neděle 9. února 2020

Recenze: A Plague Tale: Innocence

Středověk jaký asi nikdy nebyl.

Tohle jedna z her, které jsem minulý rok tak nějak minul, protože buď tu byly nové velké tituly, které prostě hrát musíte, nebo jsem se vracel ke starým velkým titulům, která prostě hrát musíte taky (například jsem opět dojel celé Dishonored 2 bez použití magie – docela sranda). Na Plague Tale jsem slyšel většinou chválu, ale z recenzí jsem se dozvěděl, že jde o jednu z těch her, které jsou sice dobré, jenže v celkovém pohledu patří spíše k takovým jednohubkám, které spíše doplňují tapisérii herního vzdělání, než aby výrazně vyčnívala nad generický průměr, či tak nějak. Takže jsem si ji zařadil do kategorie „až spadne cena“ a šel dělat něco jiného. Dlouhé měsíce uplynuly a cena se stala více než přijatelnou, takže proč si nekoupit nějakou tu víkendovou jednohubku?

S Plague Tale to hned na první pohled není až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Tím prvním co mě poněkud rozladilo, byl neúprosný Francouzský přízvuk všech postav v anglické verzi dabingu. Obecně jsem proti tomuhle klišé a štve mě to kdekoliv se s tím setkám. Jasně, když koukám na Americký film odehrávající se v New Yorku a je tam postava Ruského mafiána – přízvuk téhle postavy, jakkoliv těžký, dává smysl, protože děj se odehrává v angličtině a pro anglicky mluvícího diváka. Ale pokud koukáte na film/hru odehrávající se kompletně v nějaké jiné zemi s rodilými postavami mluvící patřičným jazykem a hlavní postava (vy) jste příslušníkem dané skupiny – slyšet členy vaší rodiny hovořit Anglicky s těžkým přízvukem dané lokality jen proto, aby se blbém Američanovi připomnělo, že hraje hru, nebo kouká na film odehrávající se v Rusku, Francii, Itálii, nebo kdekoliv jinde (ne, že by se Americká produkce obtěžovala s nějakým jiným přízvukem, protože to je asi tak vše, co průměrný Američan ví ze zeměpisu), to je přinejmenším na facku.

Takže ano, Plague Tale je zase jedna z těch her, které je lépe hrát v jazyce, ve kterém se hra odehrává, v tomto případě ve Francouzštině, která zní zkrátka mnohem více případně celému settingu, byť jako neznalec daného jazyka, nemám nejmenší kvalifikaci soudit akurátnost přízvuku (nehledě na fakt, že Francouzština sedmnáctého století bude zcela určitě k nerozeznání od moderní verze, ale to už nechme radši být) – Anglický dabing je prostě děs a kdo hrál třeba takové Metro v Angličtině má představu, jaký to je asi cringe (ten panický záchvat, když jsem nemohl najít Ruštinu v menu hned na začátku je k nezaplacení. Koho napadlo, že si ji musím aktivně stáhnout ze Store proboha?). Na druhou stranu, fonty textu jsou dost malé a v akčnějších situacích člověku může ujít dost děje a rozhovorů, pokud nevládne Francouzsky a nestihne titulky, takže mu nezbude nic jiného, než přetrpět onen Anglický dabing. Och ta dilemata.

Hned druhým problémem na který člověk nevyhnutelně u téhle hry narazí, je evidentní nízkorozpočtovost. Ne že by hra vypadala budgetově, nebo jako něco, co koupíte za padesát korun v bargain-bin kdesi v Tescu. Spíš je vidět, že studio nemělo až tak veliký rozpočet, takže věci jako poškoditelnost prostředí, nebo hladké přechody a navazování animací nedosahují kvalit, na jaké jsme zvyklý i od starších her a například i takové Uncharted 3, které rozhodně není nejmladší, tuhle hru s přehledem válcuje. Opět – není to hrozné, koukat se na to dá, ale je prostě vidět, že kombinace talentu, lidských zdrojů, času a peněz vyústilo ve hru, která patří do sektoru her střední třídy a mít ji pod křídly nějaké větší studio, nebo vydavatel, tak by rozhodně vypadala lépe.

Ono vůbec celá grafika a prostředí jsou tak trochu poplatné snaze tvůrců spíše vyprávět příběh a všechno ostatní je zde spíše jako nositel onoho příběhu – což není nic špatného, obzvláště pokud máte napjatý rozpočet a pak hra dopadne tak jak dopadne. Naopak si myslím, že v tomto případě jde skoro až o zázrak, protože v celkovém pohledu je hra… funkční a na pohled pěkná, byť v mnoha ohledech „základní“. V podstatě jde o velmi lineární záležitost, kdy vám autoři nedávají moc na výběr, jak řešit předem připravené situace. Něco jako Call of Duty ve středověku – stoupnete si trochu vedle, nebo uděláte něco trochu jinak než bylo zamýšleno a buď skoro okamžitě umřete, nebo máte jen velmi malý čas na nápravu. Na druhou stranu musím uznat, že oproti CoD, zde jsem skoro nikdy neměl problém s nalezením zamýšleného řešení, protože ta jsou, jak jsem již napsal výše „základní“ a během oněch sedmi až osmi hodin hraní, se toho moc revolučního neděje.

Máte prak, se kterým můžete střílet různé druhy munice postupně během hry vám představované, nějaká ta práce se světlem a tmou, vyhýbání se hejnům krys a podle dané situace likvidování, či vyhýbání se nepřátelům. Jo a sem tam i nějaké to puzzle spočívající v odtlačení nějakého toho předmětu někam, nebo posvícení lampou. Hra má docela dobré tempo, střídání puzzle částí se stealthem a bojovou částí je pěkně vyrovnané a hezky plyne. Líbí se mi, že se autoři zdržely nešvaru „narveme tam víc obsahu a levelů, protože to lidi chtějí“ a místo toho připravili lineární koridorovku (dokonce ani ne v poslední době tak obvyklou variantu „široký tunel“) ve které se nedá zabloudit a hry končí skoro přesně v okamžiku, kdy příběh nemá moc co dál říct. Byť mám pocit, že případný druhý díl by neměl problém s navazováním.

Někdy je onen menší budget spíše požehnáním, protože takhle je hra příjemně koncentrovaná a zaměřená na vyprávění, plus patřičné množství gore, protože jak víme, středověk bylo dost drsné místo. Autoři neplýtvali časem a zdroji na nějaký extenzivní RPG element (máte tu ono obligátní sbírání materiálů a vylepšování praku/kapes, ale to je jen tak mimochodem), nebo snahu o open-world. Místo toho tu je z bodu A do bodu B příběh a lokace s jasným cílem a motivacemi všech postav a to je na dnešní dobu velmi osvěžující. Výsledkem pak je hra, která trvá dohrát oněch osm hodin a nejsou k ní žádná DLC za které hráč musí vypláznout další peníze. Body jdou nahoru.

Jinak něco k příběhu. Francie, válka s Anglií, krajinou se šíří mor, náctiletá Amicia a její menší bratr Hugo se snaží uniknout před inkvizicí, která jim vyvraždila rodinu (lokální šlechta) a do toho krysy. Tuny krys, které sežerou jako hejno piraní všechno na co přijdou a jediné čeho se bojí, je světlo a oheň. Tohle není moc příjemné místo, či doba pro malé děti a vy jako hráč musíte navigovat mladou Amicii skrze mnohdy opravdu nechutné levely, plné oněch nenažraných krys, vojáků jež po vás jdou hned na první dobrou a ještě se u toho starat o Huga, který sice poslouchá na slovo (skoro vždy), ale je mu teprve pět, takže toho moc nezvládne a potřebuje hodně ochrany. Víc radši nebudu prozrazovat, protože už z charakteru hry plyne, že je velmi zaměřená na příběh a cokoliv dalšího by mohlo zkazit zážitek. Sice to není nic převratného, nebo revolučního, ale rozhodně jde o silný zážitek.

Ve výsledku nemohu jež pochválit studio za toto dílko. Opravdu nejde o nějakou AAA produkci, ale to mi nakonec až tak nevadilo, protože hra od začátku stála méně, než je obvyklá cena a co vím, nikdy netvrdila, že jde o druhý příchod Krista. Krom toho na Store je docela slušně dlouhé demo, které dá člověku představu o jaký druh hry jde – byť to je část hry, kdy vše vypadá ještě poměrně idylicky. To jen aby bylo jasno. Plague Tale neudělá díru do análů herní historie, ale jde o velmi dobrou hru „mezi hrami“, kdy čekáte na další veliký blockbuster, nebo si chcete odpočinout od velikých produkcí a tak trochu si zavzpomínat na doby, kdy hry byly poněkud jednoznačnější a méně přecpané mechanikami a mikrotransakcemi. Kdyby byla na vyšší technické úrovni, neváhal bych a dal i mnohem lepší známku. Na druhou stranu uznávám argument rozpočtu a ceny, kterou za hru autoři chtějí. Takže po dlouhém rozvažování Plague Tale doporučuji, byť konečný verdikt není na dnešní poměry až tak hvězdný.

7,2/10