Tahle šaškárna s lootboxy a mikrotransakcemi musí skončit, nebo to dopadne hodně špatně. Pro všechny.
Na
téma mikrotransakcí jsem svého času napsal hned několik textů,
ale vzhledem k mé v posledních letech přiznaně mizerné frekvenci
psaní a nízké zapojenosti do komentování sociálních jevů na
herním poli, jsem neměl moc co říci. Respektive
měl jsem a mám hodně co říci, ale není tu nikdo, kdo by mě
kopal do zadku a nutil něco hodit na papír. Takže asi takhle.
Vyjma občasných odkazů a komentářů
na sociálních sítích, či pod články jiných stejně
deprimovaných entit ve smyslu
„lottboxy/mikrotransakce jsou zlo“ a tichého souhlasu s
kritičtějšími Youtubery žijícími na okraji zájmu většiny
inzerentů (protože nepřikyvují aktuálnímu socio-politickému
konsensu), jsem se k nim moc nevyjadřoval.
Jenže protože mám jistou nepsanou kvótu alespoň jednoho textu
měsíčně a za poslední dobu jsem
nedohrál nic, co by bylo hodno mého vytříbeného stylu psaní,
tak proč ne, proč nenapsat něco jedovatého na toto v dnešní
době tolik probírané
téma.
Fajn, takže jdeme
na to a hned ze začátku jedno prohlášení. Lootboxy a
mikrotransakce jak je vidí a hráčům nutí velkovydavatelé,
nepřináší hráčům nic, bez čeho by se neobešly a v celkovém
souhrnu hrám a platícím zákazníkům škodí a měly by být
celospolečensky odsouzeny do kategorie nepřijatelného chování
spolu s pedofilií a dloubání se v nose na veřejnosti. To je můj
názor.
Samozřejmě
píši to z pozice zákazníka a hráče, přičemž mi je jasné, že
velké společnosti mají naprosto opačný názor. Pro ně je
lootbox a přidružená mikrotransakce velmi výhodný způsob, jak
přijít k více penězům. Ideálně ke
všem penězům co jich na světě je, což už z podstaty věci a
jakékoliv ekonomické teorie není možné, ale to nevadí, manažeři
v těchto společnostech žijí v úplně jiné alternativní
realitě. Ovšem
já nejsem povinen je obhajovat, protože jaksi stojím na druhé
straně barikády uprostřed davu lidí
podobně vyděšeně žmoulajících poloprázdné peněženky. Plus
vynáším nejenom varování, ale rovnou výhrůžku,
že pokud se chlapci nezačnou krotit a to pořádně, tenhle pramen
jim brzy tím, či oním způsobem vyschne a může se stát, že
přijdou ze dne na den na buben. Protože
kdo jim má ty kraviny pořád kupovat? Už ani nepamatuji, kdy jsem
naposledy koupil novou hru od EA a nemám dojem, že jsem v tom sám.
Zpět
k tématu. Osobně vidím problém s mikrotransakcemi a lootboxy
specificky v tom, že v korporacích
vytváří „salámovou kulturu“.
Jde o to, že vydavatelé s každou iterací svého produktu tlačí
hranici toho co
ještě je přijatelné do větších extrémů a napínají nit naší
trpělivosti blíže k bodu, kdy něco zkrátka rupne. Každý rok,
každý nový produkt, každý nový update je to to samé – zase
trochu více „it´s optional“ a méně
„whole product“, přičemž věcí, aktivit a hratelnosti z oné
pomyslené šišky salámu je uříznuto ve prospěch oněch
mikrotransakcí zase trochu více, až v konečném důsledku nelze
vlastně hrát samotnou hru bez toho, aby se člověk nezapojil do
onoho mikrotransakčního kasína. Proč
rovnou nevydávat F2P hry, jeden by si řekl, jenže velkovydavatelé
prostě milují tu vstupní investici šedesáti dolarů. Proč se jí
zbavovat, kdy tu je zatím dost lidí ochotných je vypláznout že?
