sobota 9. února 2019

Recenze: Resident Evil 2 Remake

Epická bitva o poslední náboj.

Zdá se, že tu máme po letech zase jakousi vlnu her, jež jsou buď silně inspirované předchozími dekádami, nebo rovnou jde o remaky/remastery. Nic proti. Jako letitý hráč jsem vcelku spokojený, protože mnohé z oněch her tenkrát byly zkrátka naprosto skvělé a jejich následovníci buď nedosáhly jejich kvalit, či se drasticky odklonily od původní formule, nebo prostě neměly žádné pokračování či ekvivalent. V mnoha směrech to je pochopitelné. Technologie se mění a s ní i co je a co není možné na obrazovce ukázat a do toho ještě přimíchejte různé módní vlny, kdy určité herní styly jaksi netáhnou, takže se na ně na nějaký čas zapomene a vyjde vám situace, jakou jsme zažili se sérií Resident Evil.

Pro mě osobně jde o velmi ceněnou sérii, přičemž do jisté míry se vymykám z obvyklého úzusu, že čtyřka je to nejlepší co v sérii vzniklo. Pro mě tedy ne, protože na jednu stranu šlo o skvělou akční hru, která se hrála jako po másle a na tehdejší dobu, a ještě dlouho poté, vypadala nádherně. Ale nebyl to horror. Já se nebál. Jo a architektura nedávala smysl. Ne ve smyslu „kdo proboha postaví barák s hádankami a různými klíči a pak to celé zamixuje jako escape room?“, ale ve smyslu „hele, když se tak kouknu na mapu, jak to, že některé místnosti jsou větší zevnitř, než zvenčí a jak to, že podle té samé mapy některé zdi jsou klidně i desítky metrů tlusté a patra na sebe nenavazují? Kdo proboha staví takhle? Vždyť se to musí samo do sebe ze statického hlediska zkolabovat!“. V jistém smyslu mě dá se říci, skoro až uráží, když autoři nedbají alespoň základní do očí bijící reálnosti ve prospěch „hele máme tady cool prostředí a to je vše na čem záleží“. No nic, popojedem.

Každopádně pětku jsem hrál jenom demo (hru mám ve sbírce), šestku taky (nemám ve sbírce) a sedmičku asi nikdy nedohraji, protože mi lezou krkem nezabitelní nepřátelé, kteří vás pronásledují po mapě a nedají vám chvíli odpočinout. Krom toho na nich člověk vyplácá neskutečně moc munice, která se mu pak nedostává na normálních nepřátelích, takže ne, tohle není pro mě dobrý design. A asi bych to měl mnohem lepší s VR helmou, ale mě se nějak nechce podstupovat martyrium nekončící migrény, jen abych hru dohrál s lepším kill/death ratio.

Jo a nesmím zapomenout některé další kraviny, jako Umbrela Corps, nebo tak nějak, kterou jsem byl nucený recenzovat, či další odbočky, na kterých se ukazuje, že Capcom je zkrátka společnost, které jde hlavně o prachy, ale vůbec jí to nepřemýšlí. Každopádně i oni sem tam přijdou s dobrým nápadem, takže jsme tu měli remake prvního dílu na Game Cube, jež se posléze dostal i na moderní konzole a který já osobně považuji právě za TEN nejlepší survival horror a dvojka v těsném závěsu za ním. Takže – jak dopadl tento remake?

Předně jako někdo kdo opravdu miloval originál, musím se smutkem říci, že statická kamera je asi navždy věcí minulosti (byť co já vím, třeba tu bude zase nějaká retro vlna v budoucnosti, která resuscituje i tuhle featuru). V zásadě to není ničemu na škodu. Statická kamera byla ve své době něco jakou z nouze ctnost, protože výkon tehdejších konzolí zkrátka nebyl dostatečný na zvládnutí plně 3D prostředí v potřebné kvalitě (v Silent Hillu to řešili hustou mlhou, nebo tmou) a vsadím boty, že kdyby to tenkrát šlo, tak by autoři udělali hru s volnou kamerou. Ano, bylo to jedním z důvodů, proč Resident Evil byl tak okouzlující a filmový, ale není to jediný důvod, proč byla hra celkově tak dobrá. Na druhou stranu dnešní době máme výkony hardwaru konečně tak vysoké, že co do detailu i předčí pre-renderovaná pozadí, takže proč ne? Proč neudělat hru tak, jak by si ji v té době sami autoři přáli?

