Je skoro až neuvěřitelné, jak dlouhodobě neudržitelné je sbírání moderní elektronické zábavy. Že já s tím vůbec začínal...
Kamarád
mi asi tak před měsícem psal, že při náhodné prohlídce věcí,
co má nahromaděné kdesi v hlubinách spodních šuplíků (znáte
to, takové to místo, kam se odhodláte tak maximálně jednou za
tři roky a kromě kostry své dlouho hledané babičky, tam najdete
i angličáky, či lego, se kterým jste si hráli naposledy když
byl Husák ještě naživu) našel i své staré dobré PSP. To by
nebylo nic divného a spíš by si i něco možná z nostalgie
pustil, jenže se ukázalo, že baterie onoho přístroje se
nafoukla, obal se narušil a začala vytékat. Naštěstí handheld
zůstal nedotčený, díky bohu za malé zázraky, protože baterie byla kompletně bez náboje, takže nic nezačalo hořet, nebo
neexplodovalo. Tahle zpráva mi udělal trochu vrásky na čele, což
moc neznamená, protože moje čelo je už tak vrásčité, že San
Andreaská propadlina je oproti tomu hladké hedvábí, jenže já mám taky
hromady věcí v šuplíkách a kolikrát to trvá celé měsíce, než se dokodrcám z UK domů, kde mám sbírku.
Problémem
je, že jako sběratel mám hned několik starších handheldů,
takže baterie začínají být docela ožehavý problém. Vlastně
baterie byly problémem vždy. Už v době, kdy PSP bylo nové a
populární, jsem řešil otázku kapacity a životnosti baterií,
protože základní 1200 mAh udržela handheld při životě jen
několik hodin - záleželo jak jste měli podsvícený displej, nebo
jestli jste využívali Wi-Fi apod. Takže se shánělo kde se dalo a
jednou jsem se dostal dokonce k modelu s deklarovanou kapacitou 3600
mAh při stejné velikosti, jenž ale z nějakého důvodu zůstal
kompletně vyšťavený už po pouhé hodině hraní namísto
slibované dvojnásobné délce životnosti. Inu, důvěřovat v
Čínské kopie se tenkrát vyplácelo mnohem méně, než dnes.
Nakonec
jsem tehdy rezignoval a dobrovolně jsem se z důvodu právě oněch
pochybných kvalit různorodých no-name klonů uchýlil k originálům
od Sony, jež sice měli cenovku až dvojnásobnou, ale alespoň
člověk měl jistotu, že mu jednak nevytečou v kapse a nezničí
drahý přístroj a pak také opravdu udrží přístroj při životě
ony tři až čtyři hodiny. Bohužel problém je v tom, že čas se
nezastaví pro nikoho a dříve či později člověk skoro všechno
buď uloží kamsi do oněch hlubin spodního šuplíku, nebo to
prodá/daruje/rozbije, protože věci vycházejí z módy a každý
rok přicházejí na trh nové hračky. V každém případě se
člověk přestane dotyčnému přístroji věnovat. Jenže jednou za
čas se k němu vrátí a pak zjistí, že některé části
přestávají fungovat a to co bylo dříve snadno k dostání jako
náhrada za poškozené součástky, je najednou problém sehnat. A
právě baterie, spolu s kusy z měkkých plastů, nebo gumy,
odcházejí jako první při dlouhodobém skladování.
U
starších systémů to sice je problém, ale ještě ne tak
dramatický, jako to bude za pár let u dnes aktuálních systémů.
Když u PSP chcípne baterie, stále se dá koupit nějaký ten
no-name výrobek z Thaiwanu – samozřejmě za předpokladu, že
ona baterie umře s důstojností a klidem. Pokud začne hořet, tak
můžete handheld rovnou vyhodit. Jenže už třeba takové PSP-GO je
tak trochu problém, protože ona baterie není kryta jednoduchým
plastovým pouzdrem, které je přímo designováno jako snadno
odnímatelné a připravené k extrakci a výměně vnitřních
komponent. PSP-GO je z dnešního pohledu naprosto nádherný kousek
hardwaru, který by nedělal SONY ostudu, kdyby ho trochu upgradovala
a vypustila do světa znovu, ale dostat se do jeho vnitřností a
vyměnit baterii už bez šroubováku nelze a upřímně řečeno –
nejsem si jist, jestli vzhledem k menšímu rozšíření vůbec lze
sehnat kompatibilní baterii, popřípadě zdali samotná baterie
není v těle přístroje přilepená z důvodu zvýšení rigidity
celého ústrojí. Nezjišťoval jsem, nedivil bych se, a děsím se okamžiku, kdy zjišťovat budu muset.
