středa 26. prosince 2018

Sloupek - Jak Strýček Skrblík k Bethesdě přišel

 Předvánoční a vánoční horečka ve videoherní sféře občas nabírá dost překvapivou podobu a bohužel ne vždy pozitivní. Osobně po oznámení, ukázce, betě a vydání Faillout 76, jsem neměl nejmenší chuť si hru pořizovat.

Svět Fallout miluji a první dva díly patří podle mně mezi poklady, které se musí vyzdvihovat při jakékoliv vhodné příležitosti a o to více mě mrzí, jak se značkou Bugthesda nakládá, přičemž ona poslední inkarnace je propadák takové magnitudy, až se dá recenzovat i bez vlastního hraní. Míním tím, že i přes to, že hru nemíním kupovat, hrát, nebo se jí dotknout byť i desetimetrovým dobře odizolovaným klackem, oblečený do protichemického skafandru a ovládaný dálkově robotem, ze zkušenosti vím, že to je něco, co bych doporučil hrát leda tak svému nejhoršímu nepříteli. A ne, abych měl tenhle názor, opravdu hru nemusím hrát, mám na to dost zkušeností a mám oči.

Problém je v tom, že Bugthesda nasedla na spanilou jízdu neuvěřitelných PR zvěrstev a anti-zákaznického chování, že člověku nezbývá než jenom kroutit hlavou a sázet se, kdy konečně někdo ve firmě zatáhne za záchranou brzdu, vyhodí zodpovědné lidi a celou tuhle katastrofu jednoduše za stálého míchání nespláchne do záchodu. Zatím se ale zdá, že Bugthesda je v zajetí svého přebujelého ega a nemůže si připustit, že by nedej bože kdy udělala něco špatně. Však mají dost dlouhou historii, kdy stejně jako král Midas, na co sáhli, to se ve zlato proměnilo. Jenže, víte jak to dopadlo s Midasem že? I on musel jít jednou na záchod a zrovna nebyl kolem nikdo, kdo by mu vyklepal pindíka, takže... 
Nebudu se tu rozepisovat o samotné technické stránce, protože kdo si ještě po tom všem myslí, že použitá technologie je k světu a ustojí srovnání se současnou konkurencí, musí být buď naprosto zavilý fanboy s šedým zákalem, nebo je placený Bugthesdou. Nechci se ani moc rozepisovat o trapasu s limitovanou edicí, ve které jste nedostali to co vám bylo slíbeno, načež poté co se lidi ozvali, bylo jim docela arogantně oznámeno, že mají držet hubu a krok, protože prostě proto – načež tedy po neuvěřitelném backlashi Bugthesda povolila a kdo si zažádá o výměnu, dostane onen slíbený batoh (ovšem až tak možná za měsíc a je mi záhadou, proč si o to musí lidé sami říkat. Neměla by být výměna automatická? Na druhou stranu – hodnota téhle původní edice za deset let jakožto vzácná memorabilie bude hvězdná, protože kdo by si nechal ten levný plastový bágl že?).
A ani se mi nechce moc rozepisovat o prapodivném mikrotransakčním modelu... vlastně on je na dnešní dobu dost standardní, pokud tedy jako standardní berete systém primárně navržený na tlačení hráče, jež už jednou za hru zaplatil, aby vysolil další a další penízky, ideálně za naprosto marginální, recyklované a zbytečné věci, přičemž se Bugthesda docela šprajcuje s uvedením modů, protože jí je jasné, že pak by si ten jejich „obsah“ nikdo nekoupil, protože by byl stejně zadarmo. Ale budiž, mohlo by být hůř, třeba samotné levelování by mohlo být navázané na prémiovou měnu a to už by asi ani ti nefanatičtější fandové Bugthesdy nevydýchali a jen těžko by to dokázali obhájit. Na druhou stranu, co není, může být a já se vsadím, že o něčem podobném v EA, nebo Activisionu velmi seriózně přemýšlejí dnem a nocí.
Ne, chtěl jsem se trochu rozepsat o vánocích a bonusech, které pro nás různé firmy připravují, když už tedy máme ty vánoce.
