pondělí 23. července 2018

Recenze: NieR: Automata

Jestli máte rádi existenciálně, filosoficky a hratelnostně nabušené hry – holt musíte do Japonska.

Nechci tím tvrdit, že západní indie scéna není schopná vyprodukovat něco, co nejenom že cituje Nietzseho, ale dokonce ho i smysluplně uplatnit v příběhu, ale faktem, je, že právě asi jenom Japonci to dokáží tak nějak s lehkostí sobě vlastní. Ano, občas to je poněkud nepřehledné, absurdně vrstevnaté, komplikované až na půdu a aby si v tom člověk udělal jasno, musí si vzít prodlouženou dovolenou a namalovat si hned několik grafů. Ale na druhou stranu, výsledná atmosféra v Japonských hrách tohoto ražení bývá i přes svou „nepravděpodobnost“ ze západního hlediska, velmi chytlavá a pravdou znějící. A jaké je NieR? Neměl bych to asi propálit takhle na začátku, ale… zatraceně dobré!

Na tuhle hru jsem se chystal už hodně dlouho, vlastně jsem si ji plánoval koupit spolu s Personou 4, ale letošní rok je, když už nic jiného, opět neskutečně plný her, které prostě musím mít a hrát teď hned a včera bylo pozdě. Jinými slovy, díky přetlaku jsem NieR odložil „na potom“ s tím, že jednak hry se na poličce nekazí a pak taky ušetřím na ceně, takže dvojitá výhra. Jenže teď když jsem hru dohrál si říkám, jaký blbec jsem byl, že jsem si ji nekoupil hned při vydání, protože jde přesně o ten druh hry, kdy si k ní sednete někdy kolem druhé odpoledne a nebýt vynucených návštěv toalety, nevnímáte jak čas běží až někdy do třetí hodiny ranní, kdy pomalu a jistě odpadáte únavou, přičemž jediný důvod proč jdete spát je uvědomění, že ten jednoduchý puzzle, se kterým se tu trápíte už nějakou hodinu a máte za sebou dobrých čtyřicet pokusů ho zlomit, vám nejde zkrátka proto, že vám mozek jede na úsporný režim. Takhle poznáte dobrou hru. Nutno podotknout, že Personu jsem si ještě nepořídil, ale mám takovou obavu, že na mě čeká další podobně „zjevení“, jak jsem měl nyní u NieRu.

Jinými slovy – třicet tři hodin čistého času mi uteklo jako voda a ani jednou jsem neměl pocit, že bych se snad nedej bože nudil. A to i přes onen fakt, že jsem v zásadě hrál v tom samém prostředí, tu samou hru, třikrát dokola, protože tu jsou tři hlavní postavy a za každou si to dáte opakovaně takže vlastně sledujete ty samé události, jen z jiného úhlu. Možná to zní pro někoho dost divoce a asi i nudně, ale u téhle hry to má dost smysl. Každá kdo má zkušenost s věkovitým Resident Evil 2 má alespoň rámcově představu jak to funguje a že pokud do toho autoři dají srdce a mozek, že to může být vlastně hrozně dobrá vlastnost produktu.

První průchod hrou je za androida ženského pohlaví jménem B2. Dohrání mi trvalo nějakých dvanáct hodin a přestože jsem si ho hodně užil, bylo mi nepříjemně jasné, že hra tak nějak jenom klouže po povrchu příběhu. Přišlo mi to krátké, nedostatečně vysvětlující… teď jsem si uvědomil, že jsem řekl, že dvanáct hodin silného příběhu a nebylo to dost. Jo, tak hutné to je. Jenže pak tu je druhý scénář, kdy hrajete za jejího partnera 9S – průzkumnický model s poněkud jinými schopnostmi a velmi odlišnou osobností a najednou spousta věcí, které mi v prvním průchodu nedávaly moc smysl, nebo byly jen zkratkovitě vysvětlené, pěkně zapadly do sebe. Dalších deset hodin uplynulo a já měl mnohem více jasno, co se děje v přímé souvislosti s aktuální situací ve které se oba hrdinové ocitají. Jenže ani to nebylo dost, protože svět NieRu je jiný, velmi jiný od toho našeho a autoři záměrně v průběhu prvních dvou průchodů hodně mlží o původu jednotlivých frakcí, celkové historii a minulosti jednotlivců a světa.