Co ale bohužel zůstalo, je agilita postavy za kterou hrajete. Já vím, že autoři se snažili udělat hru, která skládá poklonu původnímu dílu a za to co udělali je musím do nebes vychválit, ale s volnou kamerou přichází i tak trochu jiná hratelnost, respektive způsob jak hrát a mě přišlo, že ovládání je až příliš gumové a možná by to chtělo přidat nějaký obranný manévr jako byl v třetím dílu. Zombíci a ostatní nepřítelé jsou asi tak o deset procent vytuněný nahoru, kdežto Leon, nebo Claire se stále spíše šourají kolem policejní stanice a nejsou schopni se vyhnout ničemu. Některé drobnosti se přidali, jako například sekundární zbraň (nůž, nebo granát), což vás může dostat z prekérní situace, pokud je máte, ale například pokud vás zombík chytne za kotník a pokusí se vás užužlat k smrti, už mu nerozšlápnete hlavu – musíte ho buď dorazit nožem (opotřebovává se), nebo vyplýtvat nějakou munici, protože až půjdete okolo někdy příště, bude zase stát a půjde vám po krku.

Inventář lze nyní expandovat mnohem více, což znamená, že laborování s předměty a běhání od a k truhle je poněkud umírněno (původní hra byla v tomto směru skoro až matematická rovnice), byť layout by mohl více připomínat původní díl a moc se mi nelíbí. Je vysoce funkční, ale v zásadě vypadá jako ten ze sedmičky a to mi u remaku dvojky nepřijde zrovna vhodné. Brokovnice a rozstřelování kebulí na blízko nefunguje s takovou účinností (alespoň dokud si nepořídíte upgrade) a výroba munice pomocí střelného prachu není tak verzatilní jak by mohla. Osobně si myslím, že tuhle mechaniku (střelný prach), mohli autoři celkově vynechat a zůstat u klasického sbírání munice, byť vám to dává trochu více svobody v tom, kterou zbraň budete preferovat.

Co se mi ale líbilo, je styl a grafika hry. Když se vám otevře před očima mapa policejní stanice, jasně vidíte onen letitý layout a jste zkrátka doma. Víte kde co je, co se kde dá očekávat a jak asi budou místnosti vypadat. Samozřejmě došlo k několika změnám, přídavkům a oříznutí, takže veterán nemůže jít poslepu, ale naopak se musí zase ponořit do prozkoumávání spletitých hádanek a nesmyslně umístěných klíčů k místnostem, jež by měly být logicky normálně vedle sebe, ale místo toho jsou rozhozeny po celé stanici. Ale taková je už ta hra. Přes ony tu malé, tu větší změny, je pocit, z hlavně první poloviny hry, neskutečně nostalgický a funguje na jedničku. V druhé polovině hry, v laboratořích a kanálech, je změn mnohem více, ale i tam se najdou místa, která hráče naladí na nostalgickou notu. Hlavní na tom ale je, že hra myslím funguje i pro moderního hráče a není jen nějakým chorobným výsledkem dvacet let starého designu nad kterým nadšeně slintají retrologové. Ne, tenhle design, byť v mnohém poplatný době, s drobnými změnami přežije i dnes a zkrátka dobře funguje jen s malým suspension of disbelief.

S nostalgií souvisí další velmi důležitá věc. Hra má nový soundtrack, který není špatný sám o sobě, ale asi po dvou hodinách hraní, jsem si všiml, že na Store je za nějakých 80 korun ke stažení DLC s originální hudbou. Osobně jsem docela proti kupování DLC jak jen to jde, ale v tomto případě, hlavně pokud jste pamětníci, vyloženě doporučuji si připlatit a soundtrack si dokoupit, protože hra s ním funguje přímo magicky! Už tak dobrá hra najednou získala deset bodů do atmosféry a celkový dojem. Sice bych byl radši, kdyby ona hudba byla již v základu hry a volitelná – koneckonců jde o remake, ale z nějakého důvodu to autorům tentokrát odpouštím.