Věc se má tak, že vlastně nikdo nemá zákonnou povinnost někomu něco o vánocích dávat. Bohužel v dnešní době jsou lidé tak zpovykaní a navyklý na podbízení ze strany prodejců, že jim to přijde tak trochu jako součást základních lidských práv. Pro takové lidi mám zprávu – ne, na něco takového jsme nikdy právo neměli a netuším, kde jste k tomu přišli. Na druhou stranu – tady nejde jen o prostý obchodní vztah, ale o vztah mezilidský a v tomto rozměru se musí počítat s tím, že jistá míra velkorysosti je výhodná nejen pro zákazníka, ale v dlouhodobém hledisku i pro prodejce, protože se tím generuje dobrá vůle ze strany zákazníka. A navíc nikdo nenutí prodejce, aby dával nějaké likvidačně drahé věci. I malá prkotinka potěší, jako například majitelé Spider-Mana od Insomniac studio, dostali jako vánoční dárek kostým z filmů Sama Raimiho. Je to jen jeden kostým, nemá kromě estetického hlediska vliv na samotnou hru, studio to nestálo moc a zákazníci mají radost. 
Jiné firmy to ale vidí trochu jinak a právě Bugthesda je zářným příkladem, jak si ještě více znepřátelit své fanoušky. O co jde. Do Failloutu 76 si můžete zakoupit přehršel předražených skinů za herní měnu zvanou Atom. Tu lze nahrát samotným hraním, ale jak to už u takových her bývá, rychlost s jakou tuhle měnu dostáváte je někde na úrovni geriatrického lenochoda, plus postupem času, jakmile dohrajete to co Bugthesda velkoryse označuje za „bohatý příběh“ a „rozmanité sidequesty“, pramen Atomů jaksi vyschne. Jinými slovy, design samotné hry je postaven okolo skrytého nátlaku na hráče, aby přeci jenom pustil chlup a v poměru 1:100 si ty Atomy koupil za hotovost. A jen aby bylo jasno, ta hra se prodává za plnou cenu.
A teď to jádro pudla. Bugthesda vydala u příležitosti vánoc několik nových tématických skinů a předmětů, jež si za Atomy můžete pořídit a aby ukázala jak na nás myslí, dala je do třicet a více procentní slevy... no jo no, ale průšvih je v tom, že některé předměty jaksi stojí naprosto stejně, jako stály před slevou jiné předměty jsou „nové“, tudíž neměli předchozí cenu ze které by mohly být zlevněny, takže jakápak sleva? Jestli je něco zářným příkladem odrbávání zákazníků tak tohle určitě.
Krom toho ony skiny a předměty vypadají dost hnusně, takže nechápu, proč těch několik pitomostí nedali k dobru zadarmo. Anebo to je možná tím, že ta hra sama o sobě vypadá zastarale, takže to je jedno, protože technická stránka ani nic lepšího nedovoluje. Každopádně v okamžiku, kdy má hra tak všeobecně nepřátelské přijetí v publiku a její další existence a případné rozšíření a opravení do hratelné podoby (maximálně nepravděpodobné – nezapomeňte, že tu mluvíme o Bugthesdě, která nebyla schopná za celá ta léta opravit Skyrim a to ani když ho již několikrát za sebou portovala na různé platformy) závisí na dobré vůli hráčů, je další a další kopanec podobného kalibru jaksi jen těžko pochopitelný.
Hlava mi to prostě nebere. Máme tu hry, které při vydání neuvěřitelně vybouchly, ale postupem času, ať už to bylo v původním plánu, nebo čirou tvrdohlavostí tvůrců a vydavatele, se vypracovaly na všeobecně uznávané tituly. No Man´s Sky například – mě osobně v době vydání i přes značné nedostatky bavilo a strávil jsem v něm hodně přes sto hodin. Uznávám ale, že k původnímu slibu se jen přiblížila, takže trvalo další dva roky, než hra nakonec vypadá a hraje se tak, jak byla vylíčena a slíbena. To samé například Rainbow Six, které jsem z důvodu absence singlu zcela vynechal, ale dnes po všech těch letech a upgradech, jde o jakéhosi giganta ve svém segmentu. A takhle by se dalo ještě chvilku pokračovat (ale opravdu jen chvilku, protože jen u málokterých her se vydavatel usmyslí, že hru přeci jenom nepotopí po prvním týdnu špatných zpráv), bohužel Bugthesda zdá se dělá všechno proto, aby nás přesvědčila, že má sebevražedné sklony.
