Jak asi vypadá válka ve vodovkovém podání?
Vydavatel Sega mi poslední dobou začíná dělat radost, protože nejenom že tu máme skvělé remastery (remake?) Yakuzy (a pracuje se na odbočce z hlavní série), ale postupně resuscitovala první díl Valkyria Chronicles (vřele doporučuji, ta hra vypadá i po deseti letech nádherně) a navíc nám připravila další řadový díl. Každý kdo se o tuto sérii zajímá má již z internetu načteno, že jde o povedenou hru, ne jako onen prapodivný paskvil Revolution (ze kterého jsem hrál jenom demo, jež bylo tak hrozné, že stále čekám na příhodou cenu padesáti korun a až poté si ho koupím – pokud vůbec), tudíž otázka této recenze nezní „je to dobrá, nebo špatná hra?“, ale spíše „jak moc dobrá ta hra je v porovnání s jedničkou?“.
Předně je důležité
si udělat trochu jasno o hodnotících kritériích. Je to možná
trochu recenzentským hříchem hodnotit hru ve stylu „pokud máte
rádi hru XY, budete/nebudete mít rádi i hru WZ“, ale nedá se
holt nic dělat, věci a lidé existují ve vztahu k ostatním a nic
není jen samo o sobě, takže se tahle zkratka občas hodí.
Obzvláště pokud musíte nastavit nějaká hodnotící pravidla. V
tomto směru je důležité poznamenat, že VC4 je v sérii spíše
něco jako druhý díl, než plnohodnotná čtyřka, protože autoři
se rozhodli zahodit skoro vše, co vyvinuly v handheldových verzích
druhé a třetí Valkyrie. To znamená výrazně osekaný vývojový
strom, mnohem méně RPG vylepšování jednotlivých vojáků,
nemusíte se honit po neskutečném množství materiálů, jež
potřebujete na výrobu výstroje a počet vedlejších misí se
pohybuje ne v řádech desítek, ale spíše jednotek.
Věc se má tak, že
handhedové verze VC byly postavené okolo grindu, kdy po dohrání
hlavní kampaně člověk mohl strávit klidně celé stovky hodin
postupným vylepšováním každého jednotlivého vojáčka, každé
jednotlivé třídy zbraní a váš tank dostal tolik uprgradů, že
bez extenzivní excelové tabulky v tom nebyla šance se vyznat. A
věřte mi, že vím o čem mluvím, protože ve VC2 jsem strávil
něco kolo 500 hodin (spíše více, protože jsem měl minimálně
dvakrát rozbitý save). Takže VC4 místo aby stavěla na explozi
věcí, které se ve hře musí udělat, abyste měli ten nejlepší
možný gear, se prostě vrátila k mnohem jednodušším základům
prvního dílu, něco málo přidala a doladila a tím to tak nějak
hasne. Je to špatně? Ne, ani bych neřekl, protože handheldové
hraní má jistá specifika, která se sice dají přenést na velkou
obrazovku, ale kdo ví, jak zábavné by to bylo. Sice by mi nevadilo
mít VC4 ve stylu menších bratříčků, kdy stoprocentní dohrání
vyžaduje něco okolo tisícovky hodin čistého času, ale čtyřicet
hodin, které po mě hry vyžadovala na první dohrání mi také
nepřijde málo a navíc šlo o příběhově mnohem koncentrovanější
porci, než jakou bych dostal v opačném případě. Navíc tu jsou
další hry a já si nemůžu dovolit zabít veškerý volný čas v
celém roce jen jednou hrou.
Výsledkem je, že
při této recenzi bych asi radši ani neměl brát na zřetel
existenci druhého a třetího dílu – byť mě dodnes štve, že
Sega trojku nikdy nevydala na západě a abych si ji mohl zahrát,
tak jsem musel hacknout své PSP, hru sprostě ukrást na internetu a
ještě navíc ji namodovat anglickým amatérským překladem – a
ne, vůbec se za toto překročení zákonu nestydím, protože kdyby
Sega tenkrát byla co k čemu, tak jim s radostí za hru zaplatím
plnou cenu, protože trojka byla a je zatraceně dobrá hra!
Takže jak na tom
VC4 je oproti prvnímu dílu? Samozřejmě největším mínusem hry
je fakt, že již nejde o takové překvapení, jako to bylo před
těmi lety. Grafická stylizace stále zabírá na jedničku a vypadá
opravdu nádherně, ale i díky oné stylizaci si jeden při srovnání
s jedničkou chtě nechtě říká, kde je sakra ten pokrok? Na
druhou stranu hra v detailu je opravdu hezčí, jen si zkrátka
vystačí s méně a i díky tomu remaster jedničky s přehledem
ustál v dnešní době zmlsanost současného publika. To ovšem ale
také znamená, že hra nebude po chuti každému. Už jenom ten
fakt, že pro mnohé lidi je anime něco jako sprosté slovo a tudíž
by se této hry nedotkly ani desetimetrovým klackem, je limitující
faktor. A i když máte lidi, kteří nemají problém s tímto
výtvarným stylem, tak hra jim na první pohled prostě přijde
„divná“ a nebudou ji hrát. Pár kolegům z práce jsem
doporučil si stáhnout demo a ani jednomu se to moc nezdálo. Inu,
všem se zavděčit nelze.
