Dostal jsem se do stádia, kdy cokoliv je velkým vydavatelem oznámeno, automaticky reaguji nejenom se skepsí, ale rovnou s temným podezřením a nedůvěrou. A není to jenom protože jsem jaký jsem.
Minulý rok na E3 EA oznámila-neoznámila nové Star Wars, na kterém pracuje dnes již renomované Respawn Studio. Asi by bylo přirozené začít nadšeně nadskakovat, protože tihle lidé už vydali tři hry (když nepočítám jejich práci pod Activisionem ještě jako Infinity Ward) a byť u prvního Titanfallu se jaksi úplně netrefili do vkusu hráčů – absence singlu je alespoň co se mne týče výrazné mínus, plus fakt, že hra byla vydána jen pro Xbox taky nepomohl, dvojka již byla někde úplně jinde a jak se zdá, jejich poslední počin Apex se také hodně líbí. Jenže ne, já nejásám.
EA se prsí, jak že všechno teď bude
se Star Wars skvělé, protože jednak poslouchají co hráči říkají
a pak také, že nechali Respawn dělat přesně to co chtějí -
tedy singleplayerovou akci. Takže hurá? Ne, proč taky a mám k
tomu dobrý důvod, kromě faktu, že Star Wars není pro mě značka,
kvůli které bych vynechal spaní, nehledě k faktu, že kdyby EA
svými rozhodnutími nedotlačila situaci do stádia ve kterém se
nachází, nemuselo by se vůbec nic napravovat.
Problém je sociální kredit,
reputace, pověst, nebo jakkoliv jinak to chcete nazvat, který EA u
mě má a myslím, že v tomto smyslu nejsem sám. Je jedno, jak moc
Respawn jsou dobří a respektovaní. Stále to je studio pod EA a EA
má tradici v nacházení způsobů, jak zničit dobré značky a
studia. Kdo mi nevěří, tak ať se podívá na netu na hřbitůvek
studií, které EA odkoupila a jež již jaksi nejsou. Je to hodně
vypovídající. Hrozně moc novinářů a hráčů mele tu stejnou
pohádku na téma „měli bychom hry posuzovat až poté co vyjdou a
každé studio/projekt, by měly mít "benefit of doubt"“.
Jenže já se musím ptát, jak dlouho se lidi nechají kopat do
hlavy, než si řeknou, že ten hajzl je asi doopravdy hajzl a že
tygr svoje pruhy nezmění?
Když to vezmu poněkud extrémněji,
dejme tomu, že máte chronického kleptomana s dekádami historie
kapsářství, drobných či větších krádeží a podvodů a vy se
musíte rozhodovat, jestli ho uděláte ředitelem klenotnictví.
Jasně, lidem by se měli dávat druhé šance, ale co potom takové
čtvrté, páté, nebo desáté šance? Ne, od určitého okamžiku
se člověk s velkým srdcem stává snadno zneužitelným hlupákem
a já si myslím, že v případě EA jim blbce děláme už více
než dost dlouho. Nebo jinak – komu byste půjčili deset tisíc.
Sousedovi o kterém víte, že má stabilní zaměstnání a
potřebuje je na rychlou opravu ťuknutého auta a vrátí vám je
hned po výplatě, nebo sousedovi notorickému alkoholikovi bez práce
a perspektiv, s extrémně nízkou šancí na návratnost půjčky?
Tak vidíte, takhle funguje sociální kredit.
EA získala poklad v podobě licence na
Star Wars před docela dlouhou dobou a za tu dobu dokázala
vyprodukovat dvě katastrofy, které nedělají značku samu o sobě
lepší a hráče šťastnější. Ano, prachy se vydělali, ale
pevně věřím, že kdyby EA příští týden vydala nový
Battlefront, tak se ho moc neprodá - rozhodě ne tolik, kolik by si
akcionáři přáli. To že na novém SW dělají Respawn taky nic
neznamená, protože tu je spousta způsobů, jak celé dílo poslat
do křemíkového pekla. Sice to hře přidává slušné množství
sociálního kreditu, ale zdaleka ne dost na to, abych bez váhání
šel a koupil hru day one bez jakékoliv pochybnosti a snahy si vůbec
něco o ní zjistit alespoň z trailerů. Takový level důvěry u mě
má jen několik málo a naposledy se mi to stalo u Red Dead
Redemption 2. Všechno ostatní si buď alespoň zběžně předem
prozkoumám, nebo si počkám pár týdnů na výsledky.
