Fallout série patří
k mým oblíbeným, navzdory faktu, že první díl jsem nedohrál,
Tactics mě v polovině tak vypráskaly, že jsem je vzdal a trojka,
i přes to, že jsem v ní strávil dobře okolo osmdesáti hodin mi
přijde jako místy skvělá, ale obecně špatná hra. Dodnes je
dvojka v mém panteonu her „takhle se to má dělat“ a New Vegas,
přeze všechny technické problémy a design zděděný z
Bugthesdího Gamembrya (The best game engin ever made! Seriously!
Trust me, because I´m Todd Howard!) se řadí hned na druhé místo,
protože obsahovalo chytré psaní, dobré questy a správnou dávku
praštěného humoru.
Ovšem to by nesměla
být Bugthesda Bugthesdou, aby s Obsidianem, který jim vytvořil
nejlepší možný 3D Fallout, nějak nevyběhla, takže Obsidian s
nimi už nikdy nic neměl společného a my hráči jsme se dočkali
jen Faillout 4, jež je podle mého názoru snad ještě horší, než
trojka a pak samozřejmě Faillout 76, který je západními novináři
přezdívaný „darem, který nepřestává dávat“, anžto
kdykoliv nastane byť sebemenší období sucha, je naprostý spoleh
na Bugthesdu, že zase přinese nějakou šťavnatou kauzičku
týkající se této hry. No, hlavně že to má šestnáctkrát více
detailů a že to prostě funguje… Popojedem.
Takže po poněkud
bolestivém rozvodu a několika uplynulých letech, plus solidní
řádky her, se Obsidian rozhodl kopnout do vosího hnízda a udělat
si vlastní Fallout, přičemž vydání hry nemohlo být lépe
naplánováno, ani kdybyste to plánovali, protože v ten samý týden
Bugthesda vydala Faillout First službu, jež byla, je a bude
katastrofou, takže bylo hráčům připomenuto, že tu jsou jiné a
lepší hry…
A že Outer Worlds
(OW) je lepší hra, to se můžete vsadit.
Mám rád sci-fi a
OW je takové to sci-fi, které dostanete, když spojíte Červeného
Trpaslíka se sociálním komentářem a lehce průměrnou
střílečkou. Zcela evidentní a do očí bijící kritika
konsumerismu, korporátní chamtivosti a občas lidské stupidity se
zde organicky mísí s černým humorem, skvěle napsanými
postavami, tunou vedlejších questů a volbami kam se člověk jenom
podívá. Grupa velmi rozdílných charakterů a jejich individuální
side-questy koření a prodlužuje jinak docela krátkou kampaň, jež
by snad šla dohrát i za deset hodin, ale právě interakce mezi
postavami a snaha dobrat se konce jejich charakterového vývoje
nastavuje délku hry alespoň na dvojnásobek a neměl jsem pocit, že
bych jimi ztrácel čas. Za splnění oněch questů sice nedostanete
nijak speciální odměny a schopnosti vašich společníků se
odvíjí z celkového RPG systému, ale prostě mi přišlo, že
pomáhat mým společníkům vyrovnat se s minulostí, nebo najít
lepší budoucnost, je odměnou dostatečnou sama o sobě.
Samotný hlavní
quest není nic vyloženě grandiózního, nebo objevného, ale jako
nositel příběhu a důvod, proč se trmácet přes celou mapu je
dostačující, respektive jeho podání vyzní nakonec lépe, než
to co předvedla Bugtheda v F4, kdy jsem ani po třiceti hodinách
neměl chuť se dotknout hlavního questu a po dosažení stavu, kdy
mi nemohlo nic ublížit díky rozbitému levelovacímu systému jsem
se zasekl v objektu a hru prostě vzdal. Možná to je také tím, že
jakmile splníte v oblasti všechny questy a postřílíte všechno
co se hýbe, člověku nic jiného ani nezbude, než pokročit do
další lokace. To není na škodu, protože questy nejsou
generované, ale ručně designované, což mi přijde lepší.
Nakonec se tedy dostanete do sídla hlavních záporáků,
nevyhnutelně budete stát před několika zásadními volbami a jak
je již dobrou tradicí ve tvorbě Obsidianu – mnohé volby, které
jste provedli během samotného průchodu hrou, mají veliký vliv na
samotný konec. Chcete být korporátní slouha, nebo hrdinný
revolucionář? Není problém. Obě možnosti a celá paleta šedi
mezi nimi tu je k dispozici.
Velmi dobré mi
přišlo, že stejně jako u originálních Falloutů, i zde velmi
záleží nejenom na vašich volbách při rozhovorech, ale také i
při samotném buildu vaší postavy. Obvykle směřuji k vysoce
inteligentním postavám, protože si užívám konverzační stránku
her, za což samozřejmě platím penalizaci v oblasti výdrže, síly
a hodně jsem nucen spoléhat na společníky, ale zde jsem poprvé v
pokušení zkusit hrát za „idiota“, už jen pro poněkud
extrémnější dialogové volby. Předchozí Fallout hry to také
dovolovali (kromě čtyřky), ale také šlo o delší hry a tak mi
přijde délka OW v tomto směru docela výhodná a tak akorát.
Co se RPG systému a
jednotlivých buildů týče, přijde mi, že Obsidian zde tak trochu
klopýtl. Na jednu stranu tu jsou docela chytré možnosti jak si
nakombinovat jednotlivé vlastnosti charakteru a jako obvykle tu je
klasický byznys s vyvažováním, protože být silný v jedné
oblasti znamená nedostatek ve skoro všech ostatních a pokud se
pokusíte o postavu, která umí od všeho trochu, skončíte s
docela nemastným-neslaným charakterem, který bude v mnoha
klíčových situacích strádat a případná řešení různých
questů nemusí být zcela podle vašeho gusta. Ale i to je validní
cesta jak hrát. Problém ale vidím v tom, že na každém druhém
levelu dostanete možnosti si zvolit perk (tři tiery) a mnohé z
nich tak trochu nabourávají build postav, protože jsou univerzálně
výhodné a vyvažují nedostatky charakteru, který zamýšlíte
mít. Vytváří to sice velmi flexibilní systém, ale může se
stát, že na konci hry máte postavu, která je více-méně
univerzálně silná i přes fakt, že tu máme level cap 30 a nejste
pak nuceni hrát podle vašeho „charakteru“.
Na druhou stranu se
mi líbí systém „chyb“. Pokud se například setkáváte v
divočině příliš často s potvorami insektoidního druhu, je vám
nabídnuta chyba „strach z hmyzu“ a dejme tomu poškození tímto
druhem nepřítele je navýšené o dvacet procent. Za odměnu ale
dostanete jeden perk point zdarma, takže je jen na vás, jestli se
vám to v dané chvíli hodí, ale aby bylo jasno – tahle nabídka
přijde pro každou jednu „chybu“ pouze jednou za hru. Hlavně v
počátcích hry se to velmi hodí a pokud se rozhodnete hrát na
nejvyšší obtížnost, budete za každý extra perk jenom rádi.
Celková obtížnost
hry, alespoň na tu střední, mi přijde vcelku vyvážená. Člověk
sem tam sice umře, ale s trochou opatrnosti to není problém, a
hlavně je nutné se naučit zacházet s buildem a nesnažit se mít
všechno najednou. Ke konci hry, hlavně pokud se budete poctivě
věnovat všem vedlejším questům, pak jak už to tak bývá, je
vaše postava tak přesílená, že se smrti skoro ani nemusíte bát,
protože buď se ze situace s trochou krytí vystřílíte, nebo
vykecáte.
