To byla zase jednou
jízda. Navzdory mému skoro neustálému stěžování si na herní
byznys, chtě nechtě musím uznat, že poslední léta jsou
neuvěřitelný zápřah na můj volný čas a Red Dead situaci vážně
nepomohl.
Letošek je
obzvláště vypečený. Ano, máme tu průšvihy ve stylu Faillout
76, nebo Far Cry 5, ale hned z kraje vyšel God of War, pak jsem měl
novou a velmi povedenou Valkyrii Chronicles a i přes technické
nedostatky jsem si užil Kingdom Come. A to samozřejmě není
všechno, protože Yakuza byla taky pekelně dlouhá a Shadow of the
Colossuss hned z kraje roku... Jinými slovy, když vám do takhle
nabitého roku spadne bomba jako je Red Dead (a to ještě nebyl
spuštěný multiplayer), tak to skoro vypadá, jako že vás na
celých dvanáct měsíců odvezli na pustý ostrov a jediní lidé,
kteří mají ponětí jestli jste ještě na živu, jsou vaši
kolegové v práci, kam se pravidelně ukazujete, protože koneckonců
– nějak si na ten nájem a složenky vydělat musíte.
Celým tím úvodem
chci naznačit to, co všichni již asi víte – Red Dead Redemption
2 je zatraceně dobrá hra, protože jinak bych měl více volného
času pro udržování sociálního kontaktu s vnějším světem,
místo abych se potuloval po zasněžených horách, nebo naháněl
bizony po prérii. Jinak řečeno, oficiálně se přidávám k
nadšeně hýkajícímu davu fanoušků. Ovšem aby bylo jasno –
RDR2 je v mnoha směrech dost neortodoxní hra, takže nelze
očekávat, že se bude líbit každému. Tím nejhlavnějším, co
může odradit hráče, je rychlost s jakou se hraje. Není to tak,
že by šlo o nějakou skoro-tahovku, nebo pomalou adventuru. Když
dojde na věc, tak jde o naprosto normální akci s divokými
přestřelkami, akčním střihem a hollywoodskými ambicemi. Jde o
to, že ty kousky času mezi jednotlivými akčními sekvencemi jaksi
nejsou kousky, ale kusy o rozloze Mexika – alespoň z hlediska
obvyklého hráče.
RDR2 není
koncentrovaný guláš akcí jako bylo GTA5, kdy hráč skoro na
každém rohu mohl dělat něco jiného a i během samotné akce byl
bombardován nabídkami na nějakou další aktivitu. Ve skutečnosti
počet vedlejších aktivit mi přišel opticky menší. Ale faktem
je, že když se nad tím člověk zamyslí, není tomu tak a v jádru
jde o velmi podobné minihry. Rozdíl je ale v dávkování, protože
jsou rozprostřené na mnohem větší ploše, takže než se k nim
člověk dostane, většinou má něco jiného na práci, nebo mu to
trvá tak dlouho, že vlastně zapomněl co vlastně chtěl dělat,
či míst, kde je lze dělat je velmi limitované množství.
Případně provedení činí onu aktivitu poněkud redundantní.
Například v GTA máte obvykle nějakou vedlejší misi s krádežemi
a dopravováním specifických aut na specifické místo, za které
dostanete nemalý balík peněz. V RDR2 dostanete jednu jedinou (zato
docela pěknou) misi s krádeží vzácných koní. Vy je štípnete
ze stáji, odvedete k překupníkovi, dostanete jednorázově
zaplaceno a od té doby mu můžete přivést jakéhokoliv koně,
kterého ukradnete… jenže proč byste to dělali?
