Svět Fallout miluji a první dva díly patří podle mně mezi poklady, které se musí vyzdvihovat při jakékoliv vhodné příležitosti a o to více mě mrzí, jak se značkou Bugthesda nakládá, přičemž ona poslední inkarnace je propadák takové magnitudy, až se dá recenzovat i bez vlastního hraní. Míním tím, že i přes to, že hru nemíním kupovat, hrát, nebo se jí dotknout byť i desetimetrovým dobře odizolovaným klackem, oblečený do protichemického skafandru a ovládaný dálkově robotem, ze zkušenosti vím, že to je něco, co bych doporučil hrát leda tak svému nejhoršímu nepříteli. A ne, abych měl tenhle názor, opravdu hru nemusím hrát, mám na to dost zkušeností a mám oči.
Problém
je v tom, že Bugthesda nasedla na spanilou jízdu neuvěřitelných
PR zvěrstev a anti-zákaznického chování, že člověku nezbývá
než jenom kroutit hlavou a sázet se, kdy konečně někdo ve firmě
zatáhne za záchranou brzdu, vyhodí zodpovědné lidi a celou tuhle
katastrofu jednoduše za stálého míchání nespláchne do záchodu.
Zatím se ale zdá, že Bugthesda je v zajetí svého přebujelého
ega a nemůže si připustit, že by nedej bože kdy udělala něco
špatně. Však mají dost dlouhou historii, kdy stejně jako král
Midas, na co sáhli, to se ve zlato proměnilo. Jenže, víte jak to
dopadlo s Midasem že? I on musel jít jednou na záchod a zrovna
nebyl kolem nikdo, kdo by mu vyklepal pindíka, takže...
Nebudu
se tu rozepisovat o samotné technické stránce, protože kdo si
ještě po tom všem myslí, že použitá technologie je k světu a
ustojí srovnání se současnou konkurencí, musí být buď
naprosto zavilý fanboy s šedým zákalem, nebo je placený
Bugthesdou. Nechci se ani moc rozepisovat o trapasu s limitovanou
edicí, ve které jste nedostali to co vám bylo slíbeno, načež
poté co se lidi ozvali, bylo jim docela arogantně oznámeno, že
mají držet hubu a krok, protože prostě proto – načež tedy po
neuvěřitelném backlashi Bugthesda povolila a kdo si zažádá o
výměnu, dostane onen slíbený batoh (ovšem až tak možná za
měsíc a je mi záhadou, proč si o to musí lidé sami říkat.
Neměla by být výměna automatická? Na druhou stranu – hodnota
téhle původní edice za deset let jakožto vzácná memorabilie
bude hvězdná, protože kdo by si nechal ten levný plastový bágl
že?).
A
ani se mi nechce moc rozepisovat o prapodivném mikrotransakčním
modelu... vlastně on je na dnešní dobu dost standardní, pokud
tedy jako standardní berete systém primárně navržený na tlačení
hráče, jež už jednou za hru zaplatil, aby vysolil další a další
penízky, ideálně za naprosto marginální, recyklované a zbytečné
věci, přičemž se Bugthesda docela šprajcuje s uvedením modů,
protože jí je jasné, že pak by si ten jejich „obsah“ nikdo
nekoupil, protože by byl stejně zadarmo. Ale budiž, mohlo by být
hůř, třeba samotné levelování by mohlo být navázané na
prémiovou měnu a to už by asi ani ti nefanatičtější fandové
Bugthesdy nevydýchali a jen těžko by to dokázali obhájit. Na
druhou stranu, co není, může být a já se vsadím, že o něčem
podobném v EA, nebo Activisionu velmi seriózně přemýšlejí dnem
a nocí.
Ne,
chtěl jsem se trochu rozepsat o vánocích a bonusech, které pro
nás různé firmy připravují, když už tedy máme ty vánoce.
Věc
se má tak, že vlastně nikdo nemá zákonnou povinnost někomu
něco o vánocích dávat. Bohužel
v dnešní době jsou lidé tak zpovykaní a navyklý na podbízení
ze strany prodejců, že jim to přijde tak trochu jako součást
základních lidských práv. Pro takové
lidi mám zprávu – ne, na něco takového jsme nikdy právo neměli
a netuším, kde jste k tomu přišli. Na
druhou stranu – tady nejde jen o prostý obchodní vztah, ale o
vztah mezilidský a v tomto rozměru se musí počítat s tím, že
jistá míra velkorysosti
je výhodná nejen pro zákazníka, ale v dlouhodobém hledisku i pro
prodejce, protože se tím generuje dobrá vůle ze strany zákazníka.