Stranou tedy dáme
grafiku, která je tak nějak na podobné úrovni s jedničkou a
spokojme se s konstatováním, že ti kdož tuhle sérii mají rádi,
aby to asi ani jinak mít nechtěli. Vypadá to dobře, a to stačí.
Soustřeďme se spíše na hratelnostní změny a změny v designu,
protože tam a ještě v příběhu budou vidět rozdíly asi
nejvíce. Tak předně jak jsem již psal výše, autoři v zásadě
ignorují jakýkoliv vývoj (až na pár detailů, ale tvařme se pro
dobro recenze, že tyto hry neexistují), kterým si série prošla
na handheldu a vrátili se ke kořenům. V prvních hodinách, kdy
jsem VC4 hrál, mi přišlo, že autoři se vůbec s ničím
neobtěžovali a rovnou překopírovali co měli z prvního dílu.
Jenže po několika hodinách, jak postupně přicházeli změny,
jsem si uvědomil, že to nebude až tak jednoduché, hlavně proto,
že jednička to měla sama o sobě zatraceně dobře promyšlené,
takže jakékoliv zásadnější změny by pravděpodobně rozvrátily
celý koncept.
Velikou změnou je
už uvedení nové třídy vojáků – granátometčíků (je to
vůbec správný český překlad? Mému Wordu to moc nechutná),
tedy možnost odpalovat granáty obloukem do značné vzdálenosti,
takže pokud nepřítel není krytý nějakou střechou, nebo
převisem, má to zatraceně těžké s přežitím. V pokročilejší
fázi granátometčíci dostanou modifikovanou munici, která
způsobuje, že tankům spadne AP (Agility Points) na nulu, takže v
rámci svého tahu nemůžou postupovat a na pěšáky kromě
fyzického poškození působí na chvíli jako zpomalovač pohybu –
takový shell-shock a není nic otravnějšího, než když se nutně
snažíte někam dostat rychle, ale díky tomuto efektu jste
pomalejší a více vystaveni obranné střelbě nepřítele. Jediná
obrana proti dobře zakempovanému granátometčíkovi je strategicky
umístěný sniper, nebo mizerná viditelnost skrze počasí, ale to
přináší celou řadu strategických problémů samo o sobě, takže
asi tak.
Velmi brzy také
dostanete možnost ovládat druhé obrněné vozidlo – APC s názvem
Cactus (vážně). Sice nic moc nevydrží v přímém kontaktu s
protitankovou municí, nebo minou, protože jeho stěny jsou dělané
pravděpodobně z alobalu, ale s trochou vylepšení je schopný
nabrat až čtyři vojáky, rychle je přepravit na potřebné místo
(takže nevyplácáte potřebné Command Pointy v rámci vašeho tahu
na přesun každého jednotlivého vojáka na mapě zvláště) a
jeho kulomet umí dělat slušnou paseku mezi pěšáky. A ano, jako
dodatečná volba tu je posléze možnost zvolit místo APC druhý
tank, který sice není tak silný, jako váš věrný Hafen se
kterým jdete do skoro každé bitvy, ale zase má modulární věž,
takže pokud mu dáte úpravu s plamenometem, můžete se těšit na
slušný ohňostroj v obranných pozicích nepřítele – na druhou
stranu, v přímém kontaktu s cizím tankem je vám pak docela na
prd, protože to potřebujete úplně jinou munici. Takže je to na
vás, v jaké situaci chcete čeho dosáhnout.
Další zajímavou
novinkou je možnost velitelů jednou za kolo přilepit na sebe další
vojáky do malého tříčlenného squadu. V případě, že onen
velitel je dejme tomu scout, můžete proběhnout třetinu, nebo i
polovinu mapy a doručit na potřebné místo jednotky, které
zkrátka nemají takový dosah bez jakékoliv penalizace (typicky
granátometčík, nebo Lancer) a způsobit pořádných chaos v
řadách nepřítele. V neposlední řadě tu je možnost vylepšování
vaší lodi, která slouží jako mobilní základna a která vám
poskytuje i některé velmi důležité služby v boji, z nichž asi
nejdůležitější podle mě je radar a vylodění nového tanku, či
APC v případě, že vám je nepřítel zničil.