Dozajista tu je
nějaký způsob, jak prodávání koní lze přeměnit na časově a
peněžně výhodnou aktivitu, ale během mého hraní jsem ji využil
jen dvakrát. Proč? Inu je k tomu hned několik důvodů. Jednak
překupník je tu jen jeden, takže kdykoliv chcete prodat kradeného
koně za lepší peníze (v oficiálních stájích lze prodat
kradeného koně taky, ale dostanete za něj možná tak tři dolary
– kdo by se obtěžoval, když k tomu stačí obrat dvě mrtvoly?)
znamená, že se musíte mnohdy trmácet přes celou mapu a to docela
trvá. Pokud máte s koněm vyšší bond level, dostanete více
peněz, ale to taky trvá. Během transportu se obvykle semele nějaká
ta přestřelka, potkáte „strangera“, nebo vám před cestu
vběhne srnka s perfektní kůží a vy najednou zjistíte, že se už
dvě hodiny plížíte lesem a stahujete kůže z veverek – a to
trvá. A v neposlední řadě, padesát dolarů za kradeného koně –
já nevím, radši jdu vykrást vlak, za to dostanu mnohem víc,
akčněji, cizí kůň mě mezitím desetkrát neshodí ze sedla a
ještě si u toho zastřílím.
A takhle to tu je
docela často. Srovnatelné vedlejší aktivity s GTA5 jsou mnohdy
upozaděny svou pracností a časovou náročností, takže se člověk
radši soustředí na to co má rád (u mě to byl většinou lov
nebo nahánění zločinců), či jede po příběhové lince (plus
vedlejší mise od cizinců, které jsou opět velmi povedené a
samozřejmě praštěné), která je dlouhá, výživná, plná dobře
napsaných dialogů a postav, které stojí za to poznat. Pocitově
to pak činí RDR2 velmi odlišnou hrou od GTA5 navzdory faktu, že
jde pravděpodobně o ten samý engin, mnoho mechanik je převzatých
a příběh je pod taktovkou stejných lidí. Tam, kde GTA5 bylo
šílenou akční srandou s na sebe navazující sérií katastrof,
je RDR2 spíše variací na Sergio Leoneho Tenkrát na západě, kdy
série na sebe navazujících katastrof má až melancholicky
tragický nádech seriózního dramatu. Nebo abych sáhnul k hernímu
příměru – RDR2 je tím, čím je The Last of Us pro Uncharted.
A to by mohlo být
právě pro mnohé hráče oním problémem. RDR2 je vážná věc,
která si dá spoustu času s expozicí, vykreslením charakterů a
situace a opravdu nespěchá, když dojde na uvedení hráče od
světa divokého západu. Už samotný úvod trvá několik hodin,
kdy v jakési polo-tutoriálové oblasti vás hra jednak učí co a
jak, načež ani poté se pocitově nevrhnete do výru akce, ale
hezky pomalu a v klidu si musíte někam dojet, přičemž v dnešní
hektické době to znamená, že průměrný hráč nedostane svůj
„wow“ moment do prvních deseti minut a znuděně hru
odinstaluje. Onen rozdíl tkví ve faktu, že místo rychlých
výkonných aut máte normálního koně, který má pod kapotou,
inu, jen jednoho koně, má dramatický dopad na celou hry a autoři
to správně akcentují seriózností celého vyprávění a settingu
hry.
Všemu pak nasazuje
korunu množství a kvalita animací veškerých aktivit. Hlavní
hrdina místo aby jak je ve hrách běžné, vylootoval padlé
nepřátelé prostým přeběhnutím přes mrtvolu, musí manuálně
ohledat každé jednotlivé tělo. Pokud chcete sebrat předmět ze
stolu nebo skříně, musíte manuálně skříň otevřít a pak
ještě manuálně sebrat onen předmět. Vykuchat každé jednotlivé
zvíře znamená, že hrdina opravdu vytáhne kudlu a vy vidíte onu
animaci pokaždé, znovu, zase a opakovaně. Samozřejmě není to
tak, že byste dělali každý jednotlivý pohyb. To by bylo již
nehratelné. Ve skutečnosti jako hráč jenom podržíte čudlík a
Arthur provede animaci a popravdě v mnoha případech jde o
zjednodušenou akci (stáhnout bizona v reálu trvá i několik
minut), ale v celkovém souhrnu to znamená, že hra je díky menší
„gamifikaci“ na dnešní poměry mnohem zdlouhavější a
pomalejší.
