středa 4. září 2019

Recenze: Control

Akta X hadr vážení.

Control je jedna z těch několika málo her, u kterých jsem si radši ani moc nezjišťoval detaily a vsadil na svou intuici, což je vzhledem k mé historii (v zásadě neexistující, protože od Remedy jsem hrál jen Max Paine 2 a to jen chvíli a přestalo mě to bavit) s tímto studiem dost odvážné. Obvykle když kupuji hry naslepo, jde o kousky od lidí, s jejichž předchozí prací mám zkušenosti a dost jim věřím. Jenže u Control to byl opravdu takzvaný „leap of faith“, protože jsem kdysi dávno viděl myslím tak dva trailery a slyšel v podcastu jak jeden účastník zkoušel Control na Games Comu a jak moc se líbil a to mi stačilo. Následovalo obvyklé odříznutí od zdrojů a ignorování komerčních zdělení, protože Control je přesně ten druh hry, u které si nechcete zkazit překvapení.

A že Control je velmi překvapivý. Mám rád „divné“ seriály. Fringe jsem projel asi čtyřikrát, Counterpart je moje poslední veliká láska, Alcatraz mě naštval, protože ho stanice utnula v nejlepším a tak dále. Jde o takové ty seriály, které nehostí fantasy prvky jako jsou duchové, emo-upíry, nebo středoškolské romantické komediální situační komedie s příchutí rádoby tajmeného neo-gotického povrchního romantismu u kterého romanticky vzdychají pubertální výrostci. Ne, jde většinou o seriály ve kterých většinou věci vypadají docela normálně, ale operuje se tu s vědou, nebo situacemi tak nějak na hranici tradičního poznání v kombinaci s estetikou použité technologie „východního německa“, která je z nějakého důvodu jakoby z jiného světa, než je obvyklý steam-punk, nebo hyperrealistické sterilní LED světly saturované moderno.

A právě takový Control je a vypadá. Celá hra se odehrává v jedné budově, jež jaksi ne úplně sedí v naší realitě. Jakoby samotná budova byla částečně ve vyšších rozměrech a ještě k tomu byla do jisté míry sebe-uvědomělá. Výsledkem pak je, že pro pozorovatele z venku buď neexistuje (musíte vědět kde ji najít), nebo je větší zevnitř, nežli zvenčí (načtěte si něco o teorii kapesních vesmírů). Vnitřní architektura „The Oldest House“ jako ho obyvatelé nazývají, je pak brutalistická, skládající se z nekonečných betonových chodeb, hal a místností v korporátním stylu sedmdesátých let, jež ve světle dnešních dnů vypadají podivně nepatřičně. Celá organizace je závislá na používání technologie z počátků osmdesátých let, tedy magnetofonů, počítačů s pamětí na páscích a jednoduchého rádia, protože The Oldest House jaksi nemá rád moderní technologii a pokud se ji pokusíte propašovat dovnitř, jaksi vám exploduje v kapse.

Agenti mimo budovu samozřejmě mohou používat co je zrovna moderní, ale uvnitř jsou odkázáni na technologii ze které by dnešním mileniálům asi ruply cévky. Proč tedy Federal Bureau of Control má hlavní sídlo právě v této budově? Kromě oněch nedostatků má The Oldest House i několik nepopiratelných výhod. Tak předně jimi je samotné maskování, kdy lidé nemající co do-činění s paranormálními jevy, jež Bureau zkoumá, zkrátka nemohou onu budovu najít a to ani čirou náhodou. Pak také tu je onen fakt, že díky Escherovské geometrii panující uvnitř budovy,nemáte nejmenší problém si prostě přistavit kanceláře a laboratoře podle potřeby, protože uvnitř, je zkrátka vždy dost místa. A v neposlední řadě – The Oldest House sám osobě je Místo/Oběkt moci, jež má napojení na Astrální úroveň a dost možná i alternativní vesmíry.

Jinými slovy, nejenom že agenti mohou přinášet nalezené objekty moci do budovy a tam je bezpečně skladovat před vnějším světem, ale budova sama je jakýmsi zdrojem nových objektů a vědeckých objevů – a to může být jak dobré, tak zlé. Hodně zlé.

