Říká se, že
pokud máte problém s pamětí, měli byste si pořídit blok a
tužku. Já mám dva a občas se fakt hodí je mít po ruce.
Čas od času si
udělám malou poznámku na papír o tématech na které nechci
zapomenout, až o nich budu psát. Bohužel, v posledních měsících
(vlastně celém roce) nacházím stále více těžké se k nějakému
psaní dokopat a tak některé poznámky nabývají skoro až
historické hodnoty. Samozřejmě původním účelem oněch krátkých
poznámek bylo nezapomenout během týdne o čem jsem to vlastně
chtěl psát, protože se mi mnohokrát v minulosti stalo, že když
konečně došlo k onomu smolení, jen jsem tupě koukal na prázdnou
stránku wordu a neměl zatraceně ani tušení o čem bych jako měl
mluvit. Z toho důvodu by se mohlo zdát, že dejme tomu po měsíci,
jde o zastaralé informace, protože svět se nezastavil ani na
minutu a lidi jsou neustále zavalováni dalšími a dalšími
hromadami skandálů. Na jednu stranu ano, takhle to u většiny
případů doopravdy je. Co je důležité dnes, je naprosto
in-signifikantní zítra. Na druhou stranu – některé problémy
zůstávají, usadí se v nějakém ďolíčku, poklidně si
vegetují, v příhodný okamžik se namnoží a než se nadějeme,
máme tu záplavu problémů, které jsme měli zatípnout již v
zárodku.
Problém o kterém
chci dnes psát jsou samozřejmě mikrotransakce a lootboxy. O tom,
jak moc mi jsou proti srsti jsem psal už léta nazpátek a od té
doby se naprosto nic nezměnilo, a pokud ano, tak spíše k horšímu,
protože lootboxy nebyly před dvěma-třemi lety nic zajímavého.
Co mě ale znepokojuje více, je jakási evoluce nechutných praktik
ze strany velkovydavatelů. Mnozí si jistě pamatujete ony meme
karikatury, kdy se vezme klasický obraz, z něj se nastříhají
kousky a ty pak jsou nám prodány jako DLC, což má reprezentovat
stav před vynálezem digitální distribuce, kdy hra byla prodávána
jako celek a současností, kdy se obsah vyděluje před vydáním,
jen aby nám byl po lžičkách dávkován nazpět, samozřejmě za
exkluzivně prémiovou cenu. Věc se má tak, že mě nenapadá
nějaká podobná analogie, která by vystihovala ono lootboxové
šílenství kombinované s „game as a service“ přístupem, jež
v posledních dvou letech velcí vydavatelé tak úporně tlačí
kupředu.
O tom, jak vleklý
je tento problém a jak málo se s ním udělalo, či spíše jak moc
nám navzdory obecnému pobouření nabobtnal, svědčí právě i mé
poznámky. Například před více než rokem mi přišlo divné,
proč oslavujeme, že Gran Turismo nebude mít mikrotransakce? Nemělo
by to být tak nějak normou? Blbé je, že rok nato už GTS
mikrotransakce navzdory autorů před vydáním jsou. Zatracený
trapas. Poznámka z 4.10.2017 je pak docela lakonická:
„Lootboxy ve
Forze! Lootboxy obecně!
Shadow of
Moredollars :)
Star Wars
kurvataky
Injustice 2 atd“
Od té doby uteklo
hodně času, ale máte snad pocit, že by se něco na poli AAA her
zlepšilo? Myslím tím, kdyby nebylo Sony a těch několika málo
Mohykánů, nebylo by tu moc velikých her bez mikrotransakcí a
lootboxů, nebo ano?
Nikdy bych to
neřekl, ale skoro až začínám mít radost, když vlády a vládní
agentury po celém světě začínají rychlostí, ale zároveň i
nevyhnutelností ledovce šťourat do doposud divokého západu,
jakým videohry a celý tenhle náš byznys doposud jsou. Veliké
pozdvižení okolo fiaska se Star Wars Battlefront 2 onehdá
způsobilo, že se i dokonce několik států USA pokusilo dohnat EA
k nějaké korekci. Nepovedlo se, ale až ohlušující ryk
nespokojených zákazníků přinutil EA mikrotransakce ze hry
stáhnout, přičemž se ukázalo, že bez nich je hra nevyvážená
a tak nějak úplně k ničemu. Jen kdyby EA zůstalo poučené a
nepokoušelo se o to samé u každé další větší hry.
Když jsem se s
přítelem o tomto tématu bavil před rokem, jeden z argumentů pro
mikrotransakce a lootboxy byl, že jde o hráčovu volbu, že ony
platební mechanismy jsou ve hře jen aby mu hru ulehčily v případě,
že dejme tomu nemá čas nebo tak něco a že jde o jakousi finanční
odměnu autorům, kteří si dali se hrou tolik práce, takže pokud
je hráč spokojený – proč jim něco nepřihodit že? Já s tím
celým nesouhlasil a z hráčského hlediska v tom viděl jen další
pokus jak z nás vytáhnout víc peněz. Odstavení mikrotransakcí v
Shadow of the War si nakonec vyžádalo přebalancování celého
systému, aby hra nebyla až tak grindem přeplněná – to je podle
mě důkazem, že šlo už v první řadě o úmyslně zmrvený
gamedesig, jehož jediným cílem bylo donutit co nejvíc hráčů
nevydržet s trpělivostí a zaplatit něco navíc. Ano, já vím,
spousta lidí za hru nedala ani korunu navíc, ale upřímně řečeno,
podle toho co jsem slyšel, hra se nyní hraje až podezřele lépe,
než před posledním balancováním. Zajímavé že?
Králem
mikrotransakcí je ale již tradičně EA, která si uřízla ostudu
s Need for Speed, znovuzavedením mikrotransakcí do Star Wars
Battlefront 2, ještě větším důrazem na kartičky ve FIFA 18,
sliby, že v Anthem to bude všechno v cajku, ale nikdo tomu nevěří
a hra smrdí jako Destiny 2 Eververse na steroidech (to jak je hra
popisována jako něco, do čeho se bude moci hráč vracet po celá
léta, je tomu nejlepším indikátorem) a kdo ví, jak to dopadne s
Battlefieled V, jež svým odklonem od více seriózní na týmovou
strategii zaměřenou střílečku směrem k Serious Sam šaškárně
naboostovanou alespoň tunou koncentrované politické korektnosti
(hlavně abychom nikoho neurazili – on by si to pak asi nikdo
nekoupil) naštval hráče natolik, že se hra odkládá o několik
měsíců.
Ovšem EA v tom není
a nikdy nebylo samo. Například Take2 a jejich NBA série je
vyloženě ukázkovým příkladem designu zaměřeného na dotlačení
hráče k vysolení dalších a dalších peněz, protože
vygrindovat nějaké rozumné vylepšení pro vaši postavičku trvá
plus mínus uherský rok, a to ještě nebyla řeč o všech těch
pitominkách, co si můžete na toho vašeho panáka navěsit. Za
peníze samozřejmě, protože tolik grindu se nedá skousnout.
Situace se nakonec
přiostřuje natolik, že některé Evropské země (Dánsko, Finsko
v minulém týdnu) zkoumají, jestli některé hry náhodou nespadají
pod loterijní zákon. A překvapivě podle definic rozhodně ano, a
jediné co se jim obvykle tak nějak vymyká je fakt, že ve hrách
není většinou nějaký přímý mechanismus, jak případnou
lootboxovou výhru zpeněžit v reálných penězích. V tomto směru
technologie a hry jaksi jsou hodně napřed před legislativou. Na
druhou stranu u mnoha her se našly způsoby, jak virtuální
předměty a lootboxová loterie reálně vytěžit. Stačí k
originálnímu systému naroubovat third party sázkovou kancelář,
nebo burzu a je to. Hra sama se stane jakýmsi loterijním zařízením,
nebo si lidé za úplatu sami směňují předměty mezi sebou za
benevolentního rádoby skoro-dohledu provozovatele hry.
Je docela komické
sledovat velkovydavatele, jak se jako červy kroutí pod lupou
různých komisí dohlížející na gambling a loterie a jak dělají
co můžou, jen aby se vyhnuly postihům. Jim Sterling měl zajímavý
postřeh, něco ve smyslu, že vydavatelé v mnoha směrech vnímají
zákon jako něco, co JIM dovoluje si na hráče došlápnout, ale v
okamžiku, kdy zákon začne být proti nim, nevědí, jak si s tím
poradit, protože s takovou situací nemají mnoho zkušeností.
Pokud ještě několik dalších zemí přijde na to, že lootboxy
jsou vlastně gambling a přinutí vydavatele ve ve svých
teritoriích vypnout – více hráčů se snad probudí z horečného
snu a uvědomí si, jak prázdné hry bez nich jsou a že design,
který je těžce o grindu – pokud do něj skrze mikrotransakce
nenasypete více peněz, je prostě špatný design nezávisle na
značce. Tečka. Situace je nyní taková, že EA na rovinu odmítá
se podřídit zákonu a riskuje žalobu, případně vězení (a to
by mě pobavilo) a Take2 se obrátilo na své zákazníky, aby
apelovali u místních zákonodárců aby lootboxům byla udělena
výjimka… takže hráči mohou býti vesele dál oškubáváni.
Tedy, jestli jsem někdy viděl pokrytectví v akci, tak to bylo
zrovna teď. Naneštěstí se určitě najde dost ovcí, které
napíšou uslzený dopis (email, máme 21. století) svému poslanci,
nebo tak něco. Ach jo.
Pokud vydavatelé
mají problémy se zaplacením vývoje her a takzvaně se „musejí“
uchylovat k takovémuto pokoutnímu okrádání zákazníků – něco
je špatně. Osobně nemám problém si za hru zaplatit plnou pálku.
Jsem trvale zaměstnaný a mohu si to dovolit. Pakliže vydavatel má
za to, že náklady na vývoj hry ospravedlňují vyšší cenu, než
je tradičních šedesát dolarů – nemám s tím problém, protože
v tom případě jde o férovou nabídku a jestli hru koupím, či
nikoliv rozhoduji na základě trochu jiných kategorií. Přesto se
musím ptát, jak je sakra možné, že spousta menších studií a
vydavatelů vydávají hry za šedesát a méně dolarů a v naprosté
pohodě přežívají a dokonce mají i zisk na to, aby dělali na
dalších hrách? (uznávám, více her krachne, než má úspěch,
ale to se nijak neliší od samotného začátku videoher) Kdežto
velkovydavatelé z nějakého záhadného důvodu mají potíže i
když si říkají o šedesát dolarů za plnou hru, season pass s
vyseknutým obsahem přinejmenším o hodnotě dalších třiceti
dolarů, mikrotransakcemi zahlcené meníčka a samozřejmě
předměty, jež dostanete v náhodném lootboxu, jež si můžete
koupit pouze za prémiovou virtuální měnu, jež nezískáte jinak,
nežli grindováním v poměru sto hodin ku jedné minci, nebo
nákupem za 9.99 dolarů. Jo a to se nezmiňuji o product placementu
ve sportovních hrách, který vydavateli jistě také přináší
slušné prostředky.
Pokud EA cítí
silnou potřebu si kompenzovat náklady vyšší cenou a říci si za
Star Wars dejme tomu osmdesát dolarů s tím, že ve hře nebudou
mikrotransakce, žádné pitomé lootboxy, hra bude hotová, plná a
bez reklam – paráda, nemám k tomu co říci a zaplatím. Tedy, já
ne, protože Star Wars od EA jsou strašné kraviny, které mě
nezajímají, ale v principu to takhle mám. Jenže vydavatelé
objevili smutnou pravdu, že říci si o plnou cenu takhle na
férovku, by jim asi nepřineslo tak veliké prodeje. Pokud si ale
řeknou o normální očekávanou cenu a pak lidi pomaličku
oškubávají, jedno pírko za druhým, projde jim to mnohem snáze a
samozřejmě vydělají mnohem více – alespoň v krátkodobém
měřítku. Deprimuje mě, jak se společnosti řízené lidmi ani
neobtěžují s nějakou morálkou ale rovnou jdou po krku. Copak tam
nahoře nemá nikdo svědomí?
Jordan Petesron
říká, že jsou to v mnoha případech psychopati, kteří jsou ve
vedoucích pozicích velikých firem, protože jsou často velmi
inteligentní, nelítostní, vědí jak systém funguje, umí se
dobře maskovat, takže nikdo neví, že jsou psychopati a pokud jim
to projde, tak vyj*bou s každým, protože jim záleží jen na sobě
samých. Všechny tyto vlastnosti jsou skvělým předpokladem pro
úspěšnou kariéru v korporátní sféře. Nebo v právničině.
Předkládám zde docela odvážnou hypotézu – ve vedení většiny
velkovydavatelů sedí psychopati, proto se ony firmy chovají jako
psychopati a dokud jim někdo neklepne klackem přes prsty, jakože
jsme si všimli, že jsou psychopati, tak se tak budou chovat i
nadále. Jediná naše záchrana je, že tyto veliké firmy (tito
psychopati), bojují mezi sebou a o nás jim až tak moc nejde –
jsme hluboko pod jejich rozlišovací schopností. My jsme jen
„collateral damage“ a nejblbější na tom je, že naše jediná
ochrana a spása je stát – což je taky svého druhu psychopat. To
jsme to dopracovali.
Žádné komentáře:
Okomentovat