Ale není to
pomalost ve stylu mobilního Dungeon Keepera, kdy na vykutání jedné
místnosti si počkáte klidně i 24 hodin (nebo zaplatíte dva
dolary). Je to spíš jakýsi kompromis mezi snahou udělat hru co
možná nejblíže realitě a jistým ústupkům pro spásu samotné
hratelnosti. Překvapivě pokud přijmete tuto premisu – RDR2 je
velmi zábavná hra sama o sobě, jen si dává na všechno více
času. Najednou právě díky oné časové náročnosti zjistíte,
že ulovení jednoho králíka je stejně odměňující, jako
ulovení deseti v jiné hře, která si bere mnohem více oněch
zjednodušujících zkratek. Celá tato filosofie se promítá do
všech oblastí hratelnosti a najednou šest nábojů v bubínku se
nezdá málo, protože nepřátel je také méně, rychlost
přestřelek není horentní, pečlivěji se míří, vy se více
schováváte a tak dále. RDR2 není „moderní akční hra“ ve
které třicet ran v zásobníku vyflusnete na jedno zmáčknutí a
zabijete tím jednoho nepřítele. Ne, v RDR2 díky svému tempu a
snaze být alespoň trochu historicky akurátní, se každá kulka
počítá, každý padlý nepřítel je důvod k oslavě. A je to
zatraceně dobře.
Ne že by se tím
RDR2 změnil v nějaký tahový XCOM, kde se dostáváme na úroveň
virtuálních šachů. Ve skutečnosti ve hře padne za vlast docela
dost virtuálních panáků ať už těch dobrých, nebo těch
špatných (hodně záleží na kterou stranu zákona se přikloníte.
Já hrál za dobráka, ale kolega v práci šel cestou nejodpornější
a já s ním skoro ani nemluvím od té doby), jen jsou tak nějak
více rozprostřeni po ploše a v čase, takže každá smrt, v
porovnáním s ostatními akčními střílečkami, je mnohem
důležitější.
Slova chvály mám
pro autory za to, jak dobře vykreslily členy vašeho gangu a mnohé
vedlejší charaktery, které ve hře potkáte. Opět jde o již
tradičně skvělou a velmi uvěřitelnou práci scénáristy
podpořenou animacemi, které tak nějak nasazují laťku pro všechny
ostatní o nějaký ten stupínek výše. Vzhledem k tomu, že ve hře
je hned několik desítek (možná stovek) hodin mluveného dialogu
(mnohdy ve dvou verzích), přičemž mo-cap animace musí mít dobře
dvacet hodin – všechny ostatní studia mají zase co dohánět.
Ono vůbec po dohrání RDR2 jsem měl pocit, že díky spojení
technologie a vyprávění jaké je zde předvedeno, mají hráči
stěžující si na demenci AAA studií, které pracují na open-word
hrách, v rukou obrovský klacek, na kterém je napsáno „ANO, JDE
TO LÉPE!“. A víte co je blbý? GTA5 už před lety bylo oním
klackem a doposud se mu vyrovnalo jen mizivé množství her.
Aby nebylo jen u
chvály, RDR2 má i několik drobných problémů, jež jsou ale
právě díky onomu jinak skoro perfektnímu provedení o to více do
očí bijící. Můj hlavní problém jsou zbraně, přesněji řečeno
onen fakt, že kdykoliv sednete do sedla, máte skoro jistotu, že
váš charakter ty dvě pušky, které máte navolené, zastrčí
kamsi do sedlových brašen a nejsou v rychlé volbě k nalezení.
Pokud (a to se mi nejednou stalo) se váš kůň splaší, protože
vás někdo přepadl, a shodí váz se sedla, zjistíte, že máte v
ruce jen své věrné Colty. Což je docela na prd v okamžiku, kdy
pumpovací brokovnice by byla ideální odpověď na otravné
rednecks. Nevím, kterého idiota v Rockstar napadlo, že tohle je
dobrý nápad a že hráči si budou užívat co chvíli navolovat do
rychlé volby své oblíbené zbraně. Prostě demence. A nejde mi do
hlavy, proč se to ani po tolika stížnostech neopatchovalo. No nic,
popojedem.
Druhým problémem
jsou někdy animace samotné, respektive nepřesnost v kontextu.