Ono je už tak dost těžké, když zkoumáte jiné dimenze,jež mají dost divné vlastnosti a my máme zatracený problém jim porozumět a ještě ke všemu najít způsob jak se proti negativním účinkům bránit. Problém nastane, když obyvatelé oněch dimenzí učiní kontakt s námi a my nevíme jak se s nimi vypořádat, protože jak se zdá, alespoň pro některé z nich je naše dimenze ekvivalentem švédského stolu. Hlavní hrdinka Jess po letech hledání našla The Oldest House, a vstoupila do něj právě v okamžiku, kdy se právě jedna taková událost vyskytla a je jasné, že to pro pracovníky Bureau nedopadlo moc dobře, o čemž svědčí i fakt, že samotná ředitel Bureau si vystřelil mozek z hlavy a není jasné proč.

Trochu to zkrátím. Jessy vezme do ruky zbraň, která patřila řediteli a tím se sama stane novým ředitelem, protože zbraň je jedinečný objekt moci, přičemž pokud někdo je schopný se s takovým objektem propojit, získává speciální schopnosti a zároveň i kvalifikaci. Jinými slovy – pokud máte parapsychologické nadání a jste schopni ovládnout destruktivní chování různých artefaktů, nemusíte mít ve vašem Curiculum Vitae žádnou další kvalifikaci, jste přijati. S prostornou kanceláří, vysokým platem a sexy sekretářkou samozřejmě přichází i dost problematická zodpovědnost za, inu, jaksi celý svět. Post ředitele totiž znamená, že pokud například entita z cizí dimenze prosákne k nám a začne konvertovat lidi na vražedné zombie, je to jen na vás se s problémem vypořádat, protože nikdo jiný není tak vybavený (nebo při smyslech) a je větší šance, že vás něco zabije.

Control jako hra je vcelku tradiční third person střílečka (bez krycího systému a autohealu zaplať pán bůh) mixnutá s trochou té „magie“ v podobě několika variant telekineze a mind control a musím říct, že jakmile dojde na souboje, je to rachot. Díky „magičnosti“ vaší zbraně se nemusíte starat o munici, jen pokud vám dojde v „zásobníku“, musíte chvíli počkat, než se dobije, ale mezitím můžete tele-kineticky házet předměty z okolí na nepřátele, což při troše levelování má stejný, nebo i větší výsledek. Samozřejmě na používání schopností máte také jen omezenou energii, takže ve výsledku má akce příjemné tempo, kdy střídáte střelbu a telekinezi podle toho, která věc má zrovna nabito. Do toho se hodí pobíhat a levitovat po lokaci ve velmi rychlém až zběsilém tempu, čímž se vyhýbáte nepřátelským útokům. Všechno kolem excelentně vybuchuje a úroveň destrukce rozhodně převyšuje většinu aktuálních her, které najdete na trhu. Vypadá to skvěle a skoro každé větší střetnutí s nepřítelem vyústí v bordel srovnatelný s Lobby scénou z Matrixu.

Nepřátelé jsou poměrně tupý, to se nedá nic dělat, ale alespoň to vynahrazují počtem, čímž ještě více přispívají k zběsilosti akce. Na druhou stranu bossové v hlavní příběhové lince nejsou nic moc a většinou fungují jen jako silnější bullet-sponges. Vůbec celá hlavní příběhová linka je popravdě řečeno poněkud… normální a po celou dobu jsem měl jakýsi pocit, že hlavní hrdinka je jaksi chladná a odtržená od všeho co se kolem ní děje. Aby bylo jasno, nečekal jsem Shakespearovské drama nebo tak něco, ale po dohrání God of War a posledního Red Dead Redemption, člověk jaksi má laťku trochu výš. Osobně se mi velmi líbily všechny hlavní charaktery ve hře (moc jich není, ale to nevadí) a jako správně sexistické prasátečko – Jessy Faden a Emily Pope patří do mé kategorie „mokrý sen“. Jinak hra obsahuje na dnešní dobu až překvapivě málo LGBTQHZAFDJREKLVHS lidí a dost se divím, vzhledem k faktu, že skoro každé mluvící NPC je běloch-ška, že se ochránci všeho možného neslétli na hru jako supy. Čas ještě ukáže.