A to je to co se mi
na OW asi líbí nejvíc a co mi v posledním Failloutu tak hrozně
chybělo. Hra si dává záležet na konverzačních možnostech a ty
jsou silně závislé na vašem buildu. Z mnoha situací jsem se
dostal díky některému ze svých bonusů, nebo zaměření a
samozřejmě do několika problémů jsem se namočil právě proto,
že mi chyběly klíčové skilly. No a když to nejde diplomaticky,
tak tu jsou ještě další cesty. Cesta zloděje tu je vcelku
legitimní způsob řešení mnoha questů (mimo soubojovou část,
protože například proti zvířecím nepřátelům je sneaking
platný tak na jednu ránu a pak nic), byť si nemyslím, že by OW
šlo dohrát ve stylu Thiefa. A nakonec tu máme samotnou akční
část hry, která vlastně taky není k zahození.
Fallout série
obecně trpí na dost mizernou střílecí část a popravdě řečeno
– OW taky není žádný Titanfall 2. Naštěstí to ani nikdo
rozumný moc nečekal a výsledkem je docela slušně fungující
akce, která dalece přesahuje cokoliv co Faillout doposud předvedl,
protože zbraně mají nějakou váhu a hráč cítí, že má v ruce
nějaké to železo. Jen bych si přál, aby ve hře byla trochu
větší rozmanitost zbraní, protože samotných modelů sice je
skoro akorát, ale ve výsledku zjistíte, že na začátku hry jste
používali nějakou brokovnici/pistoli/pušku/klacek – a na konci
hry používáte nějakou brokovnici/pistoli/pušku/klacek, ale Mark
III, tedy vlastně tu samou věc, jen s lepšími statistikami.
Například sniperské pušky tu jsou jen dvě (plus jedna se
speciálními staty) a podobně to je s pistolemi, nebo brokovnicemi.
Prostě by to chtělo trochu více modelů, jen aby to vystačilo na
oněch třicet hodin hratelnosti. Na druhou stranu se s tím dá žít
a člověk není zahlcený hromadami železa, které stejně rozebere
na scrap…
A jsem u grafiky –
OW není graficky úžasná hra ani náhodou. Má styl, má charisma,
má zajímavou architekturu a planety (škoda že jen pár), běží
spolehlivě bez bugů (Bugthesdo!) a plynule. Ale není to žádný
zázrak, spíše artisticky funkční, nežli technicky impresivní.
Death Stranding, Kingdom Come Deliverance nebo God of War strčí OW
s přehledem do kapsy. Vadilo mi to? Trochu ano, protože zrovna
taková hra by si zasloužila větší budget, více lidí a více
všeho. Ovšem v konečném důsledku mi přišlo, že mise byla
splněna. Hra funguje o parník lépe, než jakýkoliv moderní
Fallout (a i lépe vypadá) a přitom přináší dobrý příběh,
funkční systém, zábavnou hratelnost a nesnaží se odrbat
zákazníka mikrotransakcemi. Poctivá hra za poctivé peníze od
lidí, kteří mají rádi svou práci a přinesli hotový produkt na
trh v době, kdy glorifikované alfy jsou vydávány jako na běžícím
páse.
Outer Worlds podle
mě není hra AAA třídy, spíše jedno A, možná jedno a půl.
Lepší střední třída. To ale neznamená, že je horší, nebo
méněcenná, spíše naopak. OW mi dalo přes třicet hodin dobré
zábavy a v tuto chvíli jedu druhý průchod za cílem mít ten
nejlepší možný konec a plánuji, jak už jsem psal výše, se
pokusit o „idiot“ build – ani nepamatuji, kdy naposledy jsem
hrál jednu hru více než jednou. Takže ano, Outer Worlds navzdory
menšímu budgetu a velikosti studia rozhodně patří k tomu
nejlepšímu, co rok 2019 přinesl. Pro milovníky solidních RPG –
doporučuji.
9/10
P.S.
Obsidian se nechal
koupit Microsoftem – pro mě docela špatná zpráva, protože
jestli bude někdy Outer Worlds 2, zahraji si ho až nový Xbox Box
Ex xE xoB xobX (nebo jak to chtějí pojmenovat) bude výběhová
konzole. Ale i tak – hodně štěstí Obsidianu, budou ho
potřebovat, protože Microsoft má taky takovou malou tradici v
pohřbívání studií.
Žádné komentáře:
Okomentovat