sobota 3. srpna 2019

Recenze: Wolfenstein: Youngblood

Kdo by neměl rád rozšmelcované nácky!

Kdybych měl definovat tuhle konzolovou generaci nějakou hrou, ke které se spokojeně vracím znovu a znovu, asi by to byl Wolfenstein: The New Order. MachineGames tenkrát udělali svého druhu mistrovské dílo (možná ne pro všechny) a spolu s Titanfall 2 ukázaly ostatním studiím, jak by se to asi tak mělo dělat. A pak se něco stalo. Nevím co, jak a proč, ale něco špatného se v MachineGames stalo a každá další hra v sérii, která od nich vyšla, byla o trochu horší, až jsme se dopracovali k Youngblood…

Do jisté míry je Youngblood zábavná věc – ono totiž většina her, které hrajete v kooperaci jsou už principiálně zábavnější. Jenže i to má své úskalí a nemám pocit, že by se z Youngblood stal takový kultovní hit, jako svého času z Left4Dead. Když mi v pátek přišla hra poštou, dal jsem jí pár hodin a dokonce jsem si říkal, že to je docela zábavné. Střílení fungovalo, nepřátelé jsou zajímavý, prostředí (paluba masivního Zepelínu) pěkné, grafika obstojná a, no, prostě to byl Wolf, takže nač si stěžovat že? V sobotu jsem se spojil s kamarádem, který si stáhnul trial, pozval jsem ho a společně jsme jeli několik hodin. To samé v neděli až do posledního souboje, který nám ale prostě vůbec nešel. Zabil jsem ho sám druhý den a třetí den jsme jeli tu samou poslední misi, aby i kamarád měl příležitost vidět poslední filmeček… který z nějakého důvodu není v replay misi přítomen. Nechápu.

BTW: Proč většina her nenabízí nějaký Theater mód mi naprosto uniká.

Někdy kolem druhého dne společného hraní jsme se shodli, že té hře něco chybí a že do dokonalosti má více než daleko. A jakmile si člověk udělá podobný dojem, hned na něj začnou vyskakovat chyby a designová rozhodnutí, jež pak nelze nevidět. Takže sem s nimi.

Postavy a příběh jsou prostě děs. Hrát za sestry B.J. Blaskowitze není špatný nápad a s kooperací je vyloženě skvělý, a ani by mě nevadilo, že sestry jsou na začátku naprosté krávy jak chováním, tak i osobnostmi, ale vadí mi, že i přes neskutečná jatka, která se na obrazovce odehrávají, hrůzy nekončící druhé světové a tak dále, tu není ani ždibíček posunu v jejich osobnostech – naprosto žádný vývoj, který by je udělal více dospělé a zajímavější. Ony prostě berou výlet do okupované Paříže jako jedno odpoledne v nákupním středisku a jak začaly jako nesnesitelné krávy, tak i tak skončily. V New Orderu B.J. prošel vývojem osobnosti, věci, které se mu děly byly řádně okomentovány a my věděli, co se mu děje v hlavně a i tím byla ta hra tolik zajímavá. V Youngblood se nic takového neděje.

Sestry pobíhají po bojišti, řvou na sebe jak skvělé je střílet nácky a jak cool obě jsou a po zabití hlavního bossáka jediné co dostanete, je dvouminutová meditace o tom, co asi tak dělají jejich alternativní verze v alternativním vesmíru bez nacistického Německa zrovna teď a pak se to zase zvrhne v „Yeah!, Let´s go killing nazis like there is no tommorow“. Facepalm.

Asi to je způsobené tím, že hra je míněna jako taková jednohubka na dva večery, u které se pár lidí pobaví a pak ji zapomenou. Proč si plácat játra s nějakou psychologií a vývojem postav, když celá ta konstrukce slouží jen jako jakýsi důvod k mačkání spouště na nepřátele, jež ani současná SJW atmosféra nemůže jednoduše hystericky bránit, jakože mají práva a kdesi cosi. Náckové jsou stále fair game zdá se. Jenže to je právě to. Když máte hru jako New Order ve vašem rodném listu, tak jaksi očekáváte něco víc, což jsem bohužel nedostal. Kdyby hry vyšla jako bonus k dejme tomu Wolfenstein: The Mad Behemoth (Hilter killing edition), neřeknu ani popel, ale takhle samostatně...

Dalším problémem je rozmanitost prostředí. Paříž po třiceti letech Nacistické vlády je fajn nápad, ale pokud se ptáte mě, tak by to chtělo ještě něco víc. Třeba trochu venkova, možná level v Alpách, návrat na Měsíc a tak dále. Takhle tu máme jen tři druhy prostředí – kanály, ulice v různém stavu destrukce a hi-tech laboratoře v monstrózních věžích Brother 1-3, kde se odehrává většina bossfightů. Pokud máte v úmyslu jen jít po tom co autoři velkomyslně považují za příběh, dostanete se na konec za pár hodin a moc to nevadí. Koneckonců hra je už v základu o třetinu levnější, než většina titulů dneska a vsadím něčí boty, že do dvou týdnů to půjde pod pět stovek.

Jenže pokud chcete využít té trochy RPG co ve hře je, získat nějaká ta vylepšení pro svou postavu a zbraně, nezbude vám, než se neustále vracet do stejného prostředí ve snaze plnit těch několik málo zadání stále dokola a dokola. A protože jste stále jen v Paříži skládající se z několika málo čtvrtí, pocit opakující se nudy hrozí nastoupit nepříjemně rychle. Trochu pomáhá, že nepřátelé levelují s vámi, takže i přes větší množství HP a brnění, lepší a smrtonosnější zbraně a vícero bonusů za zbraňové sety, enemáci jsou stále výzvou. Bohužel to ale také znamená, že po dvaceti hodinách máte pocit „proč já si tady plácám játra, když oproti nepříteli nezískám jednoznačnou výhodu?“.

Samozřejmě chápu, že autolevelování nepřátel je nezbytně nutné (?) u podobného druhu her, ale od Wolfensteina člověk tak nějak očekává spíše cestu se zvyšující se náročností, nikoliv arénu, kde ať uděláte co uděláte, nepřítel je s vámi na stejném levelu. Ale to říkám já, který nemá moc rád The Elder Scrolls, takže si to přeberte.

Vůbec celý ten RPG systém je postavený jako vcelku solidní end-game content, který vydrží klidně i třicet hodin, než budete mít všechno. Což je hrozně fajn. Bohužel vzhledem k tomu, že se pohybujete v kruzích na stejném, docela malém místě a bez nějaké variability v zadání misí, přijde vám to hrozně rychle jako strašný grind. Každá zbraň dostává bonusy k poškození podle toho, na jakém levelu je. Leveluje se zabíjením nácků onou zbraní – velmi jednoduché, což oceňuji. Takže například abyste měli nejvyšší desátý level u zbraně, musíte s ní zabít dejme tomu osm set nácků. To si vynásobte počtem zbraní ve hře a vyjde vám buď vysoká přidaná hodnota end-game contentu, nebo neskutečný grind do kterého se vám nebude moc chtít. Je to na vás. Osobně jsem na chvíli spadl do oné grindovací pasti, protože k tomu se vám váží ještě bonusy za upgrady – pokud máte na zbrani tři upgrady od jedné společnosti, dostanete další procenta poškození a k tomu tu jsou bonusová procenta plynoucí z vašeho celkového levelu. Ono se to nezdá, ale je dost návykové sledovat, jak tyhle čísílka postupně naskakují.

Kdyby hra měla více prostředí a rozmanitější úkoly, vůbec bych si nestěžoval, ale to by znamenalo asi i lepší příběh a tak dále. Jedno s druhým, jak se říká. Jenže nic z toho hra nemá a zaplať pán bůh, že mikrotransakce, které jsou přítomny, jsou opravdu jen kosmetické (byť si můžete koupit boost na deset minut, kdy vám padá více XP, ale jen idiot by to udělal, protože se stejně leveluje docela rychle) – zdají se dokonce tak impotentní, že jsou přímým argumentem, proč jsou mikrotransakce vlastně zbytečné, nebo v druhém případě rovnou proti zákaznické a škodí jak hráčům, tak hrám a jejich vývojářům.

Hudebně je Youngblood velmi anemická hra. Opět musím referovat k New Order, protože hudba složená k předchozímu dílu tu figuruje jako dvojí zrcadlo ukazující nelichotivý vývoj hry. Prvně tu je hudba reflektující alternativní realitu druhé světové. V New Order autoři nechali nahrát několik skladeb jako famózní Haus in Neu Berlin, nebo jakési alternativní Beatles. Pro Youngblood autoři neudělali nic a v rádiích vám tak opakovaně hraje hudba z „před dvaceti lety“, jako by se vývoj kultury zmrazil v čase. To je prostě lenost. Co se týče hudby k situacím ve hře – opět New Order vede o několik koňských délek, protože v Youngblood absentuje onen až Doomovský „techno-elektro-já nevím co“ sound během soubojů a v těch několika málo animačkách není hudba skoro ani k postřehnutí. Tak alespoň zvuky zbraní a zvuky pozadí fungují docela dobře, ale i zde bych řekl, že jde o recykláty.

Wolfenstein: Youngblood je líná, levná a rychlokvašná hra. Mohla být zatraceně lepší, kdyby se autoři, nebo Bugthesda, nesnažili ušetřit za každou cenu. Kooperace pro dva je hrozně fajn a ceněná featura, notabene když druhý hráč nemusí vlastnit hru, ale to Youngblood nezachrání, protože jde o zcela evidentní assetflip minulého dílu, jež sám o sobě nedosahoval kvalit New Odreru. Hlavní postavy sester jsou neskutečně otravné a nesympatické, v celé hře se jenom odkazuje na mnohem větší události (zabití Hitlera), jež budou patrně onou další hlavní hrou v sérii a celé to vypadá jako by v Bethesdě potřebovaly rychlý cash, tak řekli MachineGames aby tohle splácali honem dohromady a doufali, že jim to projde. Nemůžu říct, že jsem se nebavil, protože samotná akce je vcelku fajn a popravdě řečeno, v New Colossuss byla nevyvážená obtížnost, která způsobovala, že člověk umřel v několika sekundách nezávisle na tom, jestli měl plný život, nebo ne. Tohle je zde poněkud opraveno a je to na hratelnosti znát – plus je tu samozřejmě onen coop a ač AI společníka obecně stojí za dvě věci, obvykle mě přišla zachránit včas. Já jen… prostě ta hra je v konečném součtu těžce průměrná a ostuda značce Wolfenstein. Alespoň jsem měl zase jednou důvod si zahrát New Order a už jsem za polovinou...

4,5/10