Když bohové mohou umřít - kde to nechává nás?
Se západními RPG
to je u mě tak trochu divné. Na jednu stranu díky mé lásce k
Japonským RPG, jsem tak trochu chladný vůči západní produkci,
protože samotný způsob hraní a práce s charaktery jaksi vylučuje
opravdu hluboký příběh, což je přesně to, co mě u RPG velmi
zajímá. Na druhou stranu právě jejich otevřenost nabízí mnoho
příležitostí se vyblbnout a řešit mnohé problém takříkajíc
po svém, což taky není k zahození, protože přesně to jaksi
nemůžete kvůli svázanosti u Japonských RPG dělat. Výsledkem
pak je, že ledajaké legendy z té či oné strany mě vůbec nebaví
a naopak mě sem tam chytnou věci do kterých bych to neřekl.
Svého času jsem
zkoušel Badur´s Gate, Icewind Dale a Planescape Torment a jako ne,
nebavilo mě to. Bylo to hned poté, co jsem si konečně pořídil
počítač s výkonem dostatečným na to, aby mi takové hry rozjel
v slušném nastavení (což v mém případě znamená, že někdy
pět až sedm let poté, co ony hry vyšly a koupil jsem je v levných
knihách). Hrozně mě bavilo Arcanum (ano, přiznávám, miluji
Steampunk, kamenujte mě) a Fallout I-II, jinak nic moc. Tohle že
jsou ty slavné PC hry, díky nimž je PC Master a Konzole pessant?
Patrně chyba v Matrixu. Jenže pravdou je, že na PC se mi nikdy
nehrálo moc pohodlně, takže tím to může taky být. Ale časy se
mění.
Velcí vydavatelé
mají jasno v tom, co jejich zákazníci chtějí a co nechtějí a
není šance, že by se přepočítali. Proto taky nevychází
spousta her a spousta žánrů se počítá za vymřelé. Překvapivě
se ale ukazuje, že tomu až tak není a stále existují lidé,
kteří si rádi zaplatí za hry dělané podle starého mustru.
Pravda, není jich až tak mnoho, takže velkovydavatel by na nich
nevydělal všechny peníze na světě, anžto v jejich excelových
tabulkách prodejů by měly tak nízká čísla, že by se daly
snadno zaměnit za muší bobek. Ale každá koruna dobrá jak se
říká a pozitivní PR za podporu menšinových žánrů by se
průšvihářům jako je EA zrovna v okamžiku, kdy to pěkně
schytávají za Anthem docela hodila, tak proč takové hry nedělají?
Nehledě na to, že nikdo neříká, že by se do nich měly cpát
horentní sumy. Proto tu máme menší studia a nezávislé
vydavatelské domy jako je Paradox. Díky Kickstarterové kampani, na
kterou přispělo přes 77 tisíc lidí, se vybralo dost na to, aby
Obsidian mohlo začít pracovat na Pillars of Eternity - staromilecké
západní RPG jako řemen, jaké tu nebylo celou věčnost, dělanou
na starém enginu, se starou hratelností a jen několika málo
ústupky moderní době a progresu. A teď je tahle hra i na
konzolích.
Hru jsem koupil se
značným zpožděním, protože prostě člověk v té záplavě
novinek nemá šanci stíhat. Takže jsem ji měl za poloviční cenu
a řeknu to rovnou - takhle po dohrání bych klidně dal i plnou a s
radostí. Už první obrazovky na mě dýchly příjemnou nostalgií
a simplicitou, což se ukázalo jako zdání, které klame, protože
Pillars jsou všechno, jen ne jednoduché. Ale i tak - na konzolích
jsem takových her mnoho neviděl a všechno co vypadá byt´jen
trochu jako Commandos 2 má u mě instantně body za styl a nostalgii
– ano, přiznávám, már rád izometrické hry. Toto zobrazení má
několik výhod, plynoucí především z jasné přehlednosti.
Pillars jsou v tomto směru velmi old-school a nenabízejí ani
možnost rotovat mapu o 90 stupňů a většina grafiky je v 2D.
Přímá konkurence v podobě Divinity Original Sin oproti tomu jede
v plně 3D, což může někomu vyhovovat více, ale mě osobně to
přijde méně přehledné, obzvláště při vzdálenější kameře.
Souboje jsou v
reálném čase, ale protože máte skupinku až šesti bojovníků,
při soubojích se doporučuje hrát ve zpomaleném čase, přičemž
v optionu lze nastavit četnost a při jaké příležitosti se hra
zapauzuje, což vám dává příležitost rozdat příkazy. A věřte,
že s postupem hrou je tahle funkce vytěžována více a více,
protože se opravdu nevyplatí hurá stylem naběhnout do skupinky
nepřátel a pokusit se je tupě urubat k smrti. S tím se pojí
docela široká paleta nastavení AI vašich bojovníků a opravdu
ohromující skill-tree. Hra má level cap na úrovni 16, což
znamená, že není šance si udělat "umím všechno"
borce a je opravdu zásadní mít dobře rozloženou partu, což
oklikou vede právě k dobrému nastavení AI a trochy práce s
formacemi.
Bohužel tady už
začínáme narážet na limity hry, protože AI je někdy opravdu
neskutečně tupá. Nevím, jestli to je díky konzolovému rozhraní
(automaticky předpokládám, že PC verze je na tom díky myši a
klavíru lépe), ale někdy je opravdu problém rozpoznat, co se
sakra na obrazovce děje a proč sakra můj barbar sedí v rohu místo
aby útočil, nebo proč můj klerik místo aby nahodil buff jak jsem
mu právě přikázal, jenom čumí do zdi. Do značné míry to je
vinou nižšího rozlišení a frameratu ve kterém hra na konzoli
jede - koukal jsem na PC verzi a ta je jedním slovem skvostná. Ne
že by Pillars vypadaly ošklivě, ale PC verze je prostě na tom
mnohem lépe, což mě nutí se škrábat na hlavě, protože jde
sakra jen o blbé 2D! Ale o tom až později.
Výsledkem souhry
okolností je, že sem tam v onom chaosu boje, obzvláště v
pokročilejší fázi hry, kdy firebaly lítají z jednoho rohu do
druhého, každá postava má očarované zbraně a spletenec kouzel
a schopností začíná být poněkud zdrcující, se člověk
přistihne při nevěřícném zírání do obrazovky a snahy
dešifrovat co se to tam sakra děje, načež jenom rezignovaně vydá
několik všeobecně prospěšných příkazů a doufá v nejlepší
možný výsledek. No, většinou mi to i prošlo. Na nějaké
sofistikovanější taktiky, které hra nabízí a jež jsou při
vyšší obtížnosti vyloženě mandatorní, jsem neměl skill a
povětšinou vědom svých hranic schopností, jsem při levelování
upřednostňoval pasivní vylepšení, což v konečném důsledku
udělalo hru tak akorát jednoduchou, ale stále s decentní výzvou.
Je mi jasné, že znalci mě mají teď za nooba, ale já nehrál
něco podobného už roky, takže mám výmluvu. Navíc ta hra by
opravdu užila myš.
Jinými slovy -
Pillars by potřebovali doladit technickou stránku a zapracovat na
ergonomii, která dost trpí právě faktem, že jde původně o PC
hru. Autoři odvedli skvělou práci s tím co měli, to jen aby bylo
jasno, ale i tak to je někdy peklo. Na jednu stranu tu jsou docela
fajn kruhová menu, která po troše zvykání fungují docela
obstojně, obzvláště díky faktu, že kdykoliv otevřete radiální
menu, čas se zastaví. Na druhou stranu tu je obrazovka inventáře,
která na kolenou žadoní o zapojení myši, protože přehazovat
zbraně a výstroj je věc ne jednoho nebo dvou kliků, ale
neustálého laborování s oběma analogy, anžto nejde o kruhové
menu a ani žádné jiné „přehodím zprava doleva a je to“
konzolové menu.
Ach a ještě jedna
věc - PC verze má nekonečný sdílený inventář. Konzolová má
místo jen pro sto předmětů (plus inventář pro každou postavu),
což znamená, že buď první co při návštěvě vesnic a měst
děláte je hledání obchodníka a pak se k němu budete neustále
vracet, protože se vám nechce nechat ležet ladem všechny ty
potencionální peníze, nebo se budete přes několik obrazovek
vracet do vašeho hradu a ukládat do jediné bezedné truhly ve hře.
Výsledkem je, že zkrátka nemůžete u sebe nosit všechny ty
nádherné kusy brnění a zbraní, protože se vám tam nevejdou a
nejste takticky flexibilní – jste odkázáni na to nejlepší co
zrovna máte u sebe a zbytek, byť potencionálně zajímavé, vem
čert. Musíte mít místo na magické svitky, lahvičky s potiony a
ingrediencemi na vaření a celé to dohromady neskutečně omezuje
hoadrdění lootu. Equip managment lvl. 9000 sakra.
Abych ale pravdu
řekl, že je to problém mi přišlo vlastně až když jsem se
koukl na PC verzi, což bylo někdy po třiceti hodinách. Tak nevím,
bral jsem to, jakože hra je taková jaká je a dalo se s tím žít.
Co ale problémem definitivně je, jsou loadingy. Opravdu mi to hlava
nebere. Hra je skoro kompletně ve 2D a přesto přecházet z jedné
lokace do druhé může trvat i několik minut, jako by se nahrávaly
gigabity veliké poligonové scenérie se složitou animací a AI. V
případě, že se pohybujete ve městě a děláte jeden z těch
questů "slepička a kohoutek", dost se naběháte mezi
lokacemi ve kterých uděláte jednu nebo dvě věci a běžíte zase
někam jinam. To bohužel znamená neskutečné množství loadingů,
které jak už jsem psal, nepatří mezi nejkratší. Jak je tohle
možné, jak sakra mohl někdo nechat tohle projít pře QA, to mi
hlava nebere a dost to kazí požitek z celého hraní. Po většinu
doby jsem s tím byl vcelku srovnaný, ale v závěrečné části
hry jsem už opravdu několikrát pěnil vzteky, obzvláště ve
spojení s jedním questem, který jsem resetoval sedmkrát, než mi
došlo, že je asi rozbitý a nepůjde splnit. Jo a hra taky občas
spadne do menu konzole. Na můj vkus až nepříjemně často.
Navzdory všemu
negativnímu, co jsem na hru teď hodil, musím ale říci, že jsem
se u Pillars neskutečně bavil a utopil jsem v ní něco okolo
osmdesáti hodin. Spousta menších i větších questů jejichž
příběhy prolínající se s velmi chytře napsaným lore, jsou
prostě skvěle napsané a já opravdu dělal co mohl, abych zanechal
dobrou stopu v tomto světě. Autoři připravili takovou hromadu
questů, až mi přišlo, že si tady kompenzují ty roky, kdy
nemohli dělat hru podobného rázu. A protože autoři jsou porci z
Obsidianu, můžete se spolehnout na úroveň jejich psaní. Jen je
nutné upozornit, že hra je opravdu textově masivní, protože se
místo dnes obvyklého vyprávění skrze vizuál soustředí na
vyprávění skrze psaný text. To znamená, že pokud nejste zběhlý
v Angličtině, asi nebudete mít z Pillars moc dobrý zážitek.
Stejně tak kvalitní
je i celá část s levelováním vašich postav, upgradováním
výzbroje a dokonce máte i vlastní hrad, který si musíte ale
nejdříve opravit. Až na konci hry mi došlo, že Pillars jsou
vlastně velmi chudou hrou - není tu žádné CGI intro/outro, žádné
super speciální efekty, hratelnost je stará jako Ostravské uhlí,
grafika doslova používá engin přes dekádu starý, ne všechny
postavy jsou nadabované (což je vhledem k množství postav v
pořádku, ty hlavní jsou a to mi stačí), akční sekvence jsou
podány stylem dialogového okna a k tomu všechny výše zmíněné
stížnosti. Ale víte co? Ono mi to došlo, až když jsem hru skoro
dohrál. Tak dobrá je.
Pillars je pocta RPG
z konce devadesátek, a je to velmi povedená pocta. Hra nejde s
dobou tak jako Divinity, místo toho tu je jen několik úprav a
vylepšení, za které by hráči v oné době dali pravou ruku svého
nejlepšího přítele, ale jinak se nic moc nezměnilo. Autoři do
projektu dali spoustu lásky a péče a je to vidět, protože jsem
přes měsíc nehrál skoro nic jiného, přetrpěl neskutečně
otravně dlouhé a časté loadingy, umíral v kobkách, hrabal se
inventářem, znovu-objevil svou lásku k podobným hrám a na konci
zjistil, že by bylo dobré dát druhou šanci Torment Tides of
Numenra, které se mi pod televizí kompostuje už dva roky a navíc
jsem začal byt nadšený z oznámených HD remaků originálních
Baldur´s Gate a dalších, protože je tu docela slušná šance, že
jsem do nich konečně možná dorostl.
Pillars rozhodně
nejsou dokonalou hrou. Nejsou dokonalou hrou ani ve svém žránu,
hlavně kvůli technickým problémům a problémům s ergonomií. Na
druhou stranu, jde o hru nesmírně zábavnou a odměňující ve
svém niche sektoru, s dlouhou životností a je na ní vidět, že
autoři jednak vědí co dělají a pak také že to dělají s
láskou a zapálením. Takže můj verdikt zní - překousněte ony
problémy a zkuste to, protože pokud jste hráli podobné RPG
naposledy před deseti lety a líbilo se vím, tak Pillars bude něco
jako oáza uprostřed vyprahlé pouště.
8/10
Žádné komentáře:
Okomentovat