Jinak co mě dost rozhodilo a na nějakou chvíli i naštvalo, byl Mr. X – Tyrant. V originální hře na vás vybafl na specifických místech, napumpovali jste do něj dostatečné množství olova (postupem času byl tužší a tužší, takže zhltal více munice), on se složil, sebrali jste z něj nějakou munici a měli jste od něj na chvíli pokoj. V Remaku bohužel ten hajzl umí otevírat dveře, víc vydrží, když do něj střílíte, tak je jen omráčený a nic z něj nevypadne. Nedá se zastavit, nedá se zabít a nahání vás jako berňák penále. Přesně ten druh nepřátel, které nesnáším! Naštěstí ve většině případů se mu dá vyhnout zkrátka tím, že do cílové destinace doběhnete oklikou, nebo se na chvíli schováte do místnosti s psacím strojem a on odpochoduje o kus dál. Takže dobrá rada – vůbec na něj nestřílejte, je to plýtváním munice, radši vemte roha.

Příběhově asi není moc co o hře psát. Kdo hrál starý díl, ten ví, protože se v zásadě nic nezměnilo – jde stále o ten samý béčkový příběh o virové nákaze, která změnila většinu města na zombíky a vy se musíte vymotat z prekérní situace. Pár dialogů a postav, které se ve hře vyskytují rozhodně žádného Oscara nevyhrají, ale to nevadí, příběh tu je jen jako nosná vlna pro béčkovou zombiárnu. Byť je pravdou, že hře by prospělo trochu víc interakce mezi Claire a Leonem, protože v originálu se tyto postavy potkali hned několikrát, kdežto v remaku jen třikrát.

A závěrem tu máme bonusy. Autoři se tentokrát pochlapili a do hry přidaly hromady bonusů, oblečků, artworků a věcí, které si můžete odemknout. Některé dostanete jen když budete hrát na Hard obtížnost (což jsem já blázen zkusil hned na začátku, protože jsem si mylně myslel, že to bude „jako když jsem to hrál tenkrát“ - chyba. Ta hra vám nedá skoro žádnou munici, takhle to může hrát jenom blázen, nebo někdo bez života. Sám jsem se dostal sotva na policejní stanici a pak to vzdal a potupně si snížil obtížnost na Normal.), ale jinak většina věcí je rozumě udělatelných a abyste například získali bonusový miniscénář – hru za Hunka, nemusíte jako v originále dokončit hru pod dvě a půl hodiny na S rank (tenkrát byly požadavky mnohem striktnější), ale stačí dojet dva scénáře za sebou a máte ho. Takže opět pochvala.

Resident Evil 2 byl ve své době naprosto fenomenální hra a jsem rád, že Capcom přistoupil k revitalizaci takto citlivě. Mě by na jednu stranu stačilo jen vytunit pre-renderovaná pozadí, přidat pár polygonů postavám, vyhladit animace a možná přidat jednu nebo dvě lokace jako se to udělalo v remaku jedničky, ale tento přístup funguje taky a myslím, že je vděčnější pro moderní publikum. Takže hra si zachovává ducha předlohy ve všech důležitých oblastech a jen přidává aktuální technickou úroveň – to nejlepší z obou světů a to je i něco, čím by se mělo inspirovat Square-Enix s tou jejich patlaninou FF7 Remake.

Hra je dlouhá tak akorát, dává hráči tu správnou výzvu, obsahuje jen minimum chyb, vypadá krásně (tohle by mělo být v uvozovkách myslím) a zní skvěle. Takových kvalitních hororových her poslední dobou nemáme moc a jsem rád, jak RE2 dopadlo. Za mě tedy nekompromisní devítka a asi si koupím i připravovaná DLC. Ta hra si to zaslouží.

9/10