čtvrtek 12. července 2018

Recenze - Call of Duty: WWII

Po dlouhých únavných letech, kdy hráči volali po změně v zasazení střílečkové série CoD tu máme konečně druhou světovou.

Modern Warfare byla ve své době doslova přelomová a vysvobodila nás z nekonečného cyklu druhé světové, kdy nekončící se přetahovaná mezi CoD a Medal of Honor znamenala, že i ty menší, nebo začínající série, byly povětšinou ze stejného zasazení. Inu jako vždy, markeťáci žijí v iluzi, že jakmile je na světě nějaký trend, tak ten trend tu s námi bude navždy a nic jiného není ani zdaleka možné. Výsledkem pak je stagnace a zahnívání. Je mi jasné, že přesně odhadnout, která nová idea může být ta průlomová je vždy ruleta a nikdo vám nezaručí, že prorazíte, ale přesně to se stalo u Modern Warfare a výsledkem pak bylo, že nejenom že se střílečky posunuly do současnosti (a posléze se popošouply do mírného sci-fi), ale že i samotný styl hratelnosti se stal dominantní a otravně všudypřítomný. Jinými slovy – všechny střílečky byly na jedno brdo, protože se všechny studia (až na pár čestných výjimek) naivně snažilo o získání tržního podílu na velmi limitovaném trhu.

Trvalo to jenom něco přes dekádu, ale dá se říci, že v jistém smyslu jsme opsali kruh a máme tu opět období stříleček z druhé světové. Tentokrát ovšem to není tak, že by Activision určoval tempo a trend, ale naopak se jaksi přizpůsobuje jiným, což mi tak trochu připomíná poslední marné pokusy konkurenčního MoH (a všichni víme, jak to s MoH: Doorfighterem dopadlo – ta hra byla tak hrozná, že jsem ji ani nedohrál). Stále to není až tak evidentní, protože hra si stále udržuje spousty kvalit, ale v jistím smyslu je už cítit, že CoD není lídrem. Popravdě jím podle mne není ani Battlefield (vyjma technologické fidelity), spíš bych řekl, že trh se konečně diverzifikoval natolik, že nejsme utopeni v záplavě klonů jedné vítězné formule. Ale jak je na tom doposud poslední CoD?

Je třeba říci, že mutliplayer jsem ani nezkusil. Vůbec mě nezajímá a 23giga veliký patch, který jsem po vsunutí disku do mechaniky byl nucen stáhnout a instalovat opravdu nepotěšil. Sedmdesát giga místa na disku je opravdu hodně a byť mám dvou terrový disk ve své PS4, pomalu se začínám obávat, že mi nebude stačit a mazání bude nezbytně nutné. Tímhle tempem, v další generaci konzolí, bude takových sto padesát giga normou, ale na co je nacpeme, když větší disky nejsou cenově dostupné, to opravdu nevím. Každopádně recenze je psána z pohledu singlového hráče a zaměřuje se na otázku, jestli je hra dost dobrá pro investici jen kvůli této jediné složce.

Takže co člověk dostane, pokud mu je klání s dalšími hráči buřt. Kampaň mi trvala na normální obtížnost něco okolo šesti hodin – to je pro sérii standard, ovšem až příliš mnohokrát jsem cítil, že v jednotlivých levelech se situace střídají až moc překotně. V jednu chvíli si čistíte bunkry plné nacistů a než se nadějete, už jedete v jeepu, jehož jízdní styl až nepříjemně připomíná Prosche 911 na závodním okruhu, což jaksi nekoresponduje s nějakými padesáti koňmi pod kapotou WWII terénního vozu někde na bahnité okresce. Přechody z jedné situace do druhé jsou občas až příliš překotné a na sílu našroubované, takže pokud máte například segment mise zaměřený na stealth (AI je v tomto okamžiku docela stupidní, ale co by taky člověk čekal), plížíte se dejme tomu deset minut a pokud nic nepohnojíte sami, tak hra, respektive autoři po dosažení scriptového bodu prostě rozhodnou, že dál se pojede akčně. A já bych přitom s radostí pokračovat potichu…

Ovšem není to obecně až tak špatné. Ano, máme tu obligátní vylodění v Normandii, vykolejení a následný armagendon s obrněným vlakem se dá zasadit do kolonky „padající mrakodrapy ve stylu CoD“, tedy přehnané, těžko k uvěření a na počet destruujících se věcí vlastně nudné. Je tu ten trademarkový počet situací, kdy se hlavní hrdina po nějakém pádu, nebo výbuchu sotva hýbe, ale jakmile přiběhne spolubojovník a podá mu ruku, najednou je všechno v pořádku a tak dále. Jeden mimořádně povedený level během dobývání Paříže, který kdyby byla celá hra vyvedená v podobnému duchu – vůbec bych se nezlobil. Jen dva přeskoky do kůže někoho jiného někde hodně daleko (jako ten kdo dělal ovládání k letadlům, ten byl měl viset za koule v průvanu). Celá příběhová linka je něco, co až nechutně připomíná Bratrstvo Neohrožených a ještě několik dalších vykradených filmů, hlavně tedy Zachraňte Vojína Ryana, přičemž postavy jsou na jednu stranu tak moc klišé, až to šustí papírem a na druhou z celé bandy nějakých šesti, nebo sedmi hlavních postav mají co říci snad jen tři a i ty jsou opět, znovu, zase a tudíž opakovaně jednorozměrně vykradené ze sta a jednoho válečného filmu, ale popravdě řečeno – ono to až tak moc nevadilo. Je to pitomé, je to předvídatelné, je to stokrát provařené, ale skoro nikdy to nepřekročilo hranici, kdy bych si řekl, že tohle jim už nezbaštím, odhodil ovladač do dáli a odkráčel do zapadajícího slunce. Možná je to tím, že z těch šesti hodin hratelnosti jsem to musel přežvykovat dohromady tak hodinu, hodinu a půl maximálně. To se dá.

Dobrou věcí, alespoň pro mne je to, že již nemáte autoheal a místo toho sebou můžete nosit až čtyři lékárničky (byť jedna lékárnička vám dá asi tak jenom půlku života). Další můžete najít roztroušené po levelech, nebo vám je hodí jeden specifický spolubojovník po dosažení určitého počtu zabitých nepřátel, či provedení „heroických“ akcí, jako je záchrana zraněného vojáka odtažením do zákrytu (mimochodem hrozná pakárna, protože ho táhnete pozpátku, takže nevíte kam jdete, táhnete ho strašně pomalu, takže jste po dlouhou dobu vystaveni palbě nepřítele a nemůžete se přitom bránit a navíc v tom chaosu dost často chcípne, než ho můžete vůbec zachránit), nebo zabití germána, který je v daném okamžiku v zuřivém klinči s členem vaší jednotky. Stejným způsobem jsou aktivovány další bonusy navázané na jiné členy jednotky, jako je bombardování pozice, balíček munice, nebo označení nepřátel a vzhledem k tomu, že v různých misích máte různou sestavu spolubojovníků, přidává to hře na variabilitě… trochu.

Pro sérii typické nekonečné vlny nepřátel se moc nekonají, což je jedině dobře. Jsou tam a jsou stále nebezpečně otravné, protože například v jedné z pozdější misi jsem měl za úkol zlikvidovat tank termitovým granátem, což obnášelo vylézt z krytu alespoň dvakrát a přiblížit se k Tigeru za plné nepřátelské palby neustále se hrnuvšího Whermachtu. Vzhledem k tomu, že ani soustředěné odstřelovaní kombinované s plošným používáním plamenometu nevyprázdnilo nekonečné řady německé armády v tomto velmi omezeném úseku bojiště, jediná vhodná strategie byla prostě počkat, až se tank ke mně přiblíží na krátkou vzdálenost, vyskočit s krytu (na který se neustále Němci hrnuli jako důchodci na slevy v Bille), podržet animaci, skočit opět do krytu a modlit se, abych měl ještě dost lékárniček na druhé kolo.

To mi připomíná – běhání je problém. Nevím čím to je, možná mám rozbitý ovladač, nebo co, ale z jiných her jsem zvyklý, že po zmáčknutí správného čudlíku se mi charakter rozběhne a jaksi běží a běží a běží až dokud nenarazím do překážky, nebo běh nezruším. U CoD WWII (a Black Ops 3) to tak nefunguje a po zmáčknutí L3… postava prostě neběží, nebo jen jaksi trapně poskočí a dál se jen plouží normálním tempem. Držet čudlík nefunguje, různé úhly nefungují, nic nefunguje až na ty otravně naštvávací okamžiky, kdy si hra řekne, že jako jo, že by to fungovat alespoň jednou za uherský rok mělo a postava na chvíli začne běžet na povel. To je hodně k vzteku, protože u žádné jiné hry s tím jaksi nemám problém. Hádám, že jde o záměrné designové rozhodnutí, aby hráč nemohl prostě hrou proběhnout a byl přinucen řešit situace tak, jak si je autoři přejí řešit,protože je příliš pomalý na to, aby se vyhnul palbě.

Což mě přivádí k dalšímu trademarku série a tím jsou scriptované situace. Musím uznat, že se autoři po letech hodně poučili a stalo se mi asi jen sedmkrát, že bych chtěl situaci řešit po svém, ale nešlo to, protože autoři po mě chtěli něco, co bych zaboha sám nevymyslel, takže mě potrestali automatickou smrtí tolikrát, dokud jsme nepřišel na tu správnou kombinaci nepravděpodobného chování. Možná to je tím, že obecný design misí byl docela čitelný ve smyslu – jede na vás tank = použiji pancéřovku, máme problém o odstřelovači = použiji sniperku co se tady válí a tak dále. Obecně tedy se situace zlepšila, sice tento problém je stále ve hře tak nějak geneticky zakódovaný, ale není to až tak hrozné. Sice stále jako hlavní hrdina děláte naprosto absolutně totálně každou kravinu – protože jste hlavní hrdina, místo aby to, či ono udělal někdo jiný a vy ho prostě dejme tomu kryli nebo tak něco (a ano, v jistých okamžicích to je naprostý facepalm), ale například počet čekání na jednotku shromaždivší se u dveří, které pak vy osobně jako jediný můžete vykopnout, by se daly spočítat na jedné ruce. Tomu říkám progres.