Jak by ale tedy mohlo EA pohnojit další
SW hru, když ji svěřilo skoro nezávislému studiu s takovou
reputací? Například befehlem zhora přinutit Respawn používat
při vývoji Frostbite, který, jak ukázala smutná praxe Bioware,
není engin, jež je vhodný na každou hru (tedy pokud tomu nedáte
opravdu hodně času a zdrojů). Čas je také činitel v celé
rovnici. EA si může usmyslet, že potřebuje hru vydat v XY
kvartálu a lidi se můžou stavět na hlavu a odstrkovat ušima, jen
aby to stihli alespoň do polofinálního stavu. Co se děje pak už
všichni víme až moc dobře - bugy a chyby kam se podíváte, slepé
uličky vývoje nezalátané, nevybalancovaná hratelnost a obsah,
který je vydáván až po launchi eufemisticky nazývaný
"post-launch content", což právě smrdí na poslední
chvíli dodělávkami, nebo vyseknutým obsahem za účelem pozdější
monetizace. A dokažte mi, že se mýlím.
A tím se dostávám k onomu slibu, že
hra nebude zamořena mirotransakcemi a že půjde o klasickou
singlovou hru na jakou můžeme být pyšni. Jako vážně? Jasně,
Respawn to může myslet dobře a mít jen ty nejlepší úmysly, ale
tady se bavíme o EA! Koukněte se jak dopadlo (a ještě dopadá)
Bioware a máme tu příklad firmy, která byla na začátku oběktem
uctívání a kde jsou dnes? Dnes řešíme otázku, jestli Bioware
přežije dalších dvanáct měsíců a pokud se ptáte mě, tak
spíš ne a v nejlepším případě se promění na nádeníky, co
ve swetshopu lepí digitální stromečky pro jiná studia, jen aby
další "game as service" kravina vypadala alespoň
částečně reprezentativně a dodělaně, než hráči přijdou na
to, že si za šedesát dolarů koupili slib, že do roka a do dne
hra bude snad zajímavá k hraní, ale do té doby si mohou utratit
další peníze v jejich glorifikovaném výherním automatu.
Už v případě druhého Battlefrontu
nám bylo slibovány hory doly a co jsme dostali? Přesný opak, kdy
firma spíše zadupla plynový pedál monetizace pevně o podlahy a
ze hry se stala jakási loterie, nebo spíše free to pay slátanina,
na ktrou se snesla taková bouře nevole, že se to celé muselo na
nějakou dobu vypnout, rewampnout a restartovat (přičemž výsledek
je jen marginálně lepší). Ale to hlavní je, že EA na tom tak
jako tak vydělala a měla rekordní období, takže se o něco
podobného pokusila v Anthemu, jež se projevuje jako naprosto nudná
hra, která je nastavena tak aby udržela hráče nikoliv svou
zábavností, ale gamblingovým systémem naočkování hráče a
nucení ho se vracet a vracet a vracet, dokud nepovolí tlaku grindu
a nevysolí nějaký ten dolar.
A opět se zdá, že se to EA vyplácí
i přes negativní PR. Proč? Inu proto, že peníze nesmrdí a
vedení firmy, respektive jednotlivý představitelé tam nesedí s
představou, že budou vydávat dalších deset let díla, na které
budou hráči s láskou vzpomínat a v průběhu procesu vydělají
slušný ranec peněz. Ne, v oněch křeslech sedí lidé, jež
vědí, že v nich za dva roky již sedět nebudou a tak se snaží
vydojit každý možný desetník z každého možného zákazníka
děj se co děj. V představenstvu EA nesedí myslím jediný
vývojář, designér nebo umělec. Většinou to jsou kariérní manažeři a podle toho to vypadá. Teď samozřejmě neříkám, že
kdyby ve správní radě seděli jen herní vývojáři, tak by na
tom EA byla lépe, protože co si budeme povídat, jejich skill a
expertíza leží obvykle někde jinde a tihle lidé jsou jen vzácně
dobří jak v dělání her, tak i v byznysu, ale prostě se na to
podívejte a vidíte, že kreativní stránka EA je kompletně
odříznutá od exekutivní. Až na způsoby jak vysávat z lidí
prachy. Tam jsou manažeři velmi kreativní. A bez svědomí nebo
skrupulí.
Takže jestli si myslíte, že se EA
nepokusí do singlplayerového zážitku ze Star Wars propašovat
nějakou formu monetizace, online, nebo nevyseknou obsah pro budoucí
DLC, jste naivní.
P.S.
Koukněte se na toto YouTube video o"hrách jako služba". Je to sice poněkud delší, ale
velmi poučné.
Žádné komentáře:
Okomentovat