středa 5. června 2019

Sloupek - Zpětná kompatibilita zítřka

Osobně si myslím, že kdyby v příští generaci nebyla, tak by měl Microsoft a Sony nejenom co vysvětlovat, ale také mnohem menší zisky a start.

S postupem času se nám rojí stále více a více zprávy o novém konzolovém hardware, až to občas je poněkud unavující. Svého času jsem mohutně rozebíral a všeobecně spekuloval jaký hardware se osadí do jaké konzole a obecně řečeno, nebyl jsem daleko od pravdy. Hlavně tedy díky tomu, že jsem se nezabýval detaily jako jméno procesoru, nebo kolik přesně polygonů bude ta či ona součástka schopna vyprodukovat - to leží daleko za hranicemi mých znalostí a nestydím se to přiznat.

Spíše jsem spekuloval nad funkcemi a všeobecným dopadem té, či oné politiky plynoucí z omezení HW. Například u současné generace mi bylo jasné, že díky celkové snaze ušetřit na ceně železa - nezapomínejme, že základy této generace byly položeny v době, kdy tablety a telefony zažívaly neskutečný boom a vypadalo to, jako že je konec klasickým konzolím, protože o ně nikdo nebude mít zájem, plus Sony a Microsoft se onehdá dost vyšťavily na vývoji předchozí generace, bude PC velmi rychle zpět na koni. Ukázalo se, že to tak doopravdy je a jedním z důsledků byla ona mezigenerační obměna a koneckonců to možná i přispělo ke snaze Microsoftu udělat ze své platformy Xbox službu, kterou spustíte kdekoliv, a nikoliv jen na jejich stroji.

Také bylo celkem rychle jasné, že něco jako zpětná kompatibilita v základu se nekoná. U PlayStationu to bylo z evidentního důvodu příliš rozdílného hardwaru s předchozí generací (ono dohnat Cell procesor v určitých aplikacích byla a docela i je fuška i dnes), u Xboxu zase šlo o peníze (jako by šlo někdy o něco jiného) a i budoucí vývoj mi byl celkem jasný, byť jsem nečekal, že se do toho Microsoft nakonec tak opře a udělá z této jindy tak marginální funkce v podstatě jednu z nejdůležitějších věcí, co s Xboxem můžete zažít. Na druhou stranu, vzhledem k tristnímu stavu exkluzivních her na této platformě, Microsoftu vlastně nic jiného nezbylo. A Sony jako vždy zapíchla hlavu do písku a dělá, že nikdo o staré hry nemá zájem.

Ale tenhle text není o starých křivdách, je o nových začátcích a jen mě baví, jak najednou všichni na internetu objevují zázrak zpětné kompatibility a i staří okoralí YouTubeři náhle proklamují druhý příchod Krista, když Sony řekla, že hry zPS4 budou bez problému hratelné na PS5. Ach jo.

Problémem každé nové konzole jsou, byly a budou hry. Prvních několik měsíců je vždy peklo, protože těch dobrých her je málo a na další se čeká dlouho, přičemž se mnohdy stane, že se hráči nedočkají, protože se konzole díky málo hrám neprodává, tudíž se stane pro developery méně zajímavá a nekonečná spirála neúspěchu je nastartována. Pamatujte na WiiU, byť tam bylo problémů víc.

Každopádně zpětná kompatibilita do jisté míry tento problém řeší, pokud je dostupná. Na přechodnou dobu si k těm několika launchovým hrám koupíte i hry ze staršího systému, protože stejně máte masivní backlog nedohraných her, nehledě k faktu, že hry na začátku nové generace obvykle stejně nevypadají, že si ten nový silnější hardware zaslouží, a do roka a do dne jste v suchu. Minulá generace byla v tomto ohledu poněkud zvláštní, protože nic takového nedovolovala (na začátku), takže se to lepilo něčím do té doby skoro neznámým - mezigeneračními hrami. Hrami, které vycházeli jak na starou, tak i na novou generaci s tím, že novogenerační verze měla grafický update, což obzvláště u verze PS3-PS4 muselo být z hlediska vývoje vskutku výživné. 

Opravdu si nepamatuji v historii mnoho her, které by prošly nějaký podobný cyklus. Ano, jsou tu hry, které vyšly na dejme tomu PS2 a pak na původní Xbox, což bylo z hlediska výkonu jako skočit na novou generaci, ale v rámci jedné produktové linie se to dělo jen velmi vzácně a asi z dobrého důvodu. Ono hlavně udělat hru s vizí silného výkonu nové generace a pak ji brutálně osekat aby byla schopná jet i na starém železe musí bolet. Stačí se podívat na některé porty z PC na tehdy již slabší konzole. Taková Mafie by mohla povídat.