V třetím průchodu se vám nakonec dostane do rukou další bojový model jménem A2 a v ten okamžik, pokud opět strávíte nějakou tu hodinku bloumáním po světě, který je jen tak mimochodem na poměry open-world her, nebo jiných RPG vlastně dost malý, až bych se nebál říci intimní, plněním vedlejších úkolů a tak nějak obecném se šťourání v lore, zjistíte, že budoucnost lidstva je, když už nic jiného, tak opravdu pořádně podělaná… A víc neřeknu, protože jde o zásadní příběhový zvrat a nechci to nikomu zkazit.

Každopádně pokud se nebudete obtěžovat příběhem a půjdete jen po hlavní dějové linii, myslím, že hlavní tři průchody hrou se dají zvládnout do patnácti hodin. Na druhou stranu to ale znamená, že se připravíte o docela pěknou řádku vedlejších misí a hned několika aktivit. Hra jich sice nenabízí mnoho a jsou popravdě docela předvídatelné, ale zase vám je vyloženě necpe pod nos a každý level navíc se hodí.

Ano, NieR je RPG, ale dá se říci, že velmi jednoduché, protože například v prvním průchodu jsem se skoro ani neobtěžoval s nějakým laborováním se schopnostmi a vlastnostmi postavy a prostě jsem zmáčknul čudlík na automatické přiřazování a bylo to. Pravda, hrál jsem na normální obtížnost a dovedu si představit, že pokud hrajete na vyšší a chcete ze hry vytřískat co se dá, tak vám asi nezbude nic jiného, než se do systému pořádně ponořit, přičemž zjistíte, že jde o překvapivě robustní a vychytaný RPG ekvivalent Zaklínače – v jistém směru. Váš android může mát ve svém CPU jádru místo až na 128 čipů, přičemž čipy s pokročilejšími funkcemi, nebo větším výkonem, zabírají více místa. Například základní +4% útok zabírá čest nebo sedm pozic, ale pátá úroveň, která vám dá až +20% útok, vám vezme myslím 21 pozic. Do toho ještě potřebujete základní čipovou výbavu, jako například mapku v rohu obrazovky, ukazatel zdraví, motorické funkce a tak podobně. Dost se toho dá očesat ve prospěch například defenzivních čipů, nebo EXP boost čipů, ale pod nezbytně nutné minimum jít nelze a tak člověk musí hodně laborovat co kam umístí a co opětuje. Velmi chytré.

Na druhou stranu samotný soubojový systém je až arkádově jednoduchý a přesto z něj autoři dokázali vytřískat maximum. Slabý a silný (případně hackování v případě 9S) útok, slabý a speciální útok pro vašeho companion robota, skok, dodge a aim a stačí to. Bitvy, obzvláště s chumlem nepřítel, jsou hektické, stroboskopicky výbušné, všechno všude lítá a exploduje, řetězené útoky následují jeden druhý jak v God of War, je to hodně anime přepísknuté a strašně cool nejenom hrát, ale i sledovat – to ale taky znamená, že pokud nemáte rádi Japonský styl bitev, kdy se toho děje na obrazovce opravdu hodně, tak tuhle hru budete asi dost nesnášet. To já jenom aby bylo jasno, pro koho NieR vlastně je.

Výhodou tohoto docela jednoduchého bojového systému je, že autoři dokázali pouhou změnou úhlu kamery změnit kompletně celý žánr. Obvykle máte kameru volně plovoucí kdesi za vaším hrdinou a hraje se to jako bleskovější verze Zaklínače. Ovšem sem tam, v různých situacích, se vám kamera přepne do fixní polohy z boku, nebo top-down a najednou hrajete twin stick shooter (v hackovací minihře to je nativní nastavení), nebo akční 2D platformer. Nejenom, že to autorům dává možnost pochlubit se některými opravdu moc pěknými panoramaty, nebo zpřehlednit některé opravdu over the top situace, či navodit dramatičtější atmosféru, ale, a to je veliký bonus, přináší to do hry velmi vítanou rozmanitost, takže se hra jen tak neokouká.

