Středověk neskončil, středověk trvá... virtuálně.
Napsat recenzi na
KCD mi trvalo neskutečných rok a půl. Ne že bych ji nechtěl
napsat, nebo že bych byl tak líný (což obecně jsem, ale ne v
tomto případě), ale prostě proto, že jelikož nejsem členem
žádné redakce a nic mě netlačilo hru dojet v nějakém o zlomkrk
časovém limitu, prostě jsem hru odložil a skoro rok na ni nesáhl.
A ne proto, že by se mi hra nelíbila, právě naopak, ale měl jsem
k tomu několik jiných důvodů.
Tak předně hra v
době launche, kdy jsem ji koupil, byla v neskutečně prasáckém
stavu. Hrál jsem na základní verzi PS4 a občas jsem si říkal,
že bych snad měl poslat svou kopii zpět do Warhorse Studio a
požadovat peníze zpět. Nebylo to na úrovni her od Bugthesdy, ale
některé chyby byly prostě skoro až gamebreaking.
Měl jsem případ s
poškozeným save a tudíž ztrátou dobrých tří hodin –
částečně moje chyba, protože v začátcích jsem neměl moc
sejvovice (nutná pro ukládání), plus jsem se tolik ponořil do
hraní, že jsem zapomněl si sem tam uložit. Když se potom stala
ona chyba, málem mi vytekly nervy, protože ona část hry kdy se mi
to stalo, byla dost obtížná. Občas jsem přijel do menších
aglomerací a dvě třetiny textur se odmítly nahrát, takže najít
dveře a promluvit si s NPC uvnitř budovy, byl poněkud problém,
přičemž jediné co pomohlo, bylo odjet někam hodně daleko,
počkat a pak sevrátit a modlit se za pozitivní výsledek. Problémy
s LOD, kdy opravdu stačí vjet tryskem na koni do města a hra
vypadá jako z PS2, přičemž nahrávání lepčích textur trvá
asi týden. Clipování textur na oblečení, mizející části
oblečení, NPC zaboření v objektech, sem tam NPC stojící v cestě
blokující přístup do/z budov, detekce kolizí sem tam haprovala a
v jednom případě mi hra dokonce odmítla detekovat zásahy zbraní,
takže ač jsem vizuálně masakroval svého protivníka, jemu to nic
neubíralo a protože v dané chvíli daný souboj byl nezbytně
nutný k vlastnímu spuštění questu, prostě nešlo pokračovat,
dokud jsem nepoužil předchozí save (tohle se mi stalo jen dvakrát
naštěstí).
Zkrátka ta hra je
technicky prasárna a právě jeden z takových bugů, kdy jsem si
omylem zastřelil koně a hra odmítla potvrdit jeho status jako buď
mrtvý a tudíž si jít koupit nového, nebo živý a tudíž si ho
přivolat, mě tak namíchla, že jsem hru odložil a věnoval se
něčemu jinému (myslím, že to tenkrát bylo Far Cry, nebo
Yakuza). A jakmile jsem hru jednou odložil, nějak jsem se k ní moc
nevracel, protože zkrátka bylo co hrát a já pořád doufal v
nějakých spásný patch, který hru dá konečně dohromady. Načež
byly oznámeny DLC a já si řekl, že si prostě počkám, až
všechna vyjdou a budu to mít všechno na jedné hromádce. Nutno
podotknout, že toto se stalo po nějakých čtyřiceti hodinách
strávených ve hře a po vydání posledního DLC a pokračování,
to bylo dohromady přinejmenším dalších padesát hodin. Takže,
něco na té hře asi bude.
Toen první moment,
kdy mě KCD opravdu dostalo, bylo když jsem se konečně vymotal z
počáteční kapitoly a šel do lesa. Bylo časné odpoledne,
sluníčko pražilo jako o život, tráva šustila pod nohama, já
zaplul mezi stromy blízkého lesíka, viděl hopsajícího králíka,
šumění listí ve větvích stromů, které důvěrně znám,
přirozený ambient a zvuky ptactva a já si prostě řekl „kurva
jsem doma“… Už dlouhá léta žiji v Anglii a tohle prostě
zahrálo na nostalgickou strunu tam mocně, až mi to málem hrklo
slzy do očí, protože na malém městě, ve kterém jsem vyrůstal,
máme přesně takové lesy hned za rohem. Tak masivní dojem „jsem
tam“ a pocit reálna, jsem zažil jen u velmi málo her, pokud
vůbec kdy tak silně.
