Přiznám se, že nejsem kdoví jaký fanoušek BioWare. Možná proto, že moje herní historie s tímto studiem nesahá moc hluboko - přeci jenom začátky jejich tvorby leží na PC a já v té době likvidoval čudlíky na PlayStationu. Takže první hra, kterou jsem od nich hrál, bylo Dragon Age: Origins... a nebyl jsem moc ohromený. Vlastně vůbec ne, hru jsem z hned několika důvodů vzdal po pár hodinách a dodnes tak nějak nechápu, proč je takovým kultem. Pak tu bylo ještě Mass Effect, ke kterému jsem se dostal až druhým dílem, protože tou dobou jednička byla exkluzivní na Xbox. Všichni říkali, jak úžasná ta série je, ale já se opět nestal fanouškem. Pravděpodobně to je kvůli onomu odkladu, než hra vyšla na PS3. Onen příslovečný hype-train docela vychladl tou dobou, a také i díky tomu, že technicky ta hra byla... inu, prapodivná. Jo a taky se mi nelíbilo, že při konverzační volbě člověk v podstatě neměl tušení, co ta moje „Šeprdka“ vlastně řekne (což je mimochodem jeden z hlavních důvodů, proč považuji Fallout 4 za waporware).
Třetí díl mám ještě někde
založený na disku, ale tak nějak jsem se neobtěžoval ho spustit,
protože tu byly jiné hry s větší prioritou a když už na ni byl
čas, tak světem kroužily informace o zbytečnosti více méně
všech voleb, které jste ve hře udělali na samotném konci, což
byl vlastně důvod, proč tu hru hrát a borci v BioWare to
pokonili. Takže proč si plácat játra že?
Proč tedy recenze na Andromedu?
Popravdě proto, že byla na Store spolu s Dragon Age: Inkvizition za
neskutečně nízkou cenu a já potřeboval trochu odrazit od Kingdom
Come Deliverance. Je to sice více než rok po vydání, ale já se
nemusím zodpovídat žádnému redaktorovi, takže tady to máte.
Andromeda má ze Sci-Fi hlediska hrozně
dobrou premisu. V Mléčné dráze se schyluje k invazi Reaperů (o
které ještě skoro nikdo neví a rozhodně ne o její rozsahu a
ničivosti), ale někoho napadlo, že by nebyl blbý nápad vyslat
kolonizační expedici do sousední galaxie. Jen tak pro jistotu,
protože jeden nikdy neví a Náhoda je blbec. Body za inteligentní myšlení, pokud se ptáte mě. Takže šest set let
po launchi se u planety označené Habitat 7 objeví lidská archa a
jako na potvoru to napálí do vláken temné hmoty, která z
nějakého důvodu je schopná interagovat s hmotou barionovou (to
jako s námi) a vůbec nás nemá ráda, takže všechno vybuchuje,
hoří a jinak destruuje. Prostě typická návštěva sousední
galaxie (přesněji řečeno lokálního clusteru hvězd kousek od samotné
Andromedy) – co byste čekali jiného.
Ukázalo se, že obrázky kvetoucích
zahrad, které před šesti sty lety byly získány pro Andromeda
Iniciative, jsou poněkud zastaralé a mezi odletem z Mléčné Dráhy
a příletem do clusteru, se dost věcí změnilo. A skoro všechno k
horšímu. Vytipované světy jsou stěží obyvatelné, protože
teraformingový proces, který běžel několik posledních tisíc
let, se z nějakého důvodu podělal úplně všude, lokální
domorodá civilizace není příliš přátelská k návštěvám,
protože ta poslední jim málem způsobila genocidu, skupina vyslaná
napřed aby vystavěla stanici pro příchozí archy je pozadu skoro
se vším, byla tu vzpoura, a v neposlední řadě tu je ona
předchozí návštěva, která dělá co může, aby pozabíjela
všechno co se hne a dostala do rukou technologii Remnantů, tedy
civilizace, která spustila teraformovací projekt v clusteru před
těmi tisíci lety. Prostě bordel.
A ještě větší bordel to je, když
člověk začne hrát samotnou hru. Příběhové pozadí je, jak
jsem říkal, docela fajn, byť trochu brakové, ale mě to nevadilo,
protože už samotný nápad kolonizace další galaxie je prostě o
třídu výš, než kolonizace vedlejší planety, nebo soustavy.
Problémem jsou herní mechaniky a technická stránka. Co do
mechanik - pokud jste hráli nějaké předchozí Mass Effecty, skoro
nic vás nepřekvapí, protože to je, inu, Mass Effect. Sem tam tu
jsou nějaké ty drobné změny, ale celkově je ze hry cítit, že
autoři se obávali experimentovat a takříkajíc jeli na jistotu.
Problém je v tom, že ty mechaniky
jsou tou dobou již dekádu staré, takže epická story o hrdinském
kolonizování sousední galaxie, všem nepřátelům a hrůzám
navzdory, se degraduje na lehce nadprůměrnou akční pifačku s
krycím systémem, ve které ani samotné střílení není moc
zábava. Z nějakého důvodu si autoři mysleli, že například
nekonečné ježdění po jinak docela pěkných krajinách šesti
planet a takzvané „těžení“ bude pro hráče nesmírně
zábavné. Schématický přístup k misím, jejichž náplň se
sestává z několika málo šablon, povětšinou ve formě „dojeď
někam, zabij XY nepřátel, oskenuj něco, zopakuj tohle třikrát a
mise splněna, případně doleť na další planetu, podej hlášení
a mise splněna“ je vzhledem k počtu oněch misí neskutečně
ubíjející.
Opravdu to co mě u hry drželo asi
nejvíc, je hlavní příběh a pak hlavně dialogy, z nichž ty
nejlepší byly mezi tisíc šest set let starým Kroganem a kýmkoliv
jiným, protože tenhle mrzutý „všude jsem byl, všechno jsem
viděl a ze všeho mám jizvy“ dědek, měl ty naprosto
nejvtipnější interakce z celé hry. To a pak také první polovina
companion mise pro Liama, jež se bohužel po několika výměnách a
trochy blbnutí s umělou gravitací, tak nějak vrátila do starých
kolejí a zevšedněla. Oh a pak tu je ještě samotné dvoření a
romance, jež mi stejně jako u předchozích dílů nějak nešly a
z mého heroického úmyslu vyspat se se všemi ženskýma na palubě
mi vyšla jen rozverná Asarijka a nakonec jsem skončil s Turiankou,
což není nic fajnového, protože Turiani mají kůži tak
zrohovatělou, až to vypadá jako kost. Líbačka vypadá děsivě
(a aby se ještě více potvrdila připosranost studia a snaha hrát
bezpečně, tak z virtuálního sexu bylo jen rozvášněné
vzdychání po zatmívačce. Nejsem si jist, jestli to je, či není
dobře). Já si chtěl jenom vrznout a místo toho jsem skončil v
permanentním vztahu a s nikým jiným jsem už nic neměl. Tady
realita zašla až moc daleko, pokud se ptáte mě :)
Sumasumárum, opět tu máme malý tým,
na kterém všechno závisí a váš hlavní hrdina/ka (já měl opět
ženu) je z nějakého důvodu čímsi zvláštní (což je tak nějak
definice hrdiny, takže OK) a bez něj si nikdo ani neutře zadek.
Jako já chápu, že na reaktivování teraformovacích vaultů je
malý tým docela fajn nápad a slušný základ pro hratelnostní
smyčku, ale i tak - celý svět s připitomělým výrazem jenom
stojí a čeká, jestli náhodou Pathfinder nepojede okolo ve svém
vozítku, aby je vytáhl z bryndy. Ach jo. A ano, je mi jasné, že
se tu potýkáme s klasickým herním klišé, na kterém vlastně
stojí celá tahle sranda, ale i to klišé se dá udělat zajímavě
a jak říkám, autoři zde hráli hodně na jistotu, takže hra
samotná pak vůbec ničím nevyčnívá.
S tím se pojí i technická stránka,
která právě dává hře hodně na prdel a díky níž ona klišé
vyznívají o to více. Onen průšvih s obličejovými animacemi
nádherně charakterizovaný slavným meme „my face is tired“
nebyl ani po roce adresován a pokud uděláte to co já, že si
vytvoříte vlastní charakter, těšte se na mimiku, za kterou by se
styděly hry i na předchozí generaci. Opravdu nechápu, jak po
Witcherovi, Horizon Zero Dawn a spoustě dalších her, kdy ano,
mimika stále má co dohánět ve srovnání s realitou, ale celkově hlavně u generických
NPC není už na zvracení, něco takového mohlo v BioWare vůbec projít
schvalovacím procesem.
