úterý 18. února 2020

Recenze: Terminator: Resistance

Jak k tomu člověk přijde, že na dobrého Terminátora musí čekat tak dlouho a pak ho dostane od toho asi nejbudgetovějšího studia?

Nehledě na (ne)kvalitu posledních několika pokusů na poli filmovém, mi je naprostou záhadou, proč herní studia nedělají více her z tohoto universa. Vždyť jde o naprosto perfektní a ultimátní značku z hlediska nepřátel, protože ani v dnešní praštěné „woke“ době, si ani ten nepitomější „NPC“ nemůže stěžovat, když hráč s dětinskou radostí bude kosit bezduché antropomorfizované stroje, produkty výrobních linek Skynetu, jehož jediným cílem je konečné řešené lidské otázky. Popravdě – ono snad ani Náckové nejsou tak skvělým nepřítelem, protože, a teď asi někomu zvednu mandle a říkám si o pozornost ze strany Velkého Bratra (ať už jím je kdokoliv), i Náckové jsou lidi – ne moc dobří a tak dále, ale pořád lidi, což vnáší do debaty zajímavou filosofickou otázku, na kterou teď není čas ani prostor. Kdežto Terminátoři, jsou jen stroje (až do okamžiku, kdy si vyvinou sebeuvědomění a stráví pár dekád mezi lidmi, načež jsme opět u podobné, ne-li stejné otázky) a kdo má špatné svědomí ze sestřelení toasteru, by se buď měl nechat vyšetřit, nebo měl ten toaster po babičce.

Ale jinak vážně. Skynet, Terminátoři a celé tohle universum je podle mého názoru naprosto skvělá příležitost, pro celou řadu akčních, či strategických her (dovedu si představit RTS ve stylu C&C, nebo squad based X-Com strategii – proč ne?), protože tenhle nepřítel sebou nepřináší žádnou filozofickou zátěž (kromě faktu, že lidi jsou idioti, když vytvořili Skynet a dali mu do rukou nukleární arzenál a Wi-Finu), jeho manifestace v podobě terminátorů je správně děsivá, leč pochopitelná a vzhledem k tomu, že už v původním filmu se objevuje hned několik druhů terminátorů, můžeme si tu hrát s rozdílnými třídami nepřátel a autoři nemusí být omezeni jen jednou formou. Samozřejmě ve filmu to přehánějí se stále více přehnanými druhy terminátorů, ale to je Hollywood pokud to neznáte vážení, já bych skončil u T-800, plus varianty a stačilo by mi to pro dobrou hru a film.

V herní historii se ale objevilo jen několik málo dobrých her z tohoto univerza. Terminator: Future Shock (nehrál jsem anžto v té době stálo PC, které by hru utáhlo jako středně veliký rodinný dům) je asi ten nejuznávanější, ale to je z těch hvězdných asi tak všechno. Pár filmově vázaných her okolo vydání třetího dílu, co vyšly byly přinejlepším děsivě průměrné kousky (hrál jsem dvě a bylo to špatné) a od té doby ticho po pěšině. Sem tam se objeví terminátoří tématika ve hrách v podobě skinu, nebo speciálního eventu v akčních hrách, ale to je tak nějak všechno. Multimilionová frančíza je degradovaná na „u příležitosti filmu“ ptákoviny a pár placených skinů. Nechápu, prostě mi to hlava nebere a ještě více nechápu, jak je možné, že zrovna takhle ceněnou licenci dostalo studio, jež se nechvalně proslavilo svou adaptací Ramba – jejich právník musí být třída při vyjednávání.

Přiznávám, že onoho Ramba jsem nehrál – nemusím si kazit vkus každou kravinou, plus co jsem četl, viděl a slyšel, jde o hru která by měla být zahrnuta do Ženevské konvence o zakázaných zbraních. O to více pak překvapilo, jak jejich poslední výtvor, Terminator: Resistance, neskutečně prokoukl a jak dobrá to vlastně je hra. Fakt by mě zajímalo, kolik je stála licence a jak k ní přišli.

OK, takže to vezmeme věcně. Resistance je levná hra. Je to hodně levný, budgetový kousek, na kterém je vidět recyklace assetů na každém rohu, animace jsou jako z deset, možná patnáct let staré hry, užití některých efektů je přehnané, jindy nedostatečné (až neexistující), kvalita modelů a počet polygonů na nich je na dnešní dobu tristní a framerate je více-méně i na PS4-Pro, jako na houpačce, byť nejde o nic nehratelného. Variabilita gameplaye je více-méně průměrná, „cool“ efekt zbraní nic moc a inteligence nepřítel patří do kategorie „doprogramujeme… snad… někdy… možná, když bude dost peněz“. Jinými slovy – tahle hra, byť za sníženou cenu oproti konkurenci, by si neměla zasloužit pozornost… Tak proč jsem se sakra tak moc u ní bavil?

Nebudu zastírat, že Resistance není budgetová hra a její cena by měla podle všech spravedlivých měřítek být ještě trochu níž, ale přesto přese všechno jsem ji sfoukl za tři dny a měl jsem při hraní dobrý pocit. Z nějakého důvodu je totiž u tohoto kusu softwaru cítit, že autoři navzdory malému budgetu opravdu dělali co mohli a snažili se, aby tuto značku poctili něčím, co ji pozvedne, místo aby nechala diváka zmateně se škrábajícího na hlavě s říkajícího si „co to sakra mělo být tohleto?“. Místo nějakých naprosto šílených veletočů, kompletně prznících původní časovou linku, se autoři spokojili s jednoduchou lokalizovanou časovou smyčkou, která místo popírání prvních dvou filmů, je naopak podporuje a doplňuje. A k tomu všemu přidali solidní hromadu „fan service“ obsahu, jako například návštěvu podezřele známé nemocnice, bunkr ve kterém vojáci žijí, vypadá jako by z oka vypadl scénám z prvního filmu, spousta psaných odkazů na události prvních dvou filmů a tak dále.

Nehledě na nejenom převzatou hudbu z T1 a T2, ale i originální soundtrack, který popravdě asi není moc samostatně poslouchatelný, ale doslova vibruje osmdesátkovými pokusy o elektro-industriální aranžmá původních filmů. Plus k tomu zvuky nepřátel a zbraní, jež docela věrně emulují předlohu. Ano, chtělo by to více peněz a chtělo by to více času, ale za tyhle prachy to je dost dobrá muzika a to ve všech kategoriích. Tahle hra se v rámci možností drží univerza až neuvěřitelně a zahanbuje velká studia a jejich distributory neuvěřitelným způsobem – a nejsou zde mikrotransakce ani jiné podobné ptákoviny. To je pozitivní bod v dnešní době sám o sobě! Kudos.

Zápletka hry není moc komplikovaná. V podstatě jde o sérii více méně otevřených prostor, ve kterých se pohybuje pár nepřátel a v nichž máte obvykle za úkol někam dojít a něco zničit. K tomu tu je několik vedlejších úkolů, které můžete nabrat na základně, obvykle ve stylu „dojdi někam a přines mi něco“. Ultimátním cílem je dostat se k vůdci – Johnu Connorovi a předat mu životně důležitou informaci. Toť vše vážení, byť se to samozřejmě postupem času poněkud komplikuje. Celkově jsou hráči podporováni v exploraci a sbírání věcí, z nichž si můžete vytvářet další věci, jako lékárničky, nebo trubkové bomby a nebo můžete prodat materiál na základně a koupit si jiné zbraně, či cokoliv momentálně potřebujete. Ruku v ruce pak jde jednoduchý RPG systém, nic složitého, ale alespoň má člověk víc důvodů proč se vrhat do konfliktu a level cap jsem dosáhl asi tak jednu, nebo dvě mise před koncem, takže rozvržení designu nakonec fungovalo docela dobře.

Celkově jde o takovou tu semi-open world hru, trochu jako Metro Exodus, jen signifikantně menší a rozhodně méně ambiciózní, což je v pořádku, protože ne všichni jsou tak ambiciózní. Herní doba okolo dvaceti hodin je velmi slušná propozice, máte tu dokonce i několik dialogových voleb a jak říkám, třešinkou na dortu je ono celkové zasazení a příběh, který opravdu ctí předlohu způsobem, jaký se obvykle nevidí. Jen je zatracená škoda, že se hra dělala skoro na koleni a podle toho i vypadá. Na druhou stranu – pokud Resistance srovnám s předchozí hrou studia, Rambo, a budu předpokládat, že studio udrží nastolený trend zvedající kvality, tak jejich další hra odpálí Activision a EA do nebes a ta následující patrně kompletně vezme herní trh útokem, protože tak dramatické zlepšení v kvalitě mezi dvěma produkty od jednoho studia, to jsem asi nikdy neviděl.

Sumasumárum – Terminator: Resistance je podle všech objektivních měřítek přinejlepším průměrnou hrou, místy spíše podprůměrnou. Co ji ale vyzvedá na úroveň her s mnohem větším kapitálem, je poctivost, láska a zapálení pro téma a licenci. Je mi to až skoro trapné říci, ale kdyby všechny licenční hry byly dělány s takovou zapáleností, ne-licencované produkty by neměli na trhu skoro šanci. Ale to by o jejich kvalitách nesměli rozhodovat kravaťáci a autoři by na jejich tvorbu neměli mít pouhé měsíce, místo let. V takovém světě my žijeme vážení. Hru tedy za sebe doporučuji, ovšem se silnými výhradami vůči technické stránce, protože vím, že ta hra prostě vypadá jako prdel a není třeba si něco zastírat, přes to vlak nejede. Na druhou stranu – nejlepší Terminátoří hra s licencí za posledních dvacet let. Blbý že?

5,5/10