Většina open-word
her si v jistém smyslu podráží nohy ve snaze nabídnout hráči
co největší variabilitu prostředí a tak například v sérii Far
Cry (ne v druhém dílu) se dá najít na několika čtverečních
kilometrech všechno od pouště, přes Alpy až k Amazonii a je to
tak trochu přehnaně na hlavu, protože v realitě to je tak, že
charakter krajiny se na tak malém plácku až tak radikálně nemění
(obvykle), takže pokud se autoři snaží přesvědčit hráče o
„reálnosti“ své hry, jaksi selhávají na celé čáře. KCD
oproti tomu, právě díky jisté uniformnosti, kdy máte pár
čtverečních kilometrů české kotliny a tím to hasne, dokázalo
přinést onen pocit, že takhle to doopravdy je a i přesto, nebo
právě proto, to je krásné.
Neznamená to, že
by v krajině KCD nebyla variabilita. Sázavsko je krásný kus země,
kdo tam žije mi jistě dá zapravdu a i na těch několika
čtverečních kilometrech se dá najít docela veliká diverzita v
biomech a krajinných zvláštnostech. Je mi jasné, že autoři z
důvodu technických restrikcí museli trochu smrsknout reálné
vzdálenosti mezi městy a vesničkami, ale i ty jinak docela reálně
odpovídají jak jejich současné lokace od sebe leží daleko.
Výsledkem je, že se dá z jedné vesnice dojít do druhé v docela
rozumném čase i pěšky, mezi nimi je dost místa na sem tak nějaké
to přepadení, pocestného, miniquest, nebo prostě jenom kochání
krajinou a jejich počet je tak akorát na to, aby člověk měl
dobrý pocit z počtu lokací, dost věcí k objevování a přitom
to nebylo nesmyslně nahuštěno jako v Oblivionu, kdy lokace byly na
sebe neskutečně naplácané a přesto například císařská
posádka hlavního města nebyla schopna vyčistit prťavý dungeon
ležící deset metrů za hradbami, protože byl prostě „moc
daleko“. Ach jo.
S tím se pojí
herní náplň. Henry, hlavní hrdina, není ten nejhlavnější,
nejsilnější a nejbocrovatější borec jakého jste kdy viděli,
pokud hrajete obvyklá RPG. V nich váš hrdina obvykle má za úkol
tak nějak zachránit svět, nabrat tolik schopností, že jednou
ranou pěstí zabije draka a na zastavení invazní armády mu stačí
se postavit na kopec a máchat třímetrovým mečem. V KCD je Henry
spíš takovým akčnějším detektivem, protože velikou většinu
úkolů se dá vyřešit vyptáváním se okolo, špehováním,
nějakou tou krádeží, případně nožem mezi žebra, když oběť
blaženě spí. Jen velmi zřídka po vás mise vyžaduje vykydlit
větší počet nepřátel najednou a i když se to občas stává, a
hra má připravené některé větší davové scény, je to spíše
výjimka, než pravidlo.
Ono to vyplývá
hlavně z toho, že autoři se jaksi snažili o značnou míru
realističnosti v co největším možném počtu aktivit a soubojový
systém k nim rozhodně patří. Šermování v prvním pohledu byl,
je a asi vždy bude dost problém. Ono se to dá obejít namapováním
jednoho tlačítka pro rychlý a druhého pro silný úder a dál se
tím moc nezabývat, protože se o zbytek postará Random Number
Geterator (TM) běžící na pozadí hry. Jenže ve Warhorse se
pokusili o poněkud komplexnější přístup, kdy do značné míry
ovládáte trajektorii zbraně, hodně se tu pracuje se staminou, AI
se s vámi nemazlí, protože má úplně stejné možnosti jako vy a
vaše schopnost bojovat proti vícero nepřátel je dost tristní,
protože jaksi nemáte oči všude a nelze vykrýt všechno –
obzvláště ne rány zezadu. A to mi ani nechtějte začínat o
tyčových zbraních a psech, kteří byly přidáni v posledním DLC
(psy myslím, ne tyčové zbraně). Řeknu vám, je jedno jak dobré
brnění máte, pokud na vás vyskočí v noci čtyři vidláci, z
nichž dva mají dlouhé halapartny a k tomu ještě psa. Přes jeden
úsek temného lesa jsem se pokoušel probojovat šestkrát a vždy
si mě dali k snídani. Oni ti Husité nebyli blbci a věděli jak
bojovat.
Každopádně do
jisté míry platí, že KCD není bojové RPG, ale spíše příběhové
RPG, protože se obecně vyplatí si prokecnout všechna NPC,
investovat do charismy a inteligence a boj si nechávat jako až
poslední možnost, jelikož mnohdy stačí jedna blbá sada úderů
a můžete nahrávat pěkný kus hry znovu. Což se mi vlastně
docela líbilo. Hodně lidí si před oním rokem stěžovalo, že
ukládací systém je příliš drakonický. Ano, je, ale pro lidi,
kteří byly zvyklý na ukládání na savepointech a kolikrát ještě
za pomocí nějakého limitovaného zdroje, jako například pásky
do psacího stroje, je tohle vlastně docela normální. Prostě
hrajete opatrně, dáváte si pozor na to co děláte, co říkáte a
pokud vidíte vepředu více než tři nepřátele, radši je
obejdete, protože hlavně v začátku, kdy vaše brnění není z
nejlepších a váš bojový skill ne až tak vybroušený, je
pravděpodobnost potupné smrti velmi vysoká. Plus lukostřelba,
která by mohla problém přesily rozumě řešit, taky není
nejjednodušší – stejně jako v reálném životě. Kdo by si to
pomyslel, že?
Struktura misí je
pak díky tomu i docela komplexní a větvená. Ono to sice v základu
je obvykle „jdi někam, promluv si s lidmi, něco
přines/zabij/vytvoř, vrať se hlásit progres“, ale celá šablona
se mnohdy příjemně komplikuje osobními zájmy NPC se kterými
interagujete, sem tam zvraty v questu, nebo snahou tak nějak být
člověkem, který jedná v nejlepším zájmu svého pána, který
není hrabivá svině a tak se snažíte i vy starat o jeho poddané
a tudíž konat dobro, takže i jednoduchý vedlejší quest se může
protáhnout na několik hodin. Plus do toho musím připočítat onen
pozitivní fakt, že drtivá většina questů má vícero řešení,
nebo zakončení a opět drtivá většina není stupidní, nebo
neuspokojivá (byť quest s třemi ženami z vesnice, co se zhulákaly
v lese halucinogenní mastí aplikovanou na choulostivá místa, mě
mimořádně naštval, protože ani po šesti pokusech ho skončit
pozitivně pro všechny zúčastněné strany, neskončil dobře –
přitom by mohl, tu možnost tam vidím, ale scénárista si
usmyslel, že ne, že to za každou cenu musí skončit pro nějakou
stranu negativně).
Questů, těch
větších i menších je zde hodně a obvykle jsou i dobře a rozumě
napsány, jen bych radil, bych je hráči hráli jeden za druhým. V
jiných hrách mám obvykle zvyk nabrat co největší množství
questů a pak je v dané lokaci plnit najednou, protože courat se po
rozlehlé mapě jen abych přinesl bábě tři jablka a pak se coural
zpět, protože dědek chce hrušky, není moje představa o zábavě.
V KCD se to občas nemusí vyplatit, protože některé questy jsou
časově omezené, kdy vám NPC vyloženě řekne, abyste někde byly
v určitou dobu, takže když mezitím místo čekání plníte
nějaký jiný quest s tím, že to je v cajku a můžete se k němu
vrátit třeba až za týden herního času, tak ne, takhle to
nefunguje a můžete přijít o podstatnou část prvního úkolu.
Obvykle s tím hra počítá a buď vám dá náhradní řešení,
nebo daná část questu není signifikantní pro celkový progres,
ale je to otrava.
Autoři se obecně
snažili držet docela při zemi a reality kde to šlo, takže i co
se questů týče, nebudete řešit onu invazi Kumánů do království
(byť jde o podstatnou část důvodu, proč se Henrymu děje to co
se mu děje), nebo nebudete zachraňovat celičký svět od
nepředstavitelného zla. Jste synek místního kováře ve službách
lenního pána ve středověké Bohemii, takže něco takového čekat
by bylo čiré fantasy. Ne, v KCD jde o přízemní, reálné situace
s přízemními reálnými řešeními a to je na tom to skvělé,
protože takových her je velmi málo. Samozřejmě to sebou přináší
i dost omezení a v některých případech i dost komplikací na
nechtěné straně, respektive části hry jsou těžší, nebo více
náročně, než jak jsme zvyklý, ale KCD je stejně dělaná pro
hard-core fanoušky, takže co.
Hrozně se mi líbil
hudební doprovod a celkové ozvučení hry. Hra nemá český
dabing, ale to jsem ani nečekal a jsem spokojený s českými
titulky (ty tam nebýt, u hry od českého studia, teprve pak bych
pozvedl obočí) a zvolenými dabéry. Henry mi po čase docela
přirostl k srdci, hlavní postavy v čele s Pánem Rackem Kobylou v
čele byly skvělé a jediné na co by se asi dalo trochu stěžovat,
byl počet dabérů u NPC, což se ale jaksi dá omluvit budgetem a
počtem postav. Plus je trochu komické poslouchat během soubojů,
jak se mísí nadávky v angličtině, spolu s názvy genitálií a
dalšími slovy v Češtině, protože jsou vyslovovány lidmi, kteří
evidentně nejsou rodilými mluvčími. Ale budiž, i to potěšilo a
beru to jako spíše osvětu pro hráče ze zahraničí.
Zmínit se musím
trochu i o čtyřech DLC, které se za onen rok urodily. Popravdě
řečeno, první dvě jsou tak trochu do počtu a sice přidávají
pár hodin obsahu, ale nejde o nikterak skvostný obsah. Je mi to
líto, ale pokud si nekoupíte DLC o stavbě vesnice, nebo
dobrodružství mladého Pána Ptáčka, o moc nepřijdete. Třetí
DLC o bandě žoldnéřů, jež si Pán Racek najme a vy jim děláte
průvodce, mělo rozhodně větší potenciál a i jsem se u něj
příjemně bavil, plus jsem z něj dostal nejlepší možné brnění
(u kterého z nějakého důvodu nejde zvednout hledí, takže to při
rozhovorech vypadá dost blbě), ale i to mohlo mít trochu větší
dopad. To nejlepší DLC, které pokud to s KCD myslíte vážně, si
opravdu musíte pořídit je to poslední – Women´s Lot. Nejenom
že je docela dlouhé a můžete v něm hrát i za jinou postavu,
přičemž příběh onoho DLC questu patří mezi ty nejlepší v
celé hře, ale dostanete i zvířecího společníka, který se
hlavně v boji dost hodí.
Sumasumárum –
Kingdom Come je hodně unikátní hra, která i přes dodnes
prasáckou technickou stránku, jež i po více než roce do značné
míry přetrvává (hru jsem dohrál na PS4 Pro a jediné co se
citelně zlepšilo byla plynulost framerate), rozhodně zaslouží
pozornost, protože jednak vypadá naprosto úžasně a zatraceně
povědomě a pak také protože to je RPG jaké se jen tak nevidí.
Hra je to dlouhá, se spoustou obsahu, jež ospravedlní svou cenu v
každém případě. Soubojový systém, který se pokusil o něco
jiného, než jen tupé dvoučudlíkové schéma a do značné míry
i uspěl. Dobře napsané inteligentní questy, zajímavé postavy a
vedlejší podpůrné systémy, jež zase o trochu posunuly hry
směrem k realitě.
KCD není AAA hra.
Na to jí schází budget a věřím tomu, že kdyby měli autoři za
sebou zdroje od velikého publishera, určitě by hra vypadala více
vyleštěně. Na druhou stranu pevně věřím, že by vyšla ve
srovnání se současnou hrou osekaná o mnohé funkce a vlastnosti a
byla by to pravděpodobně další mainstreamová srajda. Takže ne,
KCD není AAA hra, je to jenom „A“, to znamená hra s
potenciálem, vzhledem a hratelností, jakou nabízejí velicí
vydavatelé, ale ne tak úplně. A právě díky tomu si KCD může
dovolit nejít vyšlapanou cestičkou, vzít na sebe risk a zkusit
něco jiného, něco co vydavatelé shledali jako komerčně
nevýhodné, a přesto uspět. Pokud se rozhodnete koupit si KCD,
budete frustrováni nesmyslně těžkým soubojákem, běháním po
krajině v nekonečné šňůře slepičko-kohoutkovských úkolů a
nutností se pomalu a jistě učit úplně všechno od základu,
protože na začátku je Henry naprosto nepoužitelný ťulda. Ale
pak to tak nějak záhadně klikne dohromady a hra funguje na
jedničku. A to se cení. Výsledek? Kdyby bylo KCD technicky lepší,
klidně bych dal i devítku.
8,1/10
P.S.
Těsně předtím,
než jsem se vrátil ke KCD (po vydání posledního DLC), jsem hrál
a dohrál Mass Effect: Andromeda. Andromeda je na tom technicky v
mnoha směrech lépe, ale návrat do KCD ukázalo, jak častokrát
tupá je produkce velkovydavatelů. Vím, že se tyhle hry moc
srovnávat nedají, ale KCD jako hra sama o sobě zkrátka funguje
mnohem lépe a je zábavnější. A o tom to myslím je.
Žádné komentáře:
Okomentovat