sobota 7. března 2020

Sloupek - Politika ve hrách

Miluji Final Fantasy 7, ale jak je možné, že hrajte za eko-teroristickou skupinu a autorům to nějak prošlo?

Už to bude myslím několik měsíců nazpátek, kdy se internetem přehnala taková ta menší kontroverze ohledně „politiky ve hrách“. V kostce šlo hlavně o to, že se zase nějaký mluvčí z EA/Ubisoft/Activision (není třeba se pídit po tom kdo konkrétně a z které společnosti specificky, protože oni to mají všichni stejně nascriptované, takže proč si plácat játra že?) vyjádřil k takzvané „politizaci her“. Prohlášení šlo ve smyslu „hry jsou pro všechny a my (společnost) se snažíme, aby naše produkty byly vhodné pro co nejširší populaci a tudíž se snažíme být apolitičtí jak to jenom jde atd.“. Jinými slovy – jdeme po nejmenším společném jmenovateli, protože chceme, aby se naše hry co nejvíce prodávali. No, proti tomu se moc nedá co říci, snad jen kromě toho, že jde o neuvěřitelný blábol.

Oh a to mi ještě připomnělo situaci okolo Blizzadru a jejich Čínského extempore (hmmm, Google tenhle Sloupek zcela určitě nebude mít moc rád a ve vyhledávači ho pohřbí hlouběji, než Donald Trump svoje daňová přiznání), kdy Blizzard na jednu stranu tvrdí, jak apolitický je, ale na té druhé straně – tančí podle rytmu, který strana a vůdce velké Číny píská, protože prachy přece. No nic, popojedem.


Problém je v tom, že hry jsou produkt vytvořený lidmi, pro lidi, ovlivněný lidskou kulturou a lidským myšlením. Kdyby hry byly vytvořeny počítači pro počítače, bylo by to pravděpodobně něco jako milion variací na Sudoku, nebo matematické hádanky, ale my se tady bavíme o lidech a lidi jsou sociální zvířata. To znamená, že všechno je politika. Sejdou se tři neznámí lidé na jednom místě a automaticky se začne vytvářet jemné předivo vztahů vyplývající z biologického imperativu zjistit, zdali osoba stojící přede mnou je přítel, či nepřítel. Jakmile máme tohle vyřešené, situace se začne skoro až geometrickou řadou větvit na varianty jak neutralizovat nepřítele, případně zajistit, aby přítel byl mě podřízený a všechny odstíny šedi mezi tím, plus konstantní zpětná kontrola, zdali prvotní hodnocení bylo správné, či nikoliv a podle toho volené strategie chování. Jinými slovy – politika.

Jsme biologicky zakódovaní snažit se dostat ostatním lidem do hlavy, protože jde o naši pudovou snahu kontrolovat okolí – minimalizovat risk anžto když nebudeme počítat s přírodními katastrofami typu sopka/meteor, zemětřesení, tak největším nebezpečím pro jedince druhu Homo Sapiens jsou prostě další jedinci druhu Homo Sapiens. Ostatní lidé soutěží o stejné zdroje, ať už jde o potencionální partnery k reprodukci, nebo uloveného králíka, či naleziště pazourku – ostatní lidé jsou tím, s čím se musíme nejvíce vypořádávat, protože právě ti nejvíce soutěží o stejné limitované zdroje.

 
Situace je o to více komplikovaná, že lidé jsou druh žijící v sociálních skupinách, protože samotný jedinec v divočině nemá moc šancí, ale kmen už ano. Takže tu máme vztahy, hierarchie, emoce a tak dále. Evoluce nás tedy nutí v zájmu přežití genové linie a druhu jako takového, interagovat a přesvědčovat ostatní, že nejenom že váš nápad je ten nejlepší možný na celičkém světě, ale že „by bylo sakra fajn dát mi všechny ženy a více než lví podíl na jakémkoliv úlovku“. Samozřejmě ostatní lidé mají stejný, nebo podobný nápad a tak tu máme všechno to politikaření, uplácení, intrikovaní, kooperaci, přátelství/nepřátelství a války, co kdy v historii proběhly. Výsledkem je, že jakákoliv interakce mezi lidmi je z definice politika. A teď tu je otázka, jak vytvářet hry bez politiky. Hodně štěstí přijít s něčím, co funguje, pokud se ptáte mě.

Problémem dnešní doby je, že politická krajina se mění rychleji a rychleji a člověk prostě nemá šanci stíhat a vědět co ještě je a co už není politicky OK. Příklad: Rasizmus je špatný nápad a jeho propagování v jakékoliv formě znamená, že u většiny lidí jste na té špatné straně politického spektra. Zatím dobrý a myslím, že většina z nás se na něčem podobném může vcelku pohodlně shodnout. Jenže v poslední době se setkávám s lidmi, kteří jen díky faktu, že patří k minoritě, mi do očí tvrdí, že oni sami rasisté být nemohou, ale bílí lidé jsou rasisté tak nějak „by default“. A společnost jim to žere i s navijákem. Na vysvětlenou – žiji v Anglii. Fakt, že z hlediska logiky to nedává absolutně žádný smysl, nic neznamená, protože tady se bavíme o politice, o emocích a ty smysl prostě dávat nemusejí. To ovšem také znamená, že vše je fluidní a podléhá osobní interpretaci, což v dlouhodobé perspektivě vytváří docela prekérní situaci pro jakoukoliv uměleckou tvorbu, her nevyjímaje. To co je dnes naprosto v pohodě a přípustné-nezávadné, může být docela snadno v horizontu několika let naprosto nepřijatelné. Stačí se jen podívat na veřejné ostouzení tolik oblíbeného seriálu Přátelé. 


Když se před mnoha měsíci poprvé objevil na internetu trailer na nový díl hry Doom, někdo si všiml, že z veřejného rozhlasu (ve hře) zaznívají slova podezřele podobná výrokům některých extrémně woke PC lidí. Samozřejmě se kolem toho hned strhla bouře ve sklenici vody, ale protože tihle lidé mají až neúměrně silný hlas v porovnání s mlčící většinou, hned se k situaci museli vyjádřit lidé z Bugthesdy a samozřejmě být velmi politicky korektní – přitom každému selský rozum používajícímu hráči muselo být jasné, že šlo o vtip. Ono konec konců hry jako takové nejsou obvykle nějakým vážně míněným politickým prohlášením, nebo manifestem. Hry jsou produktem vytvářeným pro zábavu (a občas možná trochu pro zamyšlení) a hráči v průměru nemají moc zájem, nebo čas dumat nad jemnými nuancemi politických systémů, nebo filosofických traktátů.

Hry jsou většinou politické jen do nezbytně nutné míry, protože jsou vytvářeny v kontextu naší společnosti, lidmi žijící v dané společnosti a pro hráče z této společnosti. Proto jsou politické a proto se politice ve hrách nelze vyhnout. V alternativní verzi naší historie, ve které Náckové vyhráli druhou světovou, by hra oslavující holokaust v níž hrajete strážného v Osvětimi a dostáváte extra body za hromadné vraždění, byla patrně do nebes vychvalovaná, dostávala by desítková hodnocení a nikdo by se nad tím nepozastavoval, protože taková by byla společenská norma. Politická realita je tvárná a každý, kdo zažil komunistickou diktaturu o tom něco ví (zbytek si to může dohledat v knihovně, ale pozor – i tyto informace jsou zabarvené polistopadovým politickým vývojem), takže pokud někoho tento příklad urazil a chce mi tvrdit, že by to bylo absolutně nemožné – jako sorry, ale přesně tohle se dělo a v různých zemích (Severní Korea) stále děje.


Žijeme v době, kdy se kvůli stále větší granulaci společnosti ocitáme v situaci, kdy se ani nelze usmát na prodavačku v obchodu, aniž by to bylo vyhodnoceno deseti lidmi za vámi stojící ve frontě deseti extrémními politickými hledisky a následně jste nebyli deseti způsoby odsouzeni do nejhlubších pekel, protože… důvody? V době, kdy otázky feminismu, trans-genderismu, pohlaví, sexuality, politické příslušnosti, náboženství a astrologických znamení zaručují, že pokud vytváříte příběhově silnou hru ze středověku o synkovi vesnického kováře, co se vypracuje na rytíře (ano, řeč je o Kingdome Come) a řeknete, že tam právě z těchto výše uvedených důvodů budete mít jen jednu postavu a tou bude Henry (Jiří) – dostanete na sociálních sítích kotel, že si nemůžete navolit hrát za černošskou lesbičku… Je jedno, čím obhájíte, nebo se budete snažit obhájit cokoliv, v dnešní době sociálních sítí má každý příležitost se vyjádřit k jakémukoliv tématu a někteří se vyjadřují hodně hlasitě. Bohužel, ne vždy logicky a konsistentně. Nakonec se stejně neobhájíte a jediná obrana je se k věci zkrátka nevyjadřovat a počkat si – ony ty horké hlavy brzy najdou něco jiného, nad čím se rozčilovat.

To k čemu se ale celou dobu snažím dobrat je fakt, že neexistuje jedna správná cesta, jak dělat apolitické hry. Prostě to nejde ze všech výše uvedených důvodů a spoustě dalších navíc. A pokud se velké společnosti (marně) snaží vytvořit nějakou takovou hru, nevyhnutelně se jim „povede“ vytvořit dílo bez chuti a vůně, protože snaha uspokojit každého, vede k nevyhnutelnému stavu, kdy nikdo není spokojený a produkt jako takový doslova čpí nevyužitými možnostmi. Nesmyslné požadavky stále menších a menších skupinek lidí neberou konce a v určitém okamžiku si autoři a vydavatelé musí říct, že čeho je moc, toho je příliš a prostě ignorovat podobné nesmysly. Jako vždy, je selský rozum pravděpodobně ten nejlepší rádce, kdy se přestat zajímat o podobné názory, ale přiznám se, že v této extrémně zmatené době to není zrovna nejjednodušší, protože někteří lidé jsou schopní vyčíst politický postoj i z hraní Pong, nebo Tetris a pak vám to dát sežrat na internetu.


Žádné komentáře:

Okomentovat