úterý 31. července 2018

Sloupek - To přísloví o zajíci a pytli.


Tak nám spravili No Man´s Sky…. Ale koho to zajímá?


Tedy, abych pravdu řekl, patrně to zajímá docela dost lidí, protože alespoň dle kusých zpráv, které jsem tak nějak zachytil, se hranost této hry na Steamu vyhoupla do zajímavých čísel – něco okolo 100K hráčů v posledních několika dnech. To dává docela smysl, protože vyšel nový update, který přináší spoustu docela fajn věcí, některé se překopali, některé se vylepšili a celkově hra vypadá skoro jako to co nám před dvěma lety bylo slíbeno. Navíc vyšla po dvou letech Xboxová verze, takže hře se dostalo tolik potřebného marketingového boostu, čímž se o updatu dozvěděly i jiní hráči, než zatvrzelí fandové. Takže jasně, že No Man´s Sky je zase tak trochu na výsluní, ale jestli se mě ptáte na jak dlouho, tak osobně mám pocit, že dejme tomu, na pouhé dva týdny a pak to zase uhasne.

Tenhle text ovšem není o No Man´s Sky jako takovém. S touhle hrou jsem strávil ve vanila verzi něco přes šedesát hodin, docela si ji užil i přes evidentně chybějící featury a nenaplněný potenciál. Tenhle text je o tom, že stejně jako k No Man´s Sky, tak i k mnoha dalším hrám vydaných v podobně nedopečeném stavu, se osobně nehodlám vracet, přičemž věřím, že v tom nejsem sám a jak veliký problém to může být pro herní průmysl.


Znáte to z posledních několika let. Vyjde hra, nadšeně běžíte do obchodu, respektive klikáte na tlačítko objednávky v oblíbeném e-shopu, hra přijde v předem domluvený den, vy ji strčíte do svého počítače, nebo konzole a… a hra jaksi není v dobrém stavu. Ve většině případů jde o neučesanost a nedoleštěnost, která se dá opravit day-one patchem a obvykle tomu tak i bývá. To samo o sobě je docela problém v případě, když hrajete hru na recenzi ještě před vydáním, kdy titul ještě není řádně opatchovaný, takže buď vypadá, nebo se hraje, jako prase na kolečkových bruslích, případně obojí najednou. V tom případě má recenzent docela často sto chutí jí napařit extrémně nízkou známku, protože jak sakra má vědět, že hra bude opravená? Prostě nemůže a musí doufat, že do doby, než musí odevzdat recenzi, vyjde alespoň nějaká ta záplata, která odstraní to nejhorší. Párkrát se mi to stalo a popravdě řečeno – byly tu případy, kdy ani onen slavný day-one patch situaci moc nezachránil.

Naštěstí v mnoha případech day-one patch opravdu hru napraví a celkově to není až takový problém, byť jako někdo, kdo hraje už od dob, kdy internet byl něco, co se klasifikovalo jako vojenské tajemství, telefony měli ještě kulatý číselník a paměťové médium obvyklého PC mělo velikost gramofonové desky – mi vydávání her ve stavu kdy POTŘEBUJÍ záplatu přijde jako zločin, za který by se měly sekat ruce. Nebo alespoň prsty. Ale to jsem odbočil - bohužel existuje celá řada vysokoprofilových her, ne žádných indie titulů od kterých by se dalo čekat, že díky nedostatku financí, času, nebo pracovních sil, se na opravy nikdy nedostane, ale opravdových AAA her, co se pořádných oprav nikdy nedočkají, nebo jim to trvá neskutečně dlouho. Co potom s takovými hrami? 


Tahle kultura „musíme to vydat v daném termínu a je jedno v jakém stavu to je – plácneme tam záplatu v nejpozdějším možném okamžiku a všechno bude cajk“ mě opravdu dost vytáčí, protože i přes to, že spousta her opravdu dostane onu velikou opravnou záplatu těsně před vydáním, jež řeší většinu problémů, dost pochybuji, že se hra samotná testuje dost dlouho s onou záplatou, takže se neřeší problémy vyplynu-vší právě z interakce mezi patchem a původním stavem hry! Nikdo nemá čas hru pořádně testovat a nakonec to musí udělat platící zákazník, což není vůbec fér!

