V posledních měsících se nám tu opět vyrojilo několik zpráv o onom bludu, že se dá rozumě hrát z cloudu. No, moje peníze to nejsou.
Před nějakou dobou se Google
pochlubil svým novým projektem Google Stadia, jímž se pokouší
naskočit na och tak hodně populární streamování her. Je jedno,
že to doposud nikde pořádně nefunguje, nebo to není z toho či
onoho důvodu dostupné, či že si na tom již několik společností
vylámalo zuby, hlavní je, že Google se připojilo k davu nadšeně
hýkajících futurologů a v extatické křeči vykřikují tento
buzzword, jako by to bylo něco, co opravdu změní jak hrajeme hry.
No, uvidíme, ale spíše ne, protože k tomu jsou důvody, jež mají
větší rozhodovací sílu, než jen toužebné přání akcionářů
a snílků. Jmenovitě realita.
Na jednu stranu jasně vidím, proč se
různé společnosti tak zoufale snaží přijít s něčím, co
vezme fyzický hardware a hry z rukou hráčů. Ono je přece nesmysl
aby si hráči proboha mysleli, že hry jsou něco, co můžou
vlastnit. To se jim musí zatrhnout, protože pak by nedej bože
mohli začít držkovat, když jim předložíme alfa verzi hry a
budeme po nich chtít, aby nám dělali neplacené betatestery
například. Pokud budou hry službou, hráč nemá jaksi moc co
říct, když mu hru vypnou, nebo vyřadí z knihovny. Služba je
ukončena a přes to vlak nejede – elegantní nemyslíte? Navíc se
tím dá i lépe kontrolovat trh, protože můžete rozhodovat koho
na svou platformu pustíte, takže pokud tam budete mít jenom „game
as a service“, můžete s klidem tvrdit, že lidi to chtějí a
nehrají nic jiného, takže proč se obtěžovat s tvorbou
kvalitních singlových her bez mikrotransakcí že? Anebo jsem možná
jen příliš paranoidní, nevím.
Každopádně s streamovanými službami
se pojí hned několik problémů, které PR panáci na jevištích
až podezřele opomíjejí adresovat a upřímně řečeno, neslyšel
jsem možné řešení ani od nezávislých, teoreticky technicky
vzdělaných Youtuberů, byť je fakt, že jsem se moc nepokoušel
zanořit do obskurnějších koutů internetu a jen to tak nějak
lehce projel mezi těmi většími jmény. Tak předně většina z
nich se ohání faktem, že streamovaný obsah je dnes již všude a
lidi ho chtějí a jsou na něj připraveni. Jako příklad se často
uvádí služby jako je Netflix, který streamuje i 4K video, takže
by to mělo šlapat jako hodinky.
Nic proti Netflixu, mám ho rád, ale
už v tomto prvním a pro mnohé nejsilnějším příkladu vidím
zásadní rozpor mezi tím jak fungují služby na streamování
videa a jak by měly fungovat služby na streamování her – cloud
computing her. Tím nejzásadnějším problémem je... tamtadadá -
u streamování video-obsahu (ala Netflix), jde jen o jednostranný
příjem. Jde o datový tok u kterého se příjemce ani vysílající
nemusí moc starat o latenci, protože to je prostě video a tím to
hasne. Jasně, můžete to pauznout, listovat v menu a tak dále, ale
to je marginální, protože hlavní datový tok, film, je zkrátka
stabilní natolik, že pokud vám to internet dovolí, může si
zařízení nakešovat i několik desítek sekund dopředu, takže
při obvyklém zpomalení internetu, nebo výpadku vám film ještě
chvíli jede, než se internet zase chytne a další obsah se
naloaduje. Hodně štěstí s něčím takovým u videoher.
Dalším problém vidím v samotném
hardwaru datacenter. Provozovat hry je finančně náročné, protože
dobrý hardware je drahý. Přes to vlak nejede. U streamování
videa potřebujete řádově méně hardwaru než u streamování
her, protože na video vám (obrazně řečeno) stačí nějaký
veliký NAS server, počítač co se stará o indexování souborů a
redistribuci a samozřejmě kabel tlustý jako stehno zajišťující
co možná nejširší pásmo, aby vám zákazníci takříkajíc
neucpali trubky při hromadných žádostech o nejnovější díl
oblíbeného seriálu. Už to samotné je docela drahé, ale to je
nic proti situaci, když datové centrum má za úkol „hrát hry“.