Ten mrtvý výraz očí a pohyb
obličejových svalů naznačující buď těžkou mrtvici, nebo
lehký kreténismus, to je něco, co mě bude strašit ještě
několik let. Další bod - už předchozí Mass Effecty byly
pranýřovány za animaci chůze a běhu a s radostí mohu oznámit,
že ano, všechny postavy chodí a běhají (hlavně tedy lidé, u
mimozemšťanů Uncanny Valey efekt takhle nefunguje, protože prostě
nevíme, jak mimozemšťané chodí a běhají) jako kdyby měli
dildo z ostnatého drátu zaražené opravdu hluboko... nebo alespoň
měli chronického vlka a snažili se netřít stehna o sebe. Bylo by
to vtipné, kdyby to bylo jako komická vložka u jedné neštěstím
postižené postavy a vystavěla se okolo toho celá scéna, nebo
možná i malý quest, ale takhle to je prostě smutné.
Na obecné úrovni grafika docela ujde.
Chválím autory, za rychlejší loadingy, byť někdy jich je až
nepříjemně moc a stále mi není jasné, jak je možné, že
Tempest (vaše kosmírová loď) vás občas nechá čekat, než se
donahraje nějaká ta sekce. Přitom to není tak, že by se jednalo
o nějakou letadlovku nebo tak něco. Tempest je naopak docela malá
lodička, ale i tak při odchodu z můstku, nebo inženýrské sekce,
jsem musel pár sekund čekat. Divné.
Problematické také vidím, že autoři
zanedbali práci s inventářem. Není to nic extrémně zničujícího,
ale pokud chcete například nakupovat nějaké materiály, jen stěží
se dozvíte kolik materiálu již máte a tudíž ještě
potřebujete. Prostě si to musíte pamatovat, nebo jako blázen přeskakovat mezi meníčky. Vyrobíte nějakou zbraň a místo abyste si ji hned v
inventáři nasadili, musíte přes půl lodě do zvláštního
kumbálu a přehodit loadout a tak dále. Jsou to malé klacky, ale
stále je máte pod nohama a překážejí.
Větším průšvihem ale je, když při
projíždění na planetách se hra z ničeho nic na pár sekund
prostě kousne, všechno se zastaví a pak se zase jede jako by nic.
Problém je keshování dat z disku, kdy systém jaksi nestíhá
dopočítat co má zobrazit, což pro jízdě v otevřeném prostředí
vyústí právě v ono zamrznutí a věřte mi, že místy to je
opravdu až nepříjemně časté. Je to poněkud s podivem, protože
engin užitý pro tuto hru, Frostbite, je právě stavěný pro
otevřené lokace a právě jemu by se tohle nemělo stávat. Jenže
na druhou stranu, co vím, tak problémů s tímhle enginem mělo
vícero studií a politika EA ho rvát kam to jenom jde v tomto
případě opravdu přinesla nečekané ovoce.
Výsledkem, je, že Andromeda je
vlastně tak nějak jen lehce nadprůměrná hra, protože zajímavý
obsah byl udušen tunou fetch questů, bussy work a opakovaných
aktivit, které ano, na jednu stranu opravdu natáhly hru a její
hodnotu na velmi slušnou úroveň, ale na druhou stranu ji opravdu
natáhli a devalvovali její hodnotu nudou, čemuž nepomohla ani
technická stránka. Hra sice funguje a je na ni hezký pohled, ale
jen do okamžiku, kdy dojde na to hlavní, co by mělo hru jako Mass
effect dělat výjimečnou – rozhovory, situace a zajímavé questy.
Takže jak já hodnotím Mass Effect?
Byla by to slušná osmička, možná devítka, ale milion
opakujících se questů a šablonový přístup hru sráží k
sedmičce, přičemž technická stránka dává vyniknout všem těm
dalším pihám na kráse a nutí mě jí dát jen šestku. Není to
špatná hra, má své kvality, je to slušné Sci-Fi v základu,
vydrží dlouho (byť ke konci jsem opravdu tiše pěnil, když mi
naskočil zase další sidequest), hratelnost by se dala popsat jako
tradiční, ale jak říkám, je to průměr se spoustou chyb a
pochybných rozhodnutí, jež vzhledem k rozpočtu a renomé nejde
odpustit.
6/10
P.S.
Je mi jasné, že BioWare, které
udělalo Andromedu, není TO BioWare zodpovědné za originální
Mass Effect atd. Jenže když najmete/uděláte nějaké studio a
plácnete na něj takové jméno - přináší to spolu s renomé i
nějakou tu zodpovědnost. Takže žádné úlevy ode mě nečekejte.
Žádné komentáře:
Okomentovat