středa 6. března 2019

Recenze: Metro Exodus

Metro je do značné míry v našich podmínkách naprosto unikátní kus softwaru.

Co do vzhledu si technicky nezadá s konkurencí, produkční kvality tu rozhodně jsou vidět a přitom se hra obešla bez pro dnešní dobu tolik obvyklý nesmysl s season passy a hromadou zbytečných DLC (byť to se ještě časem uvidí) ve stylu Dead or Alive, kdy kumulativně zaplatíte i tisíc dolarů. Místo toho tu je skoro až old school singl hra s jasně definovaným začátkem a koncem, více než slušnou délkou, zajímavou hratelností a bez multiplayeru. Řekl bych, že to na dnešní dobu není málo.

Něco k příběhu. Arťom po skončení druhého dílu nedbá zdravého rozumu, ani rozkazů a leze co chvíli na povrch se nechat ozařovat, protože onehdy na vrcholu Ostankinovy věže slyšel něco v rádiu - a to by v tom byl čert, aby přežili jenom lidi v Moskevském metru. Díky sledu situací pravda nakonec vyjde najevo a ano, lidi přežili mimo „bezpečí“ Moskevského metra, ale protože tu hraje roli i snaha mocných udržet lidi tam, kde jsou, musí Arťom spolu s plukovníkem Millerem, ženou a několika Sparťany vzít roha. Jedno se Ruským podmínkám musí nechat. Díky zaostalosti vyplynu-vší z dob socialismu, je země technicky vcelku připravena na post-atomovou apokalypsu. Nic nefungovalo předtím, nic nefunguje teď a jediné co je tak nějak extra, je vyšší dávka radiace. A sem tam nějaký ten mutant. Takže vše při starém, alespoň že vlaky jezdí.

Ale teď vážně. Železnice v případě atomové apokalypsy je patrně ten nejlepší možný způsob dopravy lidí a nákladu a jak jednou máte tohle rozjeté, můžete začít zase budovat národ. Bohužel to se v případě Metra neděje, protože jak už to tak bývá, všeobecný bordel už před samotnou válkou a následné bojování o drobky mezi přeživšími způsobil přinejmenším zpoždění rekultivace o dalších sto let (takže opět jako při starém). Výsledkem pak je vcelku rozmanitá a dobrodružná cesta bandičky Sparťanů za kouskem země, který v noci nesvítí a ve kterém by se jim nerodili dvouhlavé děti, protože jakákoliv organizovaná snaha o postavení Ruska zpět na nohy a vyčistění přírody od radioaktivity se jaksi nekonají. Pokroku bylo dosaženo asi jako s cenami za české datové tarify – jinými slovy, jde to spíše pozpátku.

Kdybych měl nějak shrnout příběh Metra Exodus, asi bych použil slova jako „lidský“ a „obyčejně tragický“. Není tu žádný veliký cíl, jako třeba dojít na konec světa a hodit prsten do sopky, aby byl svět zachráněn. Nebo dojít na vrchol temné věže a zabít temného owerlorda, aby se mu zabránilo vládnout světu. Ne, je to prostě jen o hledání lepšího místa pro život a upřímně řečeno, v settingu Metra to je cíl veliký dost, protože většina postav a komunit tady jaksi jede sama za sebe a nemá nějaké světovládné ambice, nebo svět nečelí nějaké náhodné mimozemské invazi, kterou by bylo nutno zastavit. Samozřejmě během cesty se naskytnou i nějaká ta morální rozhodnutí, povětšinou plynoucí z vašeho stylu hraní - půjdete na to brutálně a sejmete všechno co se hýbe, nebo jako myška a zabíjení si necháte jen na vyloženě negativní charaktery? Je to jenom na vás a opět si díky tomu Metro pro vás přichystalo několik konců.
Mě osobně se takový příběh líbil více než většina FPS produkce za posledních několik let (ano, hledím hlavně směrem k Far Cry). Uzavřená skupinka lidí na cestě, která v konečném důsledku může změnit život mnoha lidem, ale v tomto okamžiku to je jen a pouze o přežití a nebýt dobytek víc, než je nezbytně nutné. Co mi ale na celé hře neskutečně vadilo a co notně sráželo můj pocit z imerze a užívání si jinak kvalitně napsaného příběhu, byla ona Freemanovská mlčenlivost Arťoma. Jako vážně netuším, proč se autoři stále tak tvrdohlavě drží téhle nesmyslnosti, když jim samotným to hází klacky pod nohy. Během průchodu hrou, je hlavní postava mnohokrát přímo oslovována, dokonce vám volají na vysílačku aby odpověděl a on nic. Mlčí jako zařezaný. Proč, proboha proč?

V mnoha situacích to dokonce vypadá velmi komicky a když si vezmu, že během nahrávání nové sekce hry Arťom má krátký dabovaný monolog - musím se opět ptát proč Ivane Ivanoviči, proč?! Jinak k dialogům bych měl ještě jednu poznámku. Jsou skvostně napsané, ale někdo by měl pořádně proškolit chlapce v dabingovém studiu o časování, protože během mnoha a mnoha monologů na mě postavy prostě chrlili jednu větu za druhou, bez jakékoliv přirozené přestávky. Jako by autoři/režizér ve studiu zapomněli, že tečky a čárky ve větě obvykle naznačují jakýsi předěl a pauza by byla vhodná.
A teď gameplay. Kdo hrál starší díly Metra, ten bude více méně v pohodě. Hra se snaží o jakýsi stealth, ale žádný Metal Gear to rozhodně není, byť to až tak moc nevadí, je to spíše jakási možnost. Preferovaná, protože Arťom docela realisticky v přestřelkách vydrží docela málo, ale i akčně to jde docela slušně. Obvykle se mi podařilo prostealthovat většinu levelu a skoro nikoho nezabít (bandité se nepočítají, stejně tak jako mutanti), bohužel pokud jednou způsobíte poplach, máte smůlu a nepřátelé po vás jdou pořád - pokud tedy nenahrajete předchozí pozici, nebo se nedostanete za nějaký veliký předěl v levelu.

Velkou roli opět hraje upgradování vašeho arzenálu, který v absolutních číslech není nikterak ohromující, ale právě díky možnosti modifikovat si jakoukoliv zbraň podle vašeho herního stylu, není samotné číslo až tak špatné. Obvykle pak můžete nosit tři zbraně, jednu z nich máte většinu hry napevno v inventáři, ale zbytek lze volně měnit a pokud najdete potřebné díly, můžete jednotlivé části měnit takříkajíc za pochodu. To ale samozřejmě znamená, že se velmi vyplácí prolézat každou škvíru, díru a místnost ve hře, protože ne všechny díly padají z padlých nepřátel.
S tím se ale pojí můj druhý větší „tak trochu“ problém. Hra, tak jak je k datu této recenze, nemá NG+ mód, takže si nemůžete vzít nakřečkované vybavení do počátečních levelů a pořádně si ho užít. Ano, můžete se vrátit do jednotlivých kapitol, ale to zároveň přepíše uloženou pozici, takže máte smůlu. Jasně, Metro není žádné pořádné RPG v kterém by to bylo skoro až mandatorní, ale i tak, vzhledem k velikosti hry, by to nebylo marné. Obvzláště když si vezmete, že některé volby mají přímý dopad na konec hry.

Aporpo velikost. Metro střídá v pěkném tempu otevřené lokace s klasickým tuneloidním Metrem. Buď máte level, ve kterém jdete vyloženě koridorem a máte tu až reminiscenci na předchozí díly, nebo máte tu větší, tu menší otevřené oblasti, tak akorát dlouhé, které vám dají decentní ochutnávku, jak skvělé je žít v nukleární zimou postižené krajině. Plus i v takto otevřené sekci hry máte při troše průzkumu sem tam k nalezení mini-dungeon, nebo větší budovu s lineární hratelností. Dohromady jde o velmi příjemný mix, který se nesnaží o pompézní nafouklost bez jakéhokoliv smyslu a hranic ve stylu Far Cry, žádné věže, žádné opakující se minihry, nebo respawnující pevnosti.
Hudební doprovod a zvuky jsou taktéž na úrovni. Tedy, zvuky samotných zbraní asi nejsou tak dobré jako v Battlefieldu, ale jinak rozhodně neurazí. A co se týče hudby - po většinu hry absentuje (otevřené oblasti), nebo je vyloženě podkresová, takže ji nevnímáte, ale když dojde na větší události, nebo brutální přestřelky v tunelech, hnedka hraje jiná, mnohem zajímavější kompozice. Plus za poslední skladbu bych dal nějaké ocenění.

Technický stránka je poněkud horší. Ne že by hra padala, blba, nebo nešla. Hrál jsem na základní PS4 a neměl jsem problém, protože framerate se držel v rozumných mezích (ano, venku to při písečné bouři spadlo někam k 25-21 fps, ale to se dalo čekat), a hra mi ani jednou nespadla do menu. Spíš tu jde o sem tam clipování objektů, v jednom levelu se mi zbláznil upgrade obleku, takže kdykoliv jsem se přiblížil k sebratelnému předmětu, vyslal mi do sluchátek velmi hlasitý vysokofrekvenční pískot (reload občas zafungoval, ale pak se problém objevil znovu, takže jsem onen upgrade radši odinstaloval a byl klid) a v neposlední řadě tu je AI nepřátel, která opravdu není hvězdná. Sice funguje, ale obzvláště pokud hrajete stealth, krásně vidíte, jak blbá umí být. Na druhou stranu, hrál jsem na Normal, takže netuším, jestli se ve vyšší obtížnosti nezlepší. Co bych však měl vytknout je jakási podivná pomalá responzivnost ovládání kamery. Z nějakého důvodu i po vyšroubování citlivosti na maximum, jsem měl pocit, že Killzone 2 bylo o něco rychlejší. Nečekal jsem CoD styl pohybu, ale sem tam to opravdu vypadá až příliš laxně.
Takže jaké Metro nakonec je? Mě se líbilo. Má příjemné, pomalé, místy až rozvláčné tempo, přirozené střídání různorodých lokací, hráč má docela reálnou možnost diktovat si svůj průchod, lehoučký RPG element, který ve spojení s otevřenějšími mapami ukazuje, kdo by měl dělat další díl Fallout a příběh, který je lidsky zajímavý a mohl by být lepší snad jen kdyby Arťom sakra občas otevřel klapačku. Metro není zběsilá akce, byť pokud chcete, tak i může být (jak říkám, hrál jsem většinou stealth), ale hra o putování. Inteligentní, neokázalá, přesto epická hra. Opravdu nebýt těch několika problémů, zejména ohledně mlčenlivosti hrdiny, sem tam technických drobků a neexistence NG+, byla by to jasná devítka. Takhle dávám osmičku, ale zatraceně zaslouženou.

8,1/10