sobota 15. prosince 2018

Sloupek - Článek 13 – střela do vlastní nohy

Jako někdo, kdo není právník a nové zákony a směrnice mu přijdou povětšinou více než zbytečné ptákoviny, které slouží jen k obohacení, nebo mocenským hrátkám úzké elity, mi přijde, že chlapci a děvčata v Bruselu zkrátka nemají selského rozumu co by se za nehet vešlo.


Historicky jsme tu měli hned několik pokusů o krocení internetu a zatím jsme se my, obyčejní uživatelé, dokázali většině z nich ubránit, případně jsme ony zákony a směrnice proignorovali k naprostému zrušení. Nejsem nějaký levičácký anarchista, spíše se počítám mezi umírněné centristy, kteří hlavně chtějí svůj klid, ale přiznám se, že onen prapodivný nekonečný chaos ve kterém se internet zmítá, mi docela vyhovuje, protože (a tím asi nahraji pravičákům) jde o nejlepší možné konkurenční prostředí, kde trh sám o sobě činí volbu… dokud to některé korporace zase nepřeženou (lootboxová katastrofa a neochota EA nebýt hamižná svině) a pak chtě nechtě holt stát musí přitáhnout opratě (a tím jsem si to udělal zase dobré u levičáků).
 Jinými slovy – ono to tak nějak funguje. Problém je v tom, že čas od času majitelé autorských práv (povětšinou nikoliv samotní autoři, ale jejich právníci – zajímavé že? Možná je to tím, že autoři mají plné práce s, inu, být autorem a tvořit, kdežto právníci mají zájem jen na procentech a odměnách za vyhrané žaloby. Ale můžu se mýlit) přijdou s nějakou novou vifikundací jak podojit obecenstvo. Ne že bych byl proti placení licencí autorům, proboha ne, protože je to jejich dílo a za něj si zaslouží odměnu, ale mnohé z oněch návrhů by vedly ke konci internetu jak jej známe a to je to co se mi opravdu nelíbí.

YouTube pro mě osobně není nějakým svatým grálem, protože jeho monetizační politika, postupně narůstající objem a vtíravost reklam a fakt, že jde o svého druhu monopol, takže není moc kam jít jinam, pokud se všemocný algoritmus YouTube rozhodne, že nejste hodni peněz z reklam, či vám popřípadě kompletně znepřístupní knihovnu videí protože jste se dotkli citlivého tématu (a v dnešní době co není citlivé že?) - to jsou některé faktory, jež ho v mých očích dělají méně přátelským a více typicky korporátním a odosobněným. Ale budiž, dá se s tím docela žít, protože zatím obsah, který můžete na YouTube najít je v historii lidstva dost unikátní. Jako platforma pro lidskou tvořivost a informační obohacení obecně, jde o stejnou revoluci, jako knihtisk, pokud se ptáte mě. 

V záplavě neskutečných pitomostí, Flatearthers neuměle dokazující, že země je opravdu „flat“, dalších lidí opakovaně dokazujících, že Flateartheři jsou jednak naprosto mimo a druhak mají IQ v rozmezí pokojové teploty, roztomilých videí s kočičkami a montážemi rádoby-vtipných videí ve kterých lidé konstantně dokazují, že nemají soudnost, lze nalézt mnoho hodnotného materiálu. Já osobně ujíždím na několika YouTuberech s technickým, historickým, všeobecně vědeckým a samozřejmě herním zaměřením, ale občas například zabloudím na malé kanály umělců, kteří se zabývají hudbou převzatou z filmů a her a jenom zírám na jak talentovaní někteří z nás mohou být. Přes tři sta hodin videa každou minutu je nahráno a to by v tom byl čert, aby v té zaplavě písku nebyl sem tam valoun zlata.

Bohužel z právního hlediska je neskutečný problém uhlídat, jestli v každé jednotlivé minutě oněch videí, byl či nebyl použit materiál, na nějž tvůrce má, či nemá práva. V současnosti ani s použitím umělé inteligence to zkrátka v oné záplavě není možné a tak se to doposud řeší jakýmsi hybridním systémem ručního bonzování, vypisováním kolonek, strojové inteligence a takzvaného „fair use“, kdy pro různé účely a za docela drakonických podmínek, lze použít materiály vytvořené někým jiným. Funguje to. Ne moc dobře, ale funguje a už samotná existence YouTube je jasným důkazem, že lidé – daňový poplatníci za které by měli daněmi placení úředníci a politici tak nějak dle definice bojovat – začínají mít rádi tento druh obsahu více, než klasické televize. A to je pro některé lidi problém.

Víte, dokud bylo jen několik televizních kanálů, dalo se vcelku snadno ohlídat užití děl chráněných autorským právem. Koneckonců když dojde na nějaké porušení, prostě podáte žalobu k soudu a narušitel se dá snadno dohledat a postihnout. Ve hře s limitovaným počtem hráčů je mnohem snazší vynucovat a dodržovat pravidla, protože zkrátka všichni znají všechny a stačí jeden nebo dva policajti s velikým klackem. Jenže internet je úplně jiný druh zvířete a najednou tu máte neudržitelné a nekontrolovatelné množství lidí, kteří tvoří obsah, přejímají obsah, půjčují si, kradou navzájem a to – považte – bez jakéhokoliv odborného dozoru! A ono se jim dokonce daří! Úplná noční můra pro sira Humpry Appleby.
Takže právníci a lobisté na celém světě postupem let přicházeli a přicházejí s tu více, tu méně komplikovanými a vychytralými cestami, jak se pokusit nasadit internetu ohlávku a zkrotit ho k obrazu svému. Měli jsme tu hned několik pokusů krytých nečitelnými zkratkami jako SOPA a PIPA, v Americe to teď zkoušejí s net neutrality a tak dále. Nejnovějším výplodem je pak článek 13, kdy se Evropa v zásadě pokouší zabít YouTube jen aby se do kapes správců práv dostalo více peněz… to, že v konečném důsledku dostanou právě z Evropy peněz méně, než si mysleli že dostanou (a míním tím o HODNĚ méně), to jim ještě asi nedošlo.

OK? takže o čem to je. Nejsem právník, do IT radši moc nehrabu a na YouTube jsem vyprodukoval k tomuto datu přesně pět krátkých videí, ale jsem uživatel, takže do toho můžu kecat. Krom toho – jelikož jsem nebyl v Evropském parlamentu náležitě zastoupen lobistickou skupinou, tady to máte.

Věc se má tak, že v současnosti existují tři varianty článku 13, přičemž ta nejhorší vyžaduje od provozovatele jakékoliv streamovací služby absolutní zodpovědnost za obsah. Jinými slovy – pokud v nějakém videu je byť jen kousíček hudby od Michaela Jacksona bez výslovného povolení správce/držitele práv a to v jakémkoliv kontextu a kvalitě – YouTube jde k soudu. Nebo platí jako mourovaté. A vy posléze taky. To jenom pro pořádek. Tak jako tak, tohle je pro jakoukoliv službu tohoto druhu likvidační. Zkrátka nelze zaručit, že někdo někde někdy něco nenajde, že tam něco nebude, že někomu něco neunikne. Prostě to nejde. Natáčíte zpěvné ptáky v parku, když kolemjdoucí teenager poslouchá na svém telefonu hudbu z posledních Avengerů a váš aparátus to na chviličku zachytí? Smůla chlapče, porušení autorských práv a tohle nesmíš uploadnout…

Pokud by to došlo až takhle daleko, tak žádná taková služba zkrátka nebude moci fungovat v Evropských teritoriích. Přes to vlak nejede. 

A teď otázka. Kolik si myslíte, že vydojíte na autorských právech, když nikdo nemůže použít vaše dílo, respektive neexistuje důvod si pořizovat licenci? Nechám vás chvíli přemýšlet, můžete si dojít pro kalkulačku, protože to je těžká matematika.
Máte? Fajn, ale jenom pro kontrolu, výsledek je NULA! Co se stane, v krátkodobém výhledu je, že majitelé práv si budou chrochtat nad návratem ke statickému televiznímu formátu, který se dá tak snadno ovládat a předpovídat, jenže asi tak týden nato jim to vybouchne do obličeje. Lidi začnou prostě obcházet zákon a na televizi se stejně nikdo už koukat nebude.

Mnozí jsou jistě obeznámeni s P2P sítěmi, jinými slovy – torrenty. Čím více na východě žijete, tím více je používáte (empirická zkušenost), protože služby on demand jako Netflix a podobní z nějakého nepochopitelného důvodu trpěli představou, že lidé na východě nechtějí platit. Tedy, ano, my nechceme platit, ale lidská povaha je celosvětově stejná – jsme líní a pokud nám dáte něco, co je „convenient“, proč bychom nepustili chlup? A ejhle, najednou je Netflix v ČR docela úspěšný, čím to může být? Ale to jsem trochu odbočil od tématu. Faktem je, že sdílecí sítě jsou jakousi z nouze ctností. Nejsou spolehlivé, neexistuje nějaká autorita kryjící legalitu sítě a obsahu. Jsou vstupní branou pro všemožný mallware, spyware, viry a bůh ví co ještě. Jenže na druhou stranu jsou nezničitelné a dokud máte dva počítače propojené internetem – máte síť. Jediné co potřebujete je komunikační protokol a nějaké jednoduché rozhraní. Takže okamžiku, kdy nemáte někoho, kdo by vám za rozumnou cenu prodal produkt, uchýlíte se k lidové tvořivosti a produkt si nějak na černo, nebo skrze šedou ekonomiku, pořídíte. Co na tom, že držitel práv z toho nemá ani vindru. Kdyby byl co k čemu, tak vám produkt nabídne a má šanci na výdělek ne? 

V okamžiku, kdy služby jako YouTube na Evropském kontinentu zavřou krám, lidi nepřestanou tvořit obsah (no, spousta z nich asi ano, ale zapálení fandové to nezabalí, protože drtivá většina malých YouTuberů stejně nikdy neviděla ani korunu z reklam, které YouTube na jejich videa lepí, takže nemají co ztratit), oni ho prostě budou na YouTube „prodávat“ v jiných teritoriích, z čehož Evropa nedostane ani cent. A aby to bylo ještě pikantnější – předpokládám, že se tu přes noc rozjedou jakési pirátské sítě, na kterých onen obsah bude nadále dostupný, ale protože tu nebude žádná centrální autorita, tak sice přispěvatelé nedostanou ani korunu z reklam, ale ani Evropa za licence. Celé to pojede na černo, bude to ještě větší chaos a bordel než je teď. Gratuluji.


Žádné komentáře:

Okomentovat