V nastávající generaci to vypadá, že co do hardwarové kompatibility máme vystaráno a nemyslím si, že by developeři měli nějaký problém - spíše naopak. Vzhledem k tomu, že polovina her se dnes stejně prodá digitálně, jim celkem může být jedno, jestli hru XY prodají v tom samém Store s tím, že ji bude majitel hrát na PS4 nebo PS5 - ty peníze jsou stejné a hra by měla teoreticky fungovat v pořádku na obou, byť osobně bych byl vděčný za nějaký ten benefit co do výkonu, když už hraji na té nové generaci - alespoň něco ve stylu PS4 Pro, ale o to se musí postarat Sony (podle posledních zpráv by v tomto směru něco být mělo, takže hurá). 

Jeden zajímavý vedlejší benefit pro distributory a výrobce hardwaru o kterém se nikdo moc nezmiňuje, je prodloužená životnost staré platformy. Ano, je fakt, že prvních několik týdnů je pro každou hru z hlediska zisků těmi nejdůležitějšími, ale na druhou stranu, peníze za dva roky starou hru jsou stále peníze a mám za to, že distributoři a vývojáři nepohrdnou jakýmkoliv příjmem, byť menším, z prodeje, když se hra z minulé generace prodá na té nové. Takový hladký přechod pro staré hry znamená, že jejich on-line složky mohou pokračovat trochu déle, než kdyby onen přechod byl tak rychlý a tvrdý jako u minulé generace. Plus prodej samotného hardware z minulé generace může vydržet ještě nějakou dobu.

A pro výrobce hardware jde o velmi příjemný bonus do kasičky též. Jde o to, že náklady na výrobu staré konzole bývají již v té době obvykle na minimu a zisk za každou prodanou jednotku maximálně možný. Jistě, dá se argumentovat, že zákazníci, kteří si koupí starou konzoli, by si mohli spíše radši koupit tu novou, ale jak říkám, marže je maximální, nemusíte se starat o marketing (v tomto ohledu ho můžete dokonce kompletně vypnout) a stávající populace hráčů vám bude neskutečně vděčná za pokračující podporu, byť ta se většinou skládá z prostého nevypnutí služeb a nestarání se (on-line na PS3 je v dnešní době tristní, ale je stále zadarmo, takže jakápak stížnost). Výsledkem pak je, že se vám tento stroj rentuje ještě dlouho poté, co by měl být oficiálně mrtvý a výrobu ukončíte tak nějak přirozeně, místo prudkého useknutí.

Z minulosti tu máme příklady, kdy to staré generaci vyšlo nádherně - PS2 a PS3 byly podporovány dlouhá léta poté, přičemž to je jeden z důvodů, proč PS2 je nejprodávanější hardware vůbec. A naopak tu máme příklady, kdy to staré platformě nevyšlo vůbec. Původní Xbox byl nemilosrdně zaříznutý skoro ihned poté, co X360 bylo launchnuté, a Nintendo si s WiiU taky nedělalo moc vrásek. Samozřejmě s historického hlediska jde o spíše neúspěšné kousky, ale to je zákazníkovi celkem jedno a jakákoliv pozdější podpora v podobě kompatibility s novou generací je jednoznačně pro-konzumní.

Jedním z argumentů, proč do nových generací nezahrnovat nějaké technické, nebo softwarové řešení zpětné kompatibility a proč výrobci mnohdy vynaložili extra energii, aby se jí vůbec zabránilo, byl, že by to poškozovalo prodeje nových her, respektive kanalizovalo trh. V dnešní době, kdy digitální distribuce pomalu a jistě přebírá otěže tento argument evidentně padá, protože náklady na prodej digitální kopie hry jsou limitně nulové v porovnání s prodeji fyzických kusů, které se musí lisovat, dávat do krabiček, rozvážet, naskladňovat a leží na pultech, dokud se neprodají. 

U digitálních kopií to je jednodušší. Ty sedí kdesi na harddisku připojené k internetu a prodej jedné každé kopie stojí jen elektřinu a užití internetu po dobu stahování. Distributorům je tedy úplně buřt na jakou platformu hru prodávají (samozřejmě s výjimkou práv, smluv a zdali je samotný hardware schopný hru spustit), takže pokud nové generace jsou schopny bez problémů spustit hru z minulé generace a hra je již jednou na Store - proč ji prostě neprodávat dál že? Koneckonců si tím jenom zvětšujete zákaznickou bázi. Jestli tohle není ten nejlepší důvod pro výrobce konzolí tam tu kompatibilitu dát, tak už fakt nevím. Na druhou stranu občas mě naprosto mate přístup developerů, distributorů, držitelů práv a platforem, kteří z nějakého mě neznámého důvodu zkrátka odmítají některé hry vůbec nabídnout (a místo nich se vůbec nestydí na trh hodit nedodělané betatesty – hnus). Skoro jako by jim peníze smrděly, nebo co.

Jenom taková odbočka. Obecně jsem spíše v táboru Sony (hlavně proto, že jejich hry mám rád), ale to mi nebrání si sem tam na ně postěžovat. V poslední době to je hlavně ohledně jejich on-line službách a jejich obecné ne-kvalitě, kdy by jeden tak nějak očekával lepší servis, když už si za něj platí. Ale to se nehodí do tohoto tématu. Co se ovšem hodí, je jakýsi polo-potvrzený drb, že Sony může emulovat PS2 na PS4 na sto procent, jen se jaksi rozhodlo, že z toho nic nebude. Důkazy k tomu jsou poněkud roztroušené, ale dá se jim věřit. 

Hlavním důkazem je oněch několik PS2 her, které si můžete koupit na Store, jež evidentně nejsou žádnými porty, protože se na nich nezměnilo vůbec nic oproti originálu. To nasvědčuje, že jde o softwarovou emulaci, takže bych si dovedl představit, že PS4 by klidně mohla mít jakousi aplikaci, která by s klidem dala většinu starých her, které máte ještě ve své knihovně (s několika výjimkami, které nejely dobře ani na originálním hardwaru), ať už stažené ze Store, nebo normálně z disku. Ale Sony se místo toho rozhodla, že radši vydá několik málo kousků na Store a tím to pro ni hasne.

Jasně, v této době to je už poněkud pasé, protože PS4 má dost vlastních her, takže se nemusí spoléhat na knihovny starých generací, ale i tak mi to přijde poněkud krátkozraké, protože takhle by se dalo prodat pár tisíc kousků her nostalgikům, co by si za ně rádi zaplatili na Store, kdyby je jim někdo dal tu možnost za ně zaplatit.

A co se týče PS1 her - tady se už Sony opravdu nemůže vymlouvat. Kdejaké PC dnes umí emulovat tuhle konzoli a dokonce samotné Sony použilo emulátor, když vydalo svůj slavně neslavný pokus o retro konzoli. To že PS4 neemuluje PS1 a nevyužívá hry, které byly prodávány na Store pro PS3/PSP/Vita - hlavně v začátcích, kdy konzole opravdu neměla moc her, to mi přijde jako navýsost podivný krok. Sice jim to vyšlo, ale asi by jim to vyšlo lépe, kdyby tam tu emulaci dali.

Konec odbočky, zpět k tématu. Opět, znovu, zase a tudíž opakovaně jsem svědkem, kdy mladší generace hráčů nechápavě kroutí hlavou nad něčím, co bylo v konzolovém světě do jisté míry normou a jakýmsi perkem pomáhajícím v nekonečných konzolových válkách. Každá nová startující platforma to má automaticky těžké, protože sehnat dost nových a zajímavých her, které by na ni přilákaly hráče, je zatraceně těžký problém. Pokud nemáte nějakou killer aplikaci, nemáte šanci a v jistém směru to platí i pro PC – nebo si myslíte, že Steam by bylo tak úspěšné, kdyby nemělo Half-Life? 

Buď máte rozsáhlý backlog katalog her, do kterých můžete sáhnout, byť z legacy systému, nebo musíte mít velmi žádané exkluzivní hry. Přes to vlak nejede. Ideálně pokud máte obojí a upřímně řečeno, jsem docela překvapený, že současná generace vůbec přežila své poporodní období, protože tehdy se čekalo rok po první launchové vlně na jakékoliv zajímavé hry – developeři tenkrát nevěřili, že PS4 a Xbone se vůbec odlepí od země a tak na ně nedělali hry. Opravdu, kdyby ty konzole nebyly tak levné, tak bychom se dnes neměli o čem bavit.

To, že příští generace bude dejme tomu o třetinu/polovinu dražší, než předchozí myslím, nebude až takový problém, protože právě díky oné zpětné kompatibilitě a příslibu, že exkluzivní hry budou. No, a teď mi někdo řekněte, že to není důležité...

Žádné komentáře:

Okomentovat