A navíc nikdo
nenutí prodejce, aby dával nějaké likvidačně drahé věci. I
malá prkotinka potěší, jako například majitelé Spider-Mana od
Insomniac studio, dostali jako vánoční dárek kostým z filmů
Sama Raimiho. Je to jen jeden kostým, nemá kromě estetického
hlediska vliv na samotnou hru, studio to nestálo moc a zákazníci
mají radost.
Jiné
firmy to ale vidí trochu jinak a právě Bugthesda je zářným
příkladem, jak si ještě více znepřátelit své fanoušky. O co
jde. Do Failloutu 76 si můžete zakoupit přehršel předražených
skinů za herní měnu zvanou Atom. Tu lze nahrát samotným hraním,
ale jak to už u takových her bývá, rychlost s jakou tuhle měnu
dostáváte je někde na úrovni geriatrického lenochoda, plus
postupem času, jakmile dohrajete to co Bugthesda velkoryse označuje
za „bohatý příběh“ a „rozmanité sidequesty“, pramen
Atomů jaksi vyschne. Jinými slovy, design samotné hry je postaven
okolo skrytého nátlaku na hráče, aby přeci jenom pustil chlup a
v poměru 1:100 si ty Atomy koupil za hotovost. A jen aby bylo jasno,
ta hra se prodává za plnou cenu.
A
teď to jádro pudla. Bugthesda vydala u příležitosti vánoc
několik nových tématických skinů a předmětů, jež si za Atomy
můžete pořídit a aby ukázala jak na nás myslí, dala je do
třicet a více procentní slevy... no jo no, ale průšvih je v tom,
že některé předměty jaksi stojí naprosto stejně, jako stály
před slevou jiné předměty jsou „nové“, tudíž neměli
předchozí cenu ze které by mohly být zlevněny, takže jakápak
sleva? Jestli je něco zářným příkladem odrbávání zákazníků
tak tohle určitě.
Krom
toho ony skiny a předměty vypadají dost hnusně, takže nechápu,
proč těch několik pitomostí nedali k dobru zadarmo. Anebo to je
možná tím, že ta hra sama o sobě vypadá zastarale, takže to je
jedno, protože technická stránka ani nic lepšího nedovoluje.
Každopádně v okamžiku, kdy má hra tak všeobecně nepřátelské
přijetí v publiku a její další existence a případné rozšíření
a opravení do hratelné podoby (maximálně nepravděpodobné –
nezapomeňte, že tu mluvíme o Bugthesdě, která nebyla schopná za
celá ta léta opravit Skyrim a to ani když ho již několikrát za
sebou portovala na různé platformy) závisí na dobré vůli hráčů,
je další a další kopanec podobného kalibru jaksi jen těžko
pochopitelný.
Hlava
mi to prostě nebere. Máme tu hry, které při vydání neuvěřitelně
vybouchly, ale postupem času, ať už to bylo v původním plánu,
nebo čirou tvrdohlavostí tvůrců a vydavatele, se vypracovaly na
všeobecně uznávané tituly. No Man´s Sky například – mě
osobně v době vydání i přes značné nedostatky bavilo a strávil
jsem v něm hodně přes sto hodin. Uznávám ale, že k původnímu
slibu se jen přiblížila, takže trvalo další dva roky, než hra
nakonec vypadá a hraje se tak, jak byla vylíčena a slíbena. To
samé například Rainbow Six, které jsem z důvodu absence singlu
zcela vynechal, ale dnes po všech těch letech a upgradech, jde o
jakéhosi giganta ve svém segmentu. A takhle by se dalo ještě
chvilku pokračovat (ale opravdu jen chvilku, protože jen u
málokterých her se vydavatel usmyslí, že hru přeci jenom
nepotopí po prvním týdnu špatných zpráv), bohužel Bugthesda
zdá se dělá všechno proto, aby nás přesvědčila, že má
sebevražedné sklony.
Kdosi
kdesi se kohosi zeptal, jestli by Faillout 76 nemohl zabít
Bugthesdu. Odpověď zněla, že sn velikou pravděpodobností
nikoliv. Já bych k tomu ale dodal, že tohle může být poslední
technicky špatná hra, kterou si studio může dovolit vydat,
protože jestli za dva roky vyjde Elders Scrolls, nebo co tam mají v
pipelině naplánováno a Faillout 76 tu s námi ještě bude jako
živoucí memento „Tak Takhle Tedy Vážení NE!“, a ona hra bude
na tom podobně špatně, jako svého času Skyrim (a Fallout 3 a
Fallout 4 a Oblivion a Morrrowind a Daggerfall a Arena... hele když
o tom tak přemýšlím, a není to nic objevného, tak tu vlastně
mluvíme o každé jedné hře co kdy vydali!) – lidi jim to dají
sežrat!
Bugthesda
totiž nemá monopol na rozsáhlé open word RPG s širokou volbou
jak hru hrát. Cyberpunk 2077 se rýsuje zajímavě, Obsidian oznámil
nedávno svou hru a aby bylo všem jasno o co jde – rovnou v ukázce
dali najevo, že na hře pracují lidi co dělali Fallout 2 a Fallout
New Vegas. A mezi tím tu budou jiné další hry, ať už sci-fi,
nebo čistě fantasy. Jinými slovy, Bugthesda to bude mít těžší,
už nebude mít garantovanou přízeň obecenstva a je to vidět již
nyní, kdy jim zákazníci nezobou z ruky hraním F76, prostě proto,
že lidé mají na výběr z her od jiných studií.
Příště
až zase něco vydají, měli by to mít technicky pořešené,
protože lidi jsou po těch letech už unaveni (já tedy rozhodně),
bylo jim řečeno mnohokrát, kde zabrat a jejich dost nevybíravá
monetizační politika (pokud si to nepamatujete, tak to byly v
podstatě oni, kdo začali s mikrotransakcemi a brnění pro koně se
stalo skoro stejně legendární, jako samotná hra pro kterou bylo
vydáno) stále více odrazuje hráče, kteří přemýšlejí
peněženkou. Ano, žijeme v době, kdy Free to Play a Pay More to
Win rakovina prorůstá do normálních placených her a velcí
vydavatelé se nás snaží přesvědčit že to je jednak normální
a druhak nezbytné, protože jinak si hry nemají jak na sebe vydělat
(zajímavé ale je, že právě tito vydavatelé zaznamenávají rok
co rok vyšší a vyšší zisky, navzdory menšímu počtu jimi
vytvářených her. Divné že?). To by mohlo znamenat, že nakonec
dost veliká část hráčů skousne pre-alfa stádium další
Bugthesdí hry a s radostí jí ještě pošle skrze mikrotransakce
každý měsíc polovinu výplaty, ale já si myslím, že spíše
nikoliv.
Mám
totiž takový nejasný pocit, že v jistém smyslu se nám vlna
mikrotransakcí, lootboxů a mikro-DLC chýlí v jistém smyslu ke
konci. Nálada hráčů podporovaná zuřivostí na sociálních
sítích ve spojení s probouzejícím se molochem státního
aparátu, který si konečně začíná všímat, že tu je trh,
který ještě nestačil uregulovat k smrti, by mohla znamenat do
jisté míry utlumení podobných praktik. A jestli Bugthesda za onen
rok nebo dva vydá podobně zprasenou hru, jako je F76 a bude
spoléhat právě na mikrotransakce – ujede jí vlak a finančně
půjde o katastrofu, protože jen málokteré studio si může
dovolit roky investovat do finančně náročného produktu, který
vybouchne a pak to samé udělat ještě jednou, nebo dvakrát za
sebou.
Tím
nejlepším, co by Bugthesda mohla udělat, je vydat technicky
povedenou, graficky hezkou a kompletní hru. Jestli se tak stane, to
ještě uvidíme, ale pokud bych měl soudit podle současného
chování managmentu a PR oddělení, tak spíše asi ne. Mě osobně
to bude docela buřt, protože Bugthesda mě jako taková moc nebere,
ale hádám, že dost fanoušků to těžce ponese.
Žádné komentáře:
Okomentovat