Hudba. Já vám nějak nevím, ale hudba… je jí prostě moc. Já miluji dobrý hudební soundtrack u her a u tohoto CoD mi přijde jako obecně dost povedený, jenže na druhou stranu, ta těžce heroická, překomponovaná, expensivní a plným orchestrem hraná hudba mi hučela ve sluchátkách vlastně celou hru, takže jsem ji jaksi začal po čase podvědomě filtrovat a nevnímal jsem ji, protože mi jaksi rušila zážitek. Nedávno jsem sledoval krátkou esej o hudbě ve westernových filmech a jaký rozdíl byl mezi Americkou produkcí a tím, co s malým rozpočtem dokázal Sergio Leone. Výsledkem bylo, že jednodušší skladby, hrané jen několika nástroji, v ten správný moment, mají mnohem vetší dopad, než nekonečná smyčcová árie během celého filmu, která je sice bombasticky komplexní a jako samostatné dílo skvělé, ale ve filmu to spíše ruší. A přesně takový pocit jsem měl při hraní posledního CoD. Čeho je moc, toho je příliš, takže za hudbu moc dobré skóre nedávám. Opět – ne že by byla špatná. To ani náhodou. Jen je špatně naklíčovaná na herní scénu a je jí moc.

Zvuky – opět, nic špatného, ale vzhledem k současné kvalitě, nic epicky úžasného. Některé věci mi přišly fajn, ale například zvuk zbraní, jak je u CoD už léta tradicí, nezní v mých uších… správně. Na střelnici jsem byl, z reálných zbraní jsem si zastřílel a vím, že i blbý kalibr .38 je sakra ohlušující v uzavřených prostorách – a ve hře se střílí například z Hitlerovy Kosy (MG-42), nebo BAR, což jsou sakra hlučné kvéry a já tak nějak nikdy neměl moc pocit, že ty zbraně jsou reálné. Dabing na druhou stranu je skvělý (byť to co některé postavy občas říkají…) a v kombinaci s animacemi v jednotlivých scénkách, jež kvalitou naznačují, že jde snad spíše o CGI, než o enginovou animačku, patří k tomu nejlepšímu co můžete z tohoto CoD dostat.

A tím se dostávám ke grafice, která mě na jednu stranu velmi mile překvapila, protože pokud se pohybujete v intencích autory dovolené cestičky, vypadá vážně skvěle. Na druhou stranu jde stále o tunel, který se nedá ani náhodou srovnávat s Battlefieldem. Ovšem tohle je CoD, taková ta hra je a dovedu s tím žít. Na tu druhou stranu je nutné říci, že po jednom dnu od dohrání, si jaksi nedovedu vzpomenout na více než dvě, možná tři zapamatovatelné scény. Graficky se dnes hry dostaly do stavu, kdy se jako hráči už můžeme přestat dohadovat nad počtem polygonů, nebo různými efekty. Hry prostě vypadají dobře a pokud běží ve stabilním frameratu, už moc nezáleží na jakém enginu jsou dělané. Na čem záleží, je estetická stránka a u téhle hry, jsem se necítil moc ohromený. Nic špatného obecně, ale nic skvělého specificky, nic co by utkvělo v mysli. Možná je to tím, že vše, co COD nyní ukazuje, tu v té, či oné míře bylo už dávno a tým jenom sázel na jistotu při tvorbě hry.

A tím vlastně celé CoD WWII je – sázka na jistotu, ani jeden náznak, že by vedení Activisionu mělo zájem bourat hranice a vkročit do neznáma, jako tomu bylo u Modern Warfare. Je to perfektně stravitelná hra, s jen několika málo problémy, ale obecně dobrými produkčními kvalitami, které nechají hráče si zastřílet v settingu druhé světové a pak, pokud nemá zájem o multiplayer, na ni prostě zapomenout. A je to škoda. Takže kdybych si měl hru kupovat za plnou cenu v den vydání, asi bych byl hodně, ale fakt hodně zklamaný, protože za ty peníze by to nestálo. Na druhou stranu výprodej, dejme tomu za třetinovou cenu, je mnohem lepší nápad. Já sám měl hru jen půjčenou a ani náhodou nepřemýšlím o tom, že bych si ji někdy v budoucnosti koupil a zařadil do sbírky. Pár hodin jsem se docela slušně bavil, to ano, jenže až na setting druhé světové, nejde o nikterak zvláštní hru.

7/10