V čem ale hra kromě soubojového systému exceluje, je atmosféra tajemna a objevování. Pokud jste milovníci všech těch konspiračních teorií týkajících se paranormálna, tohle vás jistě potěší, protože autoři dali soustu energie do budování kvalitního lore, což znamená spousty a spousty a spousty textu, videí a audio nahrávek, které můžete, ale i nemusíte najít. Plus tu jsou nepovinné mise, při kterých narazíte na velmi výstřední Objekty Moci a proti některým budete dokonce i bojovat, přičemž tyhle chvilky rozhodně patří k nejlepšímu co hra nabízí.

Od nejlepšího k nejhoršímu. Co mě a spoustu recenzentů hodně vadilo, je mapa. Problémem je, že úrovně ve hře někdy mívají vícero pater, plus mnohdy není zcela jasné, jak se v pokřivených chodbách dostat z bodu A do bodu B a navigovat podle 2D mapy tedy znamená nadrtit se lokaci a mapu brát v nejlepším případě jako radu, nikoliv průvodce. Problém je poněkud umenšen faktem, že většinou se můžete teleportovat mezi save pointy, jež bývají obvykle v blízkosti lokace kam máte jít, ale to zase znamená docela dlouhý loading, takže to je prašť jako uhoď v některých případech.

Hrál jsem na PS4 Pro a i mě se hra sem tam zpomalila a rozhodně nedržela stabilních 30fps. Podle mě to nebylo nic vyloženě dramatického a vzhledem k tomu všemu co se kolikrát na obrazovce dělo, si nemyslím, že se mají Remedy za co stydět, ale ano, lepší optimalizace by byla vhodná.

A teď zase trochu chvály. Dabing a zvuk je skoro perfektní. Některým recenzentům se nelíbilo, že Jessy vede jakýsi vnitřní monolog během cut-scén, protože to poněkud protahuje rozhovory (trochu) a vypadá to možná hloupě, ale mě se to líbilo, protože to je přesně to, co všichni ve skutečnosti děláme, jen takříkajíc „on the fly“, místo v sekvenci během rozhovoru. Ano, vypadá to trochu divně, když na vás někdo mluví, pak Jessy promluví sama k sobě ve své hlavě, načež teprve potom řekne něco NPC, ale podle mě to ukazuje na fakt, že hlavní hrdina má vlastní mozek, charakter a úmysly - k nezaplacení a například u Wolfenstein: The New Order bylo právě tohle jedna z věcí, která pro mne vyzdvihla hru vysoko nad všechny ostatní FPS hry.

Z toho všeho co jsem zatím napsal asi jasně vyplývá, že jsem se u Control bavil a hra se mi líbila. Ano, má své chyby, ale nic vyloženě dramatického. Co by asi potřebovalo nejvíc doladit, je hlavní příběhová linka, která skončila poněkud vágně a příliš rychle, přičemž jsem neměl pocit, že by situace dramaticky eskalovala. Na druhou stranu co do hratelnosti a exploračního koeficientu – bavil jsem se náramně a celková atmosféra mě na dva dny přibila k obrazovce. Řeknu to takhle – ve hře jsem se bavil tak moc, že jsem dobrovolně prolézal kdejaký koutek a dělal kdejakou aktivitu a když jsem došel na konec a podíval jsem se na trofeje (oznamování mám vypnuté), chyběly mi jenom čtyři… tak jsem je dorazil a mám svou teprve čtvrtou platinovou trofej! Pravda, trofeje v Control nejsou nikterak obtížné, ale když vám řeknu, že u Days Gone mi chyběli jen dvě vcelku snadné, a stejně jsem se neobtěžoval, asi to o něčem svědčí.

Control byla hra, do které jsem skočil bez větší znalosti a vyšlo to. Není to hra kalibru God of War, nebo Red Dead Redemption, spíše než AAA kategorie, jde o jakési střední A, protože má pár chyb a produkční kvality leží poněkud jinde, ale to vůbec nevadí. Ta atmosféra divné tajemnosti, velmi slušná akční složka, sexy hlavní hrdinka, spousta explorace a chytrého lore mi hru prodala. Kdybych měl hodnotit čistě technicky a bez emocí, asi by to byla jen lepší sedmička. Ale osobně, hlavně díky faktoru zábavnosti dávám o bod více.

8,2/10