Když jsem u toho koukání – NieR není ani zdaleka ta nejhezčí hra pod sluncem. Technicky vzato, jde o jakýsi polo-indie projekt, protože se zde nehraje moc na pozlátko detailu a většinu prostředí tu tvoří jednoduché vybydlené skelety betonových budov, za které by se styděli i na Chánově. Inu, je to nějakých pět tisíc let po apokalypse, takže co taky jiného čekat že? Na druhou stranu čím autoři úspěšně bodují, je styl. Nevím proč, ale hrozně mi nálada hry připomněla Shadow of the Colossuss. Jakási melancholická osamělost světa, který hodně zažil a ještě asi hodně zažije, ale s unavenou vytrvalostí se zkrátka točí den za dnem dál a dál bez ohledu, jak hořké a pohnuté osudy se na jeho tváři odehrávají. NieR má tu stejný genius loci, jako osamělá návštěva prastaré ruiny hradu, kdy jaksi cítíte, že tyhle kameny tady byly dlouho před námi a budou tu ještě dlouho po nás a ať uděláte co uděláte, stejně budete přinejlepším jen jakousi poznámkou pod čarou v historických knihách. Ne, NieR není technicky oslňující hrou ani náhodou, ale zato bude stárnout zatraceně dobře, protože má styl!

Když už jsem u toho stylu, opomenout hudbu by byl jednoznačně zločin. Nevím proč, ale ve hrách se obecně moc nazpívané skladby nevyskytují – pokud se nebavíme o licencovaných produktech jako je GTA, nebo závodních titulech - a je to zatraceně škoda, protože NieR má podle mě jeden z nejlepších soundtracků, co jsem kdy slyšel. Veliká variabilita skladeb, mnohé v několika variantách s, nebo bez vokálů, skoro perfektní umístění vzhledem k lokaci, či situaci a tak dále. Za celých třicet hodin se mi nestalo, že by mě nějaký skladba štvala, nebo nudila. Samozřejmě hudba je přesně ta kategorie, který se objektivně skoro snad ani nedá hodnotit a tak je to jen o subjektivním pocitu dobrý/špatný, ale obecně si dovolím tvrdit, že pokud máte rádi Japonské hry alespoň trochu podobného ražení, tohle se vám bude líbit také. A v každém případě tu máme YouTube, takže si můžete soundtrack poslechnout na sucho a sami posoudit. Byť je jasné, že bez korespondující situace ve hře to nemá stejný dopad.

Takže shrnutí: NieR: Automata je skvělá hra. Tečka. Není pro každého, ale silně doporučuji zkusit demo, které člověku dá ochutnat všechny hlavní herní mechanismy, které ve hře uvidíte (kromě hackování) a věřte, že se hra po demu ještě více rozvine do krásy. Technicky je hra skoro bez zásadních chyb (jediná výjimka podle mě – od poloviny hry se mi ve filmečcích trochu de-synchronizoval zvuk a obraz, ale nic zásadního), což v dnešní době zabugovaných velkoprodukcí je rozhodně kladný bod (ostatně kdy nebyl že?). Spousta obsahu, velmi dobrá a variabilní hratelnost, která sází na jednoduchý princip, jež je jednotlivými iteracemi mnohdy změněn k nepoznání a hlavně příběhem, za který dám ruku do ohně. Je to komplikované, hodně filosofické a zatraceně dojemné až do takové míry, že se mi od poloviny hry opravdu nechtělo likvidovat hordy nepřátel. Inu, mám za to, že otázka co je a co ještě není člověk, záleží na definici, kterou jsem sami stále tak nějak nedali pořádně dohromady….

9.6/10