čtvrtek 23. dubna 2020

Recenze: One Punch Man – A Hero Nobody Knows

A vzhledem ke kvalitě hry, asi ani nikdy nikdo znát nebude...

One Punch Man byl asi tak před dvěma lety docela fenomén na Netflixu a to dokonce i pro lidi, kteří moc anime nemusí, hlavně z toho důvodu, že jde o zatraceně přepálenou srandu, střílející si z vlastního žánru a Japonské Manga/anime kultury. Všechno co západnímu diváku přijde na anime až otravné tu je – dlouhé monology během kritických situací, vyhrocené bitvy v nichž jde o osud celé planety, monstrózně monstrózní monstra s super-záporáckou agendou, hrdinové tak hrdinští, až se na to nedá koukat. Vtip je v tom, že všechny tyto stereotypy se v One Punch Man vytočili na nejvyšší stupeň a pak ještě trochu a k tomu se přidal superhrdina Saitama, který dělá celý ten superhrdinský štik jen proto, protože se nudí. Proč se nudí? Protože, jak už název celého anime napovídá, stačí mu jedna rána a i ten nejsilnější nepřítel prostě dezintegruje na prvočinitele. Ne že by měl nějakou zvláštní schopnost, ono vlastně důvod a způsob jak celá ta jeho síla funguje není pořádně (patrně úmyslně) v anime vysvětlena, ale celkově se dá říci, že pokud bychom porovnávali hrdiny fiktivních vesmírů, tak jediný, kdo by se mohl Saitamovi postavit a asi i vyhrát, je Dr. Manhattan – a ten tu není, takže Saitama nemá konkurenci.

No jo, ale jak tedy uděláte hru, ve které je Saitama hratelnou postavou a nezničíte tím celkový balanc hratelnosti? Koneckonců – celý vtip hraní her je překonávání překážek a progrese, což jaksi nejde, když vám na poražení jakéhokoliv nepřítele stačí ona jedna jediná rána. Jediným řešením je udělat Saitamu vedlejší postavou, která se sem tam jen tak mihne a je tu pro hráče jako jakýsi bonbónek a musím přiznat, že když jsem měl poprvé příležitost ho ovládat, byla to velká zábava… celých šest sekund. Pak byl nepřítel na kaši a nastoupila animace.

OK, takže co je vlastně One Punch Man za hru? Pokud máte zkušenost s hrami ze série Naruto, nebo One Piece, máte vcelku jasno. Já, přiznávám, jsem tyhle hry viděl tak akorát z rychlíku za deště a to ještě na okno močila žába (hrál jsem to jen jednou, nebo dvakrát u kamaráda), ale z celkového provedení mám dost silný pocit, že One Punch Man je ve svém žánru dost typická a levná, což je dost škoda. Na začátku si vytvoříte vlastního hrdinu/ku, projdete si jednoduchý tutorial, ve kterém vám vysvětlí jak bojovat a pak už jedete od jednoho souboje k druhému, sem tam s nějakou tou příběhovou vložkou.

Příběh v zásadě sleduje první sezónu One Punch Man anime s tím rozdílen, že vaše postava je naroubována do oněch situací. Problém je v tom, že hra obsahuje nějakých dvanáct arén, pár ulic města a dva malé interiéry, takže pocitu, že se jenom točíte v kruhu a že se autoři jaksi neobtěžovali s vytvářením obsahu, se nevyhnete. Do toho se mísí postupné omrzení úrovní grafiky, která je sice docela funkční, ale to je asi tak všechno. Opravdu jsem nečekal nějaké grafické orgie a ano, hra má evokovat předlohu, což na první pohled plní na jedničku, ale jak říkám – postupem času se opakující scény, jednoduché animace čehokoliv, pouze občasný dabing (možnost si zvolit mezi Japonským a Anglickým dabingem je vítaná) přemění na jakýsi pocit „of the shelf“ hry. Jakoby zkrátka někdo použil již předem připravené assety, nahodil jim trochu novou fasádu a z toho všeho splácal novou hru. Je to jako svého času stý klon Dooma ve stejném enginu.

Ono by to nebylo tak špatné, kdyby se autoři soustředili jen na samotnou bojovou část hry a udělali něco jako dělá NetherRealm s Mortal Kombatem, nebo sérií Injustice (byť mě osobně tenhle bojový systém moc nesedí), protože souboják v One Punch Man je dost jednoduchý a v podstatě všechny postavy reagují na stejné příkazy jen s menším rozdílem (někdo je rychlejší, ale zato slabší a naopak), takže je nakonec jedno, jakou třídu charakteru máte zrovna v ruce. Nebo kdyby se autoři soustředili více na RPG část a vývoj postavy, protože takhle to je trochu jako série Yakuza, jen v mnohem menší statické lokaci, s méně zajímavými úkoly (popravdě po nějakých třech hodinách jsem texty zadavatelů prostě přeskakoval – generická nuda) a velmi plochým vývojovým stromem bez nějakých pořádných možností a nuancí si vytvořit něco opravdu unikátního.

Hlavní příběhová linka se člověku povede dorazit za nějakých deset hodin, ale pak tu je onen end game content spočívající v neustále se zvyšující obtížnosti soubojů proti ne moc nápaditě generovaným nepřátelům (vůbec celá část s oblečky a generováním hrdiny/ky mi přijde dost neduživá a bez fantasie). O tom také svědčí i to, že bez jakékoliv snahy mi do platiny chybí jen dvě trofeje – mít lvl 50 se svým charakterem (chybí mi dva levely) a dosáhnout maximální úrovně, což předpokládám znamená dotáhnout se na lvl 100 a to mě opravdu nezajímá. Jinými slovy – po deseti hodinách máte už úplně všechno a jediné co zbývá je dost jednoduché, byť extrémně zdlouhavé levelování. Škoda, mohlo to být zajímavější.

Další dost otravnou částí hry je, bohužel, hudba. Vzhledem k tomu, že se pohybujete jen v několika málo lokacích a ve hře je jen několik málo dalších druhů situací – máte tu jen omezenou paletu skladeb a protože skladby samy o sobě nejsou nikterak úžasné, začnou se velmi rychle zajídat. Došlo to nakonec tak daleko, že jsem vypnul zvuk ve svých sluchátkách a radši poslouchal podcasty, což následně nepomohlo v mém zájmu o čtení textů ve vedlejším misích. Jedno vede k druhému bohužel.

Celkově to možná zní, že jsem se u hry nebavil a do jisté míry to je pravda. Hlavní příběhová linka je stále docela fajn, hlavně proto, že původní anime byla neskutečná sranda a kdykoliv se na scéně objeví některý z více absurdních charakterů, hlavně tedy Saitama, tak je radost se na hru dívat a hrát ji. Všechno ostatní bohužel je jen průměr a šeď. A to mi je dost líto, protože jak říkám, anime mám opravdu rád (byť druhá sezóna trochu zklamala) a tohle byla příležitost, jak trochu vystoupit z komfort zóny a zkusit jiný žánr, ale prostě to nedopadlo. Hra celkově není špatná, protože technicky funguje a nápad že Saitama ultimátně porazí všechno na jednu ránu, jen občas musíte vydržet v souboji dost dlouho na to, aby vůbec dorazil na bojiště, je vtipný a unikátní, ale to jaksi celé dílo nezachrání. Takže jen lehký průměr.

5,6/10