonalosti mají tvůrci ještě nějakou tu tunu práce před sebou.

Pochvalu si zaslouží dabingové studio. Kara a Connor se mi svým přednesem velmi líbily a i Marcus byl dobrý, ale popravdě řečeno – když dojde v příběhu na přednesy před davem, které mají motivovat androidy k rebelii a tak dále, inu, Marcus, jak bych to řekl, on prostě není řečník a mě by nestrhnul ani k návštěvě místní hospody. Nevím kdo mu psal projevy a jsem si zatraceně jistý, že herec, který mu dal hlas za sebou neměl mnoho hodin rétoriky a řečnění (Jesse Williams) a takovému Scolari Visari (Brian Cox) z Killzone nesahá ani po rozvázané tkaničky u bot. Není špatný, jen je v daném okamžiku, kdy má rozvášnit dav (a hráče spolu s ním), jaksi nijaký. Škoda, hře by to dalo mnohem větší zápal a šťávu.

Jak tedy naložit s Detroit? Je to hra hodná doporučení, nebo nikoliv? Těžká otázka se kterou jsem zápolil již v průběhu samotného hraní, protože se mi stalo, že jsem po asi třech hodinách hru odložil, šel spát a pak mi něco přes týden ležela na poličce, než jsem se dokopal a dohrál ji, protože se mi mezitím objevily zajímavější věci (jmenovitě – radši jsem grindoval ve FFXII, než abych hrál Detroit – smutné že?). Jakoby té hře něco chybělo. Zatímco u Heavy Rain jsem se cítil mnohem víc tažený detektivním příběhem, snahou zachránit malého kluka a zjistit, kdo je sakra ten tajemný Origami Kiler, u Detroitu jsem spíše napůl chladně kalkulovat své kroky a rozhodnutí ve prospěch konce, který jsem chtěl a jehož jsem téměř dosáhl (SPOILER ALERT – Kara mi na úplném konci umřela, ale to můj příběh spíše vylepšilo, než pokazilo, takže plusové body). Jakoby se mi ze hry vytratila náhodnost a sebe-analýza, kdy svět hry reaguje spíše na to, jaká osoba jsem, než jaký hráč chci být.

Nakonec ale chtě nechtě hru spíše doporučuji, než naopak. Technicky jde o velmi dobrý kus software, který běží bez problémů, peníze na hře vidět jsou, script taky nepsalo pětileté děcko, téma je zajímavé a ona hlavní vlastnost hry, kdy si hráč v jistých mantinelech vytváří vlastní příběh – ta tu opravdu je a funguje. Já jen aby bylo jasno, že v této hře toho moc na hraní vlastně není a to co je, rozhodně nepatří mezi herní nebe, protože nakonec jde vlastně jen o jakýsi slepenec epizodek z Kinoautomatu s trochu rozšířeným imputem z hráčovy strany. Takže asi tak. Pokud se vám líbil Heavy Rain a byly jste schopni skousnout Beyond Two Souls, z Detroitu budete asi spokojeni. Ne nadšeni, ale co taky čekat od hry, která je v mnoha směrech již sedmnáct let stará….

7.8/10