Sumasumárum, tohle
jsou ty nejdůležitější změny, které mají ten největší
dopad na to, jak se VC4 hraje. Jsou tu ještě menší změny, jako
možnost jmenovat dalšího velitele z kteréhokoliv vojáka, se
kterým jste dostatečně hráli, použití tanku již nestojí dva
command pointy, ale jen jeden, nebo se občas při smrti vašeho
vojáka spustí možnost buď zvednout morálku vašich
spolubojovníků, nebo se pokusit z posledních sil ještě jednou
zmáčknout spoušť.
Výsledkem je, že
se VC4 hraje poněkud plynuleji, než jednička a lehčeji. Většinu
misí jsem prošel s nejvyšším hodnocením hned na první pokus, a
byť mi je jasné, že nováčkům by se to asi tak snadno nepovedlo,
nemyslím si, že Valkyria je nějak extra obtížná – tedy hned
jak pochopíte pravidla hry. Navíc ihned po dohrání každé bitvy
si ji můžete bez jakýchkoliv problémů dát znovu s tím, že již
víte kde a jací nepřátelé jsou, takže můžete lépe připravit
svou jednotku a vše jde ještě více hladčeji – nehledě k
faktu, že dostanete další experience points a peníze.
S hladkostí průběhu
hrou souvisí jedna z mých největších radostí – v okamžiku,
kdy jsem šel do poslední mise, jsem měl všechny třídy vojáků
vylevelované na maximálním dvacátém levelu a veškerou potřebnou
výzbroj též skoro na maximu. Jinými slovy, autoři perfektně
vyladili rychlost postupu v příběhu s rychlostí levelování a
utrácení – tedy za předpokladu, že se v průběhu hraní
nevykašlete na vedlejší mise a skirmision, ze kterých je nejvíce
XP a občas i nějaká ta speciální zbraň. V tom případě se
dostavíte k finálnímu souboji tak akorát připraveni, což je u
RPG a SJRPG dost vzácná kvalita.
A aby to nebylo s
kvalitami hry málo, po dohrání příběhu se vám otevře na lodi
speciální místnost, ve které si můžete za body otevřít
možnost dalšího levelování (+10 levelů) pro vojáky a několik
dalších tierů pro zbraně a těžkou techniku, takže pokud vám
nešla udělat nějaká mise na A hodnocení, dovedete si jistě
představit, jakou paseku můžete způsobit, když se do ní vrátíte
s vojáky a výzbrojí o dva či tři řády vyšší. Nehledě na
fakt, že se vám otevřou tři další nepovinné bitvy, ve kterých
je ona obtížnost, jen tak pro srandu králíků, vyšroubovaná na
maximum – pokud je budete chtít pokořit, nic jiného než trocha
toho grindu vám nezbude. Vzhledem k tomu že jde ale o bonus k již
tak dlouhým čtyřiceti hodinám, které dostanete v základním
balení, není si nač stěžovat.
K čemu bych si ale
nějakou tu stížnost mohl dát, je příběh. VC4 se odehrává
paralelně s prvním dílem, takže pokud máte obavy, že vám něco
zásadního uniklo, protože jste jedničku nehráli, tak můžete
zůstat v klidu. Hra obsahuje navíc velmi extenzivní glosář se
všemi důležitými historickými informacemi, bio o všech
postavách a tak dále – jde o jeden z vzácných příkladů, kdy
autoři nejenom-že vypracovali podrobnou historii svého universa,
ale byly natolik soudní a v rozumné formě ho i sdíleli se svými
hráči (že Bungie a vaše Destiny…). Z globálního hlediska je
tedy VC4 v pořádku, ovšem na osobní úrovni, na úrovni příběhu
hlavních postav, a vlastně důvodu, proč hru hrajete (kromě
faktu, že jednotlivé bitvy jsou zkrátka zatraceně dobré), jde o
krok zpět a jaksi se nedá srovnávat s epickou heroičností
prvního dílu.
Je mi to líto, ale
ve čtyřce postavy sice umírají, dějí se zde hrozné, ale i
krásné věci, válka slouží jako katalyzátor všeho možného,
ale pokud postavím jedničku a čtyřku vedle sebe, jednička vede
alespoň o dvě koňské délky. Stále jde o velmi dobrý příběh
ve kterém jde o všechno a emoce lítají z jedné strany na druhou
jako pingpongový míček, jen to zkrátka nemá takovou sílu jako
jednička. Řekl bych, že to je trochu o charakterech, protože
zatímco v jedničce některé postavy prošli opravdu drastickou
změnou, ve čtyřce jde spíše o jejich evoluci, než revoluci,
takže celkové vyznění není až tak dramatické, jak by mohlo.
Jinak malé
upozornění – ne všem se může líbit způsob, jakým je příběh
odvyprávěn. Jde o sérii malých kousků, kdy v jakýchsi okýnkách
postavy mluví jednu na druhou a celé to opravdu připomíná lépe
rozpohybovanou mangu. Sem tam se dočkáte velmi pěkného
full-screen videa, ale to je spíše taková třešnička na dortu.
Jo a hra je ukecaná. Hodně ukecaná a shlédnutí jednotlivých
kapitol může trvat klidně i přes půl hodiny. Jde to přeskočit,
díky bohu, ale na druhou stranu, i přes fakt, že příběh VC4 je
slabší, než u jedničky, stále jde o dobrý důvod to celé
odkoukat.
A teď negativa.
Máme rok 2018 a autorům přišlo jako uživatelsky příjemné
nutit hráče při každé návštěvě tréningového centra a
opravného depa sledovat nepřeskočitelné proslovy. Jasně, jsou
krátké, dají se urychlit, ale už ten fakt, že do těchto míst
kvůli levelování a výrobě zkrátka MUSÍTE chodit každou chvíli
znamená, že budete koukat na stále ta samá slova dokola a dokola.
Kdyby to šlo odkliknout v okamžiku kdy se objeví dialogová
obrazovka, nestěžoval bych si, ale z nějakého důvodu to nejde a
vždycky to trvá chviličku, než se vám na obrazovce objeví
mluvící hlava komentující každý jednotlivý upgrade, který
jste zrovna zaplatili. A věřte, že těch upgradů tu je požehnaně.
Peklo.
Další negativum
bych viděl v řízení obrněných vozidel. Z nějakého důvodu se
mi nepříjemně často stávalo, že jsem se svým tankem zůstal
zaseknutý o roh, vyvýšeninu, nebo blbý stanový kolík a musel
jsem z onoho místa vymanévrovat, což stojí velmi vzácné body
dojezdu, kterých zrovna tank nemá moc nazbyt. Pěšáci nemají
takový problém, ale i tak jde o nepříjemnost, která vás může
stát zpoždění o celé kolo. A v neposlední řadě tu je save
funkce, která v bitvě je opět pohřbená v option menu. Ano, pro
neznalé, ve Valkyria Chronicles si opravdu můžete uložit hru
kdykoliv během bitvy, jen je nutné se trochu pohrabat v menu a
najít si to. Kdesi jsem četl v recenzi stížnost, že hra nemá
autosave. Mě to nechybělo, u tohoto druhu her mi to přijde trochu
jako až příliš veliké ulehčení.
A poslední stížnost
mám na pre-order bonusy pro ultimátní edici a DLC obecně. Přiznám
se, že jsem nad ní docela přemýšlel a vynilový model tanku
Hafen vypadá opravdu pěkně, ale nakonec jsem ji nekoupil, protože
prostě jsem skrblík. Po dohrání hry jsem ale zjistil, že k této
edici vyjde několik DLC, dohromady šest, za průměrnou cenu pěti
dolarů za kus. Vzhledem k tomu, že každé bude pravděpodobně jen
jedna mapa (vyjma jednoho), mi to přijde jako trochu cenově
přitažené za vlasy. Na jednu stranu mě strašně svrbí
peněženka, protože hru jsem si užil a chci víc, ale na druhou
stranu - tohle je trochu pálka a smrdí to vyříznutým obsahem.
Pravda, hra sama o sobě je veliká až dost, ale už jenom z
principu, kdyby byla všechny tahle DLC v jednom balíku za deset
dolarů, asi bych neváhal, ale tahle salámová metoda mě nutí se
stát vegetariánem. Škoda pro obě strany.
Takže jak tedy, je
VC4 dobrá hra? Bezpochyby ano, dokonce bych řekl, že je skvělá.
Je ale lepší než jednička? Jak se to vezme. Je rozhodně delší,
lépe vybalancovaná, vypadá trochu více vyžehleně, má více
taktických vlastností, mísí je více, jsou více variabilní a
tak dále. Na druhou stranu ji chybí taková ta trocha, jež činí
rozdíl mezi skvělým a legendárním hlavně co se příběhu týče.
Sumasumárum – Valkyria Chronicles 4 je hodně, ale HODNĚ dobrou
hrou pro lidi, kteří si oblíbili jedničku. Zde není o čem
přemýšlet. Pro lidi, kteří jsou v sérii nováčci, doporučuji
si stáhnout demo, ve kterém je několik počátečních misí s
tím, že jde teprve o začátek, jen malou ochutnávku orgií, které
se během dobrých čtyřiceti hodin slušně rozjedou. Takže za mě
– doporučuji.
9.1/10
Žádné komentáře:
Okomentovat