No, na jak dlouho si říkám.
Nedávná
kauza okolo 2K basketbalu, traileru na tuto hru (vzpomínáte
na doby, kdy sportovní hry byly hlavně o, inu, o sportu?),
nečinnost společností PEGI a ESRB, jež
teoreticky mají stát na straně zákazníků, ale protože jsou v
podstatě zřizovány samotnými vydavateli (větší konflikt zájmu
jsem neviděl od jmenování Babiše premiérem – někdo udělal
kozla zahradníkem), stále větší měrou ukazují směrem velkých
korporací starajících se spíše o narůstající příjmy, než o
blaho svých zákazníků, navzdory periodickým proklamacím o
jejich lásce ke hrám a hráčům obecně. To samozřejmě stojí v
přímém rozporu se skutečností, kdy ESRB a PEGI smetly legitimní
otázky spotřebitelů ze stolu, přes fakt, že hra i po vydání
obsahuje prvky, jež doslova a do písmene jsou virtuálním kasínem,
leč přesto má hra hodnocení vhodné i pro tříleté děti.
Takhle se dělá byznys vážení. Stačí, když si založíte
agenturu, jež má za úkol „kontrolovat“ váš produkt, ale vy
sami si stanovujete parametry hodnocení a v klíčových pozicích
máte lidi, jež jsou vaši zaměstnanci,
se sedí ve správních radách vašich společností a jejich
živobytí se odvíjí od zisku firmy. Není
divu, že vám pak projde skoro cokoliv, protože když už něco
praskne a stát se začne zajímat, stačí vám jen poukázat na
fakt, že ona „nezávislá“ organizace dohlížející na váš
produkt a chování vás ohodnotila jakože v naprostém pořádku.
S touhle taktikou
pak můžete vyvádět nehoráznosti docela dlouhou dobu. Samozřejmě
v určitém okamžiku se ono příslovečné ucho určitě utrhne,
ale pokud je váš byznys orientován na krátkodobou maximalizaci
zisku a uspokojování akcionářů do okamžiku, než po
nevyhnutelném krachu celého trhu si vedení vzájemně rozdá zlaté
padáky a pošle podílníkům děkovné pohlednice z Bahamských
ostrovů, všechno je v pořádku. Že tím se sebou ke dnu stáhnou
i ostatní menší vydavatele, kteří doufali v spíše dlouhodobě
udržitelný trh, to nikoho nezajímá.
Každopádně to by
byla otázka jak se dnes vede byznys. Nyní bych se chtěl soustředit
trochu na herní stránku. Problémem lootboxů a podobných
mikrotransakcí je v tom, že z hlediska dobrého herního designu
nejsou vůbec obhajitelné.
Random loot se ve
hrách vyskytuje snad od samotného počátku a v některých hrách,
nebo u tipů her jde o klíčovou složku hratelnosti. Například v
Diablu je obsah barelů a truhel do značné míry náhodný a pokud
je ona náhodnost vhodně upravena a hráči nejsou nuceni pro jen o
trochu lepší kus klacku grindovat třicet herních hodin, je to
dobrá herní mechanika. Problémem je, že placené lootboxy svádějí
vydavatele k přidávání grindu. Ve většině her tak sice platí,
že ano, můžete získat všechno co hra nabízí zadarmo, ale jen
za podmínky, že nebudete dělat nic jiného, než grindovat.
Dlouho. Velmi, veeeeeeeelmi dlouho grindovat. Nebo si připlatíte,
což vzhledem k faktu, že jste za hru již jednou zaplatili jaksi
smrdí.
Ano, grind je také
součástí herního cyklu a ve správné míře dodává hráči
pocit zadostiučinění, protože k tomu, aby získal svůj vytoužený
klacek se STR+1 musel vynaložit nějaké úsilí a čas, ale ve
starších hrách, které neměly možnosti si za rychlejší postup
připlatit, byl excesivní grind vnímán jako špatná zpráva a
důvod pro snížení hodnotící známky. Samozřejmě tu jsou lidé,
kteří doslova milují dlouhý a úmorný grind, ale stejně tak tu
jsou lidé, kteří si užívají být na přijímací straně
kopnutí do varlat – jinými slovy, není jich mnoho, takže obecně
řečeno, excesivnín grind není dobrá herní mechanika a lidé ho
nemají rádi. V přímém kontrastu pak je současná snaha
vydavatelů natáhnout veškeré aktivity nad únosnou míru s tím,
že ano, nemusíte platit ani korunu, ale spousta hráčů, obzvláště
těch se slabší vůlí, se na hru vykašlat a odejít od ní dokud
je čas, radši zaplatí. Plus pak tu je onen „gambling“ efekt,
kdy otevírání náhodných lootboxů lze téměř přirovnat k
automatům a virtuálním kasínům. Jediný rozdíl je v tom, že ve
virtuálních kasínech máte přeci jenom alespoň zlomkovou šanci
něco vyhrát zpět.
Což jen tak
mimochodem ona právní klička, kterou se velkovydavatelé zaštiťují
– nemůžete vyhrát peníze, není to gambling a ano, z hlediska
zákona mají pravdu, protože právo pro jednou zase nestíhá s
vývojem společnosti. Na druhou stranu, fakt, že neporušují
literu zákona neznamená, že neporušují ducha zákona a v zemích
se zvykovým právem se s tím už začíná něco dělat.
Celé to pak spojte
se současným trendem, na který se velké společnosti horečně
soustředí, tedy „Game as a Service“ a vyjde vám opravdu
nechutný mix hrabivosti a bezohlednosti za jaký by se nemusel
stydět snad ani Mr. Burns ze Simpsonů. Vůbec systém Game as a
Service je skoro jako projektovaný pro různé mikrotransakce a
lootboxové šílenství na mysli. Hry podobného druhu skoro nikdy
nejsou v době vydání v kompletním reprezentativním stavu a
operují na principu slibu, že „jednou to snad doděláme a do té
doby si užijte přinejmenším deset let updatů“. Hra se prodá
za šedesát dolarů (ještě jednou připomínám, že v nedodělaném
stavu) a pak se do ní dvakrát, možná třikrát do roka nalije
nějaký ten obsah, aby se neřeklo. Mezi tím se hra neustále
šteluje a patchuje aby vůbec fungovala. Fakt, že se hra vydá
nedodělaná znamená, že pro vydavatele by bylo ideální, aby si
na sebe vydělávala již v průběhu vývoje a v tomto okamžiku
nastupují mikrotransakce a lootboxy.
Mikrotransakce
zajišťují neustálý příjem peněz a zaháčkovávání dalších
a dalších velryb. Výsledkem je, že navzdory slibům před
vydáním, vydavatel vlastně nemá moc zájem na dokončení hry,
protože to by znamenalo v jistém smyslu konec projektu, hráči by
mohli takříkajíc „dohrát“ hru a odejít jinam. Já vím, zní
to zvráceně, ale logický řetězec nedává jinou možnost, než
tuto. Samotný fakt, že hra a její podpora se předem plánuje na
několik let dopředu (za předpokladu, že hra je výdělečná,
protože pokud není, vydavatel ji nemilosrdně zařízne bez ohledu
na slib – stačí se podívat na to co se děje s Anthem)
naznačuje, že autoři a vydavatel nemají zájem vydat hru v
uceleném a kompletním stavu. Co by tam pak taky později přidávali
aby udrželi hráče? Navíc by to znamenalo více zdrojů a času
investovaných do produktu...
Hráč pak stojí
před dilematem, jestli věřit vydavateli a koupit si nedopečený
produkt se spoustou chyb na začátku jen aby titul udržel při
životě a snad v pozdější fázi života hrál docela slušný
produkt, nebo hru nekoupit s tím, že si počká nějaký ten rok a
pak bude mít slušný produkt ke hraní, přičemž mu hrozí, že
díky jeho nezájmu ho vydavatel utne dokud na něm alespoň něco
vydělává (opět Anthem). A teď mi řekněte, že jde o zdravou
situaci na trhu, když se většina velkovydavatelů vrhá podobným
směrem.
Kdysi dávno jsem
měl menší spor ohledně mikrotransakcí a jejich reálném dopadu
na hratelnost. Od té doby se nám objevilo myslím dostatečné
množství příkladů her, které ukazují, že takhle tedy ne. Hra
Shadow of War (pokračování Shadow of Mordor) je naprosto
exemplárním příkladem, kdy důraz na mikrotransakce přinutil
autory do hry nacpat nevítané množství grindu, jen aby přinutili
hráče otevřít peněženku. Po několika měsících, když hra
přestala být relevantní a tok peněz se zpomalil, přišel update,
který upravil onen grind na snesitelnou úroveň a odstranil
podstatnou část mikrotransakcí a najednou byla hra z hlediska
hráče… jaksi lepší. Hmmm, čím to asi může být?
Další
dobrý příklad byl Deus Ex: Mankind
Divided a z poslední doby co jsem hrál Rage 2 a Wolfenstein: Young
Blood, kdy vydavatel přinutil studio do hry nacpat mikrotransakce.
Problém je v tom, že pro hráče, kteří opravdu nejsou jako
udělaný do kosmetických ptákovinek, tam neexistuje jediný důvod
za něco platit extra – plus ty skiny
opravdu nejsou nic moc. Těch pár skinů
ve Wofensteinu hru nezachránilo, v Rage mi
těch pár aktivit
a cheatů (bože můj cheatů – až tak hluboko jsme se
propadli!!!) nechybělo a v Deus Ex jsem o nich vlastně ani nevěděl,
protože byly implementovány dost nesmyslným způsobem, takže
nebyly vůbec zapotřebí. A v tom tkví můj argument.
Mikrotransakce jsou buď příliš agresivní, takže ve své
podstatě vadí kvalitě produktu, nebo jsou tak nepodstatné, že mi
není jasné, proč v dané hře vlastně vůbec jsou.
Obecně jsem byl
proti mikrotransakcím (z definice je mikrotransakce i platba za
DLC/datadisk o velikosti poloviny původní hry, ale osobně je z
této kategorie vyjímám a mluvím o platbách okolo jednoho až
pěti dolarů plus mínus autobus) od samotného začátku, protože
už v době onoho legendárního brnění na koně v Oblivionu mi
bylo jasné, že jde o něco, co bude ubírat obsah ze hry jen aby
byl později zpoplatněn a cpán nám po lžičkách zpět. Mnozí se
mnou nesouhlasili s tím, že vývoj her je stále dražší a studia
si musí nějak vydělat na chleba. S tím ovšem bojuje onen fakt,
že velkovydavatelé tlačící mikrotransakce tak nějak navzdory
neustálému nářku mají rok od roku větší příjmy, kdežto
menší studia a vydavatelé z nějakého důvodu stále vydávají
hry, jež se do větší míry bez mikrotransakcí obejdou. Jasně,
nevydělají tolik jako Activision nebo EA, ale nad vodou se udrží.
Problémem ovšem
je, že veřejnost vidí většinou jen velké vydavatelské domy a
ty svou neuvěřitelně stupidní snahou šťouchat do spícího
medvěda státního aparátu jednou přivedou tenhle průmysl do
situace, kdy byrokracie přeci jenom zakročí a vynutí si
drakonické regulace na skoro všechno, což mě osobně vůbec
nesedne, protože si nemyslím, že byznys je něco, do čeho by se
měl státní aparát vůbec montovat. Na druhou stranu, stát tu je
(ideálně) aby ochraňoval své občany a my se dostáváme do
situace, kdy onu ochranu do jisté míry budeme potřebovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat