S postupem času se nám rojí stále
více a více zprávy o novém konzolovém hardware, až to občas je
poněkud unavující. Svého času jsem mohutně rozebíral a
všeobecně spekuloval jaký hardware se osadí do jaké konzole a
obecně řečeno, nebyl jsem daleko od pravdy. Hlavně tedy díky
tomu, že jsem se nezabýval detaily jako jméno procesoru, nebo
kolik přesně polygonů bude ta či ona součástka schopna
vyprodukovat - to leží daleko za hranicemi mých znalostí a
nestydím se to přiznat.
Spíše jsem spekuloval nad funkcemi a
všeobecným dopadem té, či oné politiky plynoucí z omezení HW.
Například u současné generace mi bylo jasné, že díky celkové
snaze ušetřit na ceně železa - nezapomínejme, že základy této
generace byly položeny v době, kdy tablety a telefony zažívaly
neskutečný boom a vypadalo to, jako že je konec klasickým
konzolím, protože o ně nikdo nebude mít zájem, plus Sony a
Microsoft se onehdá dost vyšťavily na vývoji předchozí
generace, bude PC velmi rychle zpět na koni. Ukázalo se, že to tak
doopravdy je a jedním z důsledků byla ona mezigenerační obměna
a koneckonců to možná i přispělo ke snaze Microsoftu udělat ze
své platformy Xbox službu, kterou spustíte kdekoliv, a nikoliv jen
na jejich stroji.
Také bylo celkem rychle jasné, že
něco jako zpětná kompatibilita v základu se nekoná. U
PlayStationu to bylo z evidentního důvodu příliš rozdílného
hardwaru s předchozí generací (ono dohnat Cell procesor v určitých
aplikacích byla a docela i je fuška i dnes), u Xboxu zase šlo o
peníze (jako by šlo někdy o něco jiného) a i budoucí vývoj mi
byl celkem jasný, byť jsem nečekal, že se do toho Microsoft
nakonec tak opře a udělá z této jindy tak marginální funkce v
podstatě jednu z nejdůležitějších věcí, co s Xboxem můžete
zažít. Na druhou stranu, vzhledem k tristnímu stavu exkluzivních
her na této platformě, Microsoftu vlastně nic jiného nezbylo. A
Sony jako vždy zapíchla hlavu do písku a dělá, že nikdo o staré
hry nemá zájem.
Ale tenhle text není o starých
křivdách, je o nových začátcích a jen mě baví, jak najednou
všichni na internetu objevují zázrak zpětné kompatibility a i
staří okoralí YouTubeři náhle proklamují druhý příchod
Krista, když Sony řekla, že hry zPS4 budou bez problému hratelné
na PS5. Ach jo.
Problémem každé nové konzole jsou,
byly a budou hry. Prvních několik měsíců je vždy peklo, protože
těch dobrých her je málo a na další se čeká dlouho, přičemž
se mnohdy stane, že se hráči nedočkají, protože se konzole díky
málo hrám neprodává, tudíž se stane pro developery méně
zajímavá a nekonečná spirála neúspěchu je nastartována.
Pamatujte na WiiU, byť tam bylo problémů víc.
Každopádně zpětná kompatibilita do
jisté míry tento problém řeší, pokud je dostupná. Na
přechodnou dobu si k těm několika launchovým hrám koupíte i hry
ze staršího systému, protože stejně máte masivní backlog
nedohraných her, nehledě k faktu, že hry na začátku nové
generace obvykle stejně nevypadají, že si ten nový silnější
hardware zaslouží, a do roka a do dne jste v suchu. Minulá
generace byla v tomto ohledu poněkud zvláštní, protože nic
takového nedovolovala (na začátku), takže se to lepilo něčím
do té doby skoro neznámým - mezigeneračními hrami. Hrami, které
vycházeli jak na starou, tak i na novou generaci s tím, že
novogenerační verze měla grafický update, což obzvláště u
verze PS3-PS4 muselo být z hlediska vývoje vskutku výživné.
Opravdu si nepamatuji v historii mnoho
her, které by prošly nějaký podobný cyklus. Ano, jsou tu hry,
které vyšly na dejme tomu PS2 a pak na původní Xbox, což bylo z
hlediska výkonu jako skočit na novou generaci, ale v rámci jedné
produktové linie se to dělo jen velmi vzácně a asi z dobrého
důvodu. Ono hlavně udělat hru s vizí silného výkonu nové
generace a pak ji brutálně osekat aby byla schopná jet i na starém
železe musí bolet. Stačí se podívat na některé porty z PC na
tehdy již slabší konzole. Taková Mafie by mohla povídat.
