Co k tomu dodat do
perexu. Titulek je všeříkající.
Na začátek malá
preambule. Probléme s vyhlašováním hry roku v jakékoliv
kapacitě, ať už jde o velikou redakci, nebo blog jako v mém
případě je, že jednak jde o subjektivní hodnocení – anžto
všechna hodnocení všechen her jsou do značné míry subjektivní.
A za druhé – prostě nelze reálně zahrát všechny hry, co se v
roce vydají a pak je nějak rozumě ohodnotit. Vlastně když o tom
tak letmo přemýšlím, tak nelze zahrát a ohodnotit ani většinu
her, jež za nějaké to zahrání stojí, protože i když vyloučíme
všechny možné asset-flipy ze Steamu a kopie všeho možného ze
všech možných distribucí, stejně to nejde stihnout, ani když
máte k dispozici velikou redakci. Herní trh je zkrátka příliš
veliký.
Proto říkám, že
moje „Hra Roku“ je výběr z jen malého zlomku dostupných her a
nemá cenu si stěžovat, že by tam měla být ta či ona hra,
přičemž má limitace časem, penězi, chuti a toho co se mi líbí
hrát značně ovlivňuje kolik her se mi vlastně během roku
dostane pod ruce. Statisticky řečeno, letos jsem si pořídil
čtyřicet her – ovšem jen patnáct z nich by šlo kvalifikovat do
letošního výběru, protože zbytek jsou resty z minulého roku,
nebo ještě starší relikty určené do sbírky – a to nepočítám
digitální distribuci. V porovnání se stovkami her, které jinak
loni oficiálně vyšly, to je jako plivnutí do oceánu, což
doopravdy devalvuje jakoukoliv hodnotu jakéhokoliv určení, která
hra v daném roce je ta nejlepší. Takže abych to zkrátil – je
to o tom, která hra za minulý rok, jež jsem hrál, se mi líbila
nejvíce a proč. Jdeme na to, ale napřed ještě trochu toho
povídání o tom, jaký jsem měl rok.
Ne každou hru,
kterou jsem loni hrál a dohrál jsem i zrecenzoval a v konečném
důsledku ani samotná recenze, respektive číslo na jejím konci,
nemusí být určující v tom, jestli se hra umístí na žebříčku.
Problém je také v tom, že někdy je hra technicky naprosto v
pořádku a podle všech ukazatelů a historické zkušenosti by se
mi zkrátka měla líbit, ale z nějakého důvodu něco nezapadlo do
sebe. To se mi stalo hned u dvou her těsně za sebou, kdy Judgement
(spin-off zajeté série Yakuza) podle všeho měl být titul, který
budu milovat, ale přestože nedělal nic špatně, vlastně spíše
naopak, z nějakého důvodu jsem hru nebyl schopný dohrát a teď
mi leží na poličce a nehodlám se k ní vracet.
Spiderman je v
jistém ohledu docela podobný případ. Hra je technicky hrozně
fajn, hlavní hrdina sice nepatří mezi moje nejoblíbenější, ale
takhle to já mám se superhrdiny obecně, takže to neberu v potaz,
protože prostředí, jednotlivé mise, charaktery postav a script –
to vše bylo více než dobře zpracované… jen jsem se tak nějak
nudil a po nějakých dvou třetinách jsem hru odložil. Obě to
jsou dobré hry, obě doporučuji z obecného hlediska, ale kdo to má
stejně jako já, ten by se jim spíše měl vyhnout, nebo si je jen
půjčit a sám posoudit.
Loňský rok byl
obecně dobrým rokem, protože jsem měl pořád co hrát a popravdě
řečeno, v komínku u televize mám hned dva tituly (Tropico 6 a A
Plague Tale), jež by mohly zasáhnout do konečného hodnocení, ale
místo abych je zahrál, jsem dal přednost znovuhraní starších
titulů jako například Dishonored: Death of Outsider, dohrání Kingdom Come: Deliverance nebo Doom
2016 a radši je takhle kompostuji, než se k nim někdy dostanu –
někdy i celé roky. Moje chyba, já vím, ale lepší to nebude,
protože hned ze začátku roku se plánuje Pillars of Eternity 2 a
snad brzy vyjde Rebel Galaxy Outlaw a pak kdo ví co ještě. A
takhle to mám vlastně pořád.
Ke hrám, které
jsem hrál, ale u kterých si přeji, aby radši ani nevyšly, bych
měl minimálně jeden příklad a tím je Wolfenstein: TheYoungblood. Premisa dobrá, ale kompletně zabitá dementními
charaktery, hratelností, jež by si zasloužila pořádně
přepracovat a opakujícím se prostředím. Ona to není vyloženě
špatná hra, s kamarádem jsem ji dorazil v co-opu a to je vždy
plus, ale sumasumárum – jde o zbytečnou hru, který vrhá stín
pochybností na celou značku a to si Wolfenstein nezaslouží. Krom
toho to je tak trochu indikativní ve světle konstantních průšvihů,
které Bugthesda poslední dva roky předvádí.
Každopádně se mi
podařilo nekoupit jedinou hru od EA (byť kamarád pěl chválu na
poslední Star Wars, tak ještě uvidím) a věci od Bugthesdy a
Ubisoftu jsem pořídil později se slevou – naštěstí. Tak
trochu s hrdostí dávám vědět, že jsem opět nepropadl ani jedné
free to play hře, nehrál jsem Apex ani Fortnite, či jiné
„zadarmo“ hře nabízené na store, ale zato jsem měl docela
problém se odtrhnout od Stelaris, přičemž jedině fakt, že vyšly
další hry a že Stelaris nemá příběhovou kampaň mě zachránilo
od kompletního odstavení od reality. Zatraceně návyková hra,
škoda, že vyšla jen v digitální verzi, svoje místo ve sbírce
si zasloužila.