Některé akce jsou navolené na stejný čudlík a pokud stojíte
příliš blízko u dvou rozdílných aktivit, systém náhodně
zvolí jednu z nich – obvykle tu horší, a vy jste v háji. Takhle
jsem například chtěl nasednout na koně, jenže nějaké NPC bylo
v detekčním rádiu a místo abych se vyhoupl do sedla, jsem chytl
nevinného kolemjdoucího za krk, což hra vyhodnotila jako
přestupek. Výsledkem pak bylo, že po mě šli policajti, byla na
mě vypsána odměna, já zabil dvacet lidí a musel jsem utéct z
města. Přitom jsem opravdu chtěl hrát za dobráka.
A v neposlední řadě
bych měl problém s inteligencí koně. Většinou je kůň docela v
pořádku (byť nechápu, proč se nemůže prostě teleportovat na
zavolání někam za má záda a místo toho ten blbec musí fyzicky
překonávat celou vzdálenost od místa, kde jsem ho nechal), ale
pokud se prodíráte hustějším lesem, nebo jste ve městě, až
příliš často jsem to napálil do stromu a já byl katapultován,
či mi pod koně skočil civilista a dostal jsem se do „chain of
witness“, kdy buď se snažíte umlčet stále se rozšiřující
počet civilistů, kteří na vás volají policajty, anebo opět
zdrhnete z města, zaplatíte pokutu a až pak se pokusíte vrátit a
prodat své těžce nalovené kůže. To bývá opravdu otravné.
Jo a ještě jedna
věc, která mě opravdu vytáčela. Stalo se mi to hned několikrát
a pokaždé jsem málem něco vzteky rozbil. Dejme tomu, že se
rozhodnete ulovit si medvěda, protože chcete mít hezký tábor,
nebo nějaký zajímavý upgrade, či prostě nový kabát. Některá
zvířata jsou velmi vzácná a najít zvíře s perfektní kožešinou
je ještě vzácnější, plus samotný lov je časově náročný a
spousta věcí musí jít správně, jinak je kůže znehodnocená a
vy můžete začít znovu od píky. Potud všechno v pořádku,
protože lov prostě není sranda. Jenže peklo přijde v okamžiku,
kdy se vám konečně zadaří, vy ulovíte ono vytoužené zvíře a
pak během transportu do tábora, nebo ke kožešináři, se vám
něco stane (jste zabiti, lovci odměn vás chytí a tak dále). V
tom okamžiku všechny větší kožešiny, které nemáte ve svém
báglu prostě zmizí. V ten okamžik mě obvykle málem trefil šlak.
Já nevím, hry mají být většinou o zábavě a tohle mi zábavné
nepřišlo ani trochu.
Jinak technicky –
nemám na co si stěžovat. Hraji na základním PS4 a hra vypadá
famózně (byť oči postav mi přijdou v určitém světle poněkud
divné) vzhledem k faktu, že jde o rozsáhlou otevřenou hru.
Minimum chyb, respektive jen malé, které se dají snadno prominout.
Hudební stránka si zaslouží potlesk, protože dokáže navozovat
tu správnou atmosféru a těch několik písniček mají říz. J8
nevím, není to dokonalá hra, ale na druhou stranu je vidět, že
těch sedm, nebo kolik let, tu je opravdu vidět a že Rockstar
prostě umí. Jestli RDR2 bude portováno na další generaci
konzolí, tak do něj rozhodně jdu zase. Až tak dobře je to
udělané.
RDR2 je důkaz, že
pokud vám někdo tvrdí „ale ano, open-word hry od Bugthesdy musí
zákonitě být zabugované kvůli samotné velikosti a komplexnosti
mechanismů na pozadí“, tak nemá soudnost. RDR2 je důkaz, že i
v dnešní hře se dá vydat masivní a dlouhá hra, jež si na sebe
vydělá i bez lootboxů a mikrotransakcí prostě proto, že je
dobrá a udržuje si svou dobrou pověst. RDR2 je důkaz, že
westerny mohou být zajímavým tématem, které je prodejné. RDR2
je důkaz, že navzdory všemu – žijeme ve zlatých herních
časech.
9,7/10
9,7/10
Žádné komentáře:
Okomentovat