V nastávající generaci to vypadá,
že co do hardwarové kompatibility máme vystaráno a nemyslím si,
že by developeři měli nějaký problém - spíše naopak. Vzhledem
k tomu, že polovina her se dnes stejně prodá digitálně, jim
celkem může být jedno, jestli hru XY prodají v tom samém Store s
tím, že ji bude majitel hrát na PS4 nebo PS5 - ty peníze jsou
stejné a hra by měla teoreticky fungovat v pořádku na obou, byť
osobně bych byl vděčný za nějaký ten benefit co do výkonu,
když už hraji na té nové generaci - alespoň něco ve stylu PS4
Pro, ale o to se musí postarat Sony (podle posledních zpráv by v
tomto směru něco být mělo, takže hurá).
Jeden zajímavý vedlejší benefit pro
distributory a výrobce hardwaru o kterém se nikdo moc nezmiňuje,
je prodloužená životnost staré platformy. Ano, je fakt, že
prvních několik týdnů je pro každou hru z hlediska zisků těmi
nejdůležitějšími, ale na druhou stranu, peníze za dva roky
starou hru jsou stále peníze a mám za to, že distributoři a
vývojáři nepohrdnou jakýmkoliv příjmem, byť menším, z
prodeje, když se hra z minulé generace prodá na té nové. Takový
hladký přechod pro staré hry znamená, že jejich on-line složky
mohou pokračovat trochu déle, než kdyby onen přechod byl tak
rychlý a tvrdý jako u minulé generace. Plus prodej samotného
hardware z minulé generace může vydržet ještě nějakou dobu.
A pro výrobce hardware jde o velmi
příjemný bonus do kasičky též. Jde o to, že náklady na výrobu
staré konzole bývají již v té době obvykle na minimu a zisk za
každou prodanou jednotku maximálně možný. Jistě, dá se
argumentovat, že zákazníci, kteří si koupí starou konzoli, by
si mohli spíše radši koupit tu novou, ale jak říkám, marže je
maximální, nemusíte se starat o marketing (v tomto ohledu ho
můžete dokonce kompletně vypnout) a stávající populace hráčů
vám bude neskutečně vděčná za pokračující podporu, byť ta
se většinou skládá z prostého nevypnutí služeb a nestarání
se (on-line na PS3 je v dnešní době tristní, ale je stále
zadarmo, takže jakápak stížnost). Výsledkem pak je, že se vám
tento stroj rentuje ještě dlouho poté, co by měl být oficiálně
mrtvý a výrobu ukončíte tak nějak přirozeně, místo prudkého
useknutí.
Z minulosti tu máme příklady, kdy to
staré generaci vyšlo nádherně - PS2 a PS3 byly podporovány
dlouhá léta poté, přičemž to je jeden z důvodů, proč PS2 je
nejprodávanější hardware vůbec. A naopak tu máme příklady,
kdy to staré platformě nevyšlo vůbec. Původní Xbox byl
nemilosrdně zaříznutý skoro ihned poté, co X360 bylo launchnuté,
a Nintendo si s WiiU taky nedělalo moc vrásek. Samozřejmě s
historického hlediska jde o spíše neúspěšné kousky, ale to je
zákazníkovi celkem jedno a jakákoliv pozdější podpora v podobě
kompatibility s novou generací je jednoznačně pro-konzumní.
Jedním z argumentů, proč do nových
generací nezahrnovat nějaké technické, nebo softwarové řešení
zpětné kompatibility a proč výrobci mnohdy vynaložili extra
energii, aby se jí vůbec zabránilo, byl, že by to poškozovalo
prodeje nových her, respektive kanalizovalo trh. V dnešní době,
kdy digitální distribuce pomalu a jistě přebírá otěže tento
argument evidentně padá, protože náklady na prodej digitální
kopie hry jsou limitně nulové v porovnání s prodeji fyzických
kusů, které se musí lisovat, dávat do krabiček, rozvážet,
naskladňovat a leží na pultech, dokud se neprodají.
U digitálních kopií to je
jednodušší. Ty sedí kdesi na harddisku připojené k internetu a
prodej jedné každé kopie stojí jen elektřinu a užití internetu
po dobu stahování. Distributorům je tedy úplně buřt na jakou
platformu hru prodávají (samozřejmě s výjimkou práv, smluv a
zdali je samotný hardware schopný hru spustit), takže pokud nové
generace jsou schopny bez problémů spustit hru z minulé generace a
hra je již jednou na Store - proč ji prostě neprodávat dál že?
Koneckonců si tím jenom zvětšujete zákaznickou bázi. Jestli
tohle není ten nejlepší důvod pro výrobce konzolí tam tu
kompatibilitu dát, tak už fakt nevím. Na druhou stranu občas mě
naprosto mate přístup developerů, distributorů, držitelů práv
a platforem, kteří z nějakého mě neznámého důvodu zkrátka
odmítají některé hry vůbec nabídnout (a místo nich se vůbec
nestydí na trh hodit nedodělané betatesty – hnus). Skoro jako by
jim peníze smrděly, nebo co.
Jenom taková odbočka. Obecně jsem
spíše v táboru Sony (hlavně proto, že jejich hry mám rád), ale
to mi nebrání si sem tam na ně postěžovat. V poslední době to
je hlavně ohledně jejich on-line službách a jejich obecné
ne-kvalitě, kdy by jeden tak nějak očekával lepší servis, když
už si za něj platí. Ale to se nehodí do tohoto tématu. Co se
ovšem hodí, je jakýsi polo-potvrzený drb, že Sony může
emulovat PS2 na PS4 na sto procent, jen se jaksi rozhodlo, že z toho
nic nebude. Důkazy k tomu jsou poněkud roztroušené, ale dá se
jim věřit.
Hlavním důkazem je oněch několik
PS2 her, které si můžete koupit na Store, jež evidentně nejsou
žádnými porty, protože se na nich nezměnilo vůbec nic oproti
originálu. To nasvědčuje, že jde o softwarovou emulaci, takže
bych si dovedl představit, že PS4 by klidně mohla mít jakousi
aplikaci, která by s klidem dala většinu starých her, které máte
ještě ve své knihovně (s několika výjimkami, které nejely
dobře ani na originálním hardwaru), ať už stažené ze Store,
nebo normálně z disku. Ale Sony se místo toho rozhodla, že radši
vydá několik málo kousků na Store a tím to pro ni hasne.
Jasně, v této době to je už poněkud
pasé, protože PS4 má dost vlastních her, takže se nemusí
spoléhat na knihovny starých generací, ale i tak mi to přijde
poněkud krátkozraké, protože takhle by se dalo prodat pár tisíc
kousků her nostalgikům, co by si za ně rádi zaplatili na Store,
kdyby je jim někdo dal tu možnost za ně zaplatit.
A co se týče PS1 her - tady se už
Sony opravdu nemůže vymlouvat. Kdejaké PC dnes umí emulovat tuhle
konzoli a dokonce samotné Sony použilo emulátor, když vydalo svůj
slavně neslavný pokus o retro konzoli. To že PS4 neemuluje PS1 a
nevyužívá hry, které byly prodávány na Store pro PS3/PSP/Vita -
hlavně v začátcích, kdy konzole opravdu neměla moc her, to mi
přijde jako navýsost podivný krok. Sice jim to vyšlo, ale asi by
jim to vyšlo lépe, kdyby tam tu emulaci dali.
Konec odbočky, zpět k tématu. Opět,
znovu, zase a tudíž opakovaně jsem svědkem, kdy mladší generace
hráčů nechápavě kroutí hlavou nad něčím, co bylo v
konzolovém světě do jisté míry normou a jakýmsi perkem
pomáhajícím v nekonečných konzolových válkách. Každá nová
startující platforma to má automaticky těžké, protože sehnat
dost nových a zajímavých her, které by na ni přilákaly hráče,
je zatraceně těžký problém. Pokud nemáte nějakou killer
aplikaci, nemáte šanci a v jistém směru to platí i pro PC –
nebo si myslíte, že Steam by bylo tak úspěšné, kdyby nemělo
Half-Life?
Buď máte rozsáhlý backlog katalog
her, do kterých můžete sáhnout, byť z legacy systému, nebo
musíte mít velmi žádané exkluzivní hry. Přes to vlak nejede.
Ideálně pokud máte obojí a upřímně řečeno, jsem docela
překvapený, že současná generace vůbec přežila své poporodní
období, protože tehdy se čekalo rok po první launchové vlně na
jakékoliv zajímavé hry – developeři tenkrát nevěřili, že
PS4 a Xbone se vůbec odlepí od země a tak na ně nedělali hry.
Opravdu, kdyby ty konzole nebyly tak levné, tak bychom se dnes
neměli o čem bavit.
To, že příští generace bude dejme
tomu o třetinu/polovinu dražší, než předchozí myslím, nebude
až takový problém, protože právě díky oné zpětné
kompatibilitě a příslibu, že exkluzivní hry budou. No, a teď mi
někdo řekněte, že to není důležité...
Žádné komentáře:
Okomentovat