Co čekám od
letošního roku? Asi jen slepému není jasné, že tohle je
poslední rok současné generace, takže v jistém smyslu útlum
vydávání exkluzivních her je na místě, ale na druhou stranu,
tenhle generační přechod bude asi velmi jiný oproti mnoha
předchozím, protože obě hlavní konzole mají disponovat zpětnou
kompatibilitou, takže to vidím na krátké období her vydávaných
jaksi pro starou generaci a pak od příštího roku konec podpory z
first party studií a pomalý dojezd ze strany third party
vydavatelů, protože install base bude dost veliká ještě nějaké
dva, nebo tři roky, takže se jim vyplatí na ně vydávat. Ale
právě díky zpětné kompatibilitě bude snadné pro jednou
migrovat, protože si prostě zahrajeme staré hry na novém systému,
snad i v lepší kvalitě a nové hry už budou rovnou dělané na
nový hardware. Něco jako jsme to měli s přechodem v PS1 na PS2.
Kdo pamatuje, ten ví.
A teď už konečně
k meritu věci – vyhlašování mých her roku 2019. Jdeme na věc.
Třetí místo –
Death Stranding
Téhle hře jsem
věnovat přes sto dvacet hodin a získal jsem platinovou trofej, což
je u mě docela vzácná věc. Hra má mysteriózní, zapletený a
místy docela divný příběh, ale to je něco, co se od Hideo Kijmy
už tak nějak očekává, takže to beru jako plus. Graficky je hra,
hlavně co do se stylu týče, vymazlené dílo, na které je deprese
se podívat. Technicky jeden z nejvybroušenšních klenotů minulého
roku a za to všechno si Kojima zaslouží chválu. Přesto nemohu
hru dát na vyšší pozici. Možná to je tou snahou při honbě za
platinovou trofejí, ale tu hru už nechci nikdy hrát – přejedl
jsem se jí. Takže třetí místo.
Druhé místo -
Resident Evil 2 Remake
Tahle hra byla hodně
dlouho na mém prvním místě, ale jak už to tak bývá, člověk
míní a podzim mění. Na tuhle hru jsem se těšil, ale i jsem se
jí dost obával, dokud samozřejmě nepřistála v mechanice mé
konzole a kompletně mě nepřesvědčila. Je trochu ranou pod pás,
že si Capcom účtuje pár dolarů za originální hudební
doprovod, protože ten mi udělal hru, jakožto znalci originálu, o
dobrých padesát procent (pocitově) lepší, ale budiž, pro
nováčky originální soundtrack stejně nic neznamená a já ty
peníze dal docela rád, protože tento remake je vymazlený do
detailu. Asi by se hře dalo vyčíst jisté zjednodušení interakcí
mezi dvěma dějovými linkami a sem tam trochu nepříjemné
odchýlení od originálu, ale to jsou jen drobné mušky, které
jako správný hnidopich nemohu vynechat, takže mě ignorujte. V
konečném součtu to je ale titul, který ukazuje nové generaci
her, že ne vše z minulosti je zastaralé a netřeba vymýšlet kolo
dvakrát za sebou. Zatraceně dobrý horror, snad nepodělají
trojku.
První místo –
Outer Worlds
Co zde říct a
neopakovat se dokolečka? Fallout pro milovníky Falloutu, bez
licence Falloutu a navzdory Bugthesdě v okamžiku, kdy Faillout 76
failnul ještě více než se zdálo býti možné svým programem
Faillout First. Geniální marketing ze strany Bugthesdy, která
chtěla podpořit své přátele v Obsidianu, pokud se ptáte mě…
nebo že by to bylo jinak? Zkrátka a dobře – skvělá hra, jejíž
jedinou chybou jsou možná menší produkční kvality, jež se ale
bohatě vynahradily na straně zapálení tvůrců pro látku a snaha
přinést hráčům to co jim tak dlouho chybělo.
Honorable mention –
Control
„Divná“ hra od
studia Remedy, které mě osobně je tak nějak jedno, ale po téhle
hře je počítám mezi své oblíbené. Control není technicky
dokonalou hrou a v době svého vydání mělo problémy hlavně s
frameratem a tak trochu prázdnějším vyzněním poslední části
hry, ale jinak jsem si ji nesmírně užil a to tak moc, že se stalo
jednou ze dvou her v minulém roce, u které jsem se obtěžoval a
dosáhl platinové trofeje. A to už je co říct.
A to by bylo asi tak
vše pro minulý rok. Jak jsem již psal výše, bylo pořád co hrát
a většinou, pokud si člověk dal pozor, tak to byla i zábava.
Měli jsme tu spoustu větších, či menších krizí, někdy se nám
velkovydavatelé zbláznili více než normálně, někdy (zřídka)
se zachovali vcelku rozumě a v obecné rovině – vyšly dobré
hry. Ne tak supernadupané jako v roce 2018 (God of War, Red DeadRedemption 2…), ale já si nestěžuji. Letošní rok opět slibuje
být zajímavým hned zkraje (alespoň pro mne tedy) a později
budeme snad mít první opravdu konkrétní informace o nové
generaci konzolí (jako musím uznat, že pojmenování nového Xboxu
je… inu Microsoft, co k tomu dodat, ale o tom to nakonec není) a k
nim snad spoustu exkluzivních titulů kvůli kterým bude důvod se
hádat, která konzole je lepší. Vše nejlepší tedy do nového
roku a modleme se k Videoherním Bohům za menší hrabivost a
stupiditu ze strany velkovydavatelů. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat