neděle 17. dubna 2022

Recenze: Gran Turismo 7

Devět let. Devět dlouhých, suchých let. A co jsme dostali!

Spáchat recenzi na Gran Turismo je tak nějak věc, která se očekává. Alespoň co se mě týče. Takže po docela dlouhé odmlce (upřímně – jsem líný a moc se mi nechtělo psát. Snad to teď obrátím) opět sedám ke klávesnici a pokouším sesmolit na displej (kdo dneska používá papír že?) co si o téhle hře myslím, byť s dlouhým zpožděním. Ale mám dobrou výmluvu – měsíc na cestách a málo času na hraní. Takže asi tak a popravdě řečeno, nejsem zrovna dvakrát nadšený, byť jako fanoušek bych teoreticky měl být.

Už dopředu mám pocit, že většina tohoto textu bude něco jako výčet věcí, které se mi nelíbí a na které si chci postěžovat, ale ono to snad ani jinak nejde. Poliphony pracovalo na sedmém díle celých devět let (díl Sport beru jako takový nepovedený test, co všechno lidi ještě snesou) a sám Kazunori Yamauchi řekl, že s tímto dílem se chce vrátit ke kořenům a dát lidem to co Gran Turismo dělá Gran Turismem. No, nedal a bráno touto optikou, jde o kouřící hromadu hnoje, což jsem si asi měl nechat až na později, ale protože recenze jsou již nějakou dobu venku – nejde o veliké překvapení. Otázka spíše zní, jak veliká hromada a jak moc páchnoucí.

Problémem je, že GT tu s námi je už nějakých dvacet pět let a za tu dobu přišlo s ohromnou hromadou vylepšení a samozřejmě také ohromnou hromadou kiksů z nichž si většinu z nějakého nepochopitelného důvodu ponechalo do následujících instalací načež je v plné ošklivosti předvedlo v sedmém dílu. Tak například:

- Nikdo rozumem zdravý si nepřeje aby singlová část hry byla mermomocí permanentně on-line, protože se může stát přesně to co se již po vydání stalo. Hra byla kvůli téhle vysloveně dementní nutnosti odstavená na 34 hodin a dodnes Poliphony nebylo schopno vysvětlit, proč ten singl je nutné mít pořád připojený. Já to nechápu, novináři to nechápou, hráči to nechápou, ale Poliphony to zjevně nějak chápe. Jen nám to nechce říct. A nejhorší na tom je, že stejný problém měla hra už v dílu Sport a lidi si na to už tenkrát stěžovali. Tak sakra proč? Navíc za posledních dejme tomu deset let tu byla celá přehlídka her, které měli singl on-line a které měly naprosto stejný problém a které si to úplně stejně odnesly od hráčů… A GT7 to tam má zase. Megafacepalm!

- Losování odměn. Každý den po odjetí maratonské vzdálenosti hráč dostane odměnu v podobě kupónu do loterie. Dodnes se mi nepovedlo rozklíčovat podle jakého systému se řídí kvalita onoho kupónu, protože jednou dostanu jedno hvězdičkový, jindy tří, nebo čtyř hvězdičkový, ale to je vcelku jedno, protože skoro až na velmi drobné výjimky mi hra vylosovala tu nejmenší finanční odměnu v rozmezí pěti až deseti tisíc. A když ne, tak jsem dostal auto, které již mám – proč hra nevyloučí z loterie vozy již vlastněné netuším, ale stejný problém byl už ve Sportu. Během losování vám hra svůdně ukazuje dejme tomu nadupané Ferrari, ale ukazatel stejně skončí na nejmenší hromádce peněz, nebo „pozvánce“ do obchodu si koupit nějaké specifické auto (to by mělo být teoreticky zlevněné, ale protože to je obvykle auto za milion, nebo více a protože hra strašně šetří na odměnách, tak je to úplně buřt, protože na ten krám stejně nikdy nemáte). Tohle se opakuje v případě odjetí jednoho z několika velmi málo šampionátů, kdy vám hra ukáže tři auta, zakryje je kartou a vy si pak máte jedno naslepo vybrat – opět podvod, protože ve všech případech jsem dostal to nejméně zajímavé auto. Já opravdu nevím, proč proboha nemůžu normálně kliknout na to co chci, nebo proč tam není jen jedna odměna!

- Odměny za závody jsou dost nízké a celkově způsob jak vydělávat peníze v GT je opět o něco horší než minule. V jednom z předchozích dílů GT přineslo možnost progresivně navyšovat odměny tím, že si dobrovolně například snížíte výkon auta pod doporučenou úroveň, vypnete asistenty a podobně. Jediné co z tohoto skvělého nápadu jak motivovat hráče být lepší zbylo, je že pokud během závodu nevrazíte do protivníka, dostanete padesát procent odměny navíc. Vzhledem k tomu, že protivníci a jejich AI je opět, znovu, zase a tudíž opakovaně naprosto strojově tupá, šance jsou dost nízké.

- HUD je opět děsivě přeplácaný a nejde s tím skoro nic dělat – kromě kompletního vypnutí. Myslím, že to byl šestý díl, který dovoloval jakousi modifikovatelnost po mnoha a mnoha updatech samozřejmě, ale Poliphony v tomto směru prostě nehne prstem a na obrazovce to je bordel. Přitom nejde o nějakou vysloveně high-tech záležitost na kterou by si muselo najmout padesát programátorů a alokovat deset let času!

- Rolling start je jediný způsob (podle Yamauchiho) jak rozjet závod. Sice si v multiplayeru můžete nastavit co a jak chcete, ale v kariéře, alespoň co se normálních závodů týče, jsem nenarazil ani na jediný, ve kterém by se startovalo z gridu. Jako nevím jak vy, ale v mnoha disciplínách grid je standard a posledních několik GT na to pečou a mě to vytáčí do dost vysokých otáček. Osobně mi je jasné proč tomu tak je – na vině je ona dementní AI, která opravdu nedokáže podat přesvědčivý výkon. Takže aby nedocházelo k situacím, kdy hráči hned na startu předjedou úplně všechny protivníky a zbytek závodu v pohodě krouží v bezpečí prvního místa, nebo kdy je naprosto evidentní, že AI cheatuje a během prvních sekund doslova raketovou rychlostí vystřelí do dáli a pak nutí hráče ji dohnat, tak se dělá tenhle podle mě dost tupý a zkratkovitý „rolling start“ čímž AI získá jakýsi přirozený náskok a vy pak jako obvykle jenom dojíždíte onen obligátní „vláček“. Jenže mě, jakožto hráče a zákazníka technické ohledy vůbec nezajímají. Vypadá to blbě, je to ukázka neumětelství se kterým Poliphony bojuje přes dvacet let a je to nuda po sto padesáté.

- Vizuální tuning aut je tristní – opět. Jasně, ani já nehraji GT kvůli takovým vizuálním serepetičkám, ale když už ho tam hra jednou má (no, ne jednou, ale už po několikáté), tak proč proboha má většina aut jen několik povětšinou nudných a standardních úprav? Dva nebo tři spoilery, sem tam dvě křídla (plus takové to generické křídlo u kterého lze měnit pár částí, ale už jste ho viděli v GT5 a vypadá naprosto nudně) a možná tak dva druhy prahů a tím to hasne. Tomu říkám progres *následuje sarkastický potlesk*. Na mysli mi vytanulo jisté Need 4 Speed: Undeground…

- AI je pořád dementní. Tohoto bodu jsem se již několikrát dotknul, ale myslím, že stojí za to ho vypíchnout samostatně, protože zrovna u závodní hry je velmi důležitý. Těsně před vydáním nám byla ukázána nová AI, která dokáže porážet i velmi zkušené závodníky díky mnoha generacím procedurálního učení. Na videu to vypadalo velmi impresivně, ale do hry nebyla implementována a o to více se divím, proč nám byla ukázána. Na jednu stranu chápu, že kdyby ji do ní dali, tak jak je, asi by nikdo nikdy nic v GT už nevyhrál, takže by se musela trochu „zdebilnět“, ale i tak – prostě tu není. Auta jezdí tupě ve vláčku, který musíte jeden vagónek po druhém předjet a je to bída. Byť abych nekecal – drobný progres tu je, protože sem tam, ve velmi výjimečných případech tu nějaké to předjíždění mezi AI vozy uvidíte a pokud bych měl srovnávat, tak hra je v tomto ohledu o chloupek lepší než Forza.

- Mikrotransakce tu jsou zpět a jsou o horší než kdy dříve. Hráči mikrotransakce obecně nenávidí a já sám je vidím buď jako naprosto zbytečné protože všechno si můžu udělat ve hře sám (proč se tedy s nimi programátoři musí crcat netuším), nebo jsou jediným východiskem z nepřekonatelného grindu, což je znakem úmyslně špatného designu, který má hráče nutit utrácet více, což v konečném důsledku odrazuje hráče (až na pár velryb) od hraní a poškozuje pověst hry/studia – takže opět nechápu, proč se s nimi musí programátoři crcat. Přeci jenom to není poprvé v historii, kdy jim to hráči hodili na hlavu. Každopádně GT7 je více grindovací než kdy dříve a to hned po startu a o to více po updatu 1,6, kdy mnohé odměny byly seseknuté o signifikantní porci (za což to následovně studio schytalo na internetu a review bombingem), přičemž ceny za kredity, které si můžete na Store koupit jsou opravdu neskutečně nehorázné! Poliphony velmi rychle udělalo další update, ve kterém odměny zase šli trochu nahoru, ale už samotný fakt, že k téhle situaci došlo o něčem vypovídá.

OK, to by byl takový jemný nástin opakujících se problémů. Teď trochu těch nových a o to více k nasrání.

Nakupování aut je peklo. Autoři se z nějakého, pro mě naprosto nepochopitelného důvodu rozhodli, že nedají hráčům přístup ke všem autům a místo toho je na základě nějakého neznámého klíče budou rotovat ve dvou obchodech a jenom automobily od určitého data výroby budou normálně ke koupi v autosalónu…. Jako COŽE?!?! Vzhledem k tomu, že není moc šancí dopředu vědět (pokud si to nezjistíte na internetu) jaké auto dostanete za jakou challenge, je docela k vzteku jít do autobazaru a nakupovat. Odměny jsou malé, hlavně ze začátku a každý kredit je dobrý. Takže je velmi frustrující, když si koupíte svoje oblíbené auto a pak ho dostanete jako odměnu hned v dalším závodu. O to více to bolí, když si vezmete, že Kazunori Yamauchi ve své neskonalé moudrosti rozhodl, že prodávat auta, která máte dejme tomu duplikované není možné! Jako COŽE?!?! V jednom nedávném updatu nám bylo přislíbeno, že možnost prodávat auta se vrátí, ale jednak – docela pozdě ne? A pak také – ve hře není moc šancí jak vyhrávat auta v jednotlivých závodech pořád dokola a prodávat je a tím si vydělávat. Těch pár extra aut co dostanete duplikované za různé challenge za to skoro ani nestojí. Vůbec celá ekonomika GT je nastavená jako národní rozpočet ČR...

Tohle se stalo už v GT: Sport a ani tenkrát to nikdo neměl moc v lásce, takže mi není jasné, proč se to opět objevuje. Tak trochu mi to připomíná problém Battlefield 2048 s tak elementárními prvky jako například tabulkou se skóre. O to více k nasrání je pak fakt, že tu je ještě jeden obchod, s velmi exkluzivními auty, jejichž nabídka je v každém okamžiku limitována jen na několik málo vozů a jejichž cena je nejenom obvykle v řádech milionů, ale také fluktuuje podle „nějaké“ externí dealerské firmy, jež určuje ceny podle ceny reálných aut na trhu. Je to celé úplně pitomé a výsledkem je, že auta jsou předražená, nebo nejsou v nabídce a prostě si je jen málokdy můžete koupit. Oh můj bože. No nic, popojedem.

Hra má jakýsi pokus o „kariéru“, ale musím na to dát uvozovky, protože ve svém důsledku to není nic moc nač by mělo být Poliphony moc hrdé. Problémem je, že to je dokola se opakující kolotoč „zajeď tři závody za které dostaneš tři auta určité značky/kategorie (nebo si je kup v krámu jestli na ně máš)“, nebo „zajeď šampionát skládající se z tří až pěti závodů a dostaneš možnost si zahrát „najdi královnu“ (neboj, stejně dostaneš co my chceme abys dostal) ze tří karet aut“. Nikde jsem nemohl najít nějaký pořádný šampionát sedmi, nebo deseti závodů v kuse za pořádnou odměnu a skvělé auto na konci. Ani jeden závod formulí, nebo RedBull superstrojů (což je na druhou stranu asi dobře, protože tohle jsem naposledy byl schopný vyhrát v GT4) a co je nejdivnější – ani jedno Endurance! Žádné legendární 24 LeMans, žádné 300 kol Suzuka nebo tak něco. Ano, v posledním udatu bylo něco přidání do „misí“, ale v základní verzi hry žádné takové závody nebo šampionáty nebyly přítomné a já se marně škrábu na hlavě proč proboha ne! Nemělo být GT7 návrat ke kořenům?!

Hra má být podle slibů Poliphony později updatována o nové tratě a závody, ale jak znám Poliphony, dostanete novou trať, k ní tři závody pro auta tří kategorií a tím to hasne. Ono i takové základní věci, jak seřadit jednotlivé závody podle kategorií zde chybí a místo toho si prostě musíte vzít nějaké auto, kliknout na trať a doufat, že na ní se jede něco v dané kategorii a není to šampionát! Nikdy! A dostanete za to jen něco málo peněz!

Chcete víc onoho slavného „návratu ke kořenům“? Ok, Autoškola je opět přítomna, ale není vůbec zapotřebí, kromě prvních dvou stupňů, které jsou od vás vyžadovány v rámci misí, které dostáváte zadány v Kavárně. Zbytek je naprosto dobrovolný. Tady si nejsem jist, jestli to je, či není dobře, protože vyšší licence jsou docela těžké (a některé testy jsou drift, což mě vysloveně sere, nehledě na fakt, že Rally segment hry je opět na dvě věci a i k němu tu jsou testy) a mnozí hráči je považují spíše za překážku, ale budiž. Vzhledem k tomu, že tu není moc cest jak licence navázat na neexistující šampionáty, tak fajn. Jen to opravdu není onen návrat, který jsem si představoval.

Grafika – jak to jenom říci. Grafika je docela dobrá, ale není to nic nad čím bych si sedl na zadek, protože jde jen o docela lehký upgrade z GT: Sport. Možná je na vině rozhodnutí udělat hru i pro PS4 (což považuji za obchodně moudré, ale jako hráče vlastnícího PS5 to dost mrzí), každopádně auta vypadají velmi dobře. Okolí tratě je na druhou stranu dost mrtvé a speciální pozornost si zaslouží opravdu špatné efekty počasí, prachu a mlhy. Místy vypadají totiž jako z předminulé generace a to jak vypadá efekt deště na přední sklo automobilu je přímo ostuda – Driveclub na PS4 z počátku minulé generace stále vypadá mnohem lépe než cokoliv co GT7 ukazuje.

Jako bonus ale konečně hráč vidí alespoň nějaký pohyb hlavy řidiče, pokud jede s pohledem z kokpitu. To tu nebylo a hry tím působí o trochu živěji. Škoda jen, že tohle tu bylo už před nějakými deseti lety. Oh, další dobrou věcí je vylepšený zvuk automobilů. Mnohem živější a reálnější. Jednotlivé automobily zní distinktivně a už ne tolik jako sbírka vysavačů.

Celkově – GT7 je pro mě celou tou sbírkou opomenutí, negativ, zastaralostí, korporátní chamtivosti, namyšleností a čirou tupostí v některých ohledech, obrovským zklamáním. Na druhou stranu, hra se stále hraje velmi dobře, pocit z řízení je velmi dobrý a přístupný, což je vlastně to jediné, co mě po nějakých 35 hodinách a dohrání toho co Yamauchi považuje za „kariéru“ u hry drží. Doporučil bych tuhle hru k dnešnímu datu? Asi ne. Je nedodělaná, neučesaná a je z ní cítit, že dokud nedojde k nějakému drastickému 2,0 updatu, bude v historii této značky považována za ultra-černou ovci. Proto jí dávám tak nízké hodnocení. Někdo by mohl říci, že je až moc nízké vzhledem k evidentním hodnotám a penězům které na té hře prostě vidět jsou, ale to mě moc nezajímá. GT7 je po skoro všech stránkách na kterých opravdu záleží nejhorším číslovaným dílem v sérii, vzhledem ke konkurenci průměrnou hrou a tím to u mě hasne. Pokud se něco dejme tomu za rok změní, asi udělám update, ale k dnešnímu datu to je nedodělek a jako takový ho hodnotím.

5/10