Ono totiž hry chtějí lepší -
dražší hardware a hezčí hry chtějí ještě lepší hardware
jak jistě všichni vědí a kdo si chtěl v posledních letech
pořídit počítač na hraní, měl dost práce, protože díky
kryptoměnám se ceny za grafické karty vyhouply na ceny, které
nejsou pro normálního člověka skoro nedosažitelné - ne že by
to předtím bylo o moc lepší. Ale dejme tomu, že firma jako
Google si díky množstevní slevě a tlaku na výrobce může
dovolit koupit potřebný hardware odpovídající současnosti a
nemít z toho ostudu kvůli výkonu a dost možná přijít i s
nějakým specializovanějším hardware kvůli snadnějšímu
upgradování a zapojování do megatowerů - obecně ale
předpokládám, že půjde o rozumě standardní součástky,
protože jednak hry se dělají pro standardní hardware a pak taky
ono moc jiného hardware na trhu ani není.
Takže teď je otázka, kolik oněch PC
bude mít každé datové centrum. Teoreticky to je tak, že pokud
hrajete nějakou novou, velmi žhavou hru, obvykle vám to zbaští
drtivou většinu výkonu vašeho PC. Pokud tedy nemáte nějakou
ninja mašinu, ale i tak vám toho moc nezbude, ale budiž, dejme
tomu, že se Google plácne přes kapsu a na každém stroji bude
schopné pouštět dvě hry najednou. Kolik oněch strojů bude k
dispozici? Sto? Tisíc? Dva tisíce? On je docela rozumný důvod,
proč PlayStation Now stále není v celé Evropě a i tam kde běží,
jede v early access módu. PlayStation 4 a 3 hardware, který se pro
tuto službu užívá je v porovnání s moderním PC relativně
levná záležitost, ale evidentně ne dost na to, aby se rozšířila
všude. Jak levné si myslíte, že to bude s PC?
Aby streamované hraní mělo alespoň
nějaký smysl, centra MUSÍ být co možná nejblíže svým
zákazníkům, což je docela už samo o sobě zátěž na
infrastrukturu. Nevím přesná čísla, ale dejme tomu, že v Evropě
máte nějakých čtyřicet milionů potencionálních zákazníků,
jeden stroj obslouží dva zákazníky a k tomu připočtěte ony
desítky datacenter v rozumných vzdálenostech a máte tu takovou
láci, že by ji byl schopný utáhnout snad jen opravdu onen Google.
Tohle bude drahé a to teprve začínáme.
Otázkou totiž je, jak to bude s
budoucím hardware. Jak všichni víme, hry jsou nenažrané svině
co se výkonu týče a nějaký ten upgrade se vyžaduje co tři -
čtyři roky. U konzolí to je trochu déle, ale i zde je po pěti
letech obvykle slyšet jakési pofňukávání, že by to chtělo
nějaké lepší železo. To znamená, že ona datacentra by měla v
pravidelných intervalech obměňovat svůj strojový park, jinak je
konkurence prostě převálcuje efektivnější grafikou. Pokud
samozřejmě už v té době nebude Google vládnout světu a svou
železnou pěstí jakoukoliv konkurenci nezlikviduje. V takovém
případě i chudý daňový poplatník radši svěsí hlavu a radši
se nevyjadřuje, protože ho jeho vlastní telefon odposlouchává a
kdo ví co by mu Velký Zlý Korporát udělal, kdyby se něco
doslechl.
Teď tu je taky otázka vývojářů.
Dejme tomu, že Google uzavře kontrakt s nějakým studiem na hru.
Předpokládám, že tu bude nějaký limit, jaký silný hardware
bude hra vyžadovat, protože jinak by si mohlo studio splácat
nějakou killer aplikaci ve stylu starého Crysis, kdy i těm
nejvýkonnějším stanicím se tavily vnitřnosti ve snaze ze sebe
vytlačit alespoň trochu rozumný framerate. V tom okamžiku si
dovedu představit, že Google bude dávat přednost velkým a známým
studiím s velikými hrami, kterým dá více hardwarového prostoru,
protože ty si jsou schopny onen prostor zaplatit, ale těm menším
studiím umožní přístup jen k „slabším konfiguracím“ aby
ušetřil výkon právě na ony větší tituly - pokud tedy ono malé
studio není ochotné se smířit dejme tomu s menším profitem.
Je mi jasné, že menší studia mají
obvykle docela problém, co do grafické kvality, se vyrovnat těm
větším, protože nemají tolik financí na zaplacení lidí,
technologií a všeobecné podpory na dosažení takové úrovně,
ale i tak se sem tam objeví hra, u které nezávislé studio ve
srovnání s AAA produkcí, udělá velké divadlo za malé peníze.
Podle mě je to částečně dané i tím, že tým může cílit na
určitou konfiguraci jako nezbytně minimální a z ní pak výkon
škálovat nahoru. Pokud vám ale Stadia dá pevný mantinel ve stylu
„za XY dolarů máte k dispozici výkon o síle 8-bitové konzole,
za YZ se dostáváme na úroveň PlayStation 2 a pokud budete hodní
a necháte nám dalších deset procent ze zisku, tak vám umožníme
polovinu výkonu co si platí EA za poslední díl Battlefieldu“ -
jak k tomu přijdou malá nezávislá studia? Budou muset zkrátka
vědomě dělat méně graficky náročné hry (a tedy i méně
pěkné), jen aby se vešli do své kolonky na kterou budou mít
zdroje.
A teď se obloukem vrátím k samotnému
zákazníkovi, respektive hernímu zážitku. Už dlouhá léta žiji
v UK a mám za to, že můj internet je relativně fajn, ale když
jednou za uherský rok hraji multiplayer, skoro vždy se setkám s
nějakým tím lagováním, nebo konektivitou, byť jen na malou
chvíli. A to je řeč jen o sledování pozice ostatních hráčů a
balistice střel či fyzice aut, kdy proměnných je relativně málo
– proč si myslíte, že většina multiplayerových her je
designována s pouhými desítkami hráčů na mysli a jen několik
her si umí poradit se stovkami? Dokonce i MMO bývají instancována,
aby to server stíhal a například EVE Online, když dojde na větší
bitvy, úmyslně zpomaluje čas až o několik řádů aby se stihlo
všechno počítat správně a korektně (hlavně proto, že v EVE
Online je ekonomika reálná a opravdu jde o peníze, takže pokud
špatně započítáte výsledek a vyhodíte do luftu supercarier za
několik stovek dolarů, lidi budou naštvaný). Ten bordel, kdy by
nějaké vzdálené datacentrum mělo počítat celou hru, si
nedovedu představit.
Lidé, kteří mají zkušenost s PS
Now říkají, že se to dá hrát, že to není nic hrozného, ale
zároveň jedním dechem říkají, že se to nedá srovnávat s
responzivitou na domácí stanici. Věc se má tak, že fyziku
neokecáte a vzdálenost mezi datovým centrem a hráčem bude vždy
hrát roli v input lagu a to je něco, co má jednoznačně dopad na
herní zážitek a kdo říká, že ne, ten si sám lže do kapsy.
Je jedno jak rychlý internet si
myslíte že máte. Rychlost jako taková je konstantní - blízká
rychlosti světla, protože tak rychle datový impulz proudí dráty.
Rychleji to nejde. Je jedno jak dobrou máte kompresi, jak kvalitní
prediktivní AI použijete, kolik drog požijete – každý kilometr
drátu, každá Wi-Fina, každý router, každý kus křemíku, který
leží mezi vámi a datovým centrem přidává mikrosekundy lagu,
protože co zatím víme, nic v tomhle vesmíru nemůže překonat
rychlost světla. Ta sice je sakra veliká, ale má své limity. To o
čem se mluví je šířka pásma, jak moc dat lze protlačit dráty,
nebo Wi-Finou a ano, tady se dá mluvit o masivním zlepšení.
Koneckonců díky tomu právě Netflix může pouštět HD video. Je
ale jedno kolik dat dokážete protlačit internetem, odezva je
závislá na reálné vzdálenosti a přes to vlak nejede -
streamované hraní bude v tomto ohledu vždy chudý příbuzný
domácímu hraní.
Takže ne, nemyslím si, že by
streamované hraní byla nějaká úžasná budoucnost, na kterou
bych měl netrpělivě čekat jako na příchod Krista. Možná v
budoucnosti nebudou fyzická média, protože digitální distribuce
je konečně zabije (bůh chraň!), ale stále bude záležet, jaké
železo máte doma. Sony a Nintendo minimálně budou tlačit v tomto
směru, protože exkluzivita je hodnota sama o sobě. Dokonce ani
Microsoft se ještě nevzdává pro příští generaci vlastního
dedikovaného hardware, byť u nich jeden nikdy neví. To jen Google
a pár dalších nadšenců mají dojem, že tahle slepá ulička
hraní (a míním tím jen hraní) je něco, do čeho se vyplatí
nalít nějakou tu miliardu dolarů. Ale můžu se taky mýlit a
Google ví něco co já nevím...
Žádné komentáře:
Okomentovat