Kdosi kdesi se kohosi zeptal, jestli by Faillout 76 nemohl zabít Bugthesdu. Odpověď zněla, že sn velikou pravděpodobností nikoliv. Já bych k tomu ale dodal, že tohle může být poslední technicky špatná hra, kterou si studio může dovolit vydat, protože jestli za dva roky vyjde Elders Scrolls, nebo co tam mají v pipelině naplánováno a Faillout 76 tu s námi ještě bude jako živoucí memento „Tak Takhle Tedy Vážení NE!“, a ona hra bude na tom podobně špatně, jako svého času Skyrim (a Fallout 3 a Fallout 4 a Oblivion a Morrrowind a Daggerfall a Arena... hele když o tom tak přemýšlím, a není to nic objevného, tak tu vlastně mluvíme o každé jedné hře co kdy vydali!) – lidi jim to dají sežrat!
Bugthesda totiž nemá monopol na rozsáhlé open word RPG s širokou volbou jak hru hrát. Cyberpunk 2077 se rýsuje zajímavě, Obsidian oznámil nedávno svou hru a aby bylo všem jasno o co jde – rovnou v ukázce dali najevo, že na hře pracují lidi co dělali Fallout 2 a Fallout New Vegas. A mezi tím tu budou jiné další hry, ať už sci-fi, nebo čistě fantasy. Jinými slovy, Bugthesda to bude mít těžší, už nebude mít garantovanou přízeň obecenstva a je to vidět již nyní, kdy jim zákazníci nezobou z ruky hraním F76, prostě proto, že lidé mají na výběr z her od jiných studií.
Příště až zase něco vydají, měli by to mít technicky pořešené, protože lidi jsou po těch letech už unaveni (já tedy rozhodně), bylo jim řečeno mnohokrát, kde zabrat a jejich dost nevybíravá monetizační politika (pokud si to nepamatujete, tak to byly v podstatě oni, kdo začali s mikrotransakcemi a brnění pro koně se stalo skoro stejně legendární, jako samotná hra pro kterou bylo vydáno) stále více odrazuje hráče, kteří přemýšlejí peněženkou. Ano, žijeme v době, kdy Free to Play a Pay More to Win rakovina prorůstá do normálních placených her a velcí vydavatelé se nás snaží přesvědčit že to je jednak normální a druhak nezbytné, protože jinak si hry nemají jak na sebe vydělat (zajímavé ale je, že právě tito vydavatelé zaznamenávají rok co rok vyšší a vyšší zisky, navzdory menšímu počtu jimi vytvářených her. Divné že?). To by mohlo znamenat, že nakonec dost veliká část hráčů skousne pre-alfa stádium další Bugthesdí hry a s radostí jí ještě pošle skrze mikrotransakce každý měsíc polovinu výplaty, ale já si myslím, že spíše nikoliv.
Mám totiž takový nejasný pocit, že v jistém smyslu se nám vlna mikrotransakcí, lootboxů a mikro-DLC chýlí v jistém smyslu ke konci. Nálada hráčů podporovaná zuřivostí na sociálních sítích ve spojení s probouzejícím se molochem státního aparátu, který si konečně začíná všímat, že tu je trh, který ještě nestačil uregulovat k smrti, by mohla znamenat do jisté míry utlumení podobných praktik. A jestli Bugthesda za onen rok nebo dva vydá podobně zprasenou hru, jako je F76 a bude spoléhat právě na mikrotransakce – ujede jí vlak a finančně půjde o katastrofu, protože jen málokteré studio si může dovolit roky investovat do finančně náročného produktu, který vybouchne a pak to samé udělat ještě jednou, nebo dvakrát za sebou.
Tím nejlepším, co by Bugthesda mohla udělat, je vydat technicky povedenou, graficky hezkou a kompletní hru. Jestli se tak stane, to ještě uvidíme, ale pokud bych měl soudit podle současného chování managmentu a PR oddělení, tak spíše asi ne. Mě osobně to bude docela buřt, protože Bugthesda mě jako taková moc nebere, ale hádám, že dost fanoušků to těžce ponese.

Žádné komentáře:

Okomentovat