Každopádně
s PSP-GO to začíná a až se dostanu za pár let do situace, kdy
jedna z mých PS Vita začne vykazovat nápadné znaky těhotenství
na zadní straně, budu pořádně v háji, protože tam ta baterie
je už opravdu patrně přilepená a na výměnu to bude chtít zajít do
nějakého servisu, což vzhledem k věku přístroje znamená využít
nějaký neautorizovaný servis na telefony a tam se děj vůle
videoherních bohů, protože co ti patlalové někdy dělají, je
snad jako ze Silent Hillu.
Dokážu
se srovnat s ledasčím. To že například browser u starších
konzolí místo alespoň pravěce pomalého načítání ukáže jen
jakousi zmatenou spleť znaků, nebo rovnou chybovou hlášku, to
skousnu (po čtyřech letech jsem jen tak ze srandy zapnul browser u
PS3). Pokud přestane fungovat street pass, nebo další varianty u
jiných handheldů – taky žádný problém, protože jsem to
vlastně nikdy pořádně nepoužil. I vypnutí multiplayerových
serverů skousnu, protože nelze očekávat, že vydavatel bude
provozovat službu více než deset let po spuštění hry (byť
Blizzard a jejich WoW…). Ale dokud systém je schopný přehrávat
hry, jsem spokojený. Bohužel se stárnoucím hardwarem to bude
těžší a těžší a právě baterie budou podle mě tou největší
Achillovou patou. Baterie a prach samozřejmě.
U
PSP to bude problém tak trochu ambivalentní. Sony už samozřejmě
baterie pro PSP nevyrábí, takže se musíme spolehnout na levné,
ne vždy spolehlivé náhrady, ale jde to. A i v případě, že ony
náhrady nebudou k dispozici, stále tu je možnost prostě handheld
píchnout do zásuvky a hrát. Sice to tak trochu půjde proti
smyslu samotného zařízení, protože mobilita již nebude
přinejmenším optimální, ale co už. Pokud máte nějaký ještě
starší přístroj, spoléhající se na klasické tužkové baterie
– jste na tom ještě lépe, protože u tužkovek nevidím, že by
se v dohledné budoucnosti přestaly vyrábět a navíc díky jejich
standardnímu tvaru se dají takříkajíc „emulovat“ pomocí pár
drátků a trafíčka.
Jenže
právě baterie pevně nalepené uvnitř těla přístroje, nebo
baterie nestandardního tvaru či náboje, ty budou dost zásadní
problém. Na jednu stranu jsem měl vždy smích pro onen batůžek,
který má například Xboxový ovladač ve spodku, ale faktem je, že
ty tužkové baterie do nich seženete kdekoliv. Na baterii do PS3/4
ovladače už musíte vyplácat trochu víc energie. V PS3 se používá
570 mAh (alespoň co vím) „telefonová“ baterie a její cena
se pohybuje zatím někde kolem 600 korun a nejsem si jist, jestli za
dalších pět let budeme vůbec schopni někde sehnat baterku s
podobnou velikostí/tvarem, protože všichni výrobci se logicky ženou za
vyššími hodnotami, které udrží naše stále hladovější
telefony trochu déle při životě.
Baterie
do PS4 má okolo 1000 mAh a její cena se momentálně pohybuje okolo
osmi dolarů, ale to je teď. Za pár let bude její cena vzhledem k
vzácnosti někde úplně jinde a jestli si myslíte, že nakoupíte
baterie dnes a použijete později, tak jste na velikém omylu.
Baterie je tvořena gelem a ty s oblibou vysychají, nebo díky
chemické reakci dochází ke znehodnocení, takže neudrží náboj
(lepší varianta), či vám vybouchnou (samozřejmě ta horší)
pokud jejich konstrukce není na úrovni, či dojde k nějakému
mechanickému poškození. Jinými slovy – baterie jsou zbožím s
dobou spotřeby a nelze je dlouhodobě skladovat kvůli jejich
technologii.
Za
pár let tedy budou současné handheldy, tablety, ovladače a
telefony stát před velmi komplikovaným problémem, respektive
jejich majitelé nebudou vědět co s nimi. Dostat se do moderního
telefonu je zatracený problém, bez toho abyste je nepoškrábali,
nijak nepoškodili a následně byly schopni je dát dohromady tak,
aby vypadaly jako že jste je nepáčili kladivem. To samé platí o
tabletech, protože baterie samotná se používá jako konstrukční
prvek napomáhající tuhosti celé té jinak docela tenoučké
placičky. Všechno se slepí do jednoho homogenního celku a ono to
nějak vydrží běžet tři, možná čtyři roky. Pak ale nastává
problém, protože v tak těsném prostoru v případě, že vám
baterie začne expandovat, není kam jít, tlak narůstá a bum! V
lepším případě to odnese sváteční vyšívání od babičky,
které jste měli uložené spolu s ostatními odloženými věcmi v
hlubinách spodního šuplíku. V horším vaše prsty, popřípadě
celý barák.
Gamepady
mají zatím uvnitř docela místo, protože se u nich nevyžaduje
žiletková tenkost, ale spíše ergonomická masivnost, kdy
takříkajíc díky tomu musí padnou do ruky. I to je ovšem otázkou
času, protože se do těl gamepadů stěhují různé sekundární
technologie a například dva vibrační motorky již dnes nejsou
dost. Ale jinak zatím fajn, posledně když jsem rozebíral PS4
gamepad, našel bych v něm místo pro o třetinu větší baterii,
což dost možná vysvětluje, proč mi k vybití stačí půlka
odpoledne – Sony se snažila ušetřit, tak tam dala podvyživenou,
ale zato levnou variantu. Ovšem co do výměny, žádný problém,
protože cokoliv má tak akorát velikost a konektory, se vejde a lze
použít. Jen tedy nevím, jak dlouho zase, protože na obzoru jsou
nové technologie výroby baterií a s nimi budou přicházet i
modernější konektory, jiná voltáž a pravděpodobně i tvary,
takže to zase nevyměním.
Být
herním sběratelem je dost nevděčná práce. CD, DVD a BR disky
degradují skoro neuvěřitelným tempem a díky autorským právům
a licenčním podmínkám je skoro nemožné se legálně dostat k
nějaké rozumné alternativě, jak hrát staré hry co možná
nejvěrněji starým systémům. K tomu si připočítejte mechanické
problémy se stárnutím komponentů, jež je postupem času stále
více problém nejenom vyměnit, ale i nalézt, případně
fabrikovat nějakou funkční náhradu, přičemž od určitého bodu
se to celé přerodí z „tohle zvládnu já sám se svým věrným
šroubovákem“ na „hmm, kde bych asi tak našel padesát let
starého specialistu s diplomem ze slaboproudé elektroniky a
inženýrským titulem?“. Navíc do toho ještě vstupuje skoro až
překotné vylučování starých formátů čehokoliv, ať už
softwaru, tak i hardwaru z nejenom výroby, ale i lidské paměti a
máte tu obrázek apokalypsy, kdy staré hry nejenom že zmizely do
propadliště dějin, ale jsou zaváty pískem zapomnění ještě
spolehlivěji, než hrobky Egyptských faraónů, protože ty jsou z
kamene mají šanci být vykopány a opětovně porozuměny. U her
tomu tak neplatí ani zdaleka.
Takže
co s tím? Nic moc. Pokud máte někde v šuplíku nebo na půdě
nějakou starou konzoli/handheld, použijte uzavírací igelitový
pytel, aby se do nich nedostával prach a pokud to jde, vyjměte
baterie a skladujte je separátně. Existují ještě další rady,
jak uchovávat hardware, ale popravdě řečeno, jen málokdo má pro
tento účel ideální podmínky. Musíme se smířit s tím, že
tyhle věci zkrátka nejsou vojenská technologie, která je stavěná
na to, aby přes ně přejel tank, vojín je opláchl v blátivé
kaluži a používal dál. Jde o spotřební technologii s docela
mizivou životností, protože se u ní bral na zřetel rychlý zisk
a ne fakt, že tu ještě za deset let bude pár bláznů, co si sem
tam pustí nějakou tu pixelovou vykopávku. Škoda.
Žádné komentáře:
Okomentovat