Většina her má jen jedno jediné okno příležitosti jak na sebe vydělat, nebo se pořádně uchytit. A tím je den vydání a první týden nebo dva poté. Pokud má hra hned ze startu špatnou pověst, kvůli technickým nebo obsahovým nedostatkům, její šance na výdělek velmi rychle klesají, což může ohrozit budoucnost celého studia, popřípadě značky. Tohle páni vydavatelé chtějí? Šeptanda a drby jsou asi jediná věc ve vesmíru, která se šíří rychleji, než je limit rychlosti světla a lidi prostě milují špatné zprávy. Pokud je hra z nějakého důvodu odpad – hráči si to mezi sebou řeknou a špína vypluje na povrch i navzdory nadšenému hýkání sponzorovaných influencerů na YouTube, nebo velikých webů s předčasným přístupem a velmi dobrými osobními vztahy s PR oddělením vydavatele hry. Ano, hry se možná prodá veliká hromada na samotném začátku, protože hype-train a předprodeje mají velikou setrvačnost, ale v okamžiku, kdy chcete prodávat nějaká ta DLC, nebo vydat druhý díl, už tu máte problém s nezájmem zklamaných hráčů.


Jistě, dají se nalézt příklady her, které po špatném startu nalezli své místo na trhu a postupným vylepšováním právě naopak získali po počátečním propadu dost možná ještě více hráčů, než na začátku. Ubisoftu se to povedlo s Division, ale jeden se musí ptát sám sebe, jak veliká hráčská základna ochotná platit za DLC by u této hry byla, kdyby na jejím začátku nestála tak tupá a nezajímavá střílečka? Sám jsem si Division koupil s tím, že ji budu hrát s kamarádem v co-opu a ne, ani jsem ji nedohrál a i přes momentálně dobrou pověst se k ní nehodlám vracet. Proč? Inu protože tu je přetlak nových her, takže proč si plácat játra s něčím, co mě tenkrát zklamalo. Dobrou otázkou také je, kolik zdrojů a námahy stálo Ubisoft hru vůbec udržet tak dlouho nad vodou, než vůbec začala vydělávat. Tentokrát se jim ten risk vyplatil, ale stále jde o risk, kterému se mohli docela dost dobře vyhnout.

Division je příklad hry, které se tak nějak záhadně povedl comeback, ale na každou jednu takhle úspěšnou hru připadne hromada dalších, které to nezvládli. Můžete si říkat co chcete, ale například takové Destiny u mě skončilo po dohrání singlu a to ještě ve vanila verzi. Dvojku jsem se ani neobtěžoval sledovat v médiích, protože jsem měl (nakonec se ukázalo, že oprávněně) pocit, že to bude to samé v bledě modrém, přičemž na jedné straně se trochu přidá a na druhé zase ubere a Bungie to opět pohnojí. Gunplay fantastický, ale skoro všechno ostatní… škoda mluvit. No, a jak vidím a slyším ze strany komunity a kolegů v práci, kteří hru hrají a postupně z ní utíkají, tak Bungie opravdu dělá všechno možné, aby své věrné fanoušky ještě více odradilo. Věc se má ale tak, že kdyby Bungie, potažmo Activision, udělali hru pořádně již napoprvé – stal bych se skalním fanouškem, koupil všechna rozšíření a ano, koupil bych si i dvojku a její rozšíření k tomu. Stačilo jen jediné – udělat dobrou, plnou hru hned ze startu. Nic víc, nic míň. Jenže teď už je pozdě a nevím co by se muselo stát, abych si koupil dvojku, popřípadě teoretický třetí díl…


Takže taková je situace a onen nový, úžasný a pro všechny markeťáky v top floor oddělení velikých vydavatelských domech vlhký sen jak vydojit více peněz, tedy „game as a service“, kdy se teoreticky mají hráči spokojit s jednou, nebo možná dvěma hrami až na věčné časy amen, protože jsou neustále živé, doplňované novým obsahem, se silnou multiplayerovou složkou a tudíž nekonečně zábavné a hodné nekonečného sypání peněz – to mi fakt nesedne. Idea, že se hráči spokojí na začátku s nějakou nedodělanou slupkou, ke které se s chutí budou vracet celá dlouhá léta a sypat do prasátka velkovydavatele zase, znovu a tudíž opakovaně penízky jako do nějakého glorifikovaného automatu, jen aby získali tu kosmetický obleček, tu novou bambitku, či tu nové „příběhové“ rozšíření, to mi přijde spíše jako horečný sen šílence, než rozumný obchodní kalkul, protože to nemá nic společného s realitou.

Ano, jsou tu hráči, kteří si vystačí s jednou jedinou hrou na celá dlouhá léta. Word of Warcraft by mohl vyprávět. Ale kolik jich je? Stejně jako u MMO – nepřijde mi, že by všichni hráči na světě skončili jen a jedině u WoW, nebo se mýlím? Většina hráčů se totiž dost rychle nudí a začnou hledat něco nového a vzrušujícího a pokud nemáte už samotný základ dost robustní a zajímavý, nemáte vůbec žádnou šanci je udržet. PUBG nebylo první Battle Royal hrou na světě, ale její úspěch spočíval právě v tom, že byla jiná a zajímavá, takže ukradla i přes svůj chatrný technický stav hráče ze všech ostatních stříleček. Myslíte že tím to skončilo? Ukázalo se, že stačí jen něco podobného, ale s lepším technickým zázemím a PUBG samo má problém s odlivem hráčů – protože je nedodělané a má málo obsahu. Vedlejším efektem pak je, že skoro každá byť alespoň trochu vhodná hra pro sebe nyní připravuje svůj Battle Royal mód a stejně jako stokrát předtím v minulosti, většina z nich díky přesaturování trhu chcípne na podvýživu. Další genitální obchodní kalkul, bravo. 


Faktem je, že žádná hra nedokáže udržet svou hráčskou populaci nekonečně dlouho. Idea, že hráči i přes nedostatek obsahu zůstanou s hrou další půl roku, rok, nebo dva, než se onen tolik žádaný obsah doručí, je jen halucinace v myslích managerů, kteří si myslí, že mají na trhu monopol, takže hráčům nezbývá nic jiného, než zatnout zuby a držet basu. Špatná zpráva – monopol v tomto smyslu na herním trhu neexistuje a hráči vám odmigrují rychlostí, jakou byste nevěřili ani u závodního auta. Proto jsem si No Man´s Sky jenom na chvíli pustil, abych viděl co je nového, ale mám takové tušení, že ji spustím zase až u dalšího updatu a jen na hodinku maximálně – pokud vůbec. Proto mám zatracený problém hrát Gran Turismo Sport, i přes docela pravidelné updaty, protože ať už má ta hra sebelepší multiplayer – pro mě, bez solidní smysluplné kariéry, to není dobré Gran Turismo. A i proto mám problém vrátit se a dohrát Kingdom Come Deliverance, jež se mě osobně hrozně líbí, ale skutečně prasácká technická stránka mě přinutila hru odložit, půl roku čekat na opravy a teď, když začínají vycházet DLC, nemám moc chuť za ně platit a ke hře se vracet, protože mám zkrátka hromadu dalších nových, nebo nedohraných her…

Pro hráče jako jsem já, tedy převážně zaměřených na singl, a nedělám si iluze, že nás je většina, ale zase tak málo nás není, aby se vypláceno nás na trhu bohorovně přehlížet, je současná kultura vydávání prázdných a nedodělaných her peklem. Pro nás je hra většinou jednorázovým zážitkem – koupíte, pokud možno dohrajete a přesunete se k další hře a zase dokola. My se obvykle nespokojíme s multiplayerovou složkou titulu až do okamžiku, než se autoři rozhoupou a hru opatchují a doplní o featury, jež by člověk tak nějak rozumě očekávat u hry, za kterou zaplatil plnou pálku. Rozhodně nemám nic proti post-launch péči, případně nějaká ta DLC, protože vše co si koupím mi jde na poličku do sbírky, takže se může kdykoliv k čemukoliv vrátit – ale musí k tomu být chuť a jak mám mít chuť k něčemu, co mě v prvních dnech hraní tak neskutečně zklamalo? 


Jako platící zákazník opravdu nemám žádnou povinnost omlouvat autory a vydavatele hry za jejich práci. Nemám povinnost čekat i několik let na obsah, jež sice nemám právo nějak vynucovat (pokud nejsem backer na kickstarteru), ale dva roky u No Man´s Sky je jako fakt trochu moc a autoři za to nemohou očekávat příliš dobré vůle a slov ode mne. Vydavatelé můžou říkat co chtějí o cenách za vývoj her a co všechno to stojí, ale opět – to není můj problém, mají dělat hry efektivněji a takhle funguje trh. Spousta autorů má u mne z minulosti přehršel dobré vůle a sociálního kreditu, takže v okamžiku, kdy něco vydají, ani se neptám a jdu a hned kupuji jejich titul. Jenže na druhou stranu tu je drtivá většina vydavatelů a studií, kteří u mne žádný kredit nemají právě proto, v jakém stavu své hry vydávají. Výsledek? S případným nákupem si počkám až jak to dopadne. Že jejich tržby nedosahují projektovaných čísel, takže ublíženě pláčou na sociálních sítích a akcionáři v panice skáčí z Wallstreetských věžáků? A co já s tím? Na to měli myslet posledně, když se mi snažili prodat nedodělané šméčko.

